Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

CC vs TACC vs Autopilot vs Enhanced Autopilot vs FSD

This site may earn commission on affiliate links.
Ook dat klopt niet. Autopilot wisselt niet automatisch van rijstrook bij het inhalen. Dat gebeurt alleen als je FSD of EAP hebt gekocht.
Ik zag AP als de oude naam voor EAP. Maar nog eens de site op na getrokken. Misschien heb je gelijk. TaCC zou gelijk zijn aan ‘autopilot’, anders slaat de term ‘enhanced’ nergens op.
Uitleg op de site is verwarrend. Nergens wordt uitgelegd wat AP inhoudt of wat er standaard beschikbaar is.
Gebeurt wel vaker.
Zo stond bij de Zoe van mijn vrouw dat hij de wagen binnen de lijnen houdt. Ik dacht dan ook dat dit autosteer was zoals we die bij Tesla kennen, maar het is enkel bruikbaar als redundancy, mocht de bestuurder door onoplettendheid de rijstrook verlaten. De wagen blijft dan tegen de lijn aan bouncen. Onbruikbaar als AP, wel doeltreffend om ongevallen te vermijden, en weer wakker te worden.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
  • Autopilot = TACC + lane keeping.
  • Enhanced Autopilot = TACC + lane keeping + automatic lane changes + Navigate on Autopilot + Summon + snelheidslimieten herkennen en erop reageren
  • FSD = EAP + herkennen en reageren verkeerslichten, voorrangsborden.
Nee, met de basis Autopilot valt niet de lane keeping uit als je de richtingsaanwijzer aan zet.
 
  • Autopilot = TACC + lane keeping.
  • Enhanced Autopilot = TACC + lane keeping + automatic lane changes + Navigate on Autopilot + Summon + snelheidslimieten herkennen en erop reageren
  • FSD = EAP + herkennen en reageren verkeerslichten, voorrangsborden.
Nee, met de basis Autopilot valt niet de lane keeping uit als je de richtingsaanwijzer aan zet.
Dus TaCC zonder lane keeping bestaat niet meer?
 
Dus TaCC zonder lane keeping bestaat niet meer?
Bij een M3 heeft dit nooit bestaan.
Begin 2019 wel standaard een CC (zo is mijn auto geleverd)

Ik heb eerst AP aangeschaft (kreeg toen ook TaCC ipv CC & uiteraard lane keeping vlg's post#135 van Wooter)
Daarna FSD gekocht.

Later in 2019 kreeg iedere M3 standaard AP (met dus TaCC ipv CC)
Dat is tot op heden nog steeds het geval

(de post is dus uitsluitend van toepassing op M3 -> bij MS/MX zal de TaCC waarschijnlijk altijd standaard zijn geweest????)
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Dus TaCC zonder lane keeping bestaat niet meer?
TACC zonder lane keeping heet TACC. Enkel de combo TACC + lane keeping = autopilot.

TACC = Traffic Aware Cruise Control, en gaat over een cruise control die zich bewust is van trager verkeer voorop om zelf zijn snelheid terug te brengen. Gewone Cruise Control doet geen afstandsherkenning en blijft gewoon vast z'n snelheid aanhouden.

TACC noch CC sturen het stuur aan, om ook bochten te nemen of in je rijvak te blijven. Dat doet "lane keeping". Maar "lane keeping" werkt enkel in combinatie met TACC, en de combinatie van de twee heet dan "autopilot" bij Tesla.
 
Bij een M3 heeft dit nooit bestaan.
Begin 2019 wel standaard een CC (zo is mijn auto geleverd)

Ik heb eerst AP aangeschaft (kreeg toen ook TaCC ipv CC & uiteraard lane keeping vlg's post#135 van Wooter)
Daarna FSD gekocht.

Later in 2019 kreeg iedere M3 standaard AP (met dus TaCC ipv CC)
Dat is tot op heden nog steeds het geval

(de post is dus uitsluitend van toepassing op M3 -> bij MS/MX zal de TaCC waarschijnlijk altijd standaard zijn geweest????)
Dit slaat nergens op.

Model 3 is altijd met TACC geleverd geweest, als in "je zet cruise control op en je auto zal bij het naderen van een trage voorligger zelf vertragen".

Met het aanschaffen van autopilot kreeg je enkel lane keeping bij.
 
Tot dat je van baan wisselt want dan duw je AP uit het baan vak en moet je op de andere baan AP weer heractiveren. Echter, TACC blijft wel actief!
Ik denk dat het iets genuanceerder is. De meesten van ons oefenen doorlopend en lichte 'druk' uit op het stuur om te vermijden dat AP komt klagen. Als ik, in de Model 3 zonder EAP/FSD, AP op heb staan en er is de minste druk op het stuur op het moment dat ik knipper, dan valt lanekeeping uit en rest enkel TACC. Enkel als ik helemaal van het stuur af blijf, blijft ook lanekeeping aan. Het gedrag is overigens wenselijk, je wilt immers niet door de weerstand heen moeten duwen bij elke baanwissel. Door te knipperen geef je aan dat je van de baan af wilt gaan, dus lanekeeping hoort te stoppen. Jammer genoeg, in tegenstelling tot nagenoeg alle andere merken, moet je AP manueel terug opzetten na de rijstrookwissel.
 
Dus je hebt Autopilot aan… en als je richting geeft gaat Autopilot automatisch uit? Alleen door het bewegen van je richtingaanwijzer?

Volgens mij is dat niet zo. En gebeurt er qua Autopilot niks als je richting aan geeft. Autopilot gaat pas uit als je je stuur beweegt en je auto door die weerstand heen drukt / trekt en van baan wisselt. Alleen richting aangeven is helaas (!) niet voldoende.

Maar goed, misschien ben ik helemaal abuis.
Het klopt inderdaad wat je schrijft..... Als je alleen de richtingaanwijzer aanzet blijft AP actief, totdat je het stuur beweegt. Maar normaal gesproken is de eerstvolgende actie na het richting aangeven dat je van baan gaat wisselen en dan gaat AP uit.
 
Dit slaat nergens op.

Model 3 is altijd met TACC geleverd geweest, als in "je zet cruise control op en je auto zal bij het naderen van een trage voorligger zelf vertragen".

Met het aanschaffen van autopilot kreeg je enkel lane keeping bij.
Dit is niet waar hoor. Je kunt ook alleen CC hebben op een Model 3, bij de eerste modellen van 2019 was dit het geval. Volgens mij zijn er hier zelfs die geen TACC wilden en hebben dit via Tesla kunnen regelen dat ze alleen CC zouden hebben.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Dit is niet waar hoor. Je kunt ook alleen CC hebben op een Model 3, bij de eerste modellen van 2019 was dit het geval. Volgens mij zijn er hier zelfs die geen TACC wilden en hebben dit via Tesla kunnen regelen dat ze alleen CC zouden hebben.
Zou me hoogst onwaarschijnlijk lijken want niet alleen is CC (zonder TACC) niet gedocumenteerd, maar ook nog eens vereist Europa een transitie van standaard cruise control naar adaptive cruise control systemen. Net omdat (niet-adaptieve) cruise control niet reageert op ander verkeer en dus riskeert om aan constante snelheid op voorliggers in te rijden (denk aan de vele ongevallen waar vrachtwagens aan volle snelheid achterop een file rijden).
 
Zou me hoogst onwaarschijnlijk lijken want niet alleen is CC (zonder TACC) niet gedocumenteerd, maar ook nog eens vereist Europa een transitie van standaard cruise control naar adaptive cruise control systemen. Net omdat (niet-adaptieve) cruise control niet reageert op ander verkeer en dus riskeert om aan constante snelheid op voorliggers in te rijden (denk aan de vele ongevallen waar vrachtwagens aan volle snelheid achterop een file rijden).
Lees hier maar eens door: Cruise Control op Model 3

En dan daarnaast, adaptive cruise control is nu nog geen verplicht iets, en al helemaal niet op auto's die ondertussen al verkocht zijn.

Er was ook nog een hele rel volgens mij toen de Model 3 LR RWD geleverd werd want die werd initieel ook zonder TACC geleverd, en daar mocht nog even 3200 euro voor bijbetaald worden. Volgens mij is AP wel uiteindelijk zonder kosten toegevoegd aan deze auto's.
 
Lees hier maar eens door: Cruise Control op Model 3
Daar lijken me ook de termen door mekaar gebruikt worden, alsof TACC ook inclusief lane keeping is.

helemaal niet op auto's die ondertussen al verkocht zijn.
Dat klopt, maar nieuwe modellen met enkel een basic cruise control zonder een adaptief component ga je niet meer vinden.

Niet alleen dat: modellen met een goedkeuring vanaf juli 2022 moeten geleverd worden met een ISA.


Wist je overigens dat de eerste auto met cruise control de 1958 Imperial was, en het systeem heette "Auto-Pilot".

 
Dit slaat nergens op.

Model 3 is altijd met TACC geleverd geweest, als in "je zet cruise control op en je auto zal bij het naderen van een trage voorligger zelf vertragen".

Met het aanschaffen van autopilot kreeg je enkel lane keeping bij.

Toen ik eind maart 2019 mijn Model 3 kocht zat er 1 maand gratis EAP op. Na die maand werd het een 'domme' CC zonder het adaptieve deel. Reed en rijdt natuurlijk waardeloos in de spits als iedereen verschillende snelheden rijdt. Ik heb toen ook maar 1 of 2 weken met de CC gereden en daarna EAP (heette toen nog FSD) gekocht.
 
  • Like
Reactions: adjego
Klopt, maar het is niet de richtingsaanwijzer die lane keeping uit zet, het is het duwen tegen de weerstand die dat doet.
Dat is niet waar. Als ik hele lichte druk uit oefen in combinatie met het knipperlicht gaat hij uit autosteer. Ik heb daar al is een filmpje van geplaatst op het forum. Ik had toen 1 vinger aan het stuur en door het bedienen van het knipperlicht ging autosteer uit. Het is een combinatie.

Uiteraard kan je hem ook uit krijgen door zware druk uit te oefenen.
 
Klopt de weerstand is alleen wel nadrukkelijk kleiner. Als er tenminste geen doorgetrokken streep is om verkeer naast je.
Gelukkig. Ik weet nog goed dat er een update was rond september-november waar je best grote weerstand moest doen om het ‘binnen de lijnen blijven’ gedeelte moest afzetten. Dan vloog hij eruit maar deed ook een ferme schok naar de richting waar je heen ging. Dat is gelukkig verholpen met een update waardoor je nog maar klein tikje moet geven.

Heb zelf de indruk dat als je je richtingaanwijzers opzet je minder weerstand moet geven om ‘los’ te komen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik snap nog steeds niet waarom er überhaupt die weerstand is. Waar je ‘m doorheen moet duwen. Als je richting aan geeft, dan is dat omdat je de baan wil verlaten. Er zou dan gewoon nul weerstand moeten zijn. Zoals alle andere merken het geïmplementeerd hebben.

Er is maar één reden die ik kan bedenken: koop EAP of FSD!