Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

CC vs TACC vs Autopilot vs Enhanced Autopilot vs FSD

This site may earn commission on affiliate links.
Bij auto lane change wil de Tesla alleen weten of je nog wakker bent, je kunt namelijk ook een rukje in de andere richting geven.
Op 80 km/h wegen werkt auto lane change inderdaad niet en moet je door weerstand heen trekken. Ik denk dat dit is om jouw duidelijk te laten weten dat auto sturen hierdoor uitgeschakeld wordt.
Ideaal nee, duidelijk ja. Is mijn mening hierover.
 
  • Like
Reactions: adjego
Bij auto lane change wil de Tesla alleen weten of je nog wakker bent, je kunt namelijk ook een rukje in de andere richting geven.
Op 80 km/h wegen werkt auto lane change inderdaad niet en moet je door weerstand heen trekken. Ik denk dat dit is om jouw duidelijk te laten weten dat auto sturen hierdoor uitgeschakeld wordt.
Ideaal nee, duidelijk ja. Is mijn mening hierover.

Dit is nou juist het verschil. Heb je kennelijk geen FSD/EAP en je activeert je knipperlicht dat wordt de weerstand in te knipperrichting lichter.

Echter, heb je FSD/EAP en je rijdt buiten de snelweg dan blijft de weerstand hetzelfde.

Ik zou SUPER graag deze dynamisch weerstand willen zien voor EAP/FSD eigenaren.


Jij hebt het over de instant nag voor dat de rijbaanverplaatsing kan worden uitgevoerd welke nodig is op de snelweg.
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik heb het gisteren nog eens getest, en met FSD op mijn Model X merk ik sterkere weerstand als ik van rijstrook wil wisselen op een weg met meerdere rijvakken, buiten de snelweg, en enkel licht tegen mijn richtingsaanwijzer tik zodat ie maar 3 keren knippert.

Duw ik mijn richtingsaanwijzer door op zo een weg, dan wordt de weerstand minder om door te drukken.

Het gedrag zal hetzelfde zijn op de snelweg, maar daar gebruik ik vaak auto lane change, dus merk ik het niet. Auto lane change werkt niet met het doordrukken van de richtingsaanwijzer, maar enkel met het licht tikken tegen de richtingsaanwijzer.
 
Ik hou een hele lichte druk op het stuur naar rechts inderdaad maar ik duw hem er niet doorheen. Je ziet het stuur iets draaien zodra ik het knipperlicht aanzet doordat hij stopt met autosteer vanaf het moment dat ik het knipperlicht half bedien.
Probeer het stuur maar eens volledig los te laten en dan richting aan te geven. In dat geval blijft AP actief.
Omdat je een licht druk met je vinger uitoefent schakelt AP uit.
 
Probeer het stuur maar eens volledig los te laten en dan richting aan te geven. In dat geval blijft AP actief.
Omdat je een licht druk met je vinger uitoefent schakelt AP uit.
Dat klopt, maar het ging erom dat er wel is vaker beweerd wordt dat het knipperlicht activeren geen effect heeft en je hem er doorheen moet trekken. Met dit filmpje zie je dat door het activeren van het knipperlicht autosteer stopt, niet doordat je hem er doorheen moet drukken. Het is echt een combinatie van beide, de lichte druk én knipperlicht.

Althans, in mijn Model 3 dan 🙂
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and adjego
prachtig al die posts over al die afkortingen en wat nu autopiloot is en wat niet. Feit is dat ik eind 2019 een Model 3 SR+ met als enige opties UNI zwarte lak voor 1000eur of zo, en 19inch velgen heb geleased.
Daar zat en zitten automatische rijfuncties op die volgens mij toen en nu 'Autopilot' heten. Daarnaast was er Full Self Driving (FSD), een optie die ik van mijn werkgever niet mocht aanvinken. En later kwam daar een tussen oplossing bij: Enhanced Autopilot.
Mijn auto heeft dus alleen 1. een piep als hij een auto voor zich ziet afslaan in de stad (pas op,l ik zie een auto van de zijkant!), 2. hard remmen als het m te gek wordt, 3. cruise control die automatisch afstand houdt tot de voorganger 4. de mogelijkheid om binnen de lijntjes te rijden.
Commentaar op 2. heb ik in eerdere posts al voldoende geleverd. Over 4. zie ik hierboven veel verschillende meningen. Feit is dat als ik (dmv 2x hendel naar beneden drukken) alle functies van nijn 'autopilot' heb ingeschakeld, en ik daarna van rijstrook wil wisselen, dat tot gevolg heeft dat het 'tussen de lijntjes houden deel ' van de autopilot UITSCHAKELT. Alleen de cruise control blijft over. (ik denk dat dat pas gebeurt als ik het stuur begin te bewegen, richtingaanwijzer inschakelen an sich doet volgens mij niets, maar dat vind ik een detail)
 
Ik begrijp de post niet helemaal: je (danwel leasemaatschappij) hebt AP gekocht en dus krijg je volgens jouw beschrijving AP. Waar zit het probleem?
@MikerG_MC beweert dat hij geen AP optie heeft gekocht. Enkel lak en 19” velgen. Maar als hij binnen de lijntjes blijft heeft hij wel een soort van AP ‘optie’ denk ik. Het moet dan ook mogelijk zijn om de wagen zelf van rijstrook te laten veranderen (via de richtingaanwijzerpook) en dan blijft AP op staan.
 
@MikerG_MC beweert dat hij geen AP optie heeft gekocht. Enkel lak en 19” velgen. Maar als hij binnen de lijntjes blijft heeft hij wel een soort van AP ‘optie’ denk ik. Het moet dan ook mogelijk zijn om de wagen zelf van rijstrook te laten veranderen (via de richtingaanwijzerpook) en dan blijft AP op staan.
In zijn tekst staat weldegelijk automatische rijfuncties (AP). Is bij mijn weten ook standaard. Voor EAP of FSD moet worden bijbetaald. Uiteraard is vanaf bepaalde datum.
 
@MikerG_MC beweert dat hij geen AP optie heeft gekocht. Enkel lak en 19” velgen. Maar als hij binnen de lijntjes blijft heeft hij wel een soort van AP ‘optie’ denk ik. Het moet dan ook mogelijk zijn om de wagen zelf van rijstrook te laten veranderen (via de richtingaanwijzerpook) en dan blijft AP op staan.
Als de auto van eind 2019 is dan zit er standaard AP op (althans bij die van ons wel). Met AP blijft de auto tussen de lijnen en bij rijbaanwissel schakeld AP uit, dus geen automatische rijbaanwissel (daarvoor is minimaal EAP nodig)
 
@MikerG_MC beweert dat hij geen AP optie heeft gekocht. Enkel lak en 19” velgen. Maar als hij binnen de lijntjes blijft heeft hij wel een soort van AP ‘optie’ denk ik. Het moet dan ook mogelijk zijn om de wagen zelf van rijstrook te laten veranderen (via de richtingaanwijzerpook) en dan blijft AP op staan.
Nee onjuist. Blijft tussen de lijntjes maar kan niet van baan veranderen
 
@MikerG_MC beweert dat hij geen AP optie heeft gekocht. Enkel lak en 19” velgen. Maar als hij binnen de lijntjes blijft heeft hij wel een soort van AP ‘optie’ denk ik. Het moet dan ook mogelijk zijn om de wagen zelf van rijstrook te laten veranderen (via de richtingaanwijzerpook) en dan blijft AP op staan.
Phil, zoals diverse andere posters na je ook zeggen: AP kan NIET omgaan met een rijstrook of rijbaan wissel. Van de 2 AP hoofdfuncties (ACC en Binnen de lijntjes kleuren) wordt de Binnen de lijntjes kleuren functie uitgeschakeld zodra je stuurt. AP (iig voor de auto's van mijn leverdatum) was standaard, EAP bestond volgens mij nog niet, en FSD heb ik, en mocht ik, niet aankruisen.
 
Ik begrijp de post niet helemaal: je (danwel leasemaatschappij) hebt AP gekocht en dus krijg je volgens jouw beschrijving AP. Waar zit het probleem?
Mijn punt ging - als vervolg op mijn startpost waarin ik kribbig reageer op de beperkte functionaliteit van AP - in deze laatste post over het feit dat als je zelf van rijbaan wisselt, de Binnen de Lijntjes Kleuren functie wordt uitgeschakeld. Dat AP niet na een richtingaanwijzer bediening automatisch wisselt van strook, dat snap ik, daarvoor moet je bijbetalen. Maar wat ik niet begrijp os dat AP niet: jouw eigen sturen accepteert en direct daarna weer vanzelf tussen de nieuwe lijntjes blijft....
 
Maar wat ik niet begrijp os dat AP niet: jouw eigen sturen accepteert en direct daarna weer vanzelf tussen de nieuwe lijntjes blijft....
Zal een commerciële beslissing zijn want anders worden de verschillen tussen AP en EAP wel heel klein en zal dan minder vaak verkocht worden. Persoonlijk ben ik van mening dat EAP zijn geld wel waard is.
 
Zal een commerciële beslissing zijn want anders worden de verschillen tussen AP en EAP wel heel klein en zal dan minder vaak verkocht worden. Persoonlijk ben ik van mening dat EAP zijn geld wel waard is.

Ik denk dat jet hier de spijker op zijn kop slaat. FSD buiten de USA was (inmiddels wordt Canada uitgerold) er niet en het verschil tussen de standaard meegeleverde AP en het betaalde EAP was er dus niet of nauwelijks, En dan doe je wat softwareleveranciers overal ter wereld doen: gratis versie laat zien wat er kan, maar als jet het echt wil gebruiken moet je betalen. Maar dat is van te voren bekend.
 
  • Like
Reactions: Mars2020