Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

CC vs TACC vs Autopilot vs Enhanced Autopilot vs FSD

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zou je dat willen? Enige verschil is dat je dan op je voorligger kan knallen.
ik reed met CC niet om gedachteloos te kunnen rijden (wat het ultieme doel van de FSD fans lijkt te zijn :) ) maar om een zo constant mogelijke snelheid te kunnen rijden. Als ik een auto naderde op mijn rijstrook kon ik daar met kijken, knipperen en sturen omheenrijden op dezelfde snelheid. Bij de adaptieve CC van Tesla moet ik opletten wanneer hij gaat ingrijpen (snelheid loopt langzaam terug), en terwijl ik naar links stuur blijft hij snelheid verminderen todat ik VOLLEDIG op de linkerstrook ben, en dan zoekt hij weer de ingestelde snelheid op. Irritant. BTW ik reed laatst in een i4 en die deed het al veel beter (zag dat ik naar links ging en remde dus niet af).
 
  • Like
Reactions: OttoR and JeePee
ik reed met CC niet om gedachteloos te kunnen rijden (wat het ultieme doel van de FSD fans lijkt te zijn :) ) maar om een zo constant mogelijke snelheid te kunnen rijden. Als ik een auto naderde op mijn rijstrook kon ik daar met kijken, knipperen en sturen omheenrijden op dezelfde snelheid. Bij de adaptieve CC van Tesla moet ik opletten wanneer hij gaat ingrijpen (snelheid loopt langzaam terug), en terwijl ik naar links stuur blijft hij snelheid verminderen todat ik VOLLEDIG op de linkerstrook ben, en dan zoekt hij weer de ingestelde snelheid op. Irritant. BTW ik reed laatst in een i4 en die deed het al veel beter (zag dat ik naar links ging en remde dus niet af).
Als je bij CC zelf keek, knipperde, stuurde en eromheen reed, dan kun je dat bij TACC toch ook doen, je hoeft niet te wachten tot de snelheid afneemt🤔
Als de snelheid afneemt, kom je waarschijnlijk te dicht bij je voorganger. Dat vind ik dus het nadeel van CC, de auto blijft doorrijden met het gevolg dat je regelmatig te dicht op je voorganger komt te rijden, wat weer tot onveilige situatie kan leiden of irritatie van andere weeggebruikers.
 
Als je bij CC zelf keek, knipperde, stuurde en eromheen reed, dan kun je dat bij TACC toch ook doen, je hoeft niet te wachten tot de snelheid afneemt🤔
Als de snelheid afneemt, kom je waarschijnlijk te dicht bij je voorganger. Dat vind ik dus het nadeel van CC, de auto blijft doorrijden met het gevolg dat je regelmatig te dicht op je voorganger komt te rijden, wat weer tot onveilige situatie kan leiden of irritatie van andere weeggebruikers.
@krisjaen @Mars2020 natuurlijk zijn op zich de handelingen hetzelfde, alleen nu moet ik naar mn snelheid kijken om te zorgen dat ik - net vóór de auto gaat afremmen - de inhaalbeweging ga inzetten. Vroegah deed ik dat als ik naar mijn eigen zin dichtbij genoeg was. De afstand heb ik al op 1 ingesteld. Wel eens met het feit dat je met mijn vroegere methode tijdens! het overschrijden van de stippellijn wss eventjes iets dichter op de inhalende auto zit als optimaal is. Als je de gap te groot instelt kom je met al dat nog steeds 130kmu rijdende verkeer links.... nooit meer voorbij je voorligger. En ik wil geen notoire linksrijder worden.
 
Bij de adaptieve CC van Tesla moet ik opletten wanneer hij gaat ingrijpen (snelheid loopt langzaam terug), en terwijl ik naar links stuur blijft hij snelheid verminderen todat ik VOLLEDIG op de linkerstrook ben, en dan zoekt hij weer de ingestelde snelheid op. Irritant. BTW ik reed laatst in een i4 en die deed het al veel beter (zag dat ik naar links ging en remde dus niet af).
Op enkel TACC? Gebruik je je richtingsaanwijzer? Op Autopilot doet ie dat namelijk netjes.
 
Als ik een auto naderde op mijn rijstrook kon ik daar met kijken, knipperen en sturen omheenrijden op dezelfde snelheid.
Als ik met TACC een auto nader op mijn rijstrook kan ik daar met kijken, knipperen en sturen omheenrijden op dezelfde snelheid.
Zoek de verschillen.
Als je wagen vertraagt, ben je te dicht aan het komen en is het net veilig dat je wagen vertraagt. Tenminste als je de afstand goed hebt afgestemd ifv de (weers-)omstandigheden.
Als je toch dichter wil komen (wat niet aan te bevelen is), dan kan je dat simpelweg doen door te overrulen met de watt-pedaal. Of opschuiven naar het andere vak.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Op enkel TACC? Gebruik je je richtingsaanwijzer? Op Autopilot doet ie dat namelijk netjes.
Ja ik geef uiteraard netjes richting aan. En ja ik rij meestal alleen met adaptive cruise control aan (TACC is dat toch?). Als ik de stengel 2x naar beneden druk en hij ook binnen de lijnen blijft (ik blijf er moeite mee hebben om dat 'autopilot' te noemen), dan gaat die Autopilot uit zodra ik de richtingaanwijzer aanraak. ACC (sorry TACC) blijft dan wel aan. Ik denk dus niet dat verschil maakt, maar ik zal het testen.
 
Als ik de stengel 2x naar beneden druk en hij ook binnen de lijnen blijft (ik blijf er moeite mee hebben om dat 'autopilot' te noemen), dan gaat die Autopilot uit zodra ik de richtingaanwijzer aanraak.
Dan doe je iets verkeerd. Je geeft waarschijnlijk tegelijk een ruk aan het stuur.
Als je enkel de richtingaanwijzer bedient, gebeurt er niets. Je moet de wagen ook nog laten voelen dat je nog wakker bent, door wat rotatiekracht te geven op het stuur (naar links of naar rechts maakt niet uit). Geen ruk, want dan vliegt AP er uit. Enkel wat neigen.
Het is ook niet altijd zo dat de wagen blijft vertragen totdat je volledig in het andere vak zit. Waarschijnlijk is dat ook omdat je het manoeuvre te laat inzet. Als je tijdig begint gaat de wagen, als hij al vertraagd was, zelfs versnellen direct na het bedienen van de richtingaanwijzer en verkort zo nog de afstand met de voorligger, terwijl hij nog volledig in hetzelfde vak zit.
Tenslotte. Het is wel degelijk autopilot. De wagen stuurt en navigeert zelf. Dat hij dat niet in alle omstandigheden doet, doet niets ter zake. Het is geen full self drive.
Mijn huisthermostaat werkt ook ‘auto’matisch, maar als de deur ernaast open staat, krijgt hij koude wind over zich en gaat hij te veel verwarmen. Als ik thuis werk, dan moet ik hem manueel overrulen.
 
Dan doe je iets verkeerd. Je geeft waarschijnlijk tegelijk een ruk aan het stuur.
Als je enkel de richtingaanwijzer bedient, gebeurt er niets. Je moet de wagen ook nog laten voelen dat je nog wakker bent, door wat rotatiekracht te geven op het stuur (naar links of naar rechts maakt niet uit). Geen ruk, want dan vliegt AP er uit. Enkel wat neigen.
Op auto's zonder enhanced auto pilot zit nog wel de normale auto pilot (voorheen autosteer, als ik het goed heb).

Deze simpel versie kan geen lane change doen, als je met deze versie rijdt zal, pas nadat je richtig aangeeft, met een minimale weerstand de autopilot uitgeschakeld worden.
 
Op auto's zonder enhanced auto pilot zit nog wel de normale auto pilot (voorheen autosteer, als ik het goed heb).

Deze simpel versie kan geen lane change doen, als je met deze versie rijdt zal, pas nadat je richtig aangeeft, met een minimale weerstand de autopilot uitgeschakeld worden.
Juist. Hij zal zo’n versie hebben. Gratis TaCC en dan klagen. Bij andere wagens is dat een dure optie.
 
Op auto's zonder enhanced auto pilot zit nog wel de normale auto pilot (voorheen autosteer, als ik het goed heb).

Deze simpel versie kan geen lane change doen, als je met deze versie rijdt zal, pas nadat je richtig aangeeft, met een minimale weerstand de autopilot uitgeschakeld worden.
Klopt, AP heeft geen auto lane change. Als je bij AP van baan wisselt schakelt AP uit en blijft TACC aan.
Neemt niet weg, dat als je tijdig van baan wisselt, de auto niet vertraagt.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
In een M3 met AP werkt dat wel zo. Alleen als je EAP of FSD hebt is de werking iets anders omdat je dan wel de lane change hebt (en die ontbreekt bij AP).
Dus je hebt Autopilot aan… en als je richting geeft gaat Autopilot automatisch uit? Alleen door het bewegen van je richtingaanwijzer?

Volgens mij is dat niet zo. En gebeurt er qua Autopilot niks als je richting aan geeft. Autopilot gaat pas uit als je je stuur beweegt en je auto door die weerstand heen drukt / trekt en van baan wisselt. Alleen richting aangeven is helaas (!) niet voldoende.

Maar goed, misschien ben ik helemaal abuis.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Dus je hebt Autopilot aan… en als je richting geeft gaat Autopilot automatisch uit? Alleen door het bewegen van je richtingaanwijzer?
Neen, je hebt geen autopilot gekocht en dus enkel de ‘gratis’ TaCC. Blijkbaar gaat die dan uit als je de richtingaanwijzer bedient. Ik heb geen ervaring met Tesla’s zonder AP.
Dat is blijkbaar net hoe de standaard werkt. Als je daar niet kan mee leven, moet je 3600€ uitgeven voor AP.
Iets zoals, “ik heb geen metallic lak besteld en klaag nu dat de verf dof wordt.”🙄
 
Neen, je hebt geen autopilot gekocht en dus enkel de ‘gratis’ TaCC. Blijkbaar gaat die dan uit als je de richtingaanwijzer bedient. Ik heb geen ervaring met Tesla’s zonder AP.
Dat is blijkbaar net hoe de standaard werkt. Als je daar niet kan mee leven, moet je 3600€ uitgeven voor AP.
Iets zoals, “ik heb geen metallic lak besteld en klaag nu dat de verf dof wordt.”🙄
Nu ben ik helemaal in de war. Er wordt door meerdere mensen gezegd dat ze Autopilot hebben. Dus de "blauwe streepjes" op de weg die er voor zorgen dat je binnen de lijnen blijft. En dat Autopilot zou dan uitgaan enkel en alleen door richting aan te geven. Dat is hoe het zou moeten werken (vind ik), maar is niet hoe het werkt. Voor zover ik weet.
 
Nu ben ik helemaal in de war. Er wordt door meerdere mensen gezegd dat ze Autopilot hebben.
Was ook mijn verwarring eerst. Maar verschillende mensen lijken dus AP te zeggen als ze TaCC bedoelen (omdat ze geen AP gekocht hebben).
TaCC zou dus uit gaan als je de hendel beroert.
AP (moet je wel gekocht hebben) wisselt dan van rijstrook als de omstandigheden het toelaten: de strook is zichtbaar en vrij en je hebt recent nog laten weten dat je nog wakker bent (dead-man switch). Als de voorwaarden niet voldaan zijn, gebeurt er niets tot de time-out gong komt.
 
Was ook mijn verwarring eerst. Maar verschillende mensen lijken dus AP te zeggen als ze TaCC bedoelen (omdat ze geen AP gekocht hebben).
TaCC zou dus uit gaan als je de hendel beroert.
Dat zou kunnen, maar lijkt me sterk. De cruise control zou uitgaan als je richting aan geeft? Bijzonder.

AP (moet je wel gekocht hebben) wisselt dan van rijstrook als de omstandigheden het toelaten: de strook is zichtbaar en vrij en je hebt recent nog laten weten dat je nog wakker bent (dead-man switch). Als de voorwaarden niet voldaan zijn, gebeurt er niets tot de time-out gong komt.
Ook dat klopt niet. Autopilot wisselt niet automatisch van rijstrook bij het inhalen. Dat gebeurt alleen als je FSD of EAP hebt gekocht. Dan heb je de "Navigate on Autopilot" optie die zelf inhaalt en van baan wisselt en af en opritten neemt.

Maar goed, dit alles hoort hier niet thuis. Dus wat mij betreft is de discussie gesloten.