Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Condens achterlichten Y

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn model S was ik er aan gewend, en had ik zelfs gaatjes in mijn achterlichten geboord om het water er uit te laten..

Maar nu met de Y had ik toch gehoopt dat ik een keer waterdichte achterlichten zou hebben..

Meer mensen met condens?


20230403_140516.jpg
 
Watergekoelde achterlichten...
Of een nieuwe variant van 'smoked' verlichting misschien. Zal de verkoopfolder wel niet goed doorgelezen hebben...


Naja, er is ongeveer een heel IJsselmeer aan water naar beneden gekomen in Maart en vandaag was de eerste zonnige dag.

Ik zag vandaag ook een beetje condens maar dat is morgen of overmorgen wel weer weg.
 
Beetje condens is inherent aan het ontwerp, weinig warmte door leds, dus vocht verdampt niet vlot. Relatief warme lampen ten opzichte van buitentemperatuur betekent condens, en er zit een lullig klein gaatje met soort membraan aan de achterkant waar dat vocht door moet verdwijnen, en dat kan lang duren. Zijn ze nooit droog en krijg je echt druppels, dan zijn ze lek.

bron, de ranger die bij mijn vrouws M3 twee keer een lamp heeft gewisseld vanwege een produktiefoutje en daadwerkelijk lek.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Citaat uit de Model Y manual:

Condensvorming in koplampen of achterlichten​

Door weersveranderingen, luchtvochtigheid of recente blootstelling aan water (bijvoorbeeld in een wasstraat), kan condensvorming optreden in de koplampen of achterlichten van uw auto. Dit is normaal — naarmate het warmer wordt en de luchtvochtigheid afneemt, verdwijnt de condens meestal vanzelf. Als u merkt dat water zich ophoopt binnen in de buitenlenzen of wanneer condens het zicht van de buitenverlichting aantast, neem dan contact op met Tesla Service.
 
  • Like
Reactions: DM231191