Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dimmende spiegels ontbreken

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net ontdekt dat ik geen dimmende achteruitkijkspiegels heb op mijn Model 3. Ik heb mijn wagen in januari besteld toen het op de website vermeld stond als inbegrepen. Ik heb ondertussen geleerd dat Tesla sinds februari geen dimmende spiegels meer voorziet en mijn wagen, geleverd in maart, heeft die blijkbaar niet. Toch wel vreemd dat een inbegrepen feature na aankoop 'verdwijnt'. Ik vind dit allesbehalve correct.
 
Ik heb net ontdekt dat ik geen dimmende achteruitkijkspiegels heb op mijn Model 3. Ik heb mijn wagen in januari besteld toen het op de website vermeld stond als inbegrepen. Ik heb ondertussen geleerd dat Tesla sinds februari geen dimmende spiegels meer voorziet en mijn wagen, geleverd in maart, heeft die blijkbaar niet. Toch wel vreemd dat een inbegrepen feature na aankoop 'verdwijnt'. Ik vind dit allesbehalve correct.
Klopt. Je hebt maar 1 achteruitkijkspiegel en 2 zijspiegels
 
Klopt. Je hebt maar 1 achteruitkijkspiegel en 2 zijspiegels

Strikt genomen heb je 1 binnenspiegel en 2 zijspiegels. Alle spiegels zijn bedoeld om naar achteren te kijken, dus achteruitkijkspiegel is een pleonasme.

Terug naar de daadwerkelijke vraag: afhankelijk van de besteldatum zou je even contact met Tesla op kunnen nemen om te kijken wat nu het verhaal is. Dat gaat je het snelste antwoord geven.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Ik heb net ontdekt dat ik geen dimmende achteruitkijkspiegels heb op mijn Model 3. Ik heb mijn wagen in januari besteld toen het op de website vermeld stond als inbegrepen. Ik heb ondertussen geleerd dat Tesla sinds februari geen dimmende spiegels meer voorziet en mijn wagen, geleverd in maart, heeft die blijkbaar niet. Toch wel vreemd dat een inbegrepen feature na aankoop 'verdwijnt'. Ik vind dit allesbehalve correct.

Wat bij mij als vraag te binnen schiet, is hoe je hebt kunnen ontdekken overdag dat je geen dimmende spiegels hebt? Scheen er een auto met groot licht aan in? Want overdag zullen je spiegels niet gaan dimmen.
 
Pffff, Tesla beweert nu dat het geen feature van de Model 3 is. Schandalig antwoord eigenlijk, gezien de Wayback Machine toont dat het een aantal dagen na de aankoop nog in de specificaties zat.
Vervelend man. Maar staat er op je aankoopbon iets over?
Zo niet dan zou de combinatie van wayback en je factuurdatum wellicht rechtsgeldig zijn. Zou dat zeker even onderzoeken.
 
Ik ben meer en meer gefrustreerd over hoe Tesla dit behandelt. Of eerder, hoe Tesla dit niet behandelt. Service-afspraak wordt geannuleerd, ze gaan het uitzoeken, ze bellen dat ze moeten wachten tot de manager terug is en dat die zal terugbellen, maar er gebeurt gewoon niets. Ondanks herinneringen, wordt ik niet teruggebeld.

Tesla is ook heel goed om nergens iets van bewijs mee te geven. Alles moet via service-afspraken, maar de info die in de app steekt is niet oproepbaar. Bij aankoop krijg je geen detail van wat in de wagen aanwezig is. Enig alternatief contact is telefoon, maar nergens een emailadres te vinden. Ik kan momenteel enkel bewijzen dat ik contact met hun heb gehad (sms annulatie service-afspraken en telefoon-logboek), maar niet waarover dat ging. Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd dat dit bewust gedaan is.
 
Hoe vervelend het ook is, ieder automerk kan dit soort niet cruciale features zonder opgave weghalen. Daarvoor hebben ze voorwaarden op de site staan die dat mogelijk maken. Dit is dus in principe niet Tesla specifiek. Maar ik kan de irritatie wel begrijpen als je verwacht had dat de feature erop zou zitten.

Je zou kunnen proberen of ze het als coulance er nog opzetten, maar verplicht zijn ze het niet, ben ik bang. Eind 2019 was dit ook een discussie mbt frunk hooks, foot rest en ambient lights in de deuren...
 
Vervelend, maar inderdaad, dat gebeurt overal. Bij bestellen kan het nog in de folder staan, bij afleveren is het geen optie meer. Heb je het dan over iets als airco o wat anders groot, kan je nog wel een punt maken. Met iets als dit staat er vermoedelijk al in de voorwaarden dat specificaties ten allen tijde kunnen afwijken van de folder.
 
Ik ben het niet helemaal eens dat dit vergelijkbaar is met bv frunkhaken. Er zijn slechts weinig features die Tesla effectief oplijst, zoals de elementen van premium interieur, zetelverwarming,... . Voor mij zijn dat de 'key features' die ze een verkoopsargument vinden. Dit is daar een onderdeel van. Het lijkt me niet toegelaten dat Tesla na het afsluiten van de verkoopsovereenkomst je plots zonder iets te zeggen een wagen levert met drie speakers minder of zonder zetelverwarming.

Ik elk geval, mijn frustratie is hoofdzakelijk met het totaal gebrek aan communicatie. Alles moet maar via een app lopen, waarin afspraken zonder veel uitleg geschrapt worden of via telefoon waarin ze beloven om terug te bellen, maar dat nooit doen. Als Tesla vindt dat ze dit reglementair mogen doen, laat het me dan weten en dan is het maar aan mij om te beslissen wat ik vervolgens doe.
 
ik weet niet of dimmende buitenspiegels op de lijst stonden (ze staan nu wel op de lijst als verwarmbaar en inklapbaar geloof ik), maar either way, ze veranderen dit soort zaken nog wel eens. Op de Amerikaanse fora liep het soms zo hoog op dat mensen begonnen te schermen met het inleveren van de auto (voor frunk hooks :rolleyes:). Ik denk uiteraard niet dat iemand dat ooit heeft gedaan, maar goed...

Frustratie kan ik wel begrijpen dat er weinig communicatie over is als ik de berichten op de diverse fora kan geloven (heb zelf gelukkig nog geen enkele keer van de service gebruik hoeven te maken). Je weet dat iets gewijzigd is doordat je 'ervaringsdeskundig' bent en meerdere mensen hetzelfde hebben ervaren.

Tsja... je keuzes zijn beperkt denk ik:
  • Accepteren
  • Navragen of Tesla in de vorm van coulance iets voor je kan betekenen
  • Auto teruggeven
Teruggeven zou ik niet doen, je mist dan een briljante auto ;)