Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Hey Star-trek-fan (met smaak), mooi gedaan en ik doe het je niet na, (ook niet met domoticz, wat ik gebruik). Zou ik eens kunnen meekijken hoe je dat doet, (of iemand anders die net als ik voldoende tijd heeft). Ik ben geen nerd, maar in domoticz heb ik in ieder geval wel al het data lezen P1, Solar, Tesla aan de praat gekregen (al verloopt die Tesla Api telkens en vind ik het updaten daarvan een crime). Besturen kan ik helemaal niks, terwijl ik in ieder geval de auto zou willen laten laden op zonnemomenten. (Heb trouwens gelezen dat je dat met domotica vanaf 1A al kunt, als zou dat wellicht heel inefficiënt zijn. Weet niet of dat ook met een Gen2 lader kan.)
Home-assistant is wat toekomstbestendiger denk ik en gebruikersvriendelijker, maar dan moet je het wel aan de praat krijgen en dat lukte mij niet, omdat ik het idee erachter/de begrippen niet echt snap.
Ik ben ook geen programmeur of Java-adept. Ik red me net met de commando's in een linux (raspberry-) omgeving (met veel spieken) en begrijp ook wat die commando's doen.
 
Maandag zijn bij mij 12 400wp zonnepanelen verdeeld over 2 dakvlakken geplaatst en ik ben de afgelopen dagen lekker aan het hobbyen geweest met Home Assistant op mijn Synology. Ik heb de boel nu zover dat ik al het 'overschot' in mijn Tesla kan stoppen. Ik heb geen API voor de lader, dus ik stuur de boel aan met de Tesla API. Ik vermoed alleen dat laden op zulke lage amperages niet super slim is ivm. lage efficentie, maar het is dan ook meer een proof of concept zolang we nog 100% mogen salderen.
Ik heb een slidertje toegevoegd waarmee je kunt aangeven wanneer hij het laden moet triggeren. Omdat het minimaal 1A (x 3 fasen) is zou hij pas beginnen met laden bij 720w overschot, maar door die slider kan ik het laden bijvoorbeeld forceren bij 400w overschot (en pakt hij dan dus ca 320 uit het net). Ik gebruik als input voor stroomverbruik en teruglevering nu de waarden uit DSMR Reader via mqtt. Ik heb wel een API voor de (Autarco) omvormer, maar deze update maar eens in de 15 minuten dus dat schiet niet echt op. De laadsnelheid wordt nu aangepast van 1 tot 5A afhankelijk van hoeveel stroom er beschikbaar is. Daarnaast een master switch om dit hele gebeuren aan en uit te kunnen zetten (ook in Homekit beschikbaar) zodat ik ook nog normaal kan laden.
Tijdens het laden poll ik trouwens elke 30 seconden want soms springt de lader vanzelf naar 5A (het minimum wat je via de app kunt instellen).
Een heleboel automations, custom entities, helpers en geklooi verder heb ik nu het volgende overzicht en lijkt het behoorlijk stabiel te werken.


View attachment 929879
Wow wow wow, heel gaaf. Dit wil ik ook, heb wel HA, maar nog niet de kennis om dit te maken...
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
@BjörnTM, heb jij de widget linksboven zelf geschreven? Puur uit nieuwsgierigheid: kun jij daadwerkelijk updates forceren of werkt dat hetzelfde als omhoog vegen in het software menu van de auto?
Dat is een knopje om de waardes van de kWh meter en/of de Tesla API te updaten. Heeft niets met de Tesla software updates te maken.

Het ziet er super gaaf uit. Zeker in vergelijking met mijn HTML 1.0 flask dashboardje.
 
Hey Star-trek-fan (met smaak), mooi gedaan en ik doe het je niet na, (ook niet met domoticz, wat ik gebruik). Zou ik eens kunnen meekijken hoe je dat doet, (of iemand anders die net als ik voldoende tijd heeft). Ik ben geen nerd, maar in domoticz heb ik in ieder geval wel al het data lezen P1, Solar, Tesla aan de praat gekregen (al verloopt die Tesla Api telkens en vind ik het updaten daarvan een crime). Besturen kan ik helemaal niks, terwijl ik in ieder geval de auto zou willen laten laden op zonnemomenten. (Heb trouwens gelezen dat je dat met domotica vanaf 1A al kunt, als zou dat wellicht heel inefficiënt zijn. Weet niet of dat ook met een Gen2 lader kan.)
Home-assistant is wat toekomstbestendiger denk ik en gebruikersvriendelijker, maar dan moet je het wel aan de praat krijgen en dat lukte mij niet, omdat ik het idee erachter/de begrippen niet echt snap.
Ik ben ook geen programmeur of Java-adept. Ik red me net met de commando's in een linux (raspberry-) omgeving (met veel spieken) en begrijp ook wat die commando's doen.
Je kunt via de api inderdaad vanaf 1A laden.
@BjörnTM, heb jij de widget linksboven zelf geschreven? Puur uit nieuwsgierigheid: kun jij daadwerkelijk updates forceren of werkt dat hetzelfde als omhoog vegen in het software menu van de auto?
Dit is een bestaande Tesla integratie via HACS.
Wow wow wow, heel gaaf. Dit wil ik ook, heb wel HA, maar nog niet de kennis om dit te maken...
Was stiekem ook best ingewikkeld maar wel blij mee :)
 
  • Like
Reactions: peter85 and Maarten
@BjörnTM: echt briljant! Ik gebruik nu Domoticz maar dit is precies wat ik zoek. Helaas is in Domoticz de Tesla API met geen mogelijkheid meer te benaderen (althans, niet voor mij als niet-programmeur). Toch maar is naar Home Assistant kijken, maar wel jammer voor mijn 3+ jaar data in Domoticz....
 
Met een dynamisch energiecontract is overproductie van je zonnepanelen eigenlijk niet meer interessant, maar met name de energieprijs bepaald of het laden interessant is.
Als je een dynamisch energie contract hebt kan je in HomeAssistant ook eenvoudig het laden koppelen aan de energieprijzen.
Mijn Zappi lader start pas bijvoorbeeld als de tarieven laag zijn, hierdoor is er geen koppeling met de auto nodig.
 
@BjörnTM: echt briljant! Ik gebruik nu Domoticz maar dit is precies wat ik zoek. Helaas is in Domoticz de Tesla API met geen mogelijkheid meer te benaderen (althans, niet voor mij als niet-programmeur). Toch maar is naar Home Assistant kijken, maar wel jammer voor mijn 3+ jaar data in Domoticz....
Ik heb m weer eens geupdate in Domicz en het werkt wel (for the time being) (de api-access-sleutel verversen en de bestaande in “hardware’ daarmee vervangen.
 
Op zich waar maar ik vind het zelf een mooie gedachte op de zon te rijden. Heeft niet iets met de kosten te maken.
Juist als de kosten laag zijn is er een doorgaans een overschot aan groene energie op de markt. Op die momenten maak je dus optimaal gebruik van rijden op zon en wind.
Als er teveel overschot is op de energiemarkt kunnen de producenten besluiten om even hun productie te stoppen (windmolen stilzetten?) en dat is wat je niet wilt want je wilt optimaal gebruik maken van groene energie. Het is naar mijn idee daarom beter gebruik te maken van het “gezamenlijke” overschot dan alleen te kijken naar je eigen overschot. Dat de kosten op die momenten laag zijn is mooi meegenomen.
 
Ik heb m weer eens geupdate in Domicz en het werkt wel (for the time being) (de api-access-sleutel verversen en de bestaande in “hardware’ daarmee vervangen.

Thanks, ook net weer even geprobeerd en werkt inderdaad.

Ik gebruik de iPhone app 'Auth for Teska' om tokens te genereren. Daarin zijn twee mogelijkheden: een 'Refresh token' en een 'Access token'. Voor Teslamate gebruik ik al tijden een Refresh token en die blijft gewoon werken. Een Access token helaas niet, die verloopt heel snel. Het lukte mij nu inderdaad de Tesla in Domoticz toe te voegen met een Access token, maar die stopt er dus steeds mee...
 
Je kunt via de api inderdaad vanaf 1A laden.

Dit is een bestaande Tesla integratie via HACS.

Was stiekem ook best ingewikkeld maar wel blij mee :)

Mijn zonnepanelen doen 3kW max, dus dat laden vanaf 1A is wel nice als dat kan...
Kan ik op een of andere manier meeliften (al dan niet met een donatie) met je HA systeem. Ik heb zelf de custom integratie van Tesla uit HACS daar al actief maar doe er verder niet veel mee. Ook mijn zonnepanelen omvormers(2) zitten ook geconfigureerd.
 
Laden aan 1A nice?
1A x 230V = 230W. Bij een verbruik van 150Wh laad je dus 1,5km per uur (zonder de laadverliezen te tellen). Ik weet niet wat daar "nice" aan is...
Je mist het punt even denk ik. Afgezien van wat al gemeld is dat het gaat om 3 fasen en niet 1, gaat het erom dat je al je opgewekte zonnestroom zelf gebruikt. Nu we nog kunnen salderen is dat natuurlijk nog niet relevant maar hoe minder je mag salderen hoe interessanter dit wordt. Ook op 3x1A, tenzij je die opgewekte stroom liever voor ongeveer 10 cent per kWh aan je energieleverancier verkoopt natuurlijk.
 
Mijn zonnepanelen doen 3kW max, dus dat laden vanaf 1A is wel nice als dat kan...
Kan ik op een of andere manier meeliften (al dan niet met een donatie) met je HA systeem. Ik heb zelf de custom integratie van Tesla uit HACS daar al actief maar doe er verder niet veel mee. Ook mijn zonnepanelen omvormers(2) zitten ook geconfigureerd.
Wat ik geknutseld heb is nogal specifiek voor mijn situatie en hardware en niet zomaar te kopiëren. Je hebt iets nodig waarmee je meet hoeveel stroom je terug levert (ik gebruik daarvoor DSMR op de P1 poort van de slimme meter), iets om de laad snelheid van de auto of lader aan te kunnen sturen (ik gebruik de Tesla API) en dan ook nog afhankelijk van hoe je het wilt instellen natuurlijk.
 
Je mist het punt even denk ik. Afgezien van wat al gemeld is dat het gaat om 3 fasen en niet 1, gaat het erom dat je al je opgewekte zonnestroom zelf gebruikt. Nu we nog kunnen salderen is dat natuurlijk nog niet relevant maar hoe minder je mag salderen hoe interessanter dit wordt. Ook op 3x1A, tenzij je die opgewekte stroom liever voor ongeveer 10 cent per kWh aan je energieleverancier verkoopt natuurlijk.

Die 3-fazen had ik inderdaad gemist, maar dan nog...
Als je het ziet als hobby, fijn. Dan is het de extra investering en tijd die je erin steekt waarschijnlijk echt wel waard, als je het doet om die enkele centjes te verdienen, dan is het voor mij zeker niet de moeite.

btw, met slimme meter bedoel je waarschijnlijk de DM (Digitale meter) die in wezen even dom is als een analoge meter.
 
Die 3-fazen had ik inderdaad gemist, maar dan nog...
Als je het ziet als hobby, fijn. Dan is het de extra investering en tijd die je erin steekt waarschijnlijk echt wel waard, als je het doet om die enkele centjes te verdienen, dan is het voor mij zeker niet de moeite.

btw, met slimme meter bedoel je waarschijnlijk de DM (Digitale meter) die in wezen even dom is als een analoge meter.
Hier ook 3 fase. Het gaat niet altijd om geld, het gaat ook om een stukje optimaal benutten van de zon, en dus minder fossiel trekken en dus beter voor t milieu.

Met 3kW kan je hoger laden dan 1A per fase.