Haha ja, deze Konarijder is afO, maar hier was er geen keuzeprobleem hoor. Laadpoort in het midden van de neus, dan gaan we toch gewoon op 2 laadplaatsen staan..
View attachment 1038297
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Haha ja, deze Konarijder is afO, maar hier was er geen keuzeprobleem hoor. Laadpoort in het midden van de neus, dan gaan we toch gewoon op 2 laadplaatsen staan..
View attachment 1038297
Die ervaring heb ik dan weer helemaal niet. Ik heb alleen een Shell Recharge, die werkt bij vrij veel aanbieders. Ik moet de eerste dit jaar nog tegen komen die niet werkt. Weinig SuC's in de onmiddellijke omgeving en de eerste is op een dikke 50km in Malaga of Granada, dus we gaan al wel al eens "vreemd".Blijft dat ik ervan uitgaan dat het in Spanje volgende zomer dikke doffe ellende wordt met publieke laadpalen. Ik ben vandaag terug van 14 dagen in ons vakantiehuis met onze Y(2de Tesla al) in Playa d'Aro, Costa Brava en kom nog maar eens tot de vaststelling dat publiek laden een ramp blijft. Staan misschien wel wat palen her en der maar vorige 14 dagen werkte 85% daarvan ofwel niet ofwel met allerlei obscure apps, abonnementen en andere locale ellende. In Tossa de Mar bijvoorbeeld waar duizenden Vlamingen en Nederlanders deze zomer op vakantie gaan met hunne blinkende nieuwe EV, staan er denk ik 3 en deze week hingen op 2 een papiertje 'no fontiona'.En als ze werken 7,5kw.... Er wordt bijgebouwd, maar slechts weinige beschikbaar met een gewone laadkaart. Langs de autosnelweg zijn ze er bij aan het zetten bij de tankstations van Galp en Repsol, max 80kw! En dan maximum 2of 3 stuks per station. Momenteel waren ze nog ingepakt. Ik prijs mezelf gelukkig met mijn laadpaal thuis. De Spaanjaarden zijn nog helemaal niet bezig met electromobiliteit.
Wees gewaarschuwd als je op vakantie gaat in Spanje...
als je je auto met een hogedrukreiniger afspuit en er blijft iemand inzitten, gewoon je telefoon in de auto laten en de 'zittenblijver' op het hangslotje laten klikken (op slot). Dan gaat de laadklep niet open. Na het wassen vriendelijk vragen of je er weer in mag.Dat is ook weer waar maar dan is hij wel heeel gevoelig want ik spuit niet op die klep, zeker niet rechtstreeks. Volgende keer eens extra op letten. Wasstraat modus is een beetje link daar, die plateautjes hellen af
als je je auto met een hogedrukreiniger afspuit en er blijft iemand inzitten
Ik ben vaker in Spanje geweest en nog nooit een probleem gehad om te kunnen laden. Je bent toch niet aangewezen op de laadpalen in alleen Tossa de Mar? In de omgeving zijn heel veel andere laadpalen te vinden. Je hoeft ook niet elke dag te laden, dus er is altijd wel een moment dat je onderweg ergens kunt laden. In Spanje is het voor zover ik weet zelfs mogelijk om een tijdslot voor een laadpaal te reserveren. De dekking van Shell Recharge is in Spanje niet overal even goed, maar er zijn voldoende alternatieven te vinden. Ik kan mij het draadje Stau aan de SuC in Duitsland nog herinneren en daar heeft ook vrijwel niemand last van gehad.Blijft dat ik ervan uitgaan dat het in Spanje volgende zomer dikke doffe ellende wordt met publieke laadpalen. Ik ben vandaag terug van 14 dagen in ons vakantiehuis met onze Y(2de Tesla al) in Playa d'Aro, Costa Brava en kom nog maar eens tot de vaststelling dat publiek laden een ramp blijft. Staan misschien wel wat palen her en der maar vorige 14 dagen werkte 85% daarvan ofwel niet ofwel met allerlei obscure apps, abonnementen en andere locale ellende. In Tossa de Mar bijvoorbeeld waar duizenden Vlamingen en Nederlanders deze zomer op vakantie gaan met hunne blinkende nieuwe EV, staan er denk ik 3 en deze week hingen op 2 een papiertje 'no fontiona'.En als ze werken 7,5kw.... Er wordt bijgebouwd, maar slechts weinige beschikbaar met een gewone laadkaart. Langs de autosnelweg zijn ze er bij aan het zetten bij de tankstations van Galp en Repsol, max 80kw! En dan maximum 2of 3 stuks per station. Momenteel waren ze nog ingepakt. Ik prijs mezelf gelukkig met mijn laadpaal thuis. De Spaanjaarden zijn nog helemaal niet bezig met electromobiliteit.
Wees gewaarschuwd als je op vakantie gaat in Spanje...
KloptIn Spanje is het voor zover ik weet zelfs mogelijk om een tijdslot voor een laadpaal te reserveren
Inderdaad, Shell Recharge is inderdaad de meest geaccepteerde laadkaart en werkt in 99% van de gevallen. Als de laadpaal werkt tenminste. En dat is nu net het probleem dat ik de voorbije tijd in Spanje ondervond. De laadpalen werken niet. In onze omgeving was ongeveer 80% simpelweg kapot, buiten gebruik, nog niet in gebruik etc. Ook al staan ze in de Shell Recharge app aangeduid als in functie. Zeker wat verder van de autosnelweg is dit een echt probleem. Je kan toch moeilijk elke keer naar Girona luchthaven rijden om je wagen op te laden. In Playa D'aro staan hoop en al 3 , 4 werkende laadpalen, maar in Juli, Augustus rijden minstens 5,000 Nederlanders en Belgen rond waarvan een steeds groter deel met een EV. Ik voorzien grote problemen deze zomer.Klopt, ik overleef in de buurlanden al 5 jaar met ShellRecharge en Plugsurfing (als backup voor mijn standaard laadkaart), in 99% van die gevallen doet een van beiden het wel steeds.
In onze omgeving was ongeveer 80% simpelweg kapot...
Op autowegen wordt de snelheid nooit aangepast. Soms staat een autoweg verkeerdelijk als secundaire weg gecatalogeerd in de database. Dan kan een verklaring zijn voor je verwarring.TACC: ik krijg er geen lijn in getrokken wanneer hij beslist om te vertragen of te versnellen naar de max toegelaten snelheid.
TACC: ik krijg er geen lijn in getrokken...
Is het je wel opgevallen dat het gedrag anders is wanneer je Autosteer (AS) ook ingeschakeld hebt? TACC alleen wil best wel harder rijden dan toegestaan. Zet je AS erbij aan, dan probeert ie je (vaak) naar de maximale snelheid + een marge te sturen. Die marge verandert dan weer per software versie. TACC alleen wil soms bij afritten of bochten ineens besluiten langzamer dan je ingestelde snelheid te gaan rijden, maar laat je verder vrij in de snelheidskeuze.TACC: ik krijg er geen lijn in getrokken wanneer hij beslist om te vertragen of te versnellen naar de max toegelaten snelheid. De ene keer doet hij dat wel altijd, bijv op afritten of aankomen bij een rond punt etc.. Op de snelweg soms ook als de snelheid van 110 naar 90 gaat bijvoorbeeld of omgekeerd. Maar daar is echt niet aan uit te kunnen, soms wel, meestal niet. Ondanks dat de TACC op het scherm verspringt van 110 naar 90 blijft hij 110 rijden.