Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Enorm verbruik in de ochtend. Accu voorverwarmen?

This site may earn commission on affiliate links.
Als-ie ‘s morgens nog aan de muur hangt zet ik de verwarming zo’n 10 minuten voor ik wegga op 20 graden via de app. Hij trekt dan stroom uit de muur en dat gaat dus niet te koste van de range. Ik stap dus in een lekker warme auto met een volle (nou ja 80% in mijn geval) batterij.
 
Even voor de duidelijkheid ik heb geen tesla nog andere elektrische auto dan een Segway en elektrische scooter.

afgelopen week las ik toevallig in het Technisch Weekblad dat onderzoekers een manier hebben om nog extremer snel te laden. Dit hebben zij mogelijk gemaakt door de accu kortstondig te verwarmen naar 60 graden. Door deze warmte bewegen de ionen makkelijker en wordt voorkomen dat zij zich gaan ophopen. Na het laden dient de accu snel afgekoeld te worden om beschadiging op langer termijn te voorkomen. Zal morgen het artikel uploaden.

een model S verbruikt 6Kw indien je het accupakket enzo gaat voorverwarmen. Een koude accu kan minder snel zijn energie afgeven wat ook interne warmteontwikkeling veroorzaakt en hierdoor is het verbruik hoger.
Wil je performance vanaf wegrijden dan zal je het accupakket moeten verwarmen om zo het maximale energie afgifte te krijgen.

wat ook een aandachtspunt is bandenspanning en rubber samenstelling in de winterband dat in verhouding zachter is en meer rolweerstand heeft.
Zoals belooft het artikel
 

Attachments

  • 01773266-2AB5-4FE9-AA1F-517BEBBC9E1A.jpeg
    01773266-2AB5-4FE9-AA1F-517BEBBC9E1A.jpeg
    483.2 KB · Views: 67
  • Informative
Reactions: Paco
DIrect na gebruik opladen is efficiënter omdat er minder energie verloren gaat bij het opwarmen van de batterij.Nadeel de batterij is kouder bij het wegrijden de volgende dag.
Vlak voor het rijden opladen is efficiënter omdat de batterij dan warmer is tijdens de rit. Nadeel het kost meer energie om de batterij op te warmen voor het sneller opladen.
Met andere woorden het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je strategie is in dit geval. Persoonlijk zou ik vlak voor de rit opladen omdat de auto dan gevoelsmatig minder verbruikt. Maar dat is eigenlijk mezelf voor de gek houden ;)

De wet van behoud van energie houd je nooit voor de gek, het enige voordeel van laat opladen is dat je meer energie in de batterij houd en in het begin sneller kan optrekken omdat hij meer power kan leveren dan een koude batterij. als je de range niet nodig hebt die dag maakt het geen verschil en laad je de gebruikte opwarmenergie later gewoon weer bij. het voelt wel beter en je verbruiksgetallen zien er beter uit, maar qua energie maakt het niets uit.
 
Het is natuurlijk wel zo dat je, met een koude batterij, veel minder energie terugwint tijdens remmen. Het daarbij niet teruggewonnen deel gaat verloren als warmte (via de remschijven). De vraag is of de extra energie die het kost om een batterijpakket op te warmen (laden vlak voor vertrek) opweegt tegen de extra terugwinbare energie door het warme pakket. Die wet van behoud van energie in aanmerking nemend denk ik dat het lood om oud ijzer is. Ik ga me er iig niet al te druk over maken :)
 
Zorgen dat je batterij warm is door ervoor te laden tot daaraan toe doe ik mee maar verwarming uitzetten edm ...
Als twijfelaars die overwegen een EV aan te schaffen dit lezen gaan ze direct terug een ICE aanschaffen.
Toen ik de beslissing nam om een EV aan te schaffen heb ik mij altijd voorgenomen om mijn rijgedrag edm niet aan te passen.
Ik rij overal de maximum toegelaten snelheid +5%, in de winter staat de kachel continu op 21 graden en de airco laat ik winter zomer meedraaien.
Als je compromissen moet beginnen sluiten dan wint de olie-industrie want ze hebben dan een stok om mee te slaan.
Ik rij lekker zoals met mijn ICE en neem het meerverbruik in de winter er graag bij.
ICE's verbruiken ook een stuk meer als de airco edm aanstaat en ik zie ze ook niet de verwarming uitzetten dus waarom zouden wij dit doen.
Ik begrijp zo'n discussie's echt niet op dit forum.
Met een EV moet je net zoals iedere andere wagen kunnen rijden en niet inboeten op comfort of prestaties enkel zo kunnen de twijfelaars overtuigd worden.
Dit is hoe ik erover denk en de disagree neem ik er graag bij;)
 
Hoe zit dat met remmen ? Als ik het rempedaal niet gebruik, worden de remmen dan toch gebruikt door het “one pedal driving” spul ?
Ik merk dat hij bij koud wegrijden minder hard remt en concludeer dan dat hij dat niet opvangt met de normale remmen. Klopt dat ?
 
Dat is bij Tesla inderdaad het geval voor zover ik weet. Daarin lopen ze achter (oei, vloeken in de kerk ;)). In ieder geval Kia, Hyundai en Nissan hebben dat beter geregeld, die remmen altijd even hard af omdat ze bij remmen via de mechanische rem indien nodig en compenseren exact voor het verlies aan regeneratief remmen.
 
  • Informative
Reactions: MoManTai
Dat is bij Tesla inderdaad het geval voor zover ik weet. Daarin lopen ze achter (oei, vloeken in de kerk ;)). In ieder geval Kia, Hyundai en Nissan hebben dat beter geregeld, die remmen altijd even hard af omdat ze bij remmen via de mechanische rem indien nodig en compenseren exact voor het verlies aan regeneratief remmen.
Nee daarin lopen ze niet achter: om geen "blended braking" te doen is een keuze. En bij mijn Leaf en Zoe was regeneratief remmen ook duidelijk minder bij een volle of koude accu, daar werd niets aan compensatie gedaan met de remmen.

Wil je weten waarin Tesla echt achterloopt? Verbruik bij stilstand. Hij blijft maar range weglekken terwijl hij gewoon stil staat niks te doen.

Sinds de laatste software update (5% extra vermogen + range) wordt de auto geadverteerd als de meest efficiënte EV. Maar dat is puur het rijden. Door al het bijkomende sluipverbruik en de inefficiënte verwarming en accuverwarming e.d. komt er zóveel bij dat hij beduidend meer verbruikt dan mijn Leaf. En dat was al geen zuinigheidskampioen.

Als je begint met opladen met een koude accu (het was vanochtend een graad of 4), zie je dat de auto eerst de accu verwarmt en dan pas begint met laden. De accumeter gaf 158 km en een sneeuwvlokje plus blauwe balk aan. Hij begon te laden met 3 km/u, terwijl de vermogensmeter in mijn meterkast gewoon 3,5 kW aangaf. Dus ca 3 kW voor het verwarmen en 500 W voor het laden. Na een kwartier liep de laadsnelheid op naar de normale 23 km/u en was het bereik alleen maar door de gestegen temperatuur van de accu op 171 km gekomen.
 
Last edited:
Dat is bij Tesla inderdaad het geval voor zover ik weet. Daarin lopen ze achter (oei, vloeken in de kerk ;)). In ieder geval Kia, Hyundai en Nissan hebben dat beter geregeld, die remmen altijd even hard af omdat ze bij remmen via de mechanische rem indien nodig en compenseren exact voor het verlies aan regeneratief remmen.

Beter manier zou zijn : volledig regeneratief remmen, en het vermogen dat niet in de batterij kan, opstoken in een flinke ;) weerstand, kan meteen als batterij verwarming.
 
  • Like
Reactions: Bas.