Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Enorm verbruik in de ochtend. Accu voorverwarmen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stem voor gewoon wegrijden. Zolang het me niet in de weg zit vwb range (en in de meeste gevallen geldt dat voor mij) wil ik zo min mogelijk hoeven nadenken over hoe/hoeveel/wanneer te laden. Ik beschouw de M3 zoveel mogelijk als een normale auto. Wel een hele mooie natuurlijk, maar verder gewoon een vervoermiddel.
Helemaal mee eens! maar betrap mezelf er op dat ik toch vrij snel 'range anxiety' heb.
 
DIrect na gebruik opladen is efficiënter omdat er minder energie verloren gaat bij het opwarmen van de batterij.Nadeel de batterij is kouder bij het wegrijden de volgende dag.
Vlak voor het rijden opladen is efficiënter omdat de batterij dan warmer is tijdens de rit. Nadeel het kost meer energie om de batterij op te warmen voor het sneller opladen.
Met andere woorden het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je strategie is in dit geval. Persoonlijk zou ik vlak voor de rit opladen omdat de auto dan gevoelsmatig minder verbruikt. Maar dat is eigenlijk mezelf voor de gek houden ;)
Precies dit inderdaad. Hier heb ik wat aan! :D
 
Je hebt gelijk, het is geen warmtepomp maar een verwarmingselement inderdaad. Net nog even getest, accu is opgeladen (90%) en heb de stroom aangezet, hij trekt 9 kw bij aanzetten cabine verwarming. stoelverwarming staat uit. wellicht dat hij het raam ook nog even verwarmt en de fans zullen iets stroom vragen? Maar in ieder geval meer dan 3kW.
Er zit in een Model 3 geen warmtepomp en geen dedicated verwarmingselement!

Er wordt (indien nodig) gebruik gemaakt van een inefficiente modus van de stator waardoor warmte ontstaat. Hiervoor hoeft de motor niet eens te draaien/bewegen. Deze motorwarmte wordt d.m.v. de superbottle voor alle koelings- en verwarmingssystemen beschikbaar.

Kijk even wat recente YouTube video's van Bjorn Nyland. Hij gebruikt een hele leuke app als overlay die precies aantoont hoe het werkt. Deze bijvoorbeeld:


N.B. Mijn voorkeur is laden vlak voor vertrek vanwege het beschikbaar zijn van zoveel mogelijk regeneratie.
 
Helemaal mee eens! maar betrap mezelf er op dat ik toch vrij snel 'range anxiety' heb.

Wij hebben de M3 nou anderhalve maand en ik moet zeggen dat ik dat helemaal kwijt ben. Van tevoren allerlei kaartjes geregeld, uitgedokterd hoe dat zou moeten met Newmotion, Maingau, wel of geen Fastned etc, maar in de praktijk hangt die auto 's nachts aan de TWC en overdag rijden we er mee. In een parkeergarage wil ik nog wel eens een snoertje uitrollen want dan sta je tenminste beneden op een ruime plek (en in Amsterdam _heb_ je dan tenminste een plek :) ) maar voor de rest laden we alleen aan een SC als we een keer 'ver' weg gaan. Dat hele SC netwerk is uitstekend en bovendien zo goed in de auto geïntegreerd dat ik de laadstress helemaal kwijt ben.

Voor mij was het een eye opener dat in de praktijk elektrisch rijden meer lijkt te gaan over probleemloos laden dan over hoe ver een EV komt op een lading (binnen redelijke grenzen natuurlijk). En dat heeft Tesla als een van de weinigen (enige?) vanaf het begin heel goed begrepen.
 
  • Informative
Reactions: FrugalFrank
Even voor de duidelijkheid ik heb geen tesla nog andere elektrische auto dan een Segway en elektrische scooter.

afgelopen week las ik toevallig in het Technisch Weekblad dat onderzoekers een manier hebben om nog extremer snel te laden. Dit hebben zij mogelijk gemaakt door de accu kortstondig te verwarmen naar 60 graden. Door deze warmte bewegen de ionen makkelijker en wordt voorkomen dat zij zich gaan ophopen. Na het laden dient de accu snel afgekoeld te worden om beschadiging op langer termijn te voorkomen. Zal morgen het artikel uploaden.

een model S verbruikt 6Kw indien je het accupakket enzo gaat voorverwarmen. Een koude accu kan minder snel zijn energie afgeven wat ook interne warmteontwikkeling veroorzaakt en hierdoor is het verbruik hoger.
Wil je performance vanaf wegrijden dan zal je het accupakket moeten verwarmen om zo het maximale energie afgifte te krijgen.

wat ook een aandachtspunt is bandenspanning en rubber samenstelling in de winterband dat in verhouding zachter is en meer rolweerstand heeft.
 
Even voor de duidelijkheid ik heb geen tesla nog andere elektrische auto dan een Segway en elektrische scooter.

afgelopen week las ik toevallig in het Technisch Weekblad dat onderzoekers een manier hebben om nog extremer snel te laden. Dit hebben zij mogelijk gemaakt door de accu kortstondig te verwarmen naar 60 graden. Door deze warmte bewegen de ionen makkelijker en wordt voorkomen dat zij zich gaan ophopen. Na het laden dient de accu snel afgekoeld te worden om beschadiging op langer termijn te voorkomen. Zal morgen het artikel uploaden.

een model S verbruikt 6Kw indien je het accupakket enzo gaat voorverwarmen. Een koude accu kan minder snel zijn energie afgeven wat ook interne warmteontwikkeling veroorzaakt en hierdoor is het verbruik hoger.
Wil je performance vanaf wegrijden dan zal je het accupakket moeten verwarmen om zo het maximale energie afgifte te krijgen.

wat ook een aandachtspunt is bandenspanning en rubber samenstelling in de winterband dat in verhouding zachter is en meer rolweerstand heeft.

De diverse filmpjes van Bjorn Nyland laten zien dat Tesla de truc van het verwarmen ook kent. Bij snelladen wordt je batterij wel tot 50 C opgewarmd door gebruik te maken van de warmteontwikkeling in de stators van de motoren.
 
de accu kortstondig te verwarmen naar 60 graden.

Verwarming kost energie. Je zegt zelf al dat de Tesla 6kW verbruikt (beetje vreemd, denk dat het 6kWh moet zijn) om het pack op 30+ graden te krijgen. Dat is 6kW die je extra moet laden en dus betalen. In veel gevallen is 'even' voorverwarmen dus verspilling van energie.

Beter schaken je lekker je winterpakket met stoel en stuurverwarming en zet je de heater niet aan om op zeer korte ritten toch comfortable te rijden zonder bizar verbruik.
 
Maar hoe zet je de heater uit? Enige manier is toch temperatuur instelling zo laag mogelijk?

Volgens mij wel. Kies je lager dan 16 graden dan geeft 'ie LO aan; dan zal de kachel wel uit zijn. Wel begint de (op 'auto' ingestelde) fan dan hard te blazen. Geen idee waarom, maar die kun je ook met de hand afzetten.

Zoals ik al eerder zei: mij is het 't niet waard. Ik ga niet zitten blauwbekken in mijn auto. Klimaatcontrole aan, op 20 graden, en lekker rijden.
 
Maar hoe zet je de heater uit? Enige manier is toch temperatuur instelling zo laag mogelijk?

Ik zet gewoon heel het systeem uit.

Zoals ik al eerder zei: mij is het 't niet waard. Ik ga niet zitten blauwbekken in mijn auto. Klimaatcontrole aan, op 20 graden, en lekker rijden.

Ook voor je korte ritjes zoals even naar de supermarkt? Beetje overkill om je auto dan voor te verwarmen voor een ritje van nog geen 5 minuten :)
 
Of het blazen een standje lager. Op stand 1 werkt het prima zodra alles warm en niet meer beslagen is.
Wel jammer dat je hiervoor een menu dieper moet. i.p.v. temperatuur met pijltje naar beneden of omhoog zou ik de kracht van de ventilator willen instellen. Scheelt zoveel herrie en gebruik ik veel frequenter. Temperatuur is nagenoeg gelijk over de dagen heen.