Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Dat wist ik niet, bedankt Bas. Maar ook na een tijdje blijft de Jedlix app aangeven dat ie normaal aan het laden is, zie screenprint. Dat zou dan toch slim-laden moeten worden??View attachment 464856
Ik zie de slim laden weergave niet bij jou.
A211E5D9-CD3D-40A0-841D-F7AFC9A4A129.jpeg
 
Ik lees hier boven in het forum dat start laden niet altijd wordt aangehouden omdat Jedlix niet op elk moment elke laad sessie ziet.

Nu heb ik het probleem dat als ik ga laden op het drukste electra gebruiks moment van de dag dat de fase er uit knalt.

Hoe kan ik toch Jedlix gebruiken en tegelijkertijd afdwingen dat een laadsessie niet eerder start dan moment X?
 
Ik lees hier boven in het forum dat start laden niet altijd wordt aangehouden omdat Jedlix niet op elk moment elke laad sessie ziet.

Nu heb ik het probleem dat als ik ga laden op het drukste electra gebruiks moment van de dag dat de fase er uit knalt.

Hoe kan ik toch Jedlix gebruiken en tegelijkertijd afdwingen dat een laadsessie niet eerder start dan moment X?

Door smart charging op die momenten uit te schakelen?
 
Bij mij werkt Jedlix na een update van een week of 2 weken geleden niet meer. Jedlix maak wel connectie met de auto, maar de status blijft op connecting en het laden van de auto gaat gewoon door. Jedlix ziet de hele laadsessie totaal niet en start om die reden ook geen smart-laadsessie.

Jedlix onderzoekt het probleem momenteel.
 
Ik lees hier boven in het forum dat start laden niet altijd wordt aangehouden omdat Jedlix niet op elk moment elke laad sessie ziet.

Nu heb ik het probleem dat als ik ga laden op het drukste electra gebruiks moment van de dag dat de fase er uit knalt.

Hoe kan ik toch Jedlix gebruiken en tegelijkertijd afdwingen dat een laadsessie niet eerder start dan moment X?
Welk nut heeft moment X? Tarief? Dat is bij Jedlix in de app in te stellen.
 
Als ik “direct laden tot” instel op 0% krijg ik alleen een blauwe cirkel te zien in de app en wordt er kennelijk helemaal geen smart laden toegepast ? Ik zie dan ook niet de geldbedragen veranderen in het overzicht. Als ik “direct laden” op bijv. 10% zet wordt de cirkel (meteen) vanaf 10% groen ingekleurd.

Ik vraag me sowieso af hoe de samenwerking is tussen de app en de in de auto ingestelde tijden v.w.b. het “laden vanaf”.
Als de app op 23:00 (nachttarief) ingesteld is om te starten met smart laden en de auto eerder (20:00) of later (23:15 bijv.) wat gebeurt er dan ?
 
Volgens mij over-ruled Jetlix de instellingen van de auto qua laadmoment.

En vwb niet kunnen smart-laden en de cirkel die blauw blijft. Daar heb ik ook een tijd mee zitten worstelen: bij mij had de oorzaak te maken met mijn huisadres: In Jetlix stel je je huis-adres in, en als ik 'm thuis aan de lader zette kon ik toch niet smart laden.
De oorzaak bij mij was dat volgens de kaart het adres waar mijn auto in mijn garage stond te laden het adres van mijn buren was, en niet mijn huisadres!
Ik heb nogal veel grond, en de garage ligt iets dichter bij het huis van de buren in de buurt vandaar de discrepantie.
De oplossing was uiteindelijk voor mij om in de Jetlix app mijn huis-adres in te stellen op dat van de buren. Daardoor herkende Jetlix dat de Tesla thuis was en kon smart laden gaan werken..

Wellicht heeft iemand hier iets aan...
 
  • Informative
Reactions: MoManTai
Volgens mij over-ruled Jetlix de instellingen van de auto qua laadmoment.

En vwb niet kunnen smart-laden en de cirkel die blauw blijft. Daar heb ik ook een tijd mee zitten worstelen: bij mij had de oorzaak te maken met mijn huisadres: In Jetlix stel je je huis-adres in, en als ik 'm thuis aan de lader zette kon ik toch niet smart laden.
De oorzaak bij mij was dat volgens de kaart het adres waar mijn auto in mijn garage stond te laden het adres van mijn buren was, en niet mijn huisadres!
Ik heb nogal veel grond, en de garage ligt iets dichter bij het huis van de buren in de buurt vandaar de discrepantie.
De oplossing was uiteindelijk voor mij om in de Jetlix app mijn huis-adres in te stellen op dat van de buren. Daardoor herkende Jetlix dat de Tesla thuis was en kon smart laden gaan werken..

Wellicht heeft iemand hier iets aan...
Da’s een goeie... Ik kon op mijn iPhone 5C mijn huisadres niet goed invullen omdat de “save” knop verscholen bleef onder de menubalk (onderin). Ik kreeg daarom op basis van de GPS het adres van twee huizen verderop toegewezen. Later heb ik op m’n iPad e.e.a. kunnen corrigeren en nu werkt “smart charge” wel.
Behalve dus als “direct laden tot” op 0 % staat, dan lijkt hij nooit te “smart chargen”.

Nu probeer ik er alleen nog achter te komen hoe de ingestelde laadperiodes tussen Jedlix en de auto werken. Misschien moet in de auto alles uit (m.a.w. direct laden zodra de stekker erin gaat) ? In dat geval valt me op dat-ie dan meteen (korte tijd tot Jedlix ingrijpt ?) gaat laden.
 
Ik heb Direct laden tegenwoordig altijd op 0% staan, en het gedrag bij mij is dat meteen na het koppelen aan de laadpaal hij even begint te laden (niet smart) en dat na paar minuten Jedlix inderdaad ingrijpt. Dat is volgens mij normaal, zo werkt Jedlix. Laad-instellingen in je auto hoef je dus volgens mij niets mee te doen, mag je uit of aanzetten, Jedlix gaat altijd na paar minuten via de API op de door jou in de Jetix-app ingestelde manier laden.
 
Ik heb Direct laden tegenwoordig altijd op 0% staan, en het gedrag bij mij is dat meteen na het koppelen aan de laadpaal hij even begint te laden (niet smart) en dat na paar minuten Jedlix inderdaad ingrijpt. Dat is volgens mij normaal, zo werkt Jedlix. Laad-instellingen in je auto hoef je dus volgens mij niets mee te doen, mag je uit of aanzetten, Jedlix gaat altijd na paar minuten via de API op de door jou in de Jetix-app ingestelde manier laden.
En bij jou krijg je wel een groene cirkel ?
Ik heb de “direct laden tot” nu maar op 10% gezet om zeker te zijn dat hij smart geladen wordt. Het lijkt overigens ook technisch wel verstandig om de batterij zo snel mogelijk boven de 10% te krijgen. Immers, een langere tijd zowel te laag als te hoog geladen is niet zo best voor hem.
 
Ja, en ik ben net even een rondje weg geweest om te testen. In de auto staat al het gepland laden uit. Ik stak de stekker na thuiskomst erin en hij begon meteen te laden. Een paar minuten later greep Jedlix in en nu staat hij “smart” te laden...
Kennelijk is er stroom over want het is nu wel hoog tarief. Ik verwachtte dat hij zou wachten tot 23:00 want ik heb de hoog/laag perioden en tarieven in de app ingevuld.

Edit: Hij is nu gestopt met laden voordat de limiet bereikt was. Ik neem aan dat hij nu pas om 23:00 verder gaat. Alles lijkt nu te werken zoals de bedoeling is....
 
Zo werkt het precies bij mij. Ik heb ook hoog en laag tarief en mij valt het ook op dat Jedlix soms best nog een stukje overdag door-laad (smart) voordat ie stopt en dan pas 's-avonds / 's-nachts tijdens het lage tarief het laden afmaakt.
Het werkt wel, de centjes druppelen langzaam binnen, over een paar maanden hoop ik genoeg gespaard te hebben voor een etentje ;)
 
  • Like
Reactions: MoManTai