Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met een Stinger

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog geen disagrees uitgedeeld, maar kom in de verleiding: de wet in Nederland geldt ook voor Teslarijders. Het op een openbaar forum propageren de wet te overtreden (zeker waar de achtergrond een veiligheidsnorm is) vind ik niet ok.

wetten.nl - Regeling - Besluit voertuigen - BWBR0025554
Artikel 2 Besluit voertuigen:

1 Het is verboden om radarontvangstapparaten die geschikt zijn om de aanwezigheid aan te tonen van een apparaat dat tot doel heeft om een overschrijding van de maximumsnelheid vast te stellen, in te voeren, te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren.

Artikel 3

Het is de bestuurder van een motorrijtuig verboden met dat motorrijtuig te rijden en de eigenaar of houder van een motorrijtuig verboden met dat motorrijtuig te laten rijden, indien in of aan het motorrijtuig een radarontvangstapparaat aanwezig is als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

Ik ben uiteraard ook tegen het overtreden van de wet. Dus even lezen aub.
OK, in de Stinger Kun je ook software laden om radardetectie te doen. Maar dat doen we alleen in landen waar het mag!

Stinger - High-end speed trap protection - legalinformationnl
 
Ik ben uiteraard ook tegen het overtreden van de wet. Dus even lezen aub.
OK, in de Stinger Kun je ook software laden om radardetectie te doen. Maar dat doen we alleen in landen waar het mag!

Stinger - High-end speed trap protection - legalinformationnl
‘Dus even lezen aub.’
Pardon?

Maar goed, ik heb de toelichting braaf gelezen en hoop dat je de NB zelf ook hypocriet vindt.

Jaja, het apparaat en software zijn bedoeld om de chauffeur eraan te herinneren dat hij ‘soms niet te hard moet rijden’. Daarom heet het ook speed trap protection zeker. Er zijn namelijk geen herinneringsborden langs de weg. Zie voor de ware intenties de reacties van de gebruikers hierboven (behalve van die boekhouder die het braaf alleen voor zijn rittenadministratie gebruikt :)).

Het had de producent gesierd niet weg te duiken achter (met een snelle druk op de knop) uitzetbare illegale software die bedoeld lijkt te zijn om oom agent te kunnen bedotten vlak voor de tik op het raampje. Zie
ECLI:NL:HR:2015:3576, Hoge Raad, 14/04791

Niet mee eens? Mag, daar is die dislike voor.
Eens? Wie durft?
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: FransDH and pvkeep
Flitsmeister, mogelijk alleen de Pro versie, kan automatisch aan en uit schakelen. Aan wanneer je telefoon paired met opgegeven bluetooth apparaten (de Tesla dus) en uitschakelen wanneer de bluetooth verbinding verloren gaat.

Ik heb dit geconfigureerd en werkt per-fect.
Dat doet de TomTom flitsservice ook al jááren en gratis!
 
Als je tegen de Stinger bent, ben je dan ook tegen apps als Flitsmeister? Dat heeft in feite ook maar 1 doel dat niet anders is dan een Stinger. Enige verschil is de implementatie.
Gebruik ik inderdaad niet, en ik vond en vind die apps moreel bedenkelijk.
Hetzelfde geldt voor waarschuwingen op de commerciële radio. Alsof het een spelletje is.

Is het dan echt zo dat regels vooral voor anderen gelden en dat het een spel is de pakkans voor jezelf zo laag mogelijk te houden?
 
  • Disagree
Reactions: FransDH
En heel eerlijk gezegd.. ik weet oprecht vaak niet hoe hard je ergens nou mag.
Sinds de introductie van 130km/h en alle uitzonderingen daarop is het vaak gewoon onduidelijk.

Dan helpt een flitsdetector (of dat nou een Stinger of een App is) best wel.
Geheel eens: AP1 doet overigens prima zijn best, maar ook die slaat de plank herhaald mis.

Ps Een flitsdetectie is verboden en helpt niet om je te herinneren hoe hard je mag. Dat stinger ook kan helpen aan te geven hoe hard je mag is een excuustruus-functie. Dat doet tom tom goedkoper.
 
  • Like
Reactions: Pepp
>Ps Een flitsdetectie is verboden en helpt niet om je te herinneren hoe hard je mag. Dat stinger ook kan helpen aan te geven hoe hard je mag is een excuustruus-functie. Dat doet tom tom goedkoper.

Wat maakt dat uit ? Als je het geld er nu voor over hebt ? Toch persoonlijke keuze ?
 
Nee het helpt niet om aan te geven hoe hard ik mag, maar het helpt wel mijn zakgeld als ik niet weet hoe hard ik nou mag. Dan ga ik als Flitsmeister piept wel even terug naar 100 of 120, just to be safe. Idem voor bv. trajectcontroles waar ik inhalen dan wel even laat, omdat ik anders bang ben voor 1km/h te hard een boete te krijgen.
 
>Ps Een flitsdetectie is verboden en helpt niet om je te herinneren hoe hard je mag. Dat stinger ook kan helpen aan te geven hoe hard je mag is een excuustruus-functie. Dat doet tom tom goedkoper.

Wat maakt dat uit ? Als je het geld er nu voor over hebt ? Toch persoonlijke keuze ?
Tuurlijk, daar gaat het niet om. Al is die van goud.
 
  • Like
Reactions: harrydijkstra
even omhoog kloppen dit draadje, Zijn er inmiddels al meer Tesla rijders met een Stinger (VIP)?
Of geinteresserden?

@herb_k ik heb nu ook even gegoogled en kwam op diverse forums, zoals forum flitsservice. Bekend?

Zoals verwacht blijft er niet veel over van de stelling dat de Stinger vip of dpi een ander doel zou hebben dan het ontgaan van de radarcontroles. Het voorhanden hebben van hard- en geïnstalleerde software daartoe is, zie de wet, hartstikke strafbaar is. Daarover is geen discussie.

Ironisch maar eigenlijk ook grappig is het te lezen hoe sommige gebruikers in NL en B (dus niet in Oost Wit Rusland waar jij doorheen moet rijden om naar huis te gaan) de antenne en Radar Alarmering in Nederland (Lisse, Meppel, Almere) laten calibreren en beter laten afstellen en dan in de Haarlemmermeer testen. Ook in dit draadje wordt dat voorgesteld. Dat is ook harstikke illegaal.
Is het niet grappig dat de gebruikers dan jammeren over de kosten en de prijs als ze toch gepakt worden? Ironisch, toch? Geinig is dat deze klagende user de naam ‘VW laat zich horen’ heeft. De software doet denken aan de ‘VW- defeat software’ . De knop om de software opeens uit te zetten kwam immers als optie drie maanden na Dieselgate, in december 2016:

“En voor degene die ook de Stinger Laser heeft: er zit nu ook een kill-switch op het display om handmatig de laserjammer uit te schakelen.”

In Meppel is de inbouwer tenminste dapper genoeg om het enige doel van de Stingers die ze verkopen gewoon op de site te vermelden:
“De Stinger Freedom Laser heeft dus als enige doel om je te waarschuwen voor laser gunt en laser gebaseerde Safety Signals. Het is het beste laser bescherming die Stinger ooit gemaakt heeft. Geen enkele lasergun is de Stinger Freedom Laser de baas, zelfs de modernste laserguns moeten het afleggen.”

Daar steekt de brave disclaimer die jij aanhaalt nogal hypocriet bij af. Overigens vond ik deze gelijkende disclaimer op de site van Navishop die in de tekst erboven nogal uitvoerig op de radar detectie ingaat. Wow, wat een duur apparaat! Feit is dat geen enkel omringend land gebruik van de radar detectie toestaat, zelfs Polen niet. Geloof je nu echt dat de gebruikers in NL en B alleen voor die ene rit naar Rusland zoveel geld uitgeven aan een Stinger radar detector?

Wacht even: waarom schreef je eerder ‘ wij leveren …’? Jouw Tesland bouwt toch geen Stingers met radar detector hardware in? Niet volgens jouw site in ieder geval, daar staan alleen brave Tesla onderdelen.

Ik nam eerst aan dat jouw post uit november om dit draadje te bumpen niet bedoeld was om klanten te lokken maar alleen omdat je echt geïnteresseerd was in ervaringen van stouterds. Of lever en bouw jij ook de hardware van de Stinger in met radardetectie? Ik neem aan dat je bij de koffie niet vertelt hoe de koper thuis de illegale software er met twee drukken op de knop op zet. Dan blijft Tesland in ieder geval lekker onder de radar. Say it ain’t so.. please.

Ik ben benieuwd naar je reactie.
 
@herb_k ik heb nu ook even gegoogled en kwam op diverse forums, zoals forum flitsservice. Bekend?

Zoals verwacht blijft er niet veel over van de stelling dat de Stinger vip of dpi een ander doel zou hebben dan het ontgaan van de radarcontroles. Het voorhanden hebben van hard- en geïnstalleerde software daartoe is, zie de wet, hartstikke strafbaar is. Daarover is geen discussie.

Ironisch maar eigenlijk ook grappig is het te lezen hoe sommige gebruikers in NL en B (dus niet in Oost Wit Rusland waar jij doorheen moet rijden om naar huis te gaan) de antenne en Radar Alarmering in Nederland (Lisse, Meppel, Almere) laten calibreren en beter laten afstellen en dan in de Haarlemmermeer testen. Ook in dit draadje wordt dat voorgesteld. Dat is ook harstikke illegaal.
Is het niet grappig dat de gebruikers dan jammeren over de kosten en de prijs als ze toch gepakt worden? Ironisch, toch? Geinig is dat deze klagende user de naam ‘VW laat zich horen’ heeft. De software doet denken aan de ‘VW- defeat software’ . De knop om de software opeens uit te zetten kwam immers als optie drie maanden na Dieselgate, in december 2016:

“En voor degene die ook de Stinger Laser heeft: er zit nu ook een kill-switch op het display om handmatig de laserjammer uit te schakelen.”

In Meppel is de inbouwer tenminste dapper genoeg om het enige doel van de Stingers die ze verkopen gewoon op de site te vermelden:
“De Stinger Freedom Laser heeft dus als enige doel om je te waarschuwen voor laser gunt en laser gebaseerde Safety Signals. Het is het beste laser bescherming die Stinger ooit gemaakt heeft. Geen enkele lasergun is de Stinger Freedom Laser de baas, zelfs de modernste laserguns moeten het afleggen.”

Daar steekt de brave disclaimer die jij aanhaalt nogal hypocriet bij af. Overigens vond ik deze gelijkende disclaimer op de site van Navishop die in de tekst erboven nogal uitvoerig op de radar detectie ingaat. Wow, wat een duur apparaat! Feit is dat geen enkel omringend land gebruik van de radar detectie toestaat, zelfs Polen niet. Geloof je nu echt dat de gebruikers in NL en B alleen voor die ene rit naar Rusland zoveel geld uitgeven aan een Stinger radar detector?

Wacht even: waarom schreef je eerder ‘ wij leveren …’? Jouw Tesland bouwt toch geen Stingers met radar detector hardware in? Niet volgens jouw site in ieder geval, daar staan alleen brave Tesla onderdelen.

Ik nam eerst aan dat jouw post uit november om dit draadje te bumpen niet bedoeld was om klanten te lokken maar alleen omdat je echt geïnteresseerd was in ervaringen van stouterds. Of lever en bouw jij ook de hardware van de Stinger in met radardetectie? Ik neem aan dat je bij de koffie niet vertelt hoe de koper thuis de illegale software er met twee drukken op de knop op zet. Dan blijft Tesland in ieder geval lekker onder de radar. Say it ain’t so.. please.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Ik had in mijn twee laatste Audi S6 Avant auto's ook een Stinger. Toen de Politie de Stinger kon detecteren door de strooistraling te meten heb ik de Stinger eruit gehaald en weggegooid.

Sindsdien rij ik Tesla en heb in de eerste maanden een paar keer een bekeuring gehad van 11 en 15 euro voor het enkele km per uur te hard rijden. Sindsdien, nu 4,5 jaar geen bekeuring meer gehad. Flitsmeister of andere flitswaarschuwers gebruik ik niet.
Ik rij gewoon nooit te hard, het levert je namelijk helemaal niks op. Braaf hé :)

Wat betreft de inbouw door Tesland is er toch niks aan de hand? Als de klant vraagt om dit netjes in te bouwen zullen ze dat wel doen. De verantwoordelijkheid rust voor 100% bij de klant. Dat die klant op dit punt verkeerd bezig is, is niet de verantwoordelijkheid van de inbouwer.
Eén ding weet je wel zeker, dat ding komt er netjes in ;)
 
  • Like
Reactions: harrydijkstra
Wat betreft de inbouw door Tesland is er toch niks aan de hand? Als de klant vraagt om dit netjes in te bouwen zullen ze dat wel doen. De verantwoordelijkheid rust voor 100% bij de klant. Dat die klant op dit punt verkeerd bezig is, is niet de verantwoordelijkheid van de inbouwer.
Eén ding weet je wel zeker, dat ding komt er netjes in ;)

Klein probleempje: Het voorhanden hebben en verkopen is ook strafbaar. Maar door de software apart beschikbaar te stellen tracht de verkoper kennelijk de dans te ontspringen. Het zal geen prioriteit bij justitie hebben om dit eens aan de rechter voor te leggen..

Ik ben benieuwd of Herb zelf nog reageren zal.
 
Klein probleempje: Het voorhanden hebben en verkopen is ook strafbaar. Maar door de software apart beschikbaar te stellen tracht de verkoper kennelijk de dans te ontspringen. Het zal geen prioriteit bij justitie hebben om dit eens aan de rechter voor te leggen..

Ik ben benieuwd of Herb zelf nog reageren zal.
Herbert zal ze niet voorhanden hebben, hij bouwt slechts in. Verkopen zal hij ze ook niet.
Justitie en Politie zijn erop gebeten om Stingers en andere hinderapparatuur te pakken. Toen er nog veel Stingers waren investeerde de Politie in dure detectieapparatuur om de Stingers te vinden, zelfs als deze uit stonden.
 
Last edited:
Ik had in mijn twee laatste Audi S6 Avant auto's ook een Stinger. Toen de Politie de Stinger kon detecteren door de strooistraling te meten heb ik de Stinger eruit gehaald en weggegooid.

Sindsdien rij ik Tesla en heb in de eerste maanden een paar keer een bekeuring gehad van 11 en 15 euro voor het enkele km per uur te hard rijden. Sindsdien, nu 4,5 jaar geen bekeuring meer gehad. Flitsmeister of andere flitswaarschuwers gebruik ik niet.
Ik rij gewoon nooit te hard, het levert je namelijk helemaal niks op. Braaf hé :)

Wat betreft de inbouw door Tesland is er toch niks aan de hand? Als de klant vraagt om dit netjes in te bouwen zullen ze dat wel doen. De verantwoordelijkheid rust voor 100% bij de klant. Dat die klant op dit punt verkeerd bezig is, is niet de verantwoordelijkheid van de inbouwer.
Eén ding weet je wel zeker, dat ding komt er netjes in ;)

Exact. En je weet ook niet waarom iemand er voor kiest om om te laten inbouwen. En dat is ook helemaal niet belangrijk dat is namelijk iemand zijn eigen keuze!
 
Klein probleempje: Het voorhanden hebben en verkopen is ook strafbaar. Maar door de software apart beschikbaar te stellen tracht de verkoper kennelijk de dans te ontspringen. Het zal geen prioriteit bij justitie hebben om dit eens aan de rechter voor te leggen..

Ik ben benieuwd of Herb zelf nog reageren zal.

Ik zou dit ook inderdaad wel eens voor de rechter willen zien. Ik denk dat de kans dat justitie dit wint dan vrijwel nihil zal zijn. ‘Vroeger’ diverse zaken tegen Justine gevoerd samen met mr. Tjalling van der Goot oa over de legaliteit van de lasershield en ook altijd gewonnen.

Herb mag die units gewoon verkopen. Niks mis mee!
 
Ik zou dit ook inderdaad wel eens voor de rechter willen zien. Ik denk dat de kans dat justitie dit wint dan vrijwel nihil zal zijn. ‘Vroeger’ diverse zaken tegen Justine gevoerd samen met mr. Tjalling van der Goot oa over de legaliteit van de lasershield en ook altijd gewonnen.

Herb mag die units gewoon verkopen. Niks mis mee!
Oh, je zal vast gelijk hebben. Dus herb levert en bouwt wel in. Vraag mij af waarom hij dat niet op zijn site zet.