Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Heb een leenauto gekregen, een Classic 90D en moet zeggen buiten dat hij sneller is dat de wegligging en gevoel voor grip erg comfortabel was... Heb met de mijne als ik van stilstand full throttle het gevoel dat hij onthoudt om niet te spinnen. Dat had ik met die 90D niet! Rijd net iets lekkerder.
Ook een achterwiel aangedreven Model S spint niet bij hard optrekken. De betere wegligging en grip van een vierwiel aangedreven auto zijn echt relevant bij grenssituaties, situaties waar ik me gemiddeld niet in begeef. 4-wiel aangedreven auto's zijn wel iets zuiniger dan achterwiel aangedreven auto's. Dat gaat voor mij maar gedeeltelijk op, mijn overal gemiddelde is 207 wH/km. De gemiddelde rijder met een 4-wiel aangedreven Model S heeft een hoger verbruik.
Voor mij is het zuivere stuurgevoel van een achterwiel aangedreven auto een belangrijk argument.
Het allerbelangrijkste argument is evenwel dat een extra motor voorin geluid maakt. En voor vermijdbaar geluid ben ik zeer allergisch. Zeker nu ik zie dat er al een aantal voorste motoren zijn vervangen in verband met geluidsproblemen, ben ik blij met mijn muisstille achterwiel aandrijver. Ik zal dan ook niet gauw een vierwiel aangedreven auto aanschaffen.
Overigens ben ik vierwiel aangedreven auto's wel gewend. Vóór mijn eerste Model S van november 2013 had ik drie keer een Audi S6 quattro.
 
  • Like
Reactions: Carl
4-wiel aangedreven auto's zijn wel iets zuiniger dan achterwiel aangedreven auto's. Dat gaat voor mij maar gedeeltelijk op, mijn overal gemiddelde is 207 wH/km. De gemiddelde rijder met een 4-wiel aangedreven Model S heeft een hoger verbruik.
Ha Wim, mijn 85D heeft een gemiddeld verbruik van 193wh pkm,
terwijl de boordcomputer rekent volgens mij met een gemiddelde van 196wh.
Is dat laatste anders bij een rwd Classic 85?
 
Ook een achterwiel aangedreven Model S spint niet bij hard optrekken. De betere wegligging en grip van een vierwiel aangedreven auto zijn echt relevant bij grenssituaties, situaties waar ik me gemiddeld niet in begeef. 4-wiel aangedreven auto's zijn wel iets zuiniger dan achterwiel aangedreven auto's. Dat gaat voor mij maar gedeeltelijk op, mijn overal gemiddelde is 207 wH/km.

Mee eens Wim, extra geluid is niet ideaal maar begrijp als je zuinig rijdt het extra geluid niet te horen is. Dus jij zou er geen laat van hebben. Ik voel bij optrekken dat de MS 75R toch een beetje in houdt om niet te spinnen. Daar waar de MS 90D alles geeft. Is ook wel verklaarbaar dat je zoveel torque niet makkelijk kan overbrengen met 2 wielen. Maar het is een tip. Doe een testrit met een R en een D variant. Ik heb het niet gedaan en achteraf klein beetje spijt van.
 
Hallo, aangezien ik nu een week mag genieten van de Tesla, korte introductie, mijn naam is Peter, werk als zelfstandig IT ondernemer. Mijn vorige auto was een Volvo v60 hybrid, hier heb ik al mogen proeven aan het elektrisch rijden. De Tesla is een fantastische auto, keuze is een model S 90D geworden in midnight silver metallic. Er zitten bijna alle opties op behalve het weerpakket. Ben nog veel aan het leren, even afwachten tot de laatste software binnenkomt.
 
Ook een achterwiel aangedreven Model S spint niet bij hard optrekken. De betere wegligging en grip van een vierwiel aangedreven auto zijn echt relevant bij grenssituaties, situaties waar ik me gemiddeld niet in begeef. 4-wiel aangedreven auto's zijn wel iets zuiniger dan achterwiel aangedreven auto's. Dat gaat voor mij maar gedeeltelijk op, mijn overal gemiddelde is 207 wH/km. De gemiddelde rijder met een 4-wiel aangedreven Model S heeft een hoger verbruik.
Voor mij is het zuivere stuurgevoel van een achterwiel aangedreven auto een belangrijk argument.
Het allerbelangrijkste argument is evenwel dat een extra motor voorin geluid maakt. En voor vermijdbaar geluid ben ik zeer allergisch. Zeker nu ik zie dat er al een aantal voorste motoren zijn vervangen in verband met geluidsproblemen, ben ik blij met mijn muisstille achterwiel aandrijver. Ik zal dan ook niet gauw een vierwiel aangedreven auto aanschaffen.
Overigens ben ik vierwiel aangedreven auto's wel gewend. Vóór mijn eerste Model S van november 2013 had ik drie keer een Audi S6 quattro.
Dag Wim,

Een achterwiel aangedreven Tesla spint inderdaad niet, maar bij onze model S p85 merk ik wel degelijk dat het systeem ingrijpt om dat te voorkomen. Bij de d versies heb je dat veel minder, onze model X p100d kan bijna altijd vol vermogen geven zonder ingrijpen van het systeem.

Ik ben wel met je eens dat het sturen in de S fijner is dan in een awd versie!
 
Dag Wim,
Een achterwiel aangedreven Tesla spint inderdaad niet, maar bij onze model S p85 merk ik wel degelijk dat het systeem ingrijpt om dat te voorkomen. Bij de d versies heb je dat veel minder, onze model X p100d kan bijna altijd vol vermogen geven zonder ingrijpen van het systeem.
Ik ben wel met je eens dat het sturen in de S fijner is dan in een awd versie!
Een P is gewoon veel te sterk ;). Mijn gewone 85S gaat, ook bij 'volgas', heel geciviliseerd van start.
 
Vandaag te horen gekregen dat 'ie op de boot staat.... dus nog een paar weekjes wachten.
Overigens is MyTesla nog niet bijgewerkt, daar staat hij nog als zijnde onderweg naar de haven...

Wordt vervolgd...

Dat klopt toch ook, hij staat op de boot op weg naar de haven :p
Veel plezier en we zien graag een foto als hij/zij (heb je al een naam?) op je staat te wachten bij Tesla!
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Ik voel bij optrekken dat de MS 75R toch een beetje in houdt om niet te spinnen. Daar waar de MS 90D alles geeft. Is ook wel verklaarbaar dat je zoveel torque niet makkelijk kan overbrengen met 2 wielen. Maar het is een tip. Doe een testrit met een R en een D variant. Ik heb het niet gedaan en achteraf klein beetje spijt van.

Ik denk dat het door jou gevoelde verschil veel meer komt door het verschil 90 vs 75 dan wel of geen D. Heb zelf een 70D omdat dat toen de goedkoopste was. Wel eens een loaner 90D meegehad en als je dan terug in de 70D stapt heb je ook het gevoel dat hij inhoudt en vermogen achter de hand heeft.

Voor mij is 70D overigens snel genoeg. En met D inderdaad nooit grip problemen, ook niet bij nat en de zandweggetjes op de E-rally dus een beetje verschil voel je wel. Ingeval van een nieuwe zou ik om budgetredenen nu voor een 75 gaan. En uiteraard zonder budgetbeperking voor P100D.

0-100
75 5,8
70D 5,4
75D 5,4
90D 4,4
 
  • Like
Reactions: Bravo2001
Schermafbeelding 2017-06-21 om 18.51.24.png
IMG_7583.JPG




Veel nieuwe bezoekers op het forum en we een nieuwe Tesla dus maar even hier posten.

Na 80.000 tevreden kilometers, een goede verkoopmogelijkheid waarmee we een ander weer blij kunnen gaan maken en een magnifiek leaseaanbod van 0,4% van Tesla (nog tot 1 juli geldig!) hebben we onze trouwe Model S 70D omgeruild voor een gloednieuwe Model S 90D. Leuk gevolg: een kleine 100 km bereik erbij en de nieuwe hardware waarmee hij "ooit" helemaal zelf zal kunnen rijden.
Verder VIN dat bijna 110.000 hoger is wat ik merk aan talloze details aan de auto, zoals elektrisch verstelbare hoofdsteunen (nou ja, detail) en een prima afwerking. Is nu toch echt wel een klasse auto, ook op afwerkingsgebied.

Vandaag kwamen de bekende iLetsel logo's er op (afspraak half zeven i.v.m. de warmte) en hij hoort er weer helemaal bij in de letselschadewereld waar de iLetsel Tesla al een paar jaar een bekende verschijning is.

Gisteren de auto afgehaald, ook al is het derde blijft het een feestje, en na een 200 km werd de Autopilot aktief (kalibreren van de camera duurt even).
AP2 is nog niet "on par" met de mij vertrouwde AP1 maar dat zal met komende updates wel gaan gebeuren.

Voor de nieuwkomers, ik ben Hans Noordsij, gehuwd en vijf kinderen, in leeftijd variërend van 7 tot 38 jaar, en samen met mij zoon Dennis ben ik 10 jaar geleden met iLetsel gestart. iLetsel is een cloud-oplossing voor de letselschadebranche. Inmiddels wordt tegen de 30% van de letselschades bij één van de deelnemende letselschadekantoren op ons platform verwerkt. Mijn roots liggen in de letselschaderegeling, ik behartig ook de belangen van slachtoffers maar de Tesla rijdt rond in de IT wereld (zoals heel veel van de Tesla's).
 
Last edited:
Hallo allemaal, me net ingeschreven op het forum en deel graag mijn ervaringen met jullie. Daarnaast lees ik ook graag de ervaringen van anderen.

Sinds april ben ik ook de gelukkige eigenaar van een Tesla model S 75. Na een lang voortraject met lease maatschappij staat de auto toch eindelijk voor de deur. Mooi zwart, met dak van glas. Inmiddels tweemaal een mooie trip naar Limburg gemaakt, racefiets achterin en heerlijk relaxed gereden en gefietst ;)

Ik ben woonachtig aan de kust in Zuid-Holland en werkzaam in de IT. Samen met mijn vrouw en drie kinderen plannen we om deze zomer naar Noorwegen te gaan. We denken ongeveer tot het nationale park Rondane te gaan. Graag deel ik mijn bevindingen van de reis met Tesla hier op het forum.

Inmiddels heb ik er zo'n 5k km met de auto gereden en wil ik niet meer terug naar een tradionele auto.
 
Hallo allemaal, me net ingeschreven op het forum en deel graag mijn ervaringen met jullie. Daarnaast lees ik ook graag de ervaringen van anderen.

Sinds april ben ik ook de gelukkige eigenaar van een Tesla model S 75. Na een lang voortraject met lease maatschappij staat de auto toch eindelijk voor de deur. Mooi zwart, met dak van glas. Inmiddels tweemaal een mooie trip naar Limburg gemaakt, racefiets achterin en heerlijk relaxed gereden en gefietst ;)

Ik ben woonachtig aan de kust in Zuid-Holland en werkzaam in de IT. Samen met mijn vrouw en drie kinderen plannen we om deze zomer naar Noorwegen te gaan. We denken ongeveer tot het nationale park Rondane te gaan. Graag deel ik mijn bevindingen van de reis met Tesla hier op het forum.

Inmiddels heb ik er zo'n 5k km met de auto gereden en wil ik niet meer terug naar een tradionele auto.

welkom; en uiteraard gefeliciteerd met de auto.
Mbt Noorwegen : gebruik even de zoekfunctie van het forum; en je zal een schat aan informatie vinden.
Ik wil alvast deze link graag delen : The 18 Scenic Routes - National Tourist Routes in Norway
 
welkom; en uiteraard gefeliciteerd met de auto.
Mbt Noorwegen : gebruik even de zoekfunctie van het forum; en je zal een schat aan informatie vinden.
Ik wil alvast deze link graag delen : The 18 Scenic Routes - National Tourist Routes in Norway
inderdaad de national tourist route is echt een aanrader wij hebben vorig Fossebergom, - Gaupne gereden echt de moeite ook de BESTE Kaneelbol bakker van Noorwegen in Lom.
 
@HWS Het verschil in de echte capaciteit vs de badge capaciteit (70/90) zou voor het wh verbruik per kilometer niets mogen uitmaken, toch?
Klopt. Maar laat verschil in effectief beschikbaar niet 20 maar 16 kWh zijn dan is het bij een verbruik van 170 Wh per kilometer (die 150 was wel heel laag "due to high temperatures") toch een extra range van 94 km.
Dat plaatje liet wel zien dat ik 270 km had gereden na vertrek bijna vol en dat batterij nog 50% SoC had. Dus dik boven de 500 km range.
 
Last edited: