Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fact check ihkv de € 700 miljoen discussie: wat was jouw vorige auto?

This site may earn commission on affiliate links.
30 jaar Volvo gereden (cat.waarde max 75K). Laatste was een V70 T5 uit 2006 benzine (1:10) - uitstoot 239 g/km. in privé, cataloguswaarde 75K.. Nu - zakelijk S100. Netto belastingverschil in bijtelling: van €0 naar €2.700 nu. Pakweg 40 tot 50K km per jaar.
Als tweede auto voorheen - Volvo S40 uit onbestemd jaar -;). Nu P85 uit sept. 2013 in privé. 5K tot 10K km per jaar. Wordt tijdens vakanties uitgeleend aan familie/vrienden. Plan was/is om deze te vervangen door een S3 MR of SR. Over een half jaar nog maar eens kijken... Sinds begin 2014 liggen er 60 zonnepanelen in een collectief project zodat er in ieder geval net zoveel groene stroom wordt opgewekt als wij gebruiken. Primaire aanleiding in 2013 was milieu...elektrisch rijden, maar zonder geitewollensokkengevoel van een te kleine auto, met te weinig range. Klinkt wellicht vreemd, maar ben pas na aanschaf andere voordelen EV/Tesla-rijden me gaan realiseren -;). De acceleratie zag ik pas op 21 sep '13 in Waalwijk... twee dagen voordat ik m'n auto kon ophalen.

Nog nooit zoveel geld aan auto's uitgegeven als de afgelopen 6 jaar - maar ook nog nooit zoveel fun gehad met auto's -;)
Zou nu nog wel een Roadster (1st generation) willen... nog meer fun.
 
De 4 voorgangers van de Models S waren allemaal een Laguna, catalogusprijs rond de 30k€.
En ik ben inderdaad ook veel minder, bijna helemaal niet meer gaan vliegen sinds de MS.

Een gezond Tesla was en is essentieel om de bestaande fabrikanten uit te dagen en te stimuleren om mee te gaan doen aan de omschakeling. De Nederlandse regering heeft dus een belangrijk aandeel gehad in de opkomst van EV's in de wereld (samen de besturen van Noorwegen, China en Californië).

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat sommige lieden in en rondom onze Shell gezinde en bevriende regeringspartijen zich rotgeschrokken zijn dat dat kleine beetje subsidie zo’n ommekeer in werking heeft gezet....dat was nou ook weer niet de bedoeling... *oeps* :oops:
 
Last edited:
Als ik de reacties tot dusver overzie kom ik tot de voorlopige conclusie dat het ev-beleid de schatkist voor wat betreft bijtelling geen geld kost maar juist oplevert. Velen reden privé een auto, degenen die een ICE zakelijk reden hadden een auto met een beduidend lagere cataloguswaarde.

Het is eigenlijk idioot dat hier nog geen representatief steekproefonderzoek naar is gedaan. In het kader van het in kaart brengen van de gevolgen van (subsidie)beleid ligt dat toch erg voor de hand, niet?
 
Ik lijk wel een uitzondering hier. Ik zoek een Tesla maar niet uit milieu overwegingen. Ik vind het een mooie auto en de techniek spreekt mij aan.
Zakelijk rij ik een Land Rover 90 voor de hobby. En prive reed ik een Land Rover Discovery 3 V8. Deze is verkocht en wordt vervangen door een Tesla. Net als de disco zal die ook voor zakelijke ritten gebruikt worden.
 
Ik lijk wel een uitzondering hier. Ik zoek een Tesla maar niet uit milieu overwegingen. Ik vind het een mooie auto en de techniek spreekt mij aan.
Zakelijk rij ik een Land Rover 90 voor de hobby. En prive reed ik een Land Rover Discovery 3 V8. Deze is verkocht en wordt vervangen door een Tesla. Net als de disco zal die ook voor zakelijke ritten gebruikt worden.
Waarom zou je een uitzondering zijn? Je rijdt de Discovery (met een relatief hoge cataloguswaarde) toch niet zakelijk? De Defender 90 (grijs kenteken?) heeft naar ik aanneem een veel lagere cataloguswaarde.

Ik heb mijn Defender 110 ook op de zaak staan, maar omdat die uit 2001 is betaal ik daar 35% over de dagwaarde. Ook voor die auto geldt dat ik hem nooit op de zaak zou hebben staan als ik de volle mep bijtelling had moeten betalen.
 
Voor de X100D een occasion VW Touran, 12k uit 2004 gehad.

Gezin met 4 kinderen eerst gekeken naar ruimere 7 zitter op prive; Espace, xc90, Galexy voor ca. 25k.

Toch eens gaan rekenen of een X op de zaak interessant zou zijn. Tot mijn grote verbazing bleek de X binnen bereik. De bovenstaande opties werden meteen hopeloos ouderwets/vervuilend, de keuze was snel gemaakt!
 
Het is eigenlijk idioot dat hier nog geen representatief steekproefonderzoek naar is gedaan. In het kader van het in kaart brengen van de gevolgen van (subsidie)beleid ligt dat toch erg voor de hand, niet?

Het gaat in Den Haag alleen nog maar om media aandacht. En wat je niet weet kan niet tegen je gebruikt worden dus de kunst is om vooral niet teveel te weten. Ik denk dat het voor ambtenaren met een missie gouden tijden zijn.
 
Hiervoor een Espace (LPG) en PHEV. Ik heb niets met auto’s, anders dan dat ze echt comfortabel en liefst een beetje snel van A naar B moeten kunnen. Ik treur nog steeds over het afschaffen van de Citroën veerbollen. Mijn C5 break was en perfecte reiswagen en zo spoorvast dat het bijna een voorloper van de AP leek :)
PHEV was eerste zakelijke auto (alleen vanwege de 0% bijtelling uit het boekje gekocht) en reed veel beter dan verwacht. 1:25 mee gehaald over 100k km. Als het geen MS was geworden, had ik weer een auto privé genomen, waarschijnlijk een Espace van max 20k.
Laat die politiek maar rekenen!
 
Ik ben maar weer eens in de pen geklommen n.a.v. een AD-commentator (Hans van Soest) die meehuilde met de wolven in het bos en sprak over het uitdelen van belastinggeld aan de elite van Tesla- en Jaguarrijders. Gevraagd of ze dit willen plaatsen als opiniestuk. Benieuwd of ze er wat mee doen:

---

Tesla-rijder graait niet de staatskas leeg

De Tesla-rijder heeft het gedaan. Die graait de staatskas leeg, zo is de strekking van artikelen en commentaren over de ‘subsidieregeling’ voor elektrische auto’s. De lagere bijtelling (geen subsidie overigens) op de vorig jaar verkochte 25.000 elektrische auto’s kost de belastingbetaler de komende vijf jaar 700 miljoen euro. Een enorm bedrag. Als het waar was geweest.

Die 700 miljoen euro is gebaseerd op de aanname dat de staatskas over een periode van vijf jaar 28.000 euro misloopt per zakelijk verkochte elektrische auto. De ambtenaren die naar aanleiding van vragen van CDA-kamerlid Pieter Omzigt het verlies aan belastinginkomsten berekenden, zijn ervan uitgegaan dat de elektrische auto wordt aangeschaft of geleast in plaats van een gewone auto met dezelfde cataloguswaarde. Dus dat iemand die een Tesla van 100.000 euro koopt of least, anders een dikke Mercedes of Audi van 100.000 euro zou hebben gekocht of geleast. Het berekende belastingverlies is het verschil tussen 4% bijtelling over die eerste auto en 22% bijtelling over die tweede auto. En dat is inderdaad een smak geld.

Maar zo werkt het niet. Ik ken via een Tesla-forum tientallen mensen die een dure Tesla zakelijk hebben aangeschaft of geleast, maar dat alleen hebben gedaan (en zich dat vaak zelfs alleen konden veroorloven) door de lage bijtelling. Anders was het een aanzienlijk goedkopere auto geworden. Dus geen Mercedes van 100.000 euro, maar een Volkswagen van 40.000 euro. Dan wordt het verlies voor de belastingbetaler ineens al een stuk minder groot.

Maar het is nog krasser, en dit geldt ook voor mijzelf: veel mensen zouden zelfs helemaal geen auto zakelijk hebben aangeschaft (tegen een hoge bijtelling van 22%) maar gewoon privé zijn blijven rijden. Ik reed vóór de zakelijke aanschaf van mijn Tesla uitsluitend privé, vanwege die hoge bijtelling. Ik betaalde belasting over ‘0% bijtelling’. Niets dus. Nu betaal ik belasting over 4% bijtelling, wat neerkomt op 10.000 euro aan extra belastinginkomsten voor de staatskas over een periode van vijf jaar. Geen 28.000 euro minder, maar 10.000 euro méér. En er zijn er veel meer zoals ik.

Ja, de stimulering van elektrisch rijden moet anders. Dus niet alleen voor zakelijke auto’s, maar ook voor privé-auto’s en tweedehands auto’s. En beperkt tot een bepaalde maximale cataloguswaarde (wat overigens per 1 januari al is doorgevoerd). En afgebouwd over een periode van 10 jaar. En betaald via hogere aanschafbelastingen op nieuwe benzine- en dieselauto’s in plaats van hogere brandstofaccijnzen. Maar het helpt de discussie over schoner rijden niet als er, gebaseerd op foute aannames, wordt ingehakt op Tesla-rijders.
 
Ik ben maar weer eens in de pen geklommen n.a.v. een AD-commentator (Hans van Soest) die meehuilde met de wolven in het bos (...)

Prima stuk!

Voor mij dezelfde situatie. Zelfstandig ondernemer en altijd kilometers verrekend (Fiat Punto diesel, Peugeotje 206). Vanwege een opdrachtverandering, keek ik nu concreet naar een youngtimer op de zaak. Zoals een Volvo T5 of een Audi S4 (2004, 35% over dagwaarde (15.000), 4.2l V8, AWD, 344pk en... 1 op 7).
Mijn klimaat- en energiekwartje dat viel: probeer zelf, bij wat je doet, een stap in de goede richting te zetten. Die Audi was 3 stappen terug. De M3 wel 10 vooruit.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Waarom zou je een uitzondering zijn? Je rijdt de Discovery (met een relatief hoge cataloguswaarde) toch niet zakelijk? De Defender 90 (grijs kenteken?) heeft naar ik aanneem een veel lagere cataloguswaarde.

Ik heb mijn Defender 110 ook op de zaak staan, maar omdat die uit 2001 is betaal ik daar 35% over de dagwaarde. Ook voor die auto geldt dat ik hem nooit op de zaak zou hebben staan als ik de volle mep bijtelling had moeten betalen.
Ik bedoelde met de uitzondering dat ik de Tesla niet zoek uit milieu overwegingen maar gewoon omdat ik het een mooie auto vindt.
Mijn 90 is ook uit 2001 en inderdaad grijs kenteken, hand geverfd en nog RHD ook dus geen drol waard. Dus iedereen betaald mee aan mijn hobby.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn 90 is ook uit 2001 en inderdaad grijs kenteken, hand geverfd en nog RHD ook dus geen drol waard. Dus iedereen betaald mee aan mijn hobby.

Geen drol waard? Een Defender is altijd heel veel waard. Dat een Defender wellicht bij verkoop weinig oplevert maakt dat niet anders! :D

[onze 110 is overigens de enige niet-klassieke auto die ik ooit heb gehad met een negatieve afschrijving: de prijzen voor ons model liggen nu enkele duizenden euro’s hoger dan bij aanschaf enkele jaren geleden.{
 
Ik kan me wel voorstellen dat als je elke dag loopt te ploeteren om een paar jaar oude VW Golf te kunnen rijden, dat je dan vreemd aankijkt tegen iemand die nu ineens twee Tesla X-en voor de deur heeft staan met een gezamenlijke waarden van 3 ton (situatie openingspost). Ook mensen die eerst een youngtimer reden en nu een Tesla S voor de deur hebben staan doen dit louter om fiscale redenenen. Ik reed eerst een 2011 Audi A4 (sjoemeldiesel, nieuwwaarde €44.000), dus ben geen haar beter dan de rest. Maar ik begrijp heel goed de maatschappelijke discussie die hieruit ontstaat en ik denk dat het goed is dat de 2018 regeling is aangepast.

Als de overheid om wil naar EV's, dan moet dit gestimuleerd worden. Maar de eerste regeling was natuurlijk helemaal gekkenwerk (MIA, VAMIL, 0% bijtelling) en ook de 2018 regeling (MIA, 4% bijtelling) levert wel erg scheve verhoudingen op. Het is alleen interessant voor mensen die MIA aftrek hebben en zakelijk rijden. Na 5 jaar worden al die auto's weer de grens overgeschopt omdat niemand een Tesla wil met 22% bijtelling. Het netto-effect voor NL is dan maar heel beperkt.

Je zou juist de particulier ook moeten stimuleren, want dan blijft de auto tenminste ook in Nederland na die 5 jaar. Ik ben absoluut voor electrificering van het wagenpark, maar het mag wel wat eerlijker verdeeld worden.

Overigens erger ik mij ook aan die 700 miljoen of die 70K van Pieter Omtzigt. Dat is alleen bij de dikste Model X 100P, waar ik vooral de 75kW Model S om mij heen zie. Dat scheelt een flink bedrag, maar die 70K bekt wel lekker...
 
Voorgaande auto's:

Peugeot 309 diesel
Peugeot 405 diesel
Peugeot 406 gas
Passat Diesel
BMW 320 d
BMW 318 d
Ford Mondeo diesel
Ford Fiesta benzine
Voorloper VW T-Roc benzine voor Hyundai Kona Electric