Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fietsendrager voor Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Minder leuke update. De bij de Tesla shop bestelde fietsendrager is aangekomen en hij het uitpakken (bij het de eerste omhoogbuigen van de U-beugel) heb ik vastgesteld dat er al een volledige breuk ter hoogte van het scharnier van de U-beugel zat. De plastic is gewoon door. De fietsendrager is dus al onbruikbaar van in de verpakking. Dat geeft me bijzonder weinig vertrouwen in dit merk.... pffff.

Dus een RMA aangemaakt. Back to sender. Ik zal de volgende op m'n shortlist nemen zekers? Of ga ik dan toch weer bij het jarenlange vertrouwde Thule langs?

Nnbm3sa.jpg
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Hear hear. Hier zelfde dilemma, ik neig ook voor een 'normale' uitvoering. Die kan vele auto's mee. Mijn businesscase is nu dat de uebler zo 10 jaar meegaat, dan vallen die extra kosten nog wel mee... 🫣😂

Mocht iemand nog tips, goede adresjes hebben dan hou ik me ook van harte aanbovolen. 👍
Heb vorig jaar een Uebler aangeschaft via een Duitse webshop. Inclusief verzendkosten was die goedkoper dan in NL. eBay heb ik links laten liggen. Ben erg tevreden met de service van A.T.I. Autoteile Immler
Zag wel dat die erg sterk in prijs is gestegen! Dat is echt absurd.
 
Minder leuke update. De bij de Tesla shop bestelde fietsendrager is aangekomen en hij het uitpakken (bij het de eerste omhoogbuigen van de U-beugel) heb ik vastgesteld dat er al een volledige breuk ter hoogte van het scharnier van de U-beugel zat. De plastic is gewoon door. De fietsendrager is dus al onbruikbaar van in de verpakking. Dat geeft me bijzonder weinig vertrouwen in dit merk.... pffff.

Dus een RMA aangemaakt. Back to sender. Ik zal de volgende op m'n shortlist nemen zekers? Of ga ik dan toch weer bij het jarenlange vertrouwde Thule langs?

Update.

De Tesla fietsdrager werd netjes opgehaald door DHL. Dat ging vlot.
Na verder zoeken, ben ik voor deze drager gegaan: De Oris Tracc welke de laatste versie van Oris is.


Via Heuts besteld. Ging zeer vlot. Vrijdag besteld, maandag geleverd. Intussen al uitgetest.

+
Fix4bike system (en dat blijkt effectief super goed te werken, opklikken en klaar, geen uitlijnen nodig)
werkt met banden rond de framebuizen en niet met de klassieke klemsluiting
wordt gepresenteerd als onverwoestbaar, het is in elk geval een zeer stevige constructie die veel vertrouwen geeft
klapt dicht met behulp van magneten en zo onstaat een praktisch handvat
-
de banden rond de framebuizen zijn vrij stijf en stug
plooit niet compact toe
 
  • Informative
Reactions: -MD-
Vandaag voor het eerst de trekhaak gebruikt van mijn Y.
Afdekplaat verwijderen is simpel met de tool die je kan vinden als 3d print. Heel simpel zonder je vingers pijn te doen.

Trekhaak monteren gaat ook simpel, en dan de Uebler i21. Die had ik vorig jaar nog gebruikt, en het valt toch op hoe goed die ontworpen en gebouwd is.
Alles zit goed vast, en het voelt heel vertrouwd aan om daar mee te rijden.

Vastzetten van de fietsdrager is eigenlijk zo makkelijk dat ik die ter plaatse er terug af haal en in de koffer steek. Tegenwoordig wordt alles zo makkelijk gestolen, en die sleuteltjes van de fietsdrager zijn niet van een hoog niveau. Ik denk dat je die zelfs open krijgt met een schroevendraaier.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020

+
Fix4bike system (en dat blijkt effectief super goed te werken, opklikken en klaar, geen uitlijnen nodig)
werkt met banden rond de framebuizen en niet met de klassieke klemsluiting
wordt gepresenteerd als onverwoestbaar, het is in elk geval een zeer stevige constructie die veel vertrouwen geeft
klapt dicht met behulp van magneten en zo onstaat een praktisch handvat
-
de banden rond de framebuizen zijn vrij stijf en stug
plooit niet compact toe
Heb dezelfde en kan alle punten beamen.

Ik heb hem besteld via rameder.

3B4D5081-3D16-4C16-A6C6-2DF001F437AD.jpeg
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Heb dezelfde en kan alle punten beamen.

Ik heb hem besteld via rameder.

Leuk om horen.
Toch nog twee tips:

1. je moet opletten dat dit pedaalstukje niet stuk gaat (zie pijltje). Bij mij is het al zo ver... Het ding hangt met een klein revetje aan de stalen buis. Plasitc op staal is nooit een goede oplossing, maar dan met één klein revetje van misschien 2mm doorsnee... niet goed gedaan in elk geval. Met een stevige stoot (bij het neerzetten bvb.), ligt het er gewoon af. Gelukkig werkt het ding ook gewoon zonder dat plastic voetplaatje.
2. en dit is misschien nog veel belangrijker... bij het neerklappen en daarna terug horizontaal zetten van de drager moet je echt het pedaal ook weer met de voet opwaarts op z'n plaats duwen tot je de klik voelt of hoort. Anders riskeer je dat je fietsrek totaal niet vastgeklikt horizontaal zit. Dus bij de eerste keer optrekken gaat het ding dan in 60 graden stand.



dgDxzVg.png
 
  • Like
Reactions: Krikiky
De Model Y is binnen (wat een verschil met mijn "oude" Model 3!). Helaas zat de trekhaak er nog niet onder, maar de serviceafspraak is al gemaakt hiervoor ze komen de trekhaak netjes thuis erop zetten.

Vraagje over de witte plaat die erop moet. Je moet in het buitenland een NL sticker voeren op de fietsendrager. Nu lees ik dat een blauwe NL sticker op de witte kentekenplaat niet voldoende is, en dat je een ovale NL sticker moet plakken. Maar waar heb je daar de ruimte voor??? Ik kijk naar een Pro User Diamant TG 2 (met uitbreiding naar 3 fietsen, compact op te vouwen, kantelbaar en niet te duur). Er zit geen vrije ruimte waar je een grote ovale NL sticker kunt plakken. Iemand een tip? Of let het niet zo nauw en kan je gewoon volstaan met een blauw NL logo op de kentekenplaat (gelijk aan je gele kenteken).

1684501944442.png
 
De Model Y is binnen (wat een verschil met mijn "oude" Model 3!). Helaas zat de trekhaak er nog niet onder, maar de serviceafspraak is al gemaakt hiervoor ze komen de trekhaak netjes thuis erop zetten.

Vraagje over de witte plaat die erop moet. Je moet in het buitenland een NL sticker voeren op de fietsendrager. Nu lees ik dat een blauwe NL sticker op de witte kentekenplaat niet voldoende is, en dat je een ovale NL sticker moet plakken. Maar waar heb je daar de ruimte voor??? Ik kijk naar een Pro User Diamant TG 2 (met uitbreiding naar 3 fietsen, compact op te vouwen, kantelbaar en niet te duur). Er zit geen vrije ruimte waar je een grote ovale NL sticker kunt plakken. Iemand een tip? Of let het niet zo nauw en kan je gewoon volstaan met een blauw NL logo op de kentekenplaat (gelijk aan je gele kenteken).

View attachment 939149
Ik heb hetzelfde probleem met mijn uebler fietsendrager. Ik heb ervoor gekozen om gewoon de witte plaat te gebruiken en geen stikker te plakken. Ik verwacht dat de kans op een boete vrij klein is (althans dat hoop ik).
 
Wat ik inmiddels begrijp is dat de blauwe sticker op de witte kentekenplaat niet mag in Nederland (a la de gele kentekenplaat) en blijkbaar bekeurd de politie daar zelfs voor. Grappig is dat je in het buitenland wel met zo'n plaat gedoogd wordt.

Oplossing is uiteraard de witte NL sticker op een karton te plakken en dan aan een fiets vast te maken. Het werkt, maar ik vind dat echt een knakenoplossing. Betaal je veel geld voor een drager, moet je met een kartonnetje een verplichte sticker plakken.

Is er dan echt geen enkele leverancier die een 1 of ander plastic plaatje heeft gemaakt voor een NLsticker, die je kunt vastmaken met klitteband?

ik denk dat ik zelf dus iets ga maken van hard plastic, de NL sticker en klitteband.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn uebler fietsendrager. Ik heb ervoor gekozen om gewoon de witte plaat te gebruiken en geen stikker te plakken. Ik verwacht dat de kans op een boete vrij klein is (althans dat hoop ik).
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Om mijn thread compleet te maken...

Vandaag is mijn trekhaak gemonteerd en heb ik mijn gekozen fietsendrager even kort geprobeerd.

Het is zoals eerder gezegd de Pro User TG2 met uitbreiding voor een 3e fiets geworden. Vouwt klein op, qua prijs aanzienlijk vriendelijke dan übler, kantelbaar en makkelijk erop te zetten. Voelt degelijk aan.

Om de plastic kap van de Tesla te verwijderen heb ik 2 blauwe aluminium haken besteld, werkt perfect.

Creatief geweest met de NL sticker. Op een hard plastic vel geplakt, gaatjes erin en met klitteband vast te maken aan de achterste fiets.

Blij mee, volgende week gaat hij mee op vakantie.
 

Attachments

  • 20230616_194909.jpg
    20230616_194909.jpg
    626.3 KB · Views: 82
  • 20230616_193415.jpg
    20230616_193415.jpg
    389.7 KB · Views: 70
  • Polish_20230616_194648167.jpg
    Polish_20230616_194648167.jpg
    620.1 KB · Views: 77
  • Polish_20230616_194542147.jpg
    Polish_20230616_194542147.jpg
    975.8 KB · Views: 86
  • Polish_20230616_194350827.jpg
    Polish_20230616_194350827.jpg
    857.2 KB · Views: 89