Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

financial lease tarief

This site may earn commission on affiliate links.
volgende maand komt de X naar alle waarschijnlijkheid en daardoor ben ik mij aan het verdiepen in de financieringsmogelijkheden.

financial lease gaat het worden en ik heb via DLL groep een aanbod van 3,85% volledige financiering gekregen.

(hebben samenwerking met Tesla)

iemand hier nog betere voorstellen /tips en trucs ?
bedankt
 
ik ben maandag bij KBC business langsgeweest voor de financieren van mijn Tesla S en bij financial lease noemden zij een rentevoet van 1.7%. Ik heb nog geen finaal dossier maar de ruwe berekening was deze:
Aankoopprijs was 100.500 €, restwaarde 15000€, eerste betaling 10000€, maandelijks bedrag 1350€ (alle bedragen excl BTW) voor 60 maanden.
Financial renting kwam op ongeveer hetzelfde, behalve dat de restwaarde daar op 16000€ kon staan (boekhoudkundig zijn er natuurlijk nog wel verschillen).
Tesla gaat me zelf ook nog een voorstel doorsturen, maar dat heb ik ook nog niet ontvangen.
 
3,85% klinkt niet slecht. DLL heb ik zelf ook goede ervaring mee, ook bij voortijdig aflossen. Bij -naam vergeten maar onderdeel van BMW Financial Services - waar Tesla ook veel mee werkt ligt dat wat moeilijker. Met de voorwaarden maken de maatschappijen het verschil, niet zo zeer met de rente.
 
ik ben maandag bij KBC business langsgeweest voor de financieren van mijn Tesla S en bij financial lease noemden zij een rentevoet van 1.7%. Ik heb nog geen finaal dossier maar de ruwe berekening was deze:
Aankoopprijs was 100.500 €, restwaarde 15000€, eerste betaling 10000€, maandelijks bedrag 1350€ (alle bedragen excl BTW) voor 60 maanden.
Financial renting kwam op ongeveer hetzelfde, behalve dat de restwaarde daar op 16000€ kon staan (boekhoudkundig zijn er natuurlijk nog wel verschillen).
Tesla gaat me zelf ook nog een voorstel doorsturen, maar dat heb ik ook nog niet ontvangen.


Werkt KBC altijd met zo'n "lage" restwaarde. Op de site van Tesla is die namelijk ongeveer dubbel zo hoog.
Of bepaal je dat zelf een beetje... lagere maandelijkse betalingen, hogere laatste schijf ?
En als ik het goed begrijp is dat ook gekoppeld aan aantal verwachte km's ?
 
Bij DLL krijg je bij een leasevoorstel standaard een terugkoopverklaring, waardoor je je restwaarderisico kunt afdekken. Hiervoor is het niet noodzakelijk om een fors deel te financieren. Eigenlijk al vanaf een minimale lease krijg je een restwaardegarantie. Voor de zekerheidszoekers een aantrekkelijke optie (zonder leververplichting),
 
Werkt KBC altijd met zo'n "lage" restwaarde. Op de site van Tesla is die namelijk ongeveer dubbel zo hoog.
Of bepaal je dat zelf een beetje... lagere maandelijkse betalingen, hogere laatste schijf ?
En als ik het goed begrijp is dat ook gekoppeld aan aantal verwachte km's ?

Dat is inderdaad een minder aantrekkelijk kantje...

De standaard restwaarde is bij hen blijkbaar inderdaad altijd zo laag. Het heeft te maken met het risico dat zij nemen om de wagen achteraf niet terug verkocht te krijgen. Je kan de restwaarde ook hoger nemen, maar dan neem jij ook het risico over als zij de wagen achteraf niet verkocht krijgen (moest je de wagen niet overnemen)..
 
Dat is inderdaad een minder aantrekkelijk kantje...

De standaard restwaarde is bij hen blijkbaar inderdaad altijd zo laag. Het heeft te maken met het risico dat zij nemen om de wagen achteraf niet terug verkocht te krijgen. Je kan de restwaarde ook hoger nemen, maar dan neem jij ook het risico over als zij de wagen achteraf niet verkocht krijgen (moest je de wagen niet overnemen)..

Dit is gerelateerd aan de Belgische vennootschapsbelasting regels. Bij een restwaarde onder de 15% wordt de auto afgeschreven en staat die in de boeken.
Bij 16% en meer wordt het verhuring en dat is een maandelijkse kost zonder afschrijving. Je hebt dan geen lening in de boeken en dat maakt het eenvoudiger om andere leningen te krijgen.

De restwaarde wordt zo laag mogelijk gehouden om de afkoopsom beperkt te houden omdat die dikwijls privé wordt betaald. Al is het wel zo dat die privé aankoop eigenlijk de reeële waarde moet zijn. Het verschil is dan een goedgunstig voordeel ivm de belastingen.
 
Hmja, bij Belfius hadden ze ook graag een persoonlijke borg voor de restwaarde ivm de batterij.

De financial renting was voor 105.652 euro, met een 1ste huurgeld van 21.130 euro, maandelijks 1250 euro, en aankoopoptie van 16.904 euro.

Wat dat qua percentage geeft, volgens een online calculator is dat 1.16 %
 
Dit is gerelateerd aan de Belgische vennootschapsbelasting regels. Bij een restwaarde onder de 15% wordt de auto afgeschreven en staat die in de boeken.
Bij 16% en meer wordt het verhuring en dat is een maandelijkse kost zonder afschrijving. Je hebt dan geen lening in de boeken en dat maakt het eenvoudiger om andere leningen te krijgen.

De restwaarde wordt zo laag mogelijk gehouden om de afkoopsom beperkt te houden omdat die dikwijls privé wordt betaald. Al is het wel zo dat die privé aankoop eigenlijk de reeële waarde moet zijn. Het verschil is dan een goedgunstig voordeel ivm de belastingen.
Dat was hun uitleg over het verschil tussen financial leasing en financial renting, maar dat stond los van de keuze voor het restbedrag. Ik kon ook financial renting kiezen met een restbedrag lager dan 16% (waarbij het dan toch als kosten zou beschouwd worden).

Ik vraag me wel af of de fiscus het zal aanvaarden als je een wagen verkoopt voor een waarde die zoveel lager is dan de reele waarde. Ik denk dat de kans groot is dat je hier extra belasting op zal moeten betalen als je hierop controle krijgt.
 
Dat was hun uitleg over het verschil tussen financial leasing en financial renting, maar dat stond los van de keuze voor het restbedrag. Ik kon ook financial renting kiezen met een restbedrag lager dan 16% (waarbij het dan toch als kosten zou beschouwd worden).

Ik vraag me wel af of de fiscus het zal aanvaarden als je een wagen verkoopt voor een waarde die zoveel lager is dan de reele waarde. Ik denk dat de kans groot is dat je hier extra belasting op zal moeten betalen als je hierop controle krijgt.

Het restbedrag bepaalt of het (vennootschaps) fiscaal als renting beschouwd kan worden. +16% mag renting, daar onder is het voor de fiscus leasing en moet je de auto afschrijven. Onafhankelijk van hoe de bank dit omschrijft.

Ivm de aankoop op restwaarde is het idd zo dat de fiscus (maar dan die van de personenbelasting) daar vragen bij kan hebben. Je moet dat op dat moment motiveren met voorbeelden van gelijkaardige auto's die privé worden verkocht. Dat is natuurlijk alleen het geval bij een controle van de personenbelasting. Ikzelf heb dit nog nooit gedaan, maar het is blijkbaar wel gangbare praktijk. Mijn Tesla zit nu op 5 jaar renting, we zullen nog wel zien wat hij effectief waard is na 5 jaar.
 
ik ben maandag bij KBC business langsgeweest voor de financieren van mijn Tesla S en bij financial lease noemden zij een rentevoet van 1.7%. Ik heb nog geen finaal dossier maar de ruwe berekening was deze:
Aankoopprijs was 100.500 €, restwaarde 15000€, eerste betaling 10000€, maandelijks bedrag 1350€ (alle bedragen excl BTW) voor 60 maanden.
Financial renting kwam op ongeveer hetzelfde, behalve dat de restwaarde daar op 16000€ kon staan (boekhoudkundig zijn er natuurlijk nog wel verschillen).
Tesla gaat me zelf ook nog een voorstel doorsturen, maar dat heb ik ook nog niet ontvangen.

Voorstel van Tesla voor 60 maand: aanbetaling 9.986,77, aflossing: 1.155,66, restwaarde: 31.841,32. Volgens mij komt dit +/-5000 euro duurder uit dan KBC, als je de wagen overneemt, maar een stuk goedkoper als je hem teruggeeft (door de hoge restwaarde), Ik heb het naar mijn boekhouder doorgestuurd en hij moet het maar eens bekijken...
 
Ik ben zelf ook in blijde verwachting van een model S en ik ben deze oefening ook aan het maken. De waarde van de wagen is bij mij een 121000 (incl BTW) en bij een afbetaling op 4 jaar zat ik bij Tesla op een rente van +/-€10000 terwijl ik bij de bank na 4j maar €2000 interest zou betalen. Ik vond dit verschil vrij fors. Nu het voordeel bij Tesla is wel de hoge gegarandeerde restwaarde en de lagere maandelijkse aflossingen
 
Veel hangt af van wat je na 4 of 5 jaar met die wagen wil doen. Als je zeker bent dat je em niet meer wil houden moet je voor de laagste maandelijkse waarde gaan, als de kans bestaat dat je de wagen wil houden of verder verkopen moet je naar de totale kost zien na 4 of 5 jaar inclusief interesten betaald... En zeker ook praten met de boekhouder...
 
Voorstel van Tesla voor 60 maand: aanbetaling 9.986,77, aflossing: 1.155,66, restwaarde: 31.841,32. Volgens mij komt dit +/-5000 euro duurder uit dan KBC, als je de wagen overneemt, maar een stuk goedkoper als je hem teruggeeft (door de hoge restwaarde), Ik heb het naar mijn boekhouder doorgestuurd en hij moet het maar eens bekijken...
Persoonlijk zou ik meer geneigd zijn om deze formule te nemen. Niemand kan voorspellen waar we binnen vijf jaar staan. Als ze dan
batterijen ontwikkelen die ons dubbel zo ver brengen met één oplaadbeurt, dan zou ik op die moment inruilen en voor een nieuwe gaan ;)
 
Ivm de aankoop op restwaarde is het idd zo dat de fiscus (maar dan die van de personenbelasting) daar vragen bij kan hebben. Je moet dat op dat moment motiveren met voorbeelden van gelijkaardige auto's die privé worden verkocht. Dat is natuurlijk alleen het geval bij een controle van de personenbelasting. Ikzelf heb dit nog nooit gedaan, maar het is blijkbaar wel gangbare praktijk. Mijn Tesla zit nu op 5 jaar renting, we zullen nog wel zien wat hij effectief waard is na 5 jaar.

Blijkbaar kan het niet alleen particulier nadelig zijn, maar ook voor het bedrijf als de prijs te laag is. Dit verhaal heb ik ook nog ergens van een collega vernomen... Bij een controle van de bedrijfsbelasting kan het blijkbaar ook misgaan. Als je te veel onder de marktwaarde verkoopt, gaat de fiscus veronderstellen dat je een stuk "in het zwart" verkoopt, en het verschil tussen de prijs en de marktwaarde als extra fictieve inkomsten belasten. Met mogelijk een boete er ook nog extra bij.