Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarde M3 bij RDW klopt niet

This site may earn commission on affiliate links.
Heb inmiddels het kenteken binnen van mijn M3 die 30/3 wordt geleverd. In de info van de RDW zie ik dat de fiscale waarde staat op de hogere bedragen van vóór de prijsverlaging van 28/2. Ik heb van Tesla bevestigd gekregen dat de auto aan de leasemaatschappij geleverd wordt tegen de lager prijs van 1/3, incl de lagere prijs voor de Autopilot. Scheelt €5.300 aan fiscale waarde, dat scheelt serieus in de bijtelling. Wie weet welk pad te bewandelen om de juiste fiscale waarde bij de RDW geregistreerd te krijgen? Ik ben vast niet de enige die dit probleem heeft...
 
Heb inmiddels het kenteken binnen van mijn M3 die 30/3 wordt geleverd. In de info van de RDW zie ik dat de fiscale waarde staat op de hogere bedragen van vóór de prijsverlaging van 28/2. Ik heb van Tesla bevestigd gekregen dat de auto aan de leasemaatschappij geleverd wordt tegen de lager prijs van 1/3, incl de lagere prijs voor de Autopilot. Scheelt €5.300 aan fiscale waarde, dat scheelt serieus in de bijtelling. Wie weet welk pad te bewandelen om de juiste fiscale waarde bij de RDW geregistreerd te krijgen? Ik ben vast niet de enige die dit probleem heeft...
In het verzekeringsdraadje beschrijft iemand hoe de waarde bij de RDW te verhogen (snap niet goed waarom je dat zou willen, maar ja). Misschien kun je daar iets mee. Verzekering Model 3
 
Heb inmiddels het kenteken binnen van mijn M3 die 30/3 wordt geleverd. In de info van de RDW zie ik dat de fiscale waarde staat op de hogere bedragen van vóór de prijsverlaging van 28/2. Ik heb van Tesla bevestigd gekregen dat de auto aan de leasemaatschappij geleverd wordt tegen de lager prijs van 1/3, incl de lagere prijs voor de Autopilot. Scheelt €5.300 aan fiscale waarde, dat scheelt serieus in de bijtelling. Wie weet welk pad te bewandelen om de juiste fiscale waarde bij de RDW geregistreerd te krijgen? Ik ben vast niet de enige die dit probleem heeft...

Een hele valide vraag en waarschijnlijk heb je een auto gekregen van iemand die zijn order gecancelled heeft.
Deze was al bij de RDW geregistreerd inclusief catalogus waarde van de oude prijzen.
Ik zou dit als eerste bij Tesla neerleggen, het is hun probleem.
 
Bij mijn X is de RDW waarde juist lager, ik begrijp uit de verzekerings-link dat het te maken heeft met de software matige Add-ons.
Mooi denk ik dan want kan ik nu veilig een lagere bijtellen berekenen of moet ik de feitelijke (betaalde) kosten voor de bijtelling nemen?

Heeft iemand hier een duidelijke fiscale referentie hoe het moet?
 
Heb inmiddels het kenteken binnen van mijn M3 die 30/3 wordt geleverd. In de info van de RDW zie ik dat de fiscale waarde staat op de hogere bedragen van vóór de prijsverlaging van 28/2. Ik heb van Tesla bevestigd gekregen dat de auto aan de leasemaatschappij geleverd wordt tegen de lager prijs van 1/3, incl de lagere prijs voor de Autopilot. Scheelt €5.300 aan fiscale waarde, dat scheelt serieus in de bijtelling. Wie weet welk pad te bewandelen om de juiste fiscale waarde bij de RDW geregistreerd te krijgen? Ik ben vast niet de enige die dit probleem heeft...
Als de prijs die je er voor betaald hebt lager is dan het fiscale tarief kan je hem weigeren.
Echter uit jouw verhaal maak ik op dat je ook het bedrag betaald hebt dat overeenkomt met de fiscale waarde. Dan klopt het toch? Dus niet zeuren. Je hebt dan ook gratis AP of FSD gekregen. Misschien moeten ze dat nog even bij de fiscale waarde optellen...
 
In het verzekeringsdraadje beschrijft iemand hoe de waarde bij de RDW te verhogen (snap niet goed waarom je dat zou willen, maar ja). Misschien kun je daar iets mee. Verzekering Model 3
Als de prijs die je er voor betaald hebt lager is dan het fiscale tarief kan je hem weigeren.
Echter uit jouw verhaal maak ik op dat je ook het bedrag betaald hebt dat overeenkomt met de fiscale waarde. Dan klopt het toch? Dus niet zeuren. Je hebt dan ook gratis AP of FSD gekregen. Misschien moeten ze dat nog even bij de fiscale waarde optellen...

Niet zo snel met je conclusies Herbie. Ik (mijn leasemaatschappij) heeft de nieuwe prijs betaald en daarbij eenvoudige AP. Echter oude prijzen bij RDW geregistreerd.

En nee, het is geen model dat al eerder was geleverd, staat namelijk nog op de boot.
 
Ik ben ook wel benieuwd. Tesla hanteert de waarde in het koopcontract, terwijl de belastingdienst aangeeft dat de catalogus waarde gelijk is aan de actuele prijs op de dag dat de auto op kenteken gezet wordt.

Toen mijn model 3 (gekocht voor 58800) op kenteken ging kostte dezelfde model 3 55600. Ik wil deze prijs dan ook als cataloguswaarde zien.

Volgens mij twee opties: proberen de cataloguswaarde aan te laten passen door Tesla of bij je belastingaangifte een lagere bijtelling rekenen. In dit laatste geval zal de belastingdienst waarschijnlijk gaan sputteren na controle van de RDW database...
 
Tesla hanteert de waarde in het koopcontract, terwijl de belastingdienst aangeeft dat de catalogus waarde gelijk is aan de actuele prijs op de dag dat de auto op kenteken gezet wordt.
Dat betekent dat het voor de bijtelling geen zin heeft gehad om afgelopen weekend, nog voor de prijsverhoging, te bestellen want de RDW en dus de fiscus gaat de prijs gebruiken na de verhoging. Weet je dat zeker?

Klinkt oneerlijk omdat je geen invloed hebt op het moment van registratie bij de RDW. Zeker met sterk fluctuerende prijzen wordt het dan een loterij. Ik ga daarmee ook net over de grens die sommige verzekeringen stellen voor een volgsysteem. Nu kun je zelf je waarde opgeven voor de verzekering, dus wellicht valt dat weer mee.
NB. Ik snap dat ik natuurlijk wel de lagere prijs ga betalen, dus er is wel voordeel maar minder dan gedacht omdat de bijtelling weer wat hoger is dan ik afgelopen zondag dacht. (ff grof: € 2000 minder betalen maar elk jaar € 440 extra bijtelling elk jaar).
 
Last edited:
Volgens mij kijkt de verzekering niet naar de RDW gegevens. Bepalend is mijns inziens wat jij betaald hebt.

Overigens ging ik er van uit dat de fiscale waarde van auto's besteld voor door tijd hoger zou zijn dan van auto's besteld na die tijd. Vanwaar anders de discussie over annuleren en opnieuw bestellen?
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: pvh
Dat betekent dat het voor de bijtelling geen zin heeft gehad om afgelopen weekend, nog voor de prijsverhoging, te bestellen want de RDW en dus de fiscus gaat de prijs gebruiken na de verhoging. Weet je dat zeker?

Klinkt oneerlijk omdat je geen invloed hebt op het moment van registratie bij de RDW. Zeker met sterk fluctuerende prijzen wordt het dan een loterij. Ik ga daarmee ook net over de grens die sommige verzekeringen stellen voor een volgsysteem. Nu kun je zelf je waarde opgeven voor de verzekering, dus wellicht valt dat weer mee.
NB. Ik snap dat ik natuurlijk wel de lagere prijs ga betalen, dus er is wel voordeel maar minder dan gedacht omdat de bijtelling weer wat hoger is dan ik afgelopen zondag dacht. (ff grof: € 2000 minder betalen maar elk jaar € 440 extra bijtelling elk jaar).

Het heeft op zich wel zin omdat Tesla nu de waarde van het contract opgeeft en niet de actuele waarde. Bij de RDW wordt dus de lagere waarde geregistreerd als je opnieuw besteld hebt. Mijn punt is alleen wel dat Tesla hier niet juist mee om gaat.

En wat betreft die loterij, dat klopt tot op zekere hoogte. Meestal veranderen die prijzen weinig. Maar het is niet voor niets dat LM en werkgever zich vaak expliciet distantiëren van eventuele fiscale effecten. Het is iets tussen jou en de belastingdienst.