Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Die aardlek type B, een bescherming tegen gelijkstroomlekken bij driefasig laden die niet geboden wordt door de meer courante aardlekschakelaars type AC of type A, zit lang niet in alle vaste thuislaadstations. Bijvoorbeeld voor de Keba, staat er vermeld: Installatieautomaat en aardlekschakelaar in voorgeschakelde huisinstallatie. Dat wil zeggen: de beveiligingen zitten er niet in maar worden verondersteld elders in de installatie (de zekeringenkast) aanwezig te zijn.

Ik kocht zelf ook een Keba toen ik mijn lader nog niet ontwikkeld had. Ik gebruik nu al bijna twee jaar uitsluitend mijn eigen lader omdat ik de stroom gemakkelijk kan wijzigen, de laadstroom kan aflezen en de geladen energie per sessie en in het totaal kan aflezen.

Een kleine aanvulling, de nieuwe P30 series van KEBA heeft vanaf de B serie wel DC leakage beveiliging. De beveiliging zit dus kort bij de bron.
Dit houd ook in dat er minder ruimte nodig is in de verdeler.

De geladen energie per sessie wordt bij de P30 ( C&X -series) weergegeven in het display. https://www.eltveghel.com/eltveghel/download/33KeContact_P30_Datablad_NL.pdf
 
Ik moet nog eens een fotoshoot doen, gemonteerd en met het laadstation erin, maar het prototype ziet er zo uit:
DSCN4835_(800_x_600).jpg
Hij is niet geconcipieerd als diefstalbeveiliging, eerder voor montage in een garage waaruit de lader ook gemakkelijk kan worden meegenomen voor een roadtrip. Je kan uiteraard altijd een hangslot of een veiligheidskabel rond de aansluitingskabel slaan om diefstal te verhinderen.
Ik vrees dat geen enkel actueel laadstation weerstaat aan een iemand met slechte bedoelingen die wat tijd heeft. Ook een Keba of zelfs de Wall Connector van Tesla zijn op vrij korte tijd mee te nemen.
 
Ik moet nog eens een fotoshoot doen, gemonteerd en met het laadstation erin, maar het prototype ziet er zo uit

Bedankt voor de foto!

Tegenwoordig is helaas niets bestand tegen de figuren met slechte bedoelingen en wat tijd.
Een afsluitbaar kastje tegen het snelle weghalen (en verstoppen om de impuls te onderdrukken) is dan dus iets om eventueel zelf te klussen.
 
Naar aanleiding van de leveringsproblemen van de JB2, de grote kleinere concurrent, even een korte update met het gevaar opportunisme te worden verweten.
Misschien gaan mensen op zoek naar een alternatief en helpt onderstaande informatie bij het nemen van de beslissing.

Ik nam de bezorgdheid over de afmetingen van de Fivari-charger op en pas voortaan de behuizing met "het brein van het systeem" aan de gekozen opties aan.
  • De full option met socket blijft L25 x B18 x H11, alles in cm
  • Een versie zonder aardlekschakelaar en met socket kan wat compacter: L18 x B18 x H9
  • Ik heb ondertussen ook een versie zonder aardlek maar met vaste laadkabel: kan zeer compact: L18 x B11 x H9. Kabellengte: 5m
  • Een versie met aardlek en vaste kabel: L18 x B18 x H11. Kabellengte: 5m
Ik zorg binnenkort voor een volledige "familie-foto", maar de bestelde elektronicamodules en displays zijn nog geblokkeerd bij de douane.
Hierbij alvast de full option en die zonder aardlek naast elkaar.
Twee_versies.jpg
 
De lader warmt inderdaad wat op bij laden met hoge stromen. Dit wordt veroorzaakt door de verschillende contacten die in de waterdichte kunststofbehuizing aanwezig zijn. Na 2uur laden @32A loopt de temperatuur op van 25°C tot 40 à 42°C.
Maar ook de laadkabel en de vaste kabel in huis, beide toch 6 mm2 sectie per geleider, warmen bij die stromen op. Voel maar eens na een uurtje laden aan de laadkabel.
Maar de goed isolerende behuizing impliceert dat de warmteafvoer nauwelijks zal beïnvloed worden door de meterkast.
Bovendien is er een temperatuurbewaking in de lader ingebouwd. Die beperkt bij te hoge temperatuur (60°C ter hoogte van de elektronica) in eerste instantie de stroom door het aanpassen van de pilot en mocht dat de temperatuurstijging niet afremmen, wordt het laden vervolgens onderbroken tot het laadstation voldoende is afgekoeld. Dat laatste heb ik nog nooit voor gehad. Hierbij de temperatuursmonitoring van de laatste week. Die monitoring is trouwens ook een nieuwe feature die recent aan het systeem werd toegevoegd en die monitoring via het Wifi-netwerk thuis toelaat.

Temp_Mon.JPG
 
De lader warmt inderdaad wat op bij laden met hoge stromen. Dit wordt veroorzaakt door de verschillende contacten die in de waterdichte kunststofbehuizing aanwezig zijn. Na 2uur laden @32A loopt de temperatuur op van 25°C tot 40 à 42°C.
Maar ook de laadkabel en de vaste kabel in huis, beide toch 6 mm2 sectie per geleider, warmen bij die stromen op. Voel maar eens na een uurtje laden aan de laadkabel.
Maar de goed isolerende behuizing impliceert dat de warmteafvoer nauwelijks zal beïnvloed worden door de meterkast.
Bovendien is er een temperatuurbewaking in de lader ingebouwd. Die beperkt bij te hoge temperatuur (60°C ter hoogte van de elektronica) in eerste instantie de stroom door het aanpassen van de pilot en mocht dat de temperatuurstijging niet afremmen, wordt het laden vervolgens onderbroken tot het laadstation voldoende is afgekoeld. Dat laatste heb ik nog nooit voor gehad. Hierbij de temperatuursmonitoring van de laatste week. Die monitoring is trouwens ook een nieuwe feature die recent aan het systeem werd toegevoegd en die monitoring via het Wifi-netwerk thuis toelaat.

View attachment 180601
Vlakte de warmteopbouw af na 2 uur, of heb je het laden onderbroken?
Sowieso zal die van mij slechts op 11kW laden. Echter, in de meterkast is het al gemiddeld 5-7 graden boven kamertemperatuur door een server die er hangt.

Je stelde hierboven dat er enige componenten vertraagd zijn door de douane. Ik ben geïnteresseerd in een versie met aardlek(B) en vaste kabel in 18x18x11 (de ingebouwde Watt meter is niet MID-gekeurd, toch?). Kun je die op korte termijn leveren of liggen hiervan onderdelen bij de douane?
 
Vlakte de warmteopbouw af na 2 uur, of heb je het laden onderbroken?
Sowieso zal die van mij slechts op 11kW laden.
De twee: het vlakt af en het laden is na 2 uur onderbroken. Maar 11 kW is 3f 16A. De warmteontwikkeling zal veel minder zijn.
De bijkomende opwarming in de meterkast hangt af van de thermische inertie van het geheel (in het laadstation is die beperkt) en de warmteverliezen naar de omgeving. Het gaat al bij al slechts om enkele Watt aan warmteproductie.
In verband met levertermijn heb ik je een PM gestuurd.
 
Nee, niet lastig.
Ik gebruik CE-gemarkeerde en/of conforme producten die volgens de veiligheidsregels worden gemonteerd. Inhoudelijk is alles in orde. De regelgeving laat toe CE te markeren op basis van een zelfcontrole en een verklaring van de producent. Er is dus geen verplichte keuring door een externe instantie. De andere producenten doen dat ook niet. Gelukkig maar, want dat zou de prijs flink opdrijven gezien de al bij al beperkte oplage. Een aantal componenten hebben wel zo'n extern keurmerk, bv. de aardlekschakelaar, omwille van de veiligheid toch een component waarvan de optimale werking moet gegarandeerd zijn, heeft een Kemakeur.
Hoofdbezorgdheid van de wetgever is dat het product veilig is.
Dat is absoluut het geval, niet in het minst door het gebruikte en verplichte protocol IEC 62196 waarbij de stroom pas wordt doorgegeven nadat de communicatie met de auto heeft duidelijk gemaakt dat er correct verbonden werd en het laden veilig kan beginnen.
Verder zijn alle aansluitingen conform de voorschriften uitgevoerd.
Formeel gezien kan het beter.
Formeel moet ik een eigen CE-teken aanbrengen, maar er is al de CE-markering van de sockets die zeer zichtbaar is.
Formeel moet ik ook mijn eigen "merknaam" aanbrengen, maar dat zou maar ontsieren, vind ik.
De handleiding wordt meegestuurd met de klanten.