Beste forumleden: zeer goed nieuws.
Ik ben, met dank aan Carl, dit weekend aan het experimenteren gegaan met de smart EVSE.
Ik ben 100% tevreden over de werking. Het systeem vangt het inschakelen van andere verbruikers onmiddellijk en perfect op.
Ik was zo enthousiast dat ik vanuit de losse hand een amateuristisch filmpje maakte. Wordt nog wel aangevuld met beter en vollediger materiaal.
Even de randvoorwaarden van de film: ik stelde in dat de maximale stroom in de hoofdleiding beperkt is tot 25A. En ik stelde in dat het voertuig maximaal aan 25A mag geladen worden. Als het laden in de Tesla niet beperkt wordt, zal de auto ook steeds de maximaal beschikbare stroom laden. De stroom wordt gemeten met dergelijke ampmetertjes. Voor enkelfasig laden volstaat een metertje, voor driefasig laden zijn er drie nodig.
Dus het laden start aan 25A (24à25A omdat de transformator (neuterprobleem) ook al ingeschakeld is en die trekt ongeveer 0,5A). Als extra verbruiker gebruik ik een oud en verroest campingvuurtje, maar in de realiteit zijn het de wasmachines, sauna's en andere verbruikers die de hele tijd meer of minder stroom zullen vragen.
Dan schakel ik de eerste kookplaat in. Onmiddellijk wordt de laadstroom verminderd tot 17A. De totale stroom blijft mooi 24à25A. Na het inschakelen van de tweede kookplaat, zakt de laadstroom verder tot 12à13A. De totale stroom blijft beperkt en overschreidt nooit de ingestelde 25A. Bij het uitschakelen van de kookplaten herneemt de laadstroom zich en bouwt (iets trager dan bij het beperken, maar toch binnen de 5 seconden) opnieuw op totdat de totale stroom opnieuw 25A wordt.
Test meer dan geslaagd zou ik zeggen.
Ik moet nu nog even bekijken hoe ik dit kan aanbieden want anders dan bij het mobiele toestel dat gewoon in een stekker moet geplugd worden, is er hier een interactie nodig met de bestaande installatie.
Het ziet ernaar uit dat ik binnenkort van twee versies zal kunnen spreken: de
Fivari mobile en de
Fivari Smart als vaste installatie thuis.