Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Beste Daan, andere Daan (ik dus) heeft wellicht wel interesse. Ik woon aan de andere (NW) kant van de Veluwe. Slechts incidenteel gebruik op trips in de zomervakantie. Maar als we dat allebei doen wordt het wellicht weer lastig (overlap).

Maar voordat ik ja zeg wil ik nog even een andere optie bekijken. Ik heb hier nog een KEBA (paar jaar oud) liggen die ik nooit geinstalleerd heb. Nu vroeg ik me af of ik die (de componenten) niet gewoon in een kleinere behuizing kan stoppen. Dan heb ik ook mijn 'mobiele' lader. Ga ik dit weekend even naar kijken.
 
  • Like
Reactions: daan
Even een n00b vraag tussendoor: Ik lees dit topic met veel interesse, maar heb zelf nog geen ervaring met de UMC in 't buitenland (want pas Tesla eigenaar sinds 8 Juni). In welke situaties heb je dit soort mobiele laders nodig in het buitenland? Ik heb de standaard UMC met schuko en rode stekker. De schuko heeft een aarde-pin-gat (hoe noem je dat?) dus zou volgens mij in bijv. Frankrijk gewoon moeten werken. Tevens in bezit van type 2 kabel.
Thanks
 
hangt het er niet van af wat je juist wil doen ?
Even een n00b vraag tussendoor: Ik lees dit topic met veel interesse, maar heb zelf nog geen ervaring met de UMC in 't buitenland (want pas Tesla eigenaar sinds 8 Juni). In welke situaties heb je dit soort mobiele laders nodig in het buitenland? Ik heb de standaard UMC met schuko en rode stekker. De schuko heeft een aarde-pin-gat (hoe noem je dat?) dus zou volgens mij in bijv. Frankrijk gewoon moeten werken. Tevens in bezit van type 2 kabel.
Thanks

werkt niet in Frankrijk de shuko, ik heb een ander voorstukje gekocht voor de shucko UMC, voor ik gelezen had dat een verlengkabel wonderen kan doen .... ;-(
 
Vraagje voor de Belgische collega's, in de Fivari lader zit een scherm met teller. Is dit scherm geldig als teller voor de aftrek van het zakelijke deel van de elektriciteit? Ik heb namelijk geen zekering met aparte teller gestoken. Hoe kan je bewijzen wat er op de teller staat? Leg je daar bij wijze van spreken de krant van 2 januari naast of zo als je een foto neemt? Of ben ik nu te paranoïde voor de belastingsdienst. Het is een mobiel toestel, dat ik waarschijnlijk toch weinig tot niet buitenhuis ga gebruiken.
 
Even een n00b vraag tussendoor: Ik lees dit topic met veel interesse, maar heb zelf nog geen ervaring met de UMC in 't buitenland (want pas Tesla eigenaar sinds 8 Juni). In welke situaties heb je dit soort mobiele laders nodig in het buitenland? Ik heb de standaard UMC met schuko en rode stekker. De schuko heeft een aarde-pin-gat (hoe noem je dat?) dus zou volgens mij in bijv. Frankrijk gewoon moeten werken. Tevens in bezit van type 2 kabel.
Thanks
Belangrijkste voor mij is om 3p 32A te kunnen laden (duo lader in de auto). Voor de langeafstand in undiscovered territory is dat een verschil van 4 uur wachten tegen 8 uur wachten (UMC). Dan kun je dus op een dag twee etappes van vol naar leeg rijden.
Verder met een simpele lader geen geleuter over de neuter (maar dat is vooral een Belgisch ding).
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
All there is in a Keba Keconnect p20
20160617_204105.jpg


Nu nog een doosje vinden waar dit in past. Ben ik alleen nog niet helemaal zeker of dit net zo goed gaat werken als de DML. Zowel N als GND worden ook door de printplaat gebruikt. Er zijn plekken/landen waar slechts 3 fasen en GND beschikbaar zijn. Daar werkte GND ook aan de N van de DML knopen. Of dat met de Keba ook gaat lukken?
 
Zoals beloofd: een familiefoto: allemaal recente bestellingen. Sommige forumleden zullen de eigen lader ongetwijfeld (binnenkort) herkennen.
Van links naar rechts en van boven naar onder:
Met socket en aardlekschakelaar (grootste behuizing: 25 x 18 x 11)
Met aardlekschakelaar en vaste kabel (behuizing: 18 x 18 x 11)
Met socket zonder aardlekschakelaar (behuizing: 18 x 18 x 9)
Vaste kabel zonder aardlekschakelaar (kleinste behuizing: 11 x 18 x 9)

De toestellen met een socket zijn op zich compacter, maar je hebt uiteraard een type 2 kabel nodig. Meestal heeft men die toch al.
 

Attachments

  • Familiefoto.jpg
    Familiefoto.jpg
    319.5 KB · Views: 175
Het KebaCompact project is onderweg. Wordt helaas vanwege de overdreven grote PCB nog wel een aardige kast met de socket aan de zijkant ipv op het deksel. Het ding zo dicht bovenop de PCB hangen leek geen goed idee.
Daarmee is het deksel wel veel makkelijker te openen. Zal nog eens nodig zijn om de dipswitches aan te passen (max stroom instelling).

Alle hardware (en bekabeling) van de KEBA blijft behouden (niet alles wordt gebruikt in de KebaCompact) zodat alles eenvoudig is terug te plaatsen in de originele behuizing. Op zich een interessant concept (als ik de Keba thuis ook zou gebruiken).

Foto's volgen zodra het ding af is.
 
De WiFi-monitoring is nu operationeel en wordt mee aangeboden. De lader maakt contact met het ingestelde Wifi-netwerk en geeft elke 30s de waarden van temperatuur, stroom en ingestelde stroom door. Het monitoringsysteem houdt bovendien de meetgegevens bij, ook als de lader uitgeschakeld is. Deze zijn dan te raadplegen met een computer of smartphone en geven een overzicht per dag, week,... De monitoring laat zelfs toe om alarmniveaus in te stellen of bijvoorbeeld een mail te versturen indien het laden afgelopen is.
Het mooie is dat het wifinetwerk kan aangepast worden wanneer de lader verhuisd wordt en geen toegang meer heeft tot het oorspronkelijke wifi-netwerk.
Een screenshot.
Monitoring_b.JPG
 
De nerd in mij roept "graag!", maar de realist in mij weet dat ik nooit en te nimmer dat zelf ga fixen in mijn vrije tijd.
Wel een leuke toevoeging op een reeds compleet (had ik al gezegd enorm degelijk?) product.

Wellicht als ik nog eens in de buurt van Leuven kom....hmmmmm
 
Beste forumleden: zeer goed nieuws.
Ik ben, met dank aan Carl, dit weekend aan het experimenteren gegaan met de smart EVSE.
Ik ben 100% tevreden over de werking. Het systeem vangt het inschakelen van andere verbruikers onmiddellijk en perfect op.
Ik was zo enthousiast dat ik vanuit de losse hand een amateuristisch filmpje maakte. Wordt nog wel aangevuld met beter en vollediger materiaal.

Even de randvoorwaarden van de film: ik stelde in dat de maximale stroom in de hoofdleiding beperkt is tot 25A. En ik stelde in dat het voertuig maximaal aan 25A mag geladen worden. Als het laden in de Tesla niet beperkt wordt, zal de auto ook steeds de maximaal beschikbare stroom laden. De stroom wordt gemeten met dergelijke ampmetertjes. Voor enkelfasig laden volstaat een metertje, voor driefasig laden zijn er drie nodig.
current-transformer.jpg

Dus het laden start aan 25A (24à25A omdat de transformator (neuterprobleem) ook al ingeschakeld is en die trekt ongeveer 0,5A). Als extra verbruiker gebruik ik een oud en verroest campingvuurtje, maar in de realiteit zijn het de wasmachines, sauna's en andere verbruikers die de hele tijd meer of minder stroom zullen vragen.
Dan schakel ik de eerste kookplaat in. Onmiddellijk wordt de laadstroom verminderd tot 17A. De totale stroom blijft mooi 24à25A. Na het inschakelen van de tweede kookplaat, zakt de laadstroom verder tot 12à13A. De totale stroom blijft beperkt en overschreidt nooit de ingestelde 25A. Bij het uitschakelen van de kookplaten herneemt de laadstroom zich en bouwt (iets trager dan bij het beperken, maar toch binnen de 5 seconden) opnieuw op totdat de totale stroom opnieuw 25A wordt.

Test meer dan geslaagd zou ik zeggen.
Ik moet nu nog even bekijken hoe ik dit kan aanbieden want anders dan bij het mobiele toestel dat gewoon in een stekker moet geplugd worden, is er hier een interactie nodig met de bestaande installatie.
Het ziet ernaar uit dat ik binnenkort van twee versies zal kunnen spreken: de Fivari mobile en de Fivari Smart als vaste installatie thuis.