Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
@fivari als leek zijnde en in het bezit van een Fivari lader, kan dit ingebouwd worden in mijn huidige? Dat zou wat 'zekering-problemen' bij mij thuis oplossen.
Dat kan: het betekent dat
  • de Open EVSE elektronica moet vervangen worden door de Smart EVSE elektronica.
  • er stroommeterjes moeten geïnstalleerd worden in jouw meterkast
  • je daardoor de lader anders moet instellen wanneer je hem als mobiele lader wil gebruiken
  • je de extra functionaliteit van de huidige Fivari-charger moet missen: display met energie meting, totale energie, het gemakkelijk aanpassen van de laadstroom, eventueel Wifi
Ik zie het eigenlijk zo dat de Fivari Smart de ideale oplossing is als dynamische 'Smart' thuislader. Dus mensen met een elektrische aansluting op de limiet, vinden hierin een zeer betaalbare oplossing om steeds maximaal te kunnen laden zonder dat de zekeringen eruit springen. De lader kan eventueel ook als mobiele lader gebruikt worden, maar dan moet je de settings wijzigen.
De Fivari Mobile blijft de ultieme mobiele lader want erg gemakkelijk instelbaar en met de energiemeting kan je zelf afspreken met de hoteleigenaar/restaurantuitbater hoeveel je betaalt. De lader kan ook als "domme" thuislader gebruikt worden.
Beide lossen het neuterprobleem op.
Zit er verschil tussen deze oplossing en de Maxem® ?
Beide systemen kunnen de laadstroom naar een EV aanpassen aan de overige verbruikers in huis waardoor de zekeringen niet meer afslaan. Dat lijkt mij het belangrijkste.
Tweede verschil lijkt me de prijs. Een maxem zal wel aanzienlijk duurder zijn.
Maar een Maxem kan ook veel meer dan een Smart EVSE. Ik lees over het aansturen van de warmtepomp, monitoring, integratie van een thuisbatterij enz...
Misschien toch ook even vermelden dat ook de SmartEVSE rekening houdt met de productie van de zonnepanelen. Omdat de inkomende nettostroom gemeten wordt, vlak na de meter, wordt de productie van de zonnepanelen in het bepalen van de maximale laadstroom meegenomen.
Dus met een aansluiting van 40A en een productie van 10A afkomstig van de zonnepanelen, zijn er eigenlijk 50A beschikbaar voor het hele huis. Als er dan 25A gebruikt wordt voor vaat en stijkijzer, dan blijft er 25A over voor het laden. Schuift er een wolkje voor de zon dan is er die tijd nog 15A beschikbaar voor het laden. Schijnt de zon terug volop, wordt er opnieuw aan 25A geladen.
Kort samengevat: dynamisch laden aan steeds maximale stroom.
 
Beste forumleden: zeer goed nieuws.
Ik ben, met dank aan Carl, dit weekend aan het experimenteren gegaan met de smart EVSE.
Ik ben 100% tevreden over de werking. Het systeem vangt het inschakelen van andere verbruikers onmiddellijk en perfect op.
Ik was zo enthousiast dat ik vanuit de losse hand een amateuristisch filmpje maakte. Wordt nog wel aangevuld met beter en vollediger materiaal.

Even de randvoorwaarden van de film: ik stelde in dat de maximale stroom in de hoofdleiding beperkt is tot 25A. En ik stelde in dat het voertuig maximaal aan 25A mag geladen worden. Als het laden in de Tesla niet beperkt wordt, zal de auto ook steeds de maximaal beschikbare stroom laden. De stroom wordt gemeten met dergelijke ampmetertjes. Voor enkelfasig laden volstaat een metertje, voor driefasig laden zijn er drie nodig.
current-transformer.jpg

Dus het laden start aan 25A (24à25A omdat de transformator (neuterprobleem) ook al ingeschakeld is en die trekt ongeveer 0,5A). Als extra verbruiker gebruik ik een oud en verroest campingvuurtje, maar in de realiteit zijn het de wasmachines, sauna's en andere verbruikers die de hele tijd meer of minder stroom zullen vragen.
Dan schakel ik de eerste kookplaat in. Onmiddellijk wordt de laadstroom verminderd tot 17A. De totale stroom blijft mooi 24à25A. Na het inschakelen van de tweede kookplaat, zakt de laadstroom verder tot 12à13A. De totale stroom blijft beperkt en overschreidt nooit de ingestelde 25A. Bij het uitschakelen van de kookplaten herneemt de laadstroom zich en bouwt (iets trager dan bij het beperken, maar toch binnen de 5 seconden) opnieuw op totdat de totale stroom opnieuw 25A wordt.

Test meer dan geslaagd zou ik zeggen.
Ik moet nu nog even bekijken hoe ik dit kan aanbieden want anders dan bij het mobiele toestel dat gewoon in een stekker moet geplugd worden, is er hier een interactie nodig met de bestaande installatie.
Het ziet ernaar uit dat ik binnenkort van twee versies zal kunnen spreken: de Fivari mobile en de Fivari Smart als vaste installatie thuis.

Schitterend initiatief! Vraag me alleen af wat het verschil is met de open EVSE van Fuzzylogic (destijds?)
 
Beste forumleden: zeer goed nieuws.
Ik ben, met dank aan Carl, dit weekend aan het experimenteren gegaan met de smart EVSE.
Ik ben 100% tevreden over de werking. Het systeem vangt het inschakelen van andere verbruikers onmiddellijk en perfect op.
Ik was zo enthousiast dat ik vanuit de losse hand een amateuristisch filmpje maakte. Wordt nog wel aangevuld met beter en vollediger materiaal.

Even de randvoorwaarden van de film: ik stelde in dat de maximale stroom in de hoofdleiding beperkt is tot 25A. En ik stelde in dat het voertuig maximaal aan 25A mag geladen worden. Als het laden in de Tesla niet beperkt wordt, zal de auto ook steeds de maximaal beschikbare stroom laden. De stroom wordt gemeten met dergelijke ampmetertjes. Voor enkelfasig laden volstaat een metertje, voor driefasig laden zijn er drie nodig.
current-transformer.jpg

Dus het laden start aan 25A (24à25A omdat de transformator (neuterprobleem) ook al ingeschakeld is en die trekt ongeveer 0,5A). Als extra verbruiker gebruik ik een oud en verroest campingvuurtje, maar in de realiteit zijn het de wasmachines, sauna's en andere verbruikers die de hele tijd meer of minder stroom zullen vragen.
Dan schakel ik de eerste kookplaat in. Onmiddellijk wordt de laadstroom verminderd tot 17A. De totale stroom blijft mooi 24à25A. Na het inschakelen van de tweede kookplaat, zakt de laadstroom verder tot 12à13A. De totale stroom blijft beperkt en overschreidt nooit de ingestelde 25A. Bij het uitschakelen van de kookplaten herneemt de laadstroom zich en bouwt (iets trager dan bij het beperken, maar toch binnen de 5 seconden) opnieuw op totdat de totale stroom opnieuw 25A wordt.

Test meer dan geslaagd zou ik zeggen.
Ik moet nu nog even bekijken hoe ik dit kan aanbieden want anders dan bij het mobiele toestel dat gewoon in een stekker moet geplugd worden, is er hier een interactie nodig met de bestaande installatie.
Het ziet ernaar uit dat ik binnenkort van twee versies zal kunnen spreken: de Fivari mobile en de Fivari Smart als vaste installatie thuis.
Lijkt me een mooi apparaat! Ik denk dat je wel op moet passen dat dit een developement kit is en geen product met CE. Zeker geen consumenten product. Ik kan nu niet overzien wat er gebeurt in het geval dat je meterkast er uit fikt om maar iets geks te noemen.

Zou wel fijn zijn dat ze wel CE gaan regelen wat volgens mij ook moet als ze een product op de Europese markt verkopen.

Als dat in orde is wil ik we ook wel gaan proberen.
 
De regelgeving rond een CE-markering voor elektrische aparaten legt geen externe keuring op. Op mijn vraag aan de verantwoordelijketechnologie & regelgeving bij Volta kreeg ik volgend antwoord.
Certificatie is niet verplicht maar u moet wel voldoen aan de LS-richtlijn die omgezet is in Belgische wetgeving. Hierin is er sprake van de CE-markering.

In bijlage het Koninklijk besluit van 23 maart 1977 1betreffende het op de markt brengen van elektrisch materieel.

De samenstellingen die u bouwt zijn elektrische materieel dat u op de markt brengt, bijgevolg is dat KB hierop van toepassing.

U moet dus een CE-markering van overeenstemming aanbrengen op het geheel alsook een EG-verklaring van overeenstemming schrijven zoals aangegeven in het KB.

U kan ook gebruik maken van een derde onafhankelijke partij die de nodige testen voor u doet ter ondersteuning hiervan.

Aan deze regelgeving is voldaan zoals ook voor de Fivari-mobile al aangegeven werd.
 
let me post on this thread about the Fivari ;-)

We just bought a ZOE to go full EV @ home

I had to find a solution for the simultaneous recharging of the Tesla and the ZOE on the night shift 22h-7h and a max of 15A tri (10kW) = 90kWh available.
The ZOE currently needs 30 kWh / day, the Tesla between 30 and 50 kWh / day.

I already have a Fivari EV-box with around 11.000 kWh
20180201_064947-1.jpg
I bought a combi version (or smart) can offload. I install the combi last evening "roughly", I still have to put everything clean ... I limited the 2 terminals to 14A tri.
27073136_10155248641118587_3516872329490868792_n.jpg 27336428_10155248641158587_1197965870573364001_n.jpg 27750154_10155248641338587_7430778509691924547_n.jpg

The ZOE is a priority and will automatically receive the 14A tri, the Tesla starts then as soon as 6A sorting are available at the end of the load of the ZOE to increase to 14A when available.

27336259_10155248641188587_9216144645744044318_n.jpg 27072847_10155248641253587_4358532228096444832_n.jpg 27072261_10155248641283587_1173138868530052234_n.jpg

27545315_10155248641368587_3682291582963135716_n.jpg to start @ 22:30 27544956_10155248641448587_384862269850375510_n.jpg 27173662_10155248641508587_2188931274186779016_o.jpg
 
  • Informative
Reactions: nico180 and HWS
Voor wie het interesseert, leg ik nog even uit waarom een "gewone" loadbalancing hier geen goede oplossing was.
Ten eerste was er het feit dat er twee verschillende merken/types van laders werden gecombineerd. Loadbalancing vereist dat men binnen dezelfde familie blijft zodat de communicatie onderling goed verloopt.
Maar zelfs indien er bv. 2 HPWC zouden gebruikt worden zou het met loadbalancing niet goed komen.
Bij loadbalancing wordt het vermogen - beschikbaar vermogen bij een slimme loadbalancing - gelijkmatig verdeeld.
De Zoe wil driefasig pas laden als er minstens 11A beschikbaar is. Met 3x15A en twee aangesloten auto's is dat eigenlijk nooit het geval omdat de loadbalancing elke auto 7A zou toebedelen.
De combinatie van een klassieke domme lader die ingesteld wordt op een voldoende maar veilige maximale stroom en een slimme lader is ideaal om in een situatie met beperkt aangesloten vermogen toch zo snel als mogelijk beide auto's vol te laden. De auto die op de domme lader is aangesloten krijgt dan voorrang hetgeen bij loadbalancing niet het geval is.
Ulric heeft volgens mij ook het record: hji laadde al meer dan 11.000kWh met de Fivari-Mobile.
 
  • Love
  • Informative
Reactions: UlrA and cambreVer!
Neen, ik denk het niet, want bij mij loopt dit vrij parallel met de bedrijfsteller die op mijn electriciteitskast staat ( er staat ook nog eea van andere verbruikers op die teller).
Enkel de laadindicatie in de Tesla zelf weet niet goed blijf met aanvoer van een Belgische 3x230v zonder neuter.
 
Ik probeer de juiste factor in de individuele laders te programmeren. Voor wie thuis altijd 3-fasig laadt, is dat de factor voor driefasig laden. Voor wie de lader enkel als mobiele lader gebruikt in noodgevallen, is dat die voor enkelfasig laden.
En voor de enkelen die een neuterprobleem hebben, is dat de factor voor tweefasig laden.