Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik raad aan de stroom op 14A te beperken. Maar zoals Ulrik stelt: als je een degelijk stopcontact hebt, kan de stroom hoger. Ik kan thuis zelf 18A laden. Toch is het beter om voor thuis een industrieel stopcontact te installeren. Op verplaatsing moet je zeker het stopcontact monitoren tijdens het laden. Na een tiental minuten even checken op het niet heet wordt en dan eventueel de stroom wat verhogen.
 
  • Like
Reactions: UlrA
Ik heb sinds kort een bijkomende feature op de Fivari-Mobile. Je kan die nu ook bedienen via WiFi (niet te verwarren met monitoring).
Concreet kan je het laden starten, pauzeren, beperken in tijd en aantal kWh, maar ook zeer eenvoudig de stroomsterkte aanpassen.
Je moet dus niet meer tot bij de lader lopen om die acties te ondernemen. Ondertussen heb je ook het overzicht van de laadsessie: energie geladen en de effectieve laadstroom.
De bediening gebeurt op basis van API/RAPI
De stap naar laden op basis van de productie van zonnepanelen en/of op basis van de kwh-prijs is reeds voorbereid en die interessante mogelijkheid komt daarmee dichterbij.
 
Last edited:
Ik raad aan de stroom op 14A te beperken. Maar zoals Ulrik stelt: als je een degelijk stopcontact hebt, kan de stroom hoger. Ik kan thuis zelf 18A laden.

Misschien nuttige toevoeging: Fivari kan in Belgie op 18A laden omdat ze in Belgie 20 ampere automaten gebruiken. In Nederland kennen wij dat niet en zou je dus nooit op 20 ampere (moeten) kunnen laden uit een regulier stopcontact. In Nederland is de max. voor een regulier stopcontact 16 ampere.
 
  • Informative
Reactions: TomorrowCar
Misschien nuttige toevoeging: Fivari kan in Belgie op 18A laden omdat ze in Belgie 20 ampere automaten gebruiken. In Nederland kennen wij dat niet en zou je dus nooit op 20 ampere (moeten) kunnen laden uit een regulier stopcontact. In Nederland is de max. voor een regulier stopcontact 16 ampere.
Die 18A lijkt me toch echt te veel gevraagd van een regulier stopcontact? Een schuko laad ook maar met max 10A.
 
Ik heb sinds kort een bijkomende feature op de Fivari-Mobile. Je kan die nu ook bedienen via WiFi (niet te verwarren met monitoring).
Concreet kan je het laden starten, pauzeren, beperken in tijd en aantal kWh, maar ook zeer eenvoudig de stroomsterkte aanpassen.
Je moet dus niet meer tot bij de lader lopen om die acties te ondernemen. Ondertussen heb je ook het overzicht van de laadsessie: energie geladen en de effectieve laadstroom.
De bediening gebeurt op basis van API/RAPI
De stap naar laden op basis van de productie van zonnepanelen en/of op basis van de kwh-prijs is reeds voorbereid en die interessante mogelijkheid komt daarmee dichterbij.
Pas je het binnenkort ook nog aan op je website?
Ter info: bij de Tesla-vermogens best ook de 16kW vermelden.
 
Die 18A lijkt me toch echt te veel gevraagd van een regulier stopcontact? Een schuko laad ook maar met max 10A.

Nogmaals, in Nederland is een regulier stopcontact gezeked op 16A. Als je 18A trekt zou je groep dus moeten uitvallen.
In Belgie kan 18A wel, omdat groepen daar veelal gezekerd zijn op 20A.

Schuko kan max. 16A (Alleen de mobiele Tesla lader is beperkt tot 13A meen ik). Schuko _is_ een regulier stopcontact, dus ik snap de opmerking "18A lijkt me niet teveel, Schuko laad ook maar met max 10A" niet?
 
Voor alle duidelijkheid: het is geen goed idee om de stroom, bij laden aan een schuko-stopcontact, hoger in te stellen dan 16A. Ik raad altijd aan te beginnen bij 14A en pas als duidelijk is dat het stopcontact niet te fel opwarmt eventueel en indien nodig nog wat hoger in te stellen.
 
Voor alle duidelijkheid: het is geen goed idee om de stroom, bij laden aan een schuko-stopcontact, hoger in te stellen dan 16A. Ik raad altijd aan te beginnen bij 14A en pas als duidelijk is dat het stopcontact niet te fel opwarmt eventueel en indien nodig nog wat hoger in te stellen.
Verstandig om te beginnen 12/14 A en niet zo als ik zelf al geroken heb op 16/18A ;)
 
We gaan zeer binnenkort op pad met onze nieuwe MX en caravan. Wordt een spannende reis qua laden, bereik, etc. Onderweg gaan we alleen maar stoppen bij de SUC lokaties, maar we rijden niet het hele stuk ineens en daarom stoppen we ook op diverse campings onderweg.

De meeste campings hebben een aansluiting van 10A en heel soms hoger. Ondanks dat we proberen met voldoende rest lading aan te komen bij iedere tussenstop zodat we de volgende SUC kunnen halen, zou het handig (kunnen) zijn om dan de MX te kunnen laden op de camping. Echter op die 10A (of hoger) zit natuulijk ook onze caravan aangesloten.

Ik heb een fivari lader, maar hoe kan ik dan het beste de auto laden? Ik kan doorlussen op de dezelfde kabel als waar de caravan mee is verbonden en dan de fivari zeer laag instellen (4A of zo). Is dat wijsheid? Andere mogelijkheid is om de stekker bij de buren eruit te trekken, maar ik vermoed dat mij dat niet in dank wordt afgenomen. Wellicht is het beter om de beheerder te vragen of ze ergens een rode of blauwe stekker hebben, maar als dat niet mogelijk is dan zou laden bij de caravan wel gewenst zijn.

Tips of ervaringen zijn welkom!
 
...Wellicht is het beter om de beheerder te vragen of ze ergens een rode of blauwe stekker hebben, maar als dat niet mogelijk is dan zou laden bij de caravan wel gewenst zijn.
...
Inderdaad is een laadplekje elders zoeken het beste plan. Zelfs i.p.v. een rood of blauw CEE wandcontact is een gewone Schuko (230V) zelfs op 10A ook al 2,3 kW. Is in 10 uur toch ook 23 kWh erbij.
Bedenk daarbij ook dat een 25 m Schuko verlengsnoer niet de wereld kost en op 10A slechts 1,5 mm2 dikke aders hoeft te hebben. Dat geeft een hoop extra flexibiliteit.
 
  • Informative
Reactions: TomorrowCar
Ik vond laatst dit
shopping
en dit
shopping


25m en een verloopstekker. Lijkt mij prima voor noodgevallen.
 
ter info : als je een beetje handig bent met electriciteit, dan zou ik die 25m kabel doorknippen en er een kwalitatieve schuko stekker en tegenstekker tussen plaatsen.
dan kan je vele richtingen uit.
van schuko naar schuko.
van camping naar camping.
van camping naar schuko.
en van schuko naar camping.

Dat was alvast wat ik 20j geleden gedaan met voor de camper.;).

wel goede schuko kopen.
 
Ik was dit weekend in de Ardennen (Onhaye). En ik had er op gerekend dat ik gewoon in ons gehuurd huisje kon laden. Maar ik kreeg dadelijk een storing. Dus ik dacht ik draai des keer om het zal wel de polariteit zijn. Maar terug storing :(. Blijk baar is hier nog een oud net (3x220V ipv 3x 400V) en hierdoor staat er spanning op beide draden in het stopcontact en gaat de standaard lader die ik bij mijn Tesla gekregen heb in storing. Kan de Fivari hier wel meer overweg?

Het probleem is ook dat daar in de verste verte ook geen supercharger was nog een publieke laadpaal :mad:. Met 90km/h terug naar huis gereden een groot stuk achter een vrachtwagen en thuis gekomen met nog 3%.