Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foute interpretatie snelheidsbord

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,
mijn tesla herkent borden met tijdelijke snelheidsbeperkingen niet. Hebben jullie dit ook?
Met name bij wegenwerken komt dit voor. Mijn vorige wagen (mercedes e) deed dit wel.
IMG_3890.JPG
 
Bij mijn oude S altijd, zelfs nog steeds, zelfs al zijn de borden al jaren verwijderd.
Dat is heel erg vervelend als je op een onbekende weg rijdt en de S gaat van het "gas"af.
Nu weet ik in mijn omgeving waar dat gebeurd, daar anticipeer ik dan op.
Vooral de tijdelijke borden van het bermmaaien, dat is een crime.
 
Ik vermoed dat het te maken heeft met dat borden niet altijd correct zijn, en niet altijd correct worden ingelezen. Je wil niet dat je auto plots de parachute uittrekt omdat ie dacht ergens 30 km/u gelezen te hebben.

Maar anderzijds denk ik ook wel dat het ooit er wel van zal komen.
Dit is geen reden om ze niet te tonen. Hij kan ze tonen, zonder actie te ondernemen (zoals bij AP1 op de autoweg). Tonen en reageren zijn twee verschillende stappen.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
Het jammere is dat mijn vorige Duitse wagen dit wel deed. De technologie is aldus wel matuur.

Mijn buurman heeft een Volkswagen ID 4. Hij klaagt dat als de VW een snelheidsbord ziet naast de snelweg (zoals bijvoorbeeld bij een tankstation aan de A28 bij knooppunt Hoevelaken), dat dan de VW vol in de remmen gaat op de snelweg. Dan heb ik liever een Tesla die snelheidsborden op de snelweg negeert.


A28.JPG
 
Mijn buurman heeft een Volkswagen ID 4. Hij klaagt dat als de VW een snelheidsbord ziet naast de snelweg (zoals bijvoorbeeld bij een tankstation aan de A28 bij knooppunt Hoevelaken), dat dan de VW vol in de remmen gaat op de snelweg. Dan heb ik liever een Tesla die snelheidsborden op de snelweg negeert.


View attachment 736495
Niet allen VW hoor, ook Opel doet het niet goed;)
 
  • Like
Reactions: P51D
Mijn buurman heeft een Volkswagen ID 4. Hij klaagt dat als de VW een snelheidsbord ziet naast de snelweg (zoals bijvoorbeeld bij een tankstation aan de A28 bij knooppunt Hoevelaken), dat dan de VW vol in de remmen gaat op de snelweg. Dan heb ik liever een Tesla die snelheidsborden op de snelweg negeert.


View attachment 736495

Dit is al vaker besproken hier, maar het probleem is (ook) dat Tesla juist automatisch naar de snelheid gaat die hij denkt dat je mag rijden. Dus ook al leest de Model 3 geen snelheidsborden, dan nog gaat hij soms remmen of juist versnellen omdat hij denkt dat er een andere limiet geldt terwijl dat helemaal niet het geval is.
Het effect van de Model 3 is uiteindelijk hetzelfde als bij de VW ID4: een foutieve automatische aanpassing van de gereden snelheid.

Wat mij betreft zou er gewoon een optie moeten zijn voor snelheidsborden herkenning i.c.m. een instelling oid waarmee je zelf kunt bepalen of de auto deze snelheid wel/niet moet overnemen. Er zijn overigens merken waarbij dit kan.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Dit is al vaker besproken hier, maar het probleem is (ook) dat Tesla juist automatisch naar de snelheid gaat die hij denkt dat je mag rijden. Dus ook al leest de Model 3 geen snelheidsborden, dan nog gaat hij soms remmen of juist versnellen omdat hij denkt dat er een andere limiet geldt terwijl dat helemaal niet het geval is.
Het effect van de Model 3 is uiteindelijk hetzelfde als bij de VW ID4: een foutieve automatische aanpassing van de gereden snelheid.
In mijn ervaringen komen de foute snelheidslimieten altijd van fout ingelezen snelheidsborden. Een bord 50 km/u op een parallelle weg, een bord verboden voor +3,5t dat ie interpreteert als 30 km/u, een bord dat trots aankondigt dat in de gemeente je maximum 70-50-30 mag, ...
 
In mijn ervaringen komen de foute snelheidslimieten altijd van fout ingelezen snelheidsborden. Een bord 50 km/u op een parallelle weg, een bord verboden voor +3,5t dat ie interpreteert als 30 km/u, een bord dat trots aankondigt dat in de gemeente je maximum 70-50-30 mag, ...

Vlak bij huis dagelijks 50 km/u halverwege een provinciale weg waar 80 km/u is toegestaan. Er is nergens een bord, afslag oid te ontdekken, ook geen parallelweg. Kwam plotseling samen met een kaartupdate -> ik vermoed een samenhang met kaartinformatie (iig buiten snelwegen).
 
Vlak bij huis dagelijks 50 km/u halverwege een provinciale weg waar 80 km/u is toegestaan. Er is nergens een bord, afslag oid te ontdekken, ook geen parallelweg. Kwam plotseling samen met een kaartupdate -> ik vermoed een samenhang met kaartinformatie (iig buiten snelwegen).
Idd ik heb ook een plek van Bergambacht naar Gouda waar ineens met een update voor een bepaald stuk hij niet harder dan 50 wil.
Dat is best irritant maar hopelijk is het weer gefixed met een volgende update van de kaarten.
 
Ik heb daar ook last van. Op de snelweg waar ik regelmatig rijd, is een vast punt waar de Tesla automatisch terug gaat naar 100 km/h. Terwijl ik ’m ingesteld heb op 105 km/h. Heel gek. Die automatische snelheidsaanpassing zorgt altijd voor een schrikreactie. Het zou beter zijn als de snelheid gewoon blijft zoals ingesteld, maar dat je wordt gewaarschuwd dat je (om wat voor reden dan ook) zachter zou moeten rijden.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
Met de hw3 geef ik zelf constant gas op AP (lekker veilig :mad:) omdat die zowat op elke N-weg en binnendoorweg alles fout doet (verkeerde snelheid, borden links, kliko's links en rechts met stickers, 60 waar 50 is en zelfs niet bestaande borden.....40kmh is er niet op die route en toch zie ik 40 !). Kortom sinds invoering van die functie waardeloos. Kunt het ook niet overrrulen of uitzetten. De hw2 wagen is veel relaxter rijden, die kun je namelijk instellen zoals je wilt.