Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD beginnersvragen

This site may earn commission on affiliate links.
Logica wat ik nu gebruik (na alle tips in deze discussie): "stuur mag niet langer onberoerd zijn dan 10 seconden" + "totale tijd dat inhalen duurt 7 tot 10 seconden". Net voor de knipper het stuur duwen werkt ook voor mij, maar meestal stuur ik gewoon mee.

Laatst vergeleek ik de S met de 3, maar dat moest een vergelijking tussen v9 en v10 zijn. Met versie 10 is de stuurzeur al een stuk minder vervelend (minder lang stuur duwen), maar het blijft afleidend als ik even goed op de weg moet letten.

Andere vraag: hoe voorkom ik dat ik rechts inhaal op de snelweg, en dan ook nog voldoende ruimte overlaat dat de relaxte auto naar rechts kan? Bij lage snelheid (filerijden) is dat prima, maar niet als die auto zo'n 20 km/u onder de max snelheid rijdt. Soms blijft ie prima plakken maar dan met te weinig afstand (afstand staat op 3 of 4) - hoe hou ik voldoende afstand om die auto niet in de weg te zitten en niet FSD helemaal te annuleren?
Rechts inhalen lijkt me echt een bug, maar dan wel een hele dure als de auto links een politieauto is - mijn handen van het stuur halen en een gezicht trekken dat ik er niks aan kan doen, helpt niet echt dan. Ook hier grijp ik in als ik op tijd ben - het gebeurt me echt te vaak.
 
Even gezocht. Google zegt dat dit een "feature request" is, en we dus gewoon handmatig moeten ingrijpen tot Tesla begrijpt dat de verschillen tussen California en de rest van de wereld niet eenvoudig zijn. Ik begin later wel een focus-discussie op rechts inhalen, om te zien wat er verandert met de nieuwe versies.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Logica wat ik nu gebruik (na alle tips in deze discussie): "stuur mag niet langer onberoerd zijn dan 10 seconden" + "totale tijd dat inhalen duurt 7 tot 10 seconden". Net voor de knipper het stuur duwen werkt ook voor mij, maar meestal stuur ik gewoon mee.

Laatst vergeleek ik de S met de 3, maar dat moest een vergelijking tussen v9 en v10 zijn. Met versie 10 is de stuurzeur al een stuk minder vervelend (minder lang stuur duwen), maar het blijft afleidend als ik even goed op de weg moet letten.

Andere vraag: hoe voorkom ik dat ik rechts inhaal op de snelweg, en dan ook nog voldoende ruimte overlaat dat de relaxte auto naar rechts kan? Bij lage snelheid (filerijden) is dat prima, maar niet als die auto zo'n 20 km/u onder de max snelheid rijdt. Soms blijft ie prima plakken maar dan met te weinig afstand (afstand staat op 3 of 4) - hoe hou ik voldoende afstand om die auto niet in de weg te zitten en niet FSD helemaal te annuleren?
Rechts inhalen lijkt me echt een bug, maar dan wel een hele dure als de auto links een politieauto is - mijn handen van het stuur halen en een gezicht trekken dat ik er niks aan kan doen, helpt niet echt dan. Ook hier grijp ik in als ik op tijd ben - het gebeurt me echt te vaak.
Bij mij heeft de auto ook op een splitsing van de autosnelweg (links blokmarkering) moeite met een vrachtauto rechts voorbij te gaan. Je merkt dan dat hij aan het twijfelen is.....wel, niet, wel, niet ;) Zeg vaak maar alvast sorry tegen de auto's die achter me rijden.

Je moet rechts rijden maar mag ook niet rechts inhalen in NL. Dat is een lastige als er iemand onnodig links blijft rijden. Moeilijk om hier een algoritme voor te schrijven. Iedere bestuurder gaat hier nml anders mee om.
 
Rechts inhalen op een uitvoegstrook mag juridisch in NL maar doe dit niet op je rijexamen omdat het als asociaal beschouwd wordt door het CBR.
Het lastige voor de software is dan ook of hij de wet of de fatsoensnorm moet volgen.

In zulke gevallen waar het dan bijv. lange blokmarkeringen betreft op de snelweg geen ik dan ook gewoon een klein tikje gas, wanneer het snelheidsverschil groter is of de snelheid ligt ruim onder de Vmax dan gaat hij er gewoon rechts langs. Rechts inhalen in de file mag immers ook gewoon en dat doet de auto dan ook.

Wel zie je soms dat een vrachtauto half op de markeringen rijdt en dan twijfelt hij soms ook met inhalen maar dat komt dan meer omdat de vrachtauto niet binnen de lijntjes kleurt. Hetzelfde heb ik ook als ik gewoon links er langs ga en de vrachtauto komt ineens naar de middenstreep toe.
 
We observeren veelal dezelfde dingen.

Laten we beginnen met de wettelijke eisen. :) Boetes vertellen het verhaal rondom rechts inhalen:
Duidelijk dat onnodig links rijden de laagste boete heeft.

Laten we ook de mensen niet meenemen die het verschil tussen adviessnelheid en maximum snelheid niet willen begrijpen (want die halen sowieso rechts in). Dat is een discussie op zich.

Zover ik heb gezien, wordt een blok-markering niet gevisualiseerd (met v2019.32.10). Dat zou al een begin zijn, om te begrijpen wanneer ik in moet grijpen.

Filerijden lijkt er wel wat in te zitten, maar wordt niet gecommuniceerd naar de rijder. Ik denk dat dit semi-actief is bij die vreemde inhaal-acties en daardoor erg onvoorspelbaar met rechts inhalen als het snelheidsverschil meer dan 15 km/u is. Ik heb nog niet getest met 2019.36.2.1, die ik sinds gisteren heb.

Het kan ook zijn dat het niet gaat om "niet rechts inhalen" maar om de regel "altijd links inhalen". Bij conflictsituaties (bijvoorbeeld alle banen vol) kan wat Californische code ingeschakeld worden. Ik merk aan meer dingen dat Tesla een voorkeur heeft voor verschillende losstaande AI-systemen en niet zozeer een sterk filter op een hoger niveau. Blijft de Tesla hangen op een rechter baan, als de 2 banen links relatief vol zijn maar niet op max snelheid rijden? Ga ik op letten.

Er is wel een persoonlijke voorkeur voor inhalen van normaal tot madman, maar normaal/medium/extreem rechts rijden niet. Rechts rijden is meer een hack op "keep your lane". In combinatie met de 10 seconden voor inhalen, heb ik daar zelf ook niet altijd zin in (denkend aan de keren dat ik daardoor vast kwam te zitten). Het zou fijn zijn als de geschatte snelheid van de auto's in de verte worden gemeld, want dat is vaak erg moeilijk te zien. Stelling: de tijd van een pingpong-actie moet voor mij langer duren dan een minuut, als ik op maximale snelheid rijdt en het verschil met de rechter buren is meer dan 7 km/u - jammer dan voor de adviessnelheidsrijders.

Ik zou graag makkelijker half willen overnemen qua stuur. Dus dat ik met het stuur kan aangeven dat ik iets meer links of rechts op de baan wil inhalen, net zoals ik kan bijgassen. Dat zou bij niet-Mono medeweggebruikers (whatsappslingeraars - mooi scrabblewoord) ook wel handig zijn, want daar wil ik liever niet bij in de buurt zitten. Volledig overnemen vind ik vervelend, maar doe het dan wel.
 
Als ik op TACC rij en de snelheid in de navigatie wijzigt van 100km/u naar 80km/u of vv neemt de auto niet automatisch die snelheid over. Je moet dan op het verkeersbord drukken om die snelheid over te nemen. Is dit zoals het hoort?

Ja, is normaal. Soms kent de Model 3 op basis van de kaartdata de 'nieuwe' snelheid van het weggedeelte en wordt de snelheid automatisch aangepast.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Leuk draadje dit. Wat ik vreemd vind is dat mijn M3 altijd na invoegen op de snelweg gelijk naar de meest linkse baan wil. Ook wil hij heel vaak bij het rijden met noa naar de meest linkse baan als er een afslag naar rechts is . Hebben andere mensen dit ook?
 
Leuk draadje dit. Wat ik vreemd vind is dat mijn M3 altijd na invoegen op de snelweg gelijk naar de meest linkse baan wil. Ook wil hij heel vaak bij het rijden met noa naar de meest linkse baan als er een afslag naar rechts is . Hebben andere mensen dit ook?
Dat eerste herken ik zeker. Hij wil altijd meteen naar een linkerstrrok, ook als het verkeer op de meest rechterstrook snel genoeg rijdt. Ik annuleer dat advies maar altijd in de hoop dat iets er van leert.
Ik kan nog niet veel struktuur vinden in de voorbereiding op een afslag als je op NOA rijdt. Soms gaat hij kilometers voor de afslag al op de rechterbaan hangen en soms krijg je 1 km voor de afslag nog het advies om in te gaan halen.
 
Kan iemand mij vertellen of ik FSD überhaupt heb aangeschaft, want door alle nieuwe termen kom ik er geen wijs meer uit. Ik heb in Q3 '18 mijn MS75D gekregen, en op de factuur staat 'verbeterde autopilot'. Ik heb momenteel NoA, Summon, Autopark. Wat is het verschil met (de toekomstige) FSD?
 
Kan iemand mij vertellen of ik FSD überhaupt heb aangeschaft, want door alle nieuwe termen kom ik er geen wijs meer uit. Ik heb in Q3 '18 mijn MS75D gekregen, en op de factuur staat 'verbeterde autopilot'. Ik heb momenteel NoA, Summon, Autopark. Wat is het verschil met (de toekomstige) FSD?

Ik schat in dat je EAP (=vertaald naar NL -> verbeterde autopilot) hebt. Op dit moment nog geen verschil tussen EAP en FSD. Op een Elon-time moment zou FSD het volgende als extra gaan bieden:
- Navigeren binnen de stad
- Stoplicht herkenning
- Mogelijk HW3 upgrade
Mijn verwachting is dat in de loop van 2020 FSD wat extra mogelijkheden gaat bieden tov EAP. :rolleyes:
 
Ik schat in dat je EAP (=vertaald naar NL -> verbeterde autopilot) hebt. Op dit moment nog geen verschil tussen EAP en FSD. Op een Elon-time moment zou FSD het volgende als extra gaan bieden:
- Navigeren binnen de stad
- Stoplicht herkenning
- Mogelijk HW3 upgrade
Mijn verwachting is dat in de loop van 2020 FSD wat extra mogelijkheden gaat bieden tov EAP. :rolleyes:

En sinds kort natuurlijk het herkennen van pilonnen! Of doet EAP dat ook?
 
Kan iemand mij vertellen of ik FSD überhaupt heb aangeschaft, want door alle nieuwe termen kom ik er geen wijs meer uit. Ik heb in Q3 '18 mijn MS75D gekregen, en op de factuur staat 'verbeterde autopilot'. Ik heb momenteel NoA, Summon, Autopark. Wat is het verschil met (de toekomstige) FSD?

Q3 was FSD een "off-menu" item volgens mij. Je kon FSD wel kopen maar daar moest je om vragen.

ezzrvi2dbxk21.jpg


Source: New AP & FSD purchase decision diagram by @TroyTeslike : teslamotors
 
Dat eerste herken ik zeker. Hij wil altijd meteen naar een linkerstrrok, ook als het verkeer op de meest rechterstrook snel genoeg rijdt. Ik annuleer dat advies maar altijd in de hoop dat iets er van leert.
Ik kan nog niet veel struktuur vinden in de voorbereiding op een afslag als je op NOA rijdt. Soms gaat hij kilometers voor de afslag al op de rechterbaan hangen en soms krijg je 1 km voor de afslag nog het advies om in te gaan halen.
Ben vandaag via a27/a6a/7 en retour op FSD/NoA onderweg geweest en soms had ik op een volledig vrije snelweg bij de afrit dat NoA wilde dat ik een baan naar links opschoof. Kan er geen logica bij ontdekken want soms krijg ik de aanwijzing en soms ook weer niet. Verder valt het me op dat met NoA een afrit best wel agressief wordt genomen met een soort herstel na het uitvoegen wat een slingerend gevoel geeft.
Op een rustige weg is FSD met NoA redelijk comfortabel maar met drukker verkeer blijf ik toch liever zelf zonder FSD/NoA rijden
 
Ben vandaag via a27/a6a/7 en retour op FSD/NoA onderweg geweest en soms had ik op een volledig vrije snelweg bij de afrit dat NoA wilde dat ik een baan naar links opschoof. Kan er geen logica bij ontdekken want soms krijg ik de aanwijzing en soms ook weer niet. Verder valt het me op dat met NoA een afrit best wel agressief wordt genomen met een soort herstel na het uitvoegen wat een slingerend gevoel geeft.
Op een rustige weg is FSD met NoA redelijk comfortabel maar met drukker verkeer blijf ik toch liever zelf zonder FSD/NoA rijden
De verkeerde rijstrookaanduidingen zijn inderdaad normaal (helaas). Is allemaal nog errug beta en de kaartinformatie is gewoon nog niet goed genoeg.

Mijn ervaring is dat FSD de afrit vloeiend neemt, maar niet als je te kort van tevoren naar de rechterbaan gaat (eigenlijk pas als de uitvoegstrook al is begonnen). Dan gooit hij je inderdaad de uitvoegstrook op. Maar als ik ruim voor de afrit al op de rechter rijstrook zit, gaat het bij mij altijd keurig vloeiend.

En FSD in drukker verkeer: dat went. Je gaat er al gauw rustiger door rijden, minder inhalen, verder vooruit plannen. Ik wil niet meer zonder. Het is zo relaxt: de auto doet het domme werk, terwijl ik rustig kan observeren en plannen en zo nu en dan een tactische rijstrookwissel in gang zetten.
 
De verkeerde rijstrookaanduidingen zijn inderdaad normaal (helaas). Is allemaal nog errug beta en de kaartinformatie is gewoon nog niet goed genoeg.

Mijn ervaring is dat FSD de afrit vloeiend neemt, maar niet als je te kort van tevoren naar de rechterbaan gaat (eigenlijk pas als de uitvoegstrook al is begonnen). Dan gooit hij je inderdaad de uitvoegstrook op. Maar als ik ruim voor de afrit al op de rechter rijstrook zit, gaat het bij mij altijd keurig vloeiend.

En FSD in drukker verkeer: dat went. Je gaat er al gauw rustiger door rijden, minder inhalen, verder vooruit plannen. Ik wil niet meer zonder. Het is zo relaxt: de auto doet het domme werk, terwijl ik rustig kan observeren en plannen en zo nu en dan een tactische rijstrookwissel in gang zetten.
Zat zelf ook steeds bij uitvoegen reeds op de rechter rijstrook en gebruikte de richtingaanwijzer vroeg genoeg voor uitvoegen. Vond de uitvoeg actie steeds wel wat abrupt.
Verder vooruit plannen klopt wel en zal wel weer makkelijker gaan als je FSD wat meer gebruikt nu brak ik de acties nog wel eens af door te nadrukkelijk ‘ mee te werken’
 
Kan iemand mij vertellen of ik FSD überhaupt heb aangeschaft, want door alle nieuwe termen kom ik er geen wijs meer uit. Ik heb in Q3 '18 mijn MS75D gekregen, en op de factuur staat 'verbeterde autopilot'. Ik heb momenteel NoA, Summon, Autopark.

Neen, je hebt geen FSD. Je hebt Enhanced Autopilot. Je kon in Q3 2018 ook nog FSD aanschaffen voor nog eens extra €5400 (als ik me goed herinner, kan ook €6400 geweest zijn). Wat Ramonneke zegt klopt: in die periode was FSD gedurende korte tijd even niet publiek zichtbaar en moest je er expliciet om vragen. De reden was dat het voor mensen niet duidelijk was wat je kreeg als je FSD kocht (en dat is eigenlijk nog steeds zo).

Ik heb momenteel NoA, Summon, Autopark.

Als je vandaag je wagen zou kopen, dan moet je voor deze mogelijkheden de FSD aanschaffen omdat die niet in Autopilot zitten. Hierdoor ontstaat vrij veel spraakverwarring tussen mensen die in 2018 hun wagen kochten waar die opties inbegrepen waren in Enhanced Autopilot vs mensen die er recenter een kochten.

Wat is het verschil met (de toekomstige) FSD?

In theorie: op een dag een Tesla met volledig zelfrijdende besturing. Tesla zelf vermeldt nu al herkennen van rode lichten, verkeersborden, rijden in bebouwde kom... Deze zaken zitten in elk geval niet in Enhanced Autopilot.

Volgens dit schema zou ik dus optie C moeten houden en optie D gratis moeten krijgen. Het zal mij benieuwen!

Helaas, als je ooit een volledig zelfrijdende wagen wil, dan moet je je Enhanced Autopilot upgraden met FSD. Dat kan via Beheren in je Tesla account en kost momenteel €3200.
 
Last edited by a moderator: