Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt -> op dit moment doet EAP evenveel (weinig :)) als FSD
Bij FSD kun je in de toekomst wat meer verwachten. Maar dan zul je wel geduld moeten hebben.
Zeker als de EU regels een stok tussen de spaken steken.

FSD is alleen de nieuwe naam van EAP. Het doet niets 'meer' .
Onder FSD hebben ze wel beloofd voor einde DIT jaar NoA buiten snelweg/in bebouwde kom, en herkennen van stoplichten toe te gaan voegen.

Gezien de voortgang/stabiliteit/betrouwbaarheid van de NoA functies op de snelweg, lijkt het me voor *iedereen* beter dat ze die deadlines nog even wat uitstellen (binnen bebouwde kom) ;-)

Ik vermoed dat als ze dit uitbrengen, het ook USA only zal zijn de eerste maanden/jaren.
Overal ter wereld die functionaliteit ineens uitbrengen, dat gaat echt niet werken. Ze kennen het begrip fietsers en voetgangers in de USA heel anders als wij. En, je kan wel software maken die zich aan de regels houd, maar in nederland houd de rest van de weggebruikers (incl fietsers / voetgangers) zich nergens aan..

Dus wat krijg je dan? dat je 'vast' komt te zitten bij een zebrapad ofzo in de binnenstad, met 1 onophoudelijke stroom voetgangers/fietsers etc etc.

Net zoals je nu in de spits op snelweg met NoA binnen een paar minuten 'vast zit' achter een vrachtwagen die 90 rijd, omdat NoA hem niet ging inhalen op tijd, en er nu op de linkerbaan constant autos langsvliegen met 120-130 en de Tesla niet meer naar links lanechange durft te doen ;-)

Ik snap heel goed dat ze de software 'voorzichtig' en 'afhoudend' programmeren, als er een ongeluk gebeurd zijn de rapen helemaal gaar, alleen met die 'houding' sneeuw je in nederlands verkeer gewoon helemaal onder en kom je net zo ver als een doodsbange demente bejaarde die met zijn suzuki salto 1 x per maand de weg op gaat 'naar de kleindochter in Appelscha'.
 
Last edited:
Klopt -> op dit moment doet EAP evenveel (weinig :)) als FSD
Bij FSD kun je in de toekomst wat meer verwachten. Maar dan zul je wel geduld moeten hebben.
Zeker als de EU regels een stok tussen de spaken steken.

De aan mij verkochte functionaliteit voor EAP en wat er nu beloofd wordt bij FSD voor de toekomst zijn gelijk.
Voor EAP is er immers beloofd dat de auto ook volledig zelf zou gaan rijden met als enige verschil t.o.v. FSD dat je zelf moet blijven opletten.
 
Hoewel ik begrijp (en herken!) wat je schrijft @joverdijk vind ik niet dat FSD/EAP rijden zich moet aanpassen aan slecht gedrag van mensen, maar dat 'men' zich eens aan de regels zouden moeten houden. Dan zou bovenstaande nauwelijks spelen. Maar nu, ja inderdaad, op basis van huidige gedrag van HuDs (Human Drivers) zie ik de vooruitgang maar heel langzaam.

En, natuurlijk concentreet Musk zich op zijn 'roots'. Maar eerlijk gezegd kan ik die idiote EU beperkingen niet aan Tesla verwijten.... Beetje bokser met handen op de rug gebonden.
 
Hoewel ik begrijp (en herken!) wat je schrijft @joverdijk vind ik niet dat FSD/EAP rijden zich moet aanpassen aan slecht gedrag van mensen, maar dat 'men' zich eens aan de regels zouden moeten houden. Dan zou bovenstaande nauwelijks spelen. Maar nu, ja inderdaad, op basis van huidige gedrag van HuDs (Human Drivers) zie ik de vooruitgang maar heel langzaam.

En, natuurlijk concentreet Musk zich op zijn 'roots'. Maar eerlijk gezegd kan ik die idiote EU beperkingen niet aan Tesla verwijten.... Beetje bokser met handen op de rug gebonden.

Nee ben ik met je eens.... Maar als de auto zich alleen maar aan de regeltjes KAN houden als je op FSD rijdt, denk ik niet dat je in Amsterdam van de ene kant naar de andere kant van de stad komt op 1 dag ;-)

De EU beperkingen kan Tesla niets aan doen, maar het verwachtingsmanagement wel.
Het nederlandse deel van de site van Tesla is gewoon een vertaling van de amerikaanse, maar ze wekken hiermee wel de indruk dat ze buiten de USA net zo ver zijn als erbinnen. De prijzen worden wel vol aangerekend, en ergens staat dan nog een *-tje met 'depends on local regulations' in fontsize min20 .... Tja...
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik heb eerst extra geld gestort op de creditcard, dat was eenvoudiger dan het limiet tijdelijk te verhogen.
Alleen ik heb nog geen factuur ontvangen, ik ga morgen maar eens bellen.
Ps. Rijgedrag is wel veel beter geworden. Hoewel er zeker kinderziektes in zitten en het minder vloeiend rijdt, is het wel veel relaxter.
Vorige zondag uiteindelijk de FSD online bestelling gedaan met VISA en als ik na 15 minuten naar mijn auto ging was het al beschikbaar in de auto. Daarna kwam de factuur ook online beschikbaar (ik keek na 3 dagen online), maar die is verkeerd gemaakt (staat op privé i.p.v. firmanaam). Ik heb gevraagd de factuur te wijzigen.
'k moet zeggen dat AP wel een stuk beter te gebruiken is wanneer je FSD hebt. Vooral de AP die telkenmale uit gaat wanneer je een lane change uitvoert is anders zeer irritant. Wat verwacht ik persoonlijk van FSD: ik verwacht niet dat de auto alleen zal kunnen rijden in de komende maanden/jaren (in de EU). Ik verwacht wel dat ze nog meer de auto zelf gaan laten doen maar dat de fysieke bestuurder (zeker in de EU) nog een aantal jaren de hoofdbestuurder zal blijven. In elk geval kan FSD bijdragen tot de verdere veiligheid en dit spreekt mij zeker aan. Dat en het feit dat ik ook benieuwd ben naar de vernieuwingen zijn voor mij de redenen geweest om het aan te kopen. Ik heb reeds HW3 en 'k moet zeggen dat ik vind dat het systeem al vrij nauwkeurig werkt op de autosnelweg. Alleen het inhalen zou nog iets sneller mogen en een afrit nemen zou nog iets minder bruusk mogen zijn. (Software v2019.24.4.73fb1ab).
Als bepaalde toekomstige FSD-functies niet mogen geactiveerd worden door de EU, kan ik mij perfect voorstellen dat men bijvoorbeeld zal waarschuwen wanneer je te snel een rood licht nadert of bvb een straat wil inrijden met stopbord waar je dus niet in mag. Als de EU een volledige automatisering tegenhoudt, kunnen ze dus wel perfect dergelijke waarschuwingen doorvoeren. Dit zou toch ook weeral een vooruitgang zijn op veiligheid.
 
Vorige zondag uiteindelijk de FSD online bestelling gedaan met VISA en als ik na 15 minuten naar mijn auto ging was het al beschikbaar in de auto. Daarna kwam de factuur ook online beschikbaar (ik keek na 3 dagen online), maar die is verkeerd gemaakt (staat op privé i.p.v. firmanaam). Ik heb gevraagd de factuur te wijzigen.
'k moet zeggen dat AP wel een stuk beter te gebruiken is wanneer je FSD hebt. Vooral de AP die telkenmale uit gaat wanneer je een lane change uitvoert is anders zeer irritant. Wat verwacht ik persoonlijk van FSD: ik verwacht niet dat de auto alleen zal kunnen rijden in de komende maanden/jaren (in de EU). Ik verwacht wel dat ze nog meer de auto zelf gaan laten doen maar dat de fysieke bestuurder (zeker in de EU) nog een aantal jaren de hoofdbestuurder zal blijven. In elk geval kan FSD bijdragen tot de verdere veiligheid en dit spreekt mij zeker aan. Dat en het feit dat ik ook benieuwd ben naar de vernieuwingen zijn voor mij de redenen geweest om het aan te kopen. Ik heb reeds HW3 en 'k moet zeggen dat ik vind dat het systeem al vrij nauwkeurig werkt op de autosnelweg. Alleen het inhalen zou nog iets sneller mogen en een afrit nemen zou nog iets minder bruusk mogen zijn. (Software v2019.24.4.73fb1ab).
Als bepaalde toekomstige FSD-functies niet mogen geactiveerd worden door de EU, kan ik mij perfect voorstellen dat men bijvoorbeeld zal waarschuwen wanneer je te snel een rood licht nadert of bvb een straat wil inrijden met stopbord waar je dus niet in mag. Als de EU een volledige automatisering tegenhoudt, kunnen ze dus wel perfect dergelijke waarschuwingen doorvoeren. Dit zou toch ook weeral een vooruitgang zijn op veiligheid.
Mooi gesproken. Wellicht handig om in je signature te vermelden welk model je hebt. Er zijn nogal verschillen bij AP, EAP en FSD tussen een MS/MX enerzijds en een M3 anderzijds.
 
Vorige zondag uiteindelijk de FSD online bestelling gedaan met VISA en als ik na 15 minuten naar mijn auto ging was het al beschikbaar in de auto. Daarna kwam de factuur ook online beschikbaar (ik keek na 3 dagen online), maar die is verkeerd gemaakt (staat op privé i.p.v. firmanaam). Ik heb gevraagd de factuur te wijzigen.

Bij mij dus idem dito. Bellen naar het nummer op de factuur gaat niet meer, en zowel de chat functie als email lijken zwart gat te zijn. Alleen de SMS van de mobiele service reageert "normaal".

Van de week dan maar eens bellen, het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn ....
 
Als bepaalde toekomstige FSD-functies niet mogen geactiveerd worden door de EU, kan ik mij perfect voorstellen dat men bijvoorbeeld zal waarschuwen wanneer je te snel een rood licht nadert of bvb een straat wil inrijden met stopbord waar je dus niet in mag. Als de EU een volledige automatisering tegenhoudt, kunnen ze dus wel perfect dergelijke waarschuwingen doorvoeren. Dit zou toch ook weeral een vooruitgang zijn op veiligheid.
Vermoedelijk vervallen deze EU regels wanneer VAG, Daimler, Renault en FCA hun zaakjes op dit punt in orde hebben: duurt dus nog wel even :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: joverdijk
De aan mij verkochte functionaliteit voor EAP en wat er nu beloofd wordt bij FSD voor de toekomst zijn gelijk.
Voor EAP is er immers beloofd dat de auto ook volledig zelf zou gaan rijden met als enige verschil t.o.v. FSD dat je zelf moet blijven opletten.
Dat is een bijzonder verhaal...want op de site stond voor EAP heel duidelijk dat de functionaliteit ophield met 4 van de 8 carmera's actief en als maximaal zelfrijdend was Navigate on AutoPilot geadverteerd. Niet compleet autonoom door steden en dergelijke, maar vergaande ontzorging op de grote weg.

De huidige FSD komt in de buurt van EAP...zij het dikke twee jaar later dan initieel ingeschat door Elon...maar of dat verrassend is :D.
 
Dat van die 4 en 8 camera's klopt. Dat werd destijds ook als argument aangevoerd voor het feit dat het een assistent blijft en geen FSD.

T.o.v. wat er beloofd is zie ik hem nog niet van baan wisselen zonder opdracht van de bestuurder, Ik zie hem ook niet zelfstandig een parkeerplaats in de buurt zoeken. Daarbij is de EAP eigenlijk alleen maar slechter geworden na de eerste versies van de V9 software.
NoA belooft een aantal nieuwe dingen maar daarvan is de werking zo beperkt dat het eigenlijk niets toevoegt t.o.v. EAP.

Ook in FSD mode zal hij niet beter gaan worden omdat hij verwacht de de rest zich ook netjes aan de regels houdt en bijv. voldoende afstand houd.
Gisteren een leuk filmpje gezien van iemand die erg blij was met NoA in de VS maar de afstanden die men daar tot elkaar houdt zijn zeker 3x dat van wat men hier gewend is.

Ik verwacht niet dat Tesla dat gaat oplossen want een dergelijk rustig verkeersbeeld ga je hier niet krijgen totdat iedereen met een zelfrijdende auto rijdt.
 
Dat van die 4 en 8 camera's klopt. Dat werd destijds ook als argument aangevoerd voor het feit dat het een assistent blijft en geen FSD.

T.o.v. wat er beloofd is zie ik hem nog niet van baan wisselen zonder opdracht van de bestuurder, Ik zie hem ook niet zelfstandig een parkeerplaats in de buurt zoeken. Daarbij is de EAP eigenlijk alleen maar slechter geworden na de eerste versies van de V9 software.
NoA belooft een aantal nieuwe dingen maar daarvan is de werking zo beperkt dat het eigenlijk niets toevoegt t.o.v. EAP.

Ook in FSD mode zal hij niet beter gaan worden omdat hij verwacht de de rest zich ook netjes aan de regels houdt en bijv. voldoende afstand houd.
Gisteren een leuk filmpje gezien van iemand die erg blij was met NoA in de VS maar de afstanden die men daar tot elkaar houdt zijn zeker 3x dat van wat men hier gewend is.

Ik verwacht niet dat Tesla dat gaat oplossen want een dergelijk rustig verkeersbeeld ga je hier niet krijgen totdat iedereen met een zelfrijdende auto rijdt.

Eens. vrees daar ook een beetje voor.
Maar FSD is maar een naampje. ik heb het ook gekocht, niet omdat ik zo naief ben dat ik denk dat het binnen nu en 10 jaar gaat werken, maar gewoon omdat dat het naampje was van het optiepakket waar lane-change bij zat (ik noem het met opzet geen 'auto'-lanechange), en straks verkeersbordherkenning (die mijn oude Volvo al 10+ jaar kan lezen, maargoed), niet omdat ik Full Self Driving wil of verwacht...

het is *bizar* veel geld voor 2 a 3 halfbakken softwarefuncties, maarja, je bent enthousiast en je klikt wat.....
 
Eens. vrees daar ook een beetje voor.
Maar FSD is maar een naampje. ik heb het ook gekocht, niet omdat ik zo naief ben dat ik denk dat het binnen nu en 10 jaar gaat werken, maar gewoon omdat dat het naampje was van het optiepakket waar lane-change bij zat (ik noem het met opzet geen 'auto'-lanechange), en straks verkeersbordherkenning (die mijn oude Volvo al 10+ jaar kan lezen, maargoed), niet omdat ik Full Self Driving wil of verwacht...

Waarschijnlijk als ik nu zou kopen dan zou ik FSD wel nemen omdat ik anders terug zou moeten in functionaliteit.
Bijv. Lane change en Summon zit wel standaard in de EAP. Dat van beiden de werking zeer twijfelachtig is is een tweede.
 
Voor mij geldt ook dat ik FSD af fabriek mee laat nemen in de lease. Het is heel veel geld en zeker voor de mensen die al langer Tesla rijden met AP1 en EAP zal het waarschijnlijk er niet altijd beter op zijn geworden waardoor ze terecht kritisch zijn. Echter ik kom van een oerdegelijke met name praktische gezinsbak Octavia Combi met alleen CC waar helemaal niks spannends aan was en ga nu voor het eerst een Tesla M3 rijden en dan wil ik er qua technologie zoveel als mogelijk uithalen. En dan geeft FSD juist net dat extra stukje beleving (positief danwel negatief) en excitement wat iedere nieuwe update gaat brengen. De updates van spelletjes etc geloof ik allemaal wel maar het echte steeds weer nieuwe hopelijk verbeterde uitdaging zit hem toch echt in FSD. Als techneut en gadgeteer wil ik dit gewoon ervaren. Het leuke om bij iedere update weer te gaan ervaren of er weer wat verbeterd is is denk ik het grootst indien je FSD hebt.

Met name de ritten die ik regelmatig op een zondagavond van Hengelo naar Haarlem maak en waarbij grote delen van de A1 op dat moment heel rustig zijn bkijk ik naar uit hie ik die de komende 4 jaar qua ontwikkelingen qa beleven. Zeker in de M3 met standaard AP wat echt alleen maar single baan georiënteerd is krijg ik denk ik spijt dat ik voor de momenten dat het kan niet gekozen zou hebben voor FSD.

Na alle verhalen hier en op alle forums zal ik me waarschijnlijk wel vaker gaan afvragen of het het waard is geweest maar ik ga wel alle ontwikkelingen en iedere nieuwe update op dat gebied in optima forma beleven.
 
Hoe weet je of je HW3 hebt?

Ik heb mijn Model 3 RWD midden juni opgehaald in Tilburg.

En als ik geen HW3 heb, krijg ik deze upgrade dan ook?
Kijk, Elon Musk heeft beloofd dat iedereen die FSD koopt/kocht ook recht heeft op HW3. Ik wou hierbij geen risico lopen en heb gewacht totdat er een voertuig beschikbaar was (in mijn configuratie) met HW3. HW3 is nl. veel belovend en heeft een veel grotere beeldverwerkings-capaciteit dan HW 2.x. Maar in principe krijgt iedereen met FSD inderdaad op termijn een 'gratis' hardware-upgrade.

Hoe controleer je op HW3:
1) ofwel: je filmpjes (Sentry mode bvb) moeten gemaakt zijn met codec H.265 (en dus niet met H.264). Dit kan bijvoorbeeld met VLC Player - Tools - Codec Information
2) ofwel: fysiek nazien onder dashboard aan passagierskant.
3) op een 'naakte' Windows 10 ga je uw filmpjes van Sentry Mode ook niet kunnen openen als het om Codec H.265 gaat. Hij zal om een aankoop van de codec vragen.

Sorry voor de technische termen, maar het is momenteel niet anders. Ze zouden beter gewoon HW3 / HW2.x vermelden naast de software-versie ;-)
 
Wij twijfelen toch sterk om FSD aan te kopen voor onze zelf gekochte Model 3. Voor mij zou de auto lane change heel handig zijn, mijn vriendin laat de auto ook liever zelf parkeren en summon is gezien onze krappe garage een plus voor beiden.
Als het in Augustus daadwerkelijk duurder wordt, gaan we het wel doen voordien denk ik.

Jammer trouwens dat we in Europa geen trial hebben zoals in de VS:
Full Self-Driving Capability Trial
 
Bij mij dus idem dito. Bellen naar het nummer op de factuur gaat niet meer, en zowel de chat functie als email lijken zwart gat te zijn. Alleen de SMS van de mobiele service reageert "normaal".

Van de week dan maar eens bellen, het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn ....
Het is niet te geloven hoe moeilijk het blijkbaar is om de facturatiegegevens los te koppelen van de bestuurders-gegevens. Bij mij is het al de 2e keer dat de factuur dus verkeerd is. Blijkbaar kunnen/mogen ze de firma-gegevens niet als 'default' zetten (incl. btwnummer) ...
Ik ben voor de FSD-factuur die ik dus via de online bestelling had verkregen, langs geweest bij een Service Center. Daar mochten ze ook geen creditnota maken en de factuur opnieuw maken (omdat ze zelf de initiële factuur niet hebben gemaakt). Ze hebben daarom een verzoek moeten sturen om een nieuwe factuur te bekomen. Ik ben dus nog in blijde afwachting van een nieuwe factuur. Ik begrijp die complexiteit eigenlijk niet van hun systeem, dit staat in schril contrast met de voorsprong die ze hebben met hun auto's!