Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Deze middag voor de gein de wagen eens op 25° laten voorwerwarmen (SOC 90%) gedurende 30 minuten en het viel me op dat bij 4° het verbruik erg goed zat. (70-80km => 164Wh/km maar regeneratie stond nog ver voor de "D" van Drive. Ik vermoed dat dit met de SOC had te maken. (anders zit ik bij dit weer makkelijk bij 250Wh/km)

Een echt batterij temperatuur indicatie en voorverwarming optie zou toch een welgekomen toevoeging zijn.

Accu voorverwarmen is zo inefficiënt, het kost meer energie dan je er voordeel uit haalt. Net eens een stukje geprobeerd en het stijgt direct naar 400-500wh/km.

Klein stukje voorverwarmen en het rit gemiddelde zat direct op 290wh/km

terug zonder voorverwarmen gedaan en zat ik op 180wh/km

Regenerenen gaat idd beter, maar het kost zo veel energie de accu voor te verwarmen, dat kleine beetje extra regeneratie maakt dat echt niet goed.

neem dus aan een bewuste keuze.
 
Accu voorverwarmen is zo inefficiënt, het kost meer energie dan je er voordeel uit haalt. Net eens een stukje geprobeerd en het stijgt direct naar 400-500wh/km.

Klein stukje voorverwarmen en het rit gemiddelde zat direct op 290wh/km

terug zonder voorverwarmen gedaan en zat ik op 180wh/km

Regenerenen gaat idd beter, maar het kost zo veel energie de accu voor te verwarmen, dat kleine beetje extra regeneratie maakt dat echt niet goed.

neem dus aan een bewuste keuze.
Ik doelde eerder op een functie te gebruiken voor vertrek als hij nog aan de stekker hangt. Je stapt in de auto met een batterij perfect op temperatuur die vanaf kilometer 1 optimaal verbruikt....
 
Ik doelde eerder op een functie te gebruiken voor vertrek als hij nog aan de stekker hangt. Je stapt in de auto met een batterij perfect op temperatuur die vanaf kilometer 1 optimaal verbruikt....

Voor de meeste ritten doe ik dat ook niet (weinig zin als je het makkelijk haalt), hooguit beetje voorverwarmen als het vriest.
Langere ritten doe ik het altijd (scheelt gewoon tijd).
 
Kunt accu voorverwarmen uitzetten in een model 3?
Model S bij mij niet zodra ik wegrijdt en voor een stoplicht sta zie ik dat hij energie gebruikt om de accu op te warmen.

Nee, niet dat ik weet...volledig automatisch..

de model 3 heeft geen aparte accu verwarming, de model 3 verwarmt de accu door ook nooit voor, tenzij je naar een supercharger navigeert. Dan gebruikt hij de motoren om warmte te genereren. Dit merk je duidelijk aan het beschikbare vermogen. De model 3 wordt een stuk langzamer van het voorverwarmen voor superchargen.

Maar nogmaals voor een rit voorverwarmen van de accu slaat nergens op, het vreet velen malen meer energie dan het ooit oplevert in die rit. Als je echt veel puntjes hebt, is een paar keer volledig gas geven en gas loslaten veel efficiënter dan voorverwarmen voor superchargen.
 
Maar nogmaals voor een rit voorverwarmen van de accu slaat nergens op, het vreet velen malen meer energie dan het ooit oplevert in die rit. Als je echt veel puntjes hebt, is een paar keer volledig gas geven en gas loslaten veel efficiënter dan voorverwarmen voor superchargen.
Dat begrijp ik niet. Waar zou die energie dan vandaan komen? Het voorverwarmen van de batterij zal toch zo efficiënt mogelijk verlopen terwijl het vol gas geven en terug lossen met bijhorende versnellingen en afremmen onvermijdelijk in bijkomende verliezen zal resulteren.
 
de model 3 heeft geen aparte accu verwarming, de model 3 verwarmt de accu door ook nooit voor, tenzij je naar een supercharger navigeert.

Als de accu erg koud is wordt deze ook voorverwarmd als je wil gaan laden met een TWC of TMC. Idem als je het interieur wilt voorverwarmen. Tijdens het rijden naar een Supercharger hoor je het aan het geluid (soort van zachte straalmotor mits je de SUC in navi hebt ingegeven) Tijdens stilstand hoor je ook wanneer de auto voorverwarmd -> er komt een geluid uit de auto. Op dat moment gaat het laden ook wat minder snel omdat de energie richting de statoren van den motoren (Dual motor) of motor gaat.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Dat begrijp ik niet. Waar zou die energie dan vandaan komen? Het voorverwarmen van de batterij zal toch zo efficiënt mogelijk verlopen terwijl het vol gas geven en terug lossen met bijhorende versnellingen en afremmen onvermijdelijk in bijkomende verliezen zal resulteren.

Björn heeft het een keer getest en met cijfers onderbouwd, maar het is ook wel logisch.

Accu verwarmen met energie: je komt geen meter verder, maar verbruikt wel energie.

Accu verwarmen met gas en regen: je verbruikt energie en je komt wel meters verder. De hitte is een restproduct van gas geven en regen.
 
AF833236-0CB0-4998-8347-91426BDD0350.jpeg

ik heb sinds half december 6600 km gereden in de SR+ en kom op een gemiddeld gebruik van 190Wh/km. Dagelijks ca 100km van 020 naar 030 en terug met zware voet op de linkerbaan en kachel op 20.5 graden, AC uit. En een retourtje italie met gezin plus bagage. Vergeleken met cijfers van anderen hier op TMC zit ik bovengemiddeld. Ik heb 6 februari een afspraak bij het Service Center voor wat kleine afleverpuntjes en de KLONK tijdens superchargen. Heeft het zin om over mijn bovengemiddelde verbruik te klagen?
 
View attachment 505249
ik heb sinds half december 6600 km gereden in de SR+ en kom op een gemiddeld gebruik van 190Wh/km. Dagelijks ca 100km van 020 naar 030 en terug met zware voet op de linkerbaan en kachel op 20.5 graden, AC uit. En een retourtje italie met gezin plus bagage. Vergeleken met cijfers van anderen hier op TMC zit ik bovengemiddeld. Ik heb 6 februari een afspraak bij het Service Center voor wat kleine afleverpuntjes en de KLONK tijdens superchargen. Heeft het zin om over mijn bovengemiddelde verbruik te klagen?
190Wh/km bovengemiddeld in de winter??? Ik zou er tevreden mee zijn.
Met mijn oude S zat ik in de winter op zo’n 250Wh/km.
 
Ik wou juist zeggen, ik zit gemiddeld op 210Wh/km (ODO 11.000) bon, ik peer dan ook wel lekker door maar zit 90% autostrade (niet onder de 125 en eerder richting 135.

Soms snap ik die wagen toch niet goed. Ik reed vandaag naar een SUC met SOC 18%, zat op een ringweg dus 90 en het verbruik zat rond de 175-180 met battery preconditionning.... ik rijd weg met SOC 90% en ik veronderstel een batterij die optimaal warm is door het laden, doe ik diezelfde weg terug en komt dat ding niet onder de 200Wh/km bij een zelfde snelheid, temperatuur en zogoed als windstil. Elevatie was ook hetzelfde. (verwarming stond uit)
 
Maar nogmaals voor een rit voorverwarmen van de accu slaat nergens op, het vreet velen malen meer energie dan het ooit oplevert in die rit. Als je echt veel puntjes hebt, is een paar keer volledig gas geven en gas loslaten veel efficiënter dan voorverwarmen voor superchargen.

En toch vind ik die redenering vreemd. Het mag dan wel energie kosten om die batterij op te warmen maar zolang ze niet uit de batterij zelf komt tijdens de eerste 30km lijkt het mij dat het range zou uitsparen. Ik heb uiteraard geen idee wat het zou kunnen opleveren maar ik kijk toch altijd maar raar op van het initieel verbruik tijden die eerste 30km als ik 's morgens vertrek bij 3 graden met een auto die buiten heeft gestaan en de autostrade oprij. Opnieuw, ik heb het over lange ritten boven de 300km, niet als je 100km per dag doet.
 
Je kunt het vanuit verschillende kanten benaderen:
  • Bij maximaal bereik ("meeste km uit een volle accu persen") is voorverwarmen aan de lader de beste optie. De accu en het interieur kunnen op deze wijze op temperatuur gebracht worden zonder dat het ten koste gaat van energie/stroom uit de accu
  • Vanuit een groen oogpunt (energiebalans) is het in bepaalde gevallen niet zo zinvol om veel energie/stroom te pompen in het opwarmen van een accu. Ook niet als dat via een wandlader gebeurd. Vanmorgen nog met 5 Gr.C. vertrokken met een koude accu. (auto staat binnen / 3 minuten voor vertrek even voorverwarmen) Regenereren was beperkt en zelfs na ruim 80 km rijden stonden er nog een paar puntjes..... Ik had dat kunnen voorkomen door langer voor te verwarmen en/of door een paar keer flink optrekken/regenereren. Echter waarom zou ik dat doen? Alleen maar een zwaardere belasting voor auto en milieu. Als ik een hele lange reis op de planning had dan zou ik overigens wel wat langer kunnen voorverwarmen om ervoor te zorgen dat ik het zonder opladen zou kunnen halen. Met een LR kun je op deze manier zonder Superchargen prima redden. Ik heb nog gratis Superchargen maar gebruik het vrijwel nooit. (alleen op lange vakantie ritten)
 
Plus als je eenmaal op de snelweg zit en het is niet te druk heb je het regeneren toch niet nodig, op korte ritten, heb vaak een standaard ritje van 10 km waarna de auto weer lang stil staat, heb ik range mode aan omdat ik het zonde vind dat de accuverwarming dan bij springt en uiteindelijk na de 10 km toch geen regeneratie heb, scheelt bij de X zo 50 wh/km op dat ritje.

edit: zie dat ik in een model 3 draadje zit te posten, geen idee of deze range of bespaar mode heeft.
 
Last edited:
Plus als je eenmaal op de snelweg zit en het is niet te druk heb je het regeneren toch niet nodig, op korte ritten, heb vaak een standaard ritje van 10 km waarna de auto weer lang stil staat, heb ik range mode aan omdat ik het zonde vind dat de accuverwarming dan bij springt en uiteindelijk na de 10 km toch geen regeneratie heb, scheelt bij de X zo 50 wh/km op dat ritje.

edit: zie dat ik in een model 3 draadje zit te posten, geen idee of deze range of bespaar mode heeft.

Het is u vergeven. De model 3 heeft geen range mode,je kan alleen de acceleratie kiezen, Chill of standaard geloof ik. Dat zal oôk wel schelen zeker. Het wordt weer vlot 12 graden de komende dagen dus dan zullen de verbruikswaarden opnieuw zeer laag komen te liggen.