Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hierbij nog de verschillen tussen het door de boordcomputer aangegeven verbruik en het reële verbruik aan energie uit de hierboven vermelde studie van ADAC. Opvallend is dat in diezelfde studie voor de geteste ICEs er meestal sprake is van een overschatting van het verbruik. Dat was in elk geval niet zo in mijn laatste ICE.
Zoals ik het begrijp is dat dan de som van de laadverliezen en de onderschatting van de boordcomputer vanwege het niet meenemen van een deel van het energieverbruik. Als je randverbruik zoveel mogelijk vermijdt dan krijg je enkel de laadverliezen en die zijn voor de M3 volgens Björn dus 12%.
upload_2020-11-25_8-38-17.png
upload_2020-11-25_8-38-17.png
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Hierbij nog de verschillen tussen het door de boordcomputer aangegeven verbruik en het reële verbruik aan energie uit de hierboven vermelde studie van ADAC. Opvallend is dat in diezelfde studie voor de geteste ICEs er meestal sprake is van een overschatting van het verbruik. Dat was in elk geval niet zo in mijn laatste ICE.
Zoals ik het begrijp is dat dan de som van de laadverliezen en de onderschatting van de boordcomputer vanwege het niet meenemen van een deel van het energieverbruik. Als je randverbruik zoveel mogelijk vermijdt dan krijg je enkel de laadverliezen en die zijn voor de M3 volgens Björn dus 12%.
View attachment 611670View attachment 611670
In een YT-video van Nextmove werd er voor een TM3 na 40.000 km een laadverlies van 77,7kwh vs 74kwh gemeten, volgens hem rond de +-7%.
Te zien vanaf minuut 07:55.
 
Blijft opmerkelijk hoe we ons blijven blindstaren op het fantasiemetertje in onze Tesla. Terwijl toch al best lang duidelijk is dat de auto veel meer energie gebruikt. Tel alle oplaadsessies maar gewoon op.

Voor mij betekent dit na 14 maanden en ruim 33.000 km een dikke plus van 1.750 kWh op de pronkstand van de auto (5990 kWh). Dat is toch een kleine 30% extra. En ja, ik verwarm of koel de auto af en toe voor. Verder geen gekke dingen. Gewoon gebruik. Tijdens het rijden zie ik normaal tussen de 130-155 (gematigde temperatuur en 100 km/u) en 190-220 Wh/km (120-130 km/u bij koud weer). En heel af en toe uitschieters tot boven de 300 Wh/km met de trailer. Maar alles bijelkaar is het dus ruim 235 Wh/km. Toch goed om rekening mee te houden
 
  • Informative
Reactions: Hippogrief
Toevallig net de echte range nog eens omgerekend* van een MODEL ☰ long range bij weer als vandaag o.b.v. twee ritten van 116 km vlak na en vlak voor de spits, dus max 105 km/h en slechts 20 km over 80 /50 km/h-wegen: Veel verder dan 356 kilometer ga je niet komen met 100% lading. Bij warm weer haal ik 470 km met gemak. Overigens vind ik die 356 km geen probleem. In Nederland rijd ik in de winter nooit meer dan dat per dag en die 2 wintersportritjes (zou het er nog van komen?) boeit het me nog minder, gewoon 3 stops en als dat handiger uitkomt 4 stop. Uitrusten moet je toch. In die zin kost me het "wachten op een ladende auto" me hooguit 4 uur extra per jaar (ook nog een zomervakantie meegerekend).
voorheen was het gemiddeld wekelijks tanken = 52*toch zeker ook wel 4 minuten incl van de weg af en er weer op, soms afhankelijk van de drukte bij de kassa in het buitenland en dan vergeten we de ergernis van stinkende handen. Da's ook afgerond 4 uur. Doe mij maar thuiskomen, inpluggen, klaar.
Dus als mensen mij (standaard ;-) vragen"hoe lang duurt dat laden nou?" zeg ik (ook standaard) 0 seconden en op lange vakantieritten een uur extra over de hele rit.

* van 90% naar 25%, dus 65% van de accu over 232 km.
 
Dat is toch een kleine 30% extra. En ja, ik verwarm of koel de auto af en toe voor.

Dan weet je toch ook meteen waarom het 30% meer is? Juist het verwarmen is een gigantisch verschil en vooral op korte ritten.

Volgens Teslafi zit ik op 8,225.18kW en ik heb 29,939.43km op de klok. Mijn average op de boordcomputer is 224wh/km maar op basis van deze cijfers zit ik op 274wh/km en dat is dan door zaken als phantom drain en sentry mode en de auto voorverwarmen op lekker in een warme auto te stappen.
 
  • Informative
Reactions: DamascuS75D
Dan weet je toch ook meteen waarom het 30% meer is? Juist het verwarmen is een gigantisch verschil en vooral op korte ritten.

Volgens Teslafi zit ik op 8,225.18kW en ik heb 29,939.43km op de klok. Mijn average op de boordcomputer is 224wh/km maar op basis van deze cijfers zit ik op 274wh/km en dat is dan door zaken als phantom drain en sentry mode en de auto voorverwarmen op lekker in een warme auto te stappen.
Eh, nee. Ik heb er vanochtend even bijgestaan tijdens het voorverwarmen en in die paar minuten wordt er maar weinig stroom afgenomen. Je ziet de teller nauwelijks lopen (ca 0,1 kWh/min). En ik doe het enkele keren per jaar hoogstens een paar minuten. En vanaf februari tot een paar dagen terug helemaal niet zelfs vanwege Corona.

Jij zit volgens Teslafi dus al op 22% meer verbruik. En ik volgens de stroommeter op een kleine 30%. Dat ontloopt elkaar niet veel. Het zijn de meerkosten voor de geneugten van een elektrische auto
 
Jij zit volgens Teslafi dus al op 22% meer verbruik. En ik volgens de stroommeter op een kleine 30%. Dat ontloopt elkaar niet veel. Het zijn de meerkosten voor de geneugten van een elektrische auto

Niet vreemd, Teslafi kan geen laadverliezen in de kabel meter. Dat zal tegen de 10% zijn en dan zit ik ook dus op 30%.

Met voorverwarmen gaat je tripmeter toch helemaal niet lopen? Weet het niet zeker maar volgens mij is dat enkel als de auto niet in Park staat. Met Scan My Tesla meen ik (uit mijn hoofd) ruim meer dan 5kW te zien als alles aan staat (AC, heater, stoel, stuur, spiegel, raamverwarming).
 
Eh, nee. Ik heb er vanochtend even bijgestaan tijdens het voorverwarmen en in die paar minuten wordt er maar weinig stroom afgenomen. Je ziet de teller nauwelijks lopen (ca 0,1 kWh/min).

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar onze M3 gebruikt (volgens de kWh meter) ruim 5,5 kW tijdens voorverwarmen. Dat duurt idd maar een paar minuten, maar ik zou het niet weinig noemen.
 
Gister vertrokken met 78% batterij(M3P). Bij terugkomst 23%. Op de Teslalader aangesloten. Nu weer 81% en volgens de Maxim app heeft hij er 30.2 kWh ingestopt(verbruik wat mijn tesla aangaf over deze rit was 164 Wh/km.
Ik begrijp niet goed hoe dit te interpreteren. Ik heb nu een vollere acculading dan toen ik gister vertrok. Heb er 30 kWh ingestopt waar ik dus 240 km mee heb gereden. Dit lijkt mij wat optimistisch. Iemand idee waar het “lek” kan zitten?
 
Gister vertrokken met 78% batterij(M3P). Bij terugkomst 23%. Op de Teslalader aangesloten. Nu weer 81% en volgens de Maxim app heeft hij er 30.2 kWh ingestopt(verbruik wat mijn tesla aangaf over deze rit was 164 Wh/km.
Ik begrijp niet goed hoe dit te interpreteren. Ik heb nu een vollere acculading dan toen ik gister vertrok. Heb er 30 kWh ingestopt waar ik dus 240 km mee heb gereden. Dit lijkt mij wat optimistisch. Iemand idee waar het “lek” kan zitten?

Ik verwacht de grootste afwijking bij % op het scherm, zeker bij wisselende temperaturen.
De app zou ook een afwijking kunnen vertonen.

De meting in de laadpaal is voor "handelsdoeleinden" en zou normaal gesproken niet veel mogen/kunnen afwijken. De verbruiksmeting in de Tesla kan ook iets afwijken maar meestal is dat de andere (rooskleurige) kant op :)
 
Heb je dan Teslafi of iets dergelijks ook mee draaien? Heb al een tijd het idee dat dat je phantomdrain ondanks sleep settings tot aanzienlijk verhoogd.

M'n auto valt gewoon in slaap. Ik heb Teslafi in zeer extreme sleep settings staan en gebruik de app Tasker om Teslafi het pollen te resumen als m'n mobiel een bluetooth verbinding maakt met m'n auto. Komt er eigenlijk op naar dat Teslafi enkel polt tijdens het rijden en zodra de auto in Park gaat deze binnen 10 minuten stopt met pollen.
 
Zojuist voor het eerst naar mijn verbruik gekeken. Na 23000 km zit ik op slechts 143 Wh/km over die gehele afstand. Dat lijkt me extreem efficient. Ik ben niet iemand die lange stukken 130 rijdt, maar ik rij ook niet als een krant. Zoals ik hierboven lees zal het een ander verhaal zijn wanneer ik de laadsessies bij elkaar optel en die deel door de gereden afstand. Maar ik vind het prima te rechtvaardigen dat Tesla de "rij-efficiency" geeft in plaats van de "overall efficiency". De rij-efficiency geeft in combinatie met de batterijcapaciteit het bereik van de auto. En je wilt feedback op je rijden en niet op het stilstaan en de invloed van de temperatuur.

Overigens benieuwd hoe andere automerken omgaan met efficiency-berekeningen.
 
Mooi laag verbruik, over welke periode is dit, zit hier ook een winter bij?
Zelf zit ik na exact één jaar en 28k km op 170Wh/km. Dit is dus over alle seizoenen inclusief een wintersport van vorig jaar.

Model 3 standard range plus opgepikt September 2019. Deze zomer op vakantie naar Frankrijk. Echte winter nog niet meegemaakt, natuurlijk. Wintersport misschien komende voorjaarsvakantie (maar denk niet dat Corona dat toe gaat laten).

Ik kan het ook bijna niet geloven. Ik ga het straks nog eens controleren.
 
  • Funny
Reactions: Roberto-NL
Model 3 standard range plus opgepikt September 2019. Deze zomer op vakantie naar Frankrijk. Echte winter nog niet meegemaakt, natuurlijk. Wintersport misschien komende voorjaarsvakantie (maar denk niet dat Corona dat toe gaat laten).

Ik kan het ook bijna niet geloven. Ik ga het straks nog eens controleren.

ik zit met 32k aan kilometers aan de 152 Wh/km gemiddeld. Auto is van december 2019.( standard range plus )
Vakantie Frankrijk met bagagewagen, geen wintersport helaas :)
Verder naast snelwegkilometers veel N wegen. Dus veel autopilot en 80 a 100 wegen.