Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen zaterdag op stukje zesbaans A6 een kwartiertje constant op de 180 km/uur kunnen blijven omdat de baan vrij was. Verbruik was wel hoger maar niet eens zo spectaculair. ,

Klopt, zelfde gemerkt met tacc op max (150). Domweg comfortabeler rijden en prima te doen icm verbruik voorspelling.

Ook leuk om te doen, accelereren naar 200 en met regen terug naar 100. Duurt ontzettend lang (gevoelsmatig) maar levert gemiddeld hele redelijke verbruik cijfers op :)
 
Toch zie ik bij constant hoge snelheid echt een fors verbruik hoor. Ook zonder dips in snelheid. 110 of 160 km/h scheelg enorm.
Ontzettend, waar ik volgens trip met -1 zou aankomen kwam vriendin met 9 (ze mikte op 10) procent aan. Kwestie van geduld en rustig rijden.

Overigens niet eens 100 vs 200, maar 80 vs 120. Had de auto niet opgeladen, tripje Utrecht-Maastricht. Bevestigde datgene dat ik al eerder had gehoord, je haalt het altijd wel, gewoon langzamer rijden. Erg geruststellend.
 
Ik ben ervan overtuigd dat er veel verschil tussen verschillende auto's zit. Mijn rijstijl is zodanig dat ik nooit door iemand wordt ingehaald. Ook nog vaak s nachts op weg ben en er dan geen moeite mee heb om er vol voor te gaan. Gemiddeld verbruik over 70k is 229. Niet zo lang geleden had ik een loaner, ook een gewone, classic s85 en die heb ik de vier dagen dat ik het ding heb niet onder de 260 weten te krijgen.

Verder onderschrijf ik dat veel Tesla's op de rechterbaan te vinden zijn. Ieder zijn meug, maar ik ben ook zo iets te oude puber die overal wel voor een pretje te vinden is :) De meeste pret heb Ik met Panameras en die lelijke BMW 6 bakken.
 
[emoji39] alles in zijn context. Heb ook nog drie passagiers waaronder twee meisjes die licht kunnen gaan spugen (afwasbak hoort bij standaarduitrusting) wat dan weer extra stoppen betekent. Maar je hebt gelijk. Ik rijd ook nog op mijn eerste standaard 21 inch met komende week 70k op de teller. Daarvan rond 20k op winterbanden gereden.
 
Ik heb een vroege 2013 P85 en ben diverse keren naar de wintersport door D gereden met max 211 km/h
Sorry, bedoelde tussen classic en new age van hetzelfde. Standaard 85 in mijn geval. Eerste keer Duitsland haalde ik de max van toen, 202. Software update later :)biggrin:) kan ik 225 halen. Wat, schijnt, nieuwe hardware nodig heeft t.o.v. oudere standaard 85.

Wel lijken alle P's extra onzuinig, al is dat niet zo vreemd.
 
Last edited:
Ik ben ervan overtuigd dat er veel verschil tussen verschillende auto's zit. Mijn rijstijl is zodanig dat ik nooit door iemand wordt ingehaald. Ook nog vaak s nachts op weg ben en er dan geen moeite mee heb om er vol voor te gaan. Gemiddeld verbruik over 70k is 229. Niet zo lang geleden had ik een loaner, ook een gewone, classic s85 en die heb ik de vier dagen dat ik het ding heb niet onder de 260 weten te krijgen...
Volgens mij verklaart een goede uitlijning waarom sommige exemplaren, zoals die van René, zuiniger zijn dan andere.
Scheelde ook zo'n 5% bij mijn exemplaar.
 
Volgens mij verklaart een goede uitlijning waarom sommige exemplaren, zoals die van René, zuiniger zijn dan andere.
Scheelde ook zo'n 5% bij mijn exemplaar.

Dat helpt zeker! Er zijn meer factoren, zoals velgen, banden etc. Maar ik vermoed ook dat er outliers zijn binnen de Tesla specs waarbij een hoog verbruik voorkomt. Alleen maar korte ritjes maken scheelt overigens ook veel voor het gemiddelde, begin dit jaar sprak ik bij een SuperScharger een nieuwe eigenaar die woon/werk 10 km reed, en een zeer hoog gemiddeld verbruik had. Dan kom je niet over de initiële verbruiks'hump' heen. Ik rijd tussen de 120 en 200 km per dag (op werkdagen) - dat scheelt ook veel.

Enfin, ik houd er over op - ik kom al zo lang op dit forum dat ik vermoed dat ik dit verhaal een paar pagina's terug ook al eens heb gehouden. :)
 
Dat helpt zeker! Er zijn meer factoren, zoals velgen, banden etc. Maar ik vermoed ook dat er outliers zijn binnen de Tesla specs waarbij een hoog verbruik voorkomt. Alleen maar korte ritjes maken scheelt overigens ook veel voor het gemiddelde, begin dit jaar sprak ik bij een SuperScharger een nieuwe eigenaar die woon/werk 10 km reed, en een zeer hoog gemiddeld verbruik had. Dan kom je niet over de initiële verbruiks'hump' heen. Ik rijd tussen de 120 en 200 km per dag (op werkdagen) - dat scheelt ook veel.

Enfin, ik houd er over op - ik kom al zo lang op dit forum dat ik vermoed dat ik dit verhaal een paar pagina's terug ook al eens heb gehouden. :)

hier is het woon-werk verkeer 8km enkele rit. Mijn verbruik over de laatste 4000km is 199wh/km, over de 35k is het 209wh/km
ik rij echt niet als een slak, maar heb wel het vermoeden dat ik over een zuinig beestje beschik. misschien is een 60kw ook iets rendabeler dan een 85kw.
 
hier is het woon-werk verkeer 8km enkele rit. Mijn verbruik over de laatste 4000km is 199wh/km, over de 35k is het 209wh/km
ik rij echt niet als een slak, maar heb wel het vermoeden dat ik over een zuinig beestje beschik. misschien is een 60kw ook iets rendabeler dan een 85kw.
8 km? Geen wonder dat je verbruik laag is, gewoon optrekken naar max snelheid en in N uit laten rollen. Heb je waarschijnlijk zelfs momentum over. [emoji5]

Nu net 43km over de a2, dak open, airco aan. Wel ritje gestart met een launch. 212wh/km
 
Ik ben ervan overtuigd dat er veel verschil tussen verschillende auto's zit. Mijn rijstijl is zodanig dat ik nooit door iemand wordt ingehaald. Ook nog vaak s nachts op weg ben en er dan geen moeite mee heb om er vol voor te gaan. Gemiddeld verbruik over 70k is 229. Niet zo lang geleden had ik een loaner, ook een gewone, classic s85 en die heb ik de vier dagen dat ik het ding heb niet onder de 260 weten te krijgen.

Verder onderschrijf ik dat veel Tesla's op de rechterbaan te vinden zijn. Ieder zijn meug, maar ik ben ook zo iets te oude puber die overal wel voor een pretje te vinden is :) De meeste pret heb Ik met Panameras en die lelijke BMW 6 bakken.

Grappig. Mijn model S drie dagen na jou delivered. Ook 70k gereden (morgen) en 228 Wh/km verbruik. Het komt bij mij ook weinig voor dat ik word ingehaald (alleen soms door een onwetende bij een trajectcontrole :rolleyes:).
Zou niet weten hoe ik (in Nederland) een gemiddeld verbruik van 250 Wh/km of meer zou kunnen realiseren...
 
hier is het woon-werk verkeer 8km enkele rit. Mijn verbruik over de laatste 4000km is 199wh/km, over de 35k is het 209wh/km
ik rij echt niet als een slak, maar heb wel het vermoeden dat ik over een zuinig beestje beschik. misschien is een 60kw ook iets rendabeler dan een 85kw.

Maar jouw S slaapt in de Tesla garage en heeft het dus niet zo koud 's-nachts
 
Ik zou echt voor een 19 of 20" kiezen want ik heb nu 21" maar als me dat 10% range kost.....

Tijdens onze roadtrip naar Lago Maggiore in mei met 6 Tesla's (2000+ km) hebben we allemaal in detail onze verbruikscijfers bijgehouden.
De P85D van AnalysiZ en die van mij zijn op hetzelfde moment gebouwd en goed vergelijkbaar.
Ik heb de staggered 21" Turbine setup en AnalysiZ de 19" standaard velgen (niet de zuinigere Cyclone).
Het verschil in verbruik tussen onze wagens lag tussen de 3 en 5% op lange stukken waar we bij elkaar in de buurt hebben gereden aan dezelfde snelheid.

Dit komt volledig overeen met de cijfers die JB Straubel heeft vermeld in zijn blogpost van, als ik me niet vergis, begin 2015.
 
Ook leuk om te doen, accelereren naar 200 en met regen terug naar 100. Duurt ontzettend lang (gevoelsmatig) maar levert gemiddeld hele redelijke verbruik cijfers op :)

Tip: Vergeet niet dat regenereren slechts voor zo'n 66% efficiënt is, je gooit dus 33% weg wanneer de wijzer in het groen staat. Wanneer energie besparen je doel is verminder dan langzaam je snelheid door het stroomverbruik op 0 te houden.
 
Blijft toch wel wat dunnetjes qua animo om de zomer-verbruiksrit te houden.
Als ik goed tel zijn er vier mee willen doen, maar dat vind ik persoonlijk wel wat weinig als je vergelijkingsmateriaal wilt.
Ook handig als er wat meer verschillende configuraties zijn anders is het ook niet zo interessant.

26/72/89/8

is3nevt.jP8521" ...
Hvt1958????21"...
drdnl????... ...
MaartenjjnP8521" Michelin PS2
Tsja, dat lukt dus in eerste instantie voor geen meter met een quick and dirty tabelletje met spaties...:mad:
Dan maar ff een echte tabel.:smile:
 
Last edited: