Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
3 maanden: 12.500 km met 189 Wh/km en het gaat naar beneden. Ik merk nl. dat ik sinds ik regeneratief remmen op standaard heb gezet ik 25% bespaar. De laatste tijd (2.500) zit ik op 160 Wh/km. ik rijd niet expres zuinig, ook regelmatig 130 km/u, maar rij wel vaak dagelijks de A2 trajectcontrole tussen Adam en Utrecht. Daar staat de AP aan. (MS75 HW2)
 
3 maanden: 12.500 km met 189 Wh/km en het gaat naar beneden. Ik merk nl. dat ik sinds ik regeneratief remmen op standaard heb gezet ik 25% bespaar. De laatste tijd (2.500) zit ik op 160 Wh/km. ik rijd niet expres zuinig, ook regelmatig 130 km/u, maar rij wel vaak dagelijks de A2 trajectcontrole tussen Adam en Utrecht. Daar staat de AP aan. (MS75 HW2)
Niet schrikken straks in de winter! Reken dan op 210 op hetzelfde traject.
 
14 maanden, 31.000 km, gemiddeld 206 Wh/km, geen range-mode, normale regen, airco altijd aan, panorama-dak 99,9% dicht, geen AP, veel CC, max. snelheid in NL + 3%, in Duitsland 135-160 km/u, winterset 19", zomerset 20" staggered (285 achter), dagelijks woon-werk 8+8=16 km, daarnaast meeste kilometers in de buurt (= tot 30 km enkele reis) met af en toe een wat langere afstand (= meer dan 30 km enkele reis). Volgens mijn wederhelft met een opa-rijstijl. Rrrelax, you'll live longerrr (Arnold Schwarzenegger).

18.000 km met gemiddeld 192 Wh/km (volgens de display in de auto zelf).
Ik probeer meestal rond of iets boven toegestaan te rijden, wel af en toe een rappe inhaalactie. De hoeveelheid energie die nodig is, ligt daar wel zo'n 19% boven (laadt, kabel en batterij verliezen)

Laatst gemeten, zit ook op ca. 20%. Heb me daar nog niet in verdiept, maar vind dit best veel. Is zo'n % normaal?
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb na 2.5 jaar volgens de auto zelf een overall ATA van 201Wh/km.

En nu 2 jaar gedetailleerde trip/charge logs van Teslalog.

upload_2017-8-24_12-6-42.png


Gemiddeld verbruik tijdens trips volgens de logs: 203Wh/km (Trips)
Totaal de batterij in gegaan, omgeslagen over totaal gereden kilometers: 241Wh/km (Battery)
En totaal van alle laders afgenomen, omgeslagen over alle kilometers: 266Wh/km (Charged)

upload_2017-8-24_12-8-4.png


Het verschil tussen Charged en Battery is zo'n 9.5%: laadverlies + preheating aan de laadpaal.
Het verschil tussen Battery en Trips is nog eens zo'n 14%: vapor drain, en preheating niet aan de laadpaal.
De vapor drain is vrij hoog doordat Teslalog voorkomt dat het 12V systeem in sleepmode gaat.
En ik ben niet een veelrijder dus het sluipvlies omgerekend per kilometer is vrij hoog.
Tel daarbij eventueel nog 10% voor transportverlies vanaf de windmolen en ik kom op 290Wh/km primair energieverbruik.

Degradatie merk ik nog niet echts iets van. Recentelijk geeft de auto wel 1 a 2 kilometer minder typical bereik na laden tot 90% maar ik moet hem weer eens een keer balanceren voordat ik geloof dat dat permanent is.
Verder lijkt alsof de lader iets minder efficiënt wordt: het laadverlies was in het begin maar 8%, maar wil eerst nog meer data verzamelen voordat ik echt die conclusie durf te trekken.

S60 van Maart 2015, 65k km ODO.
 
14 maanden, 31.000 km, gemiddeld 206 Wh/km, geen range-mode, normale regen, airco altijd aan, panorama-dak 99,9% dicht, geen AP, veel CC, max. snelheid in NL + 3%, in Duitsland 135-160 km/u, winterset 19", zomerset 20" staggered (285 achter), dagelijks woon-werk 8+8=16 km, daarnaast meeste kilometers in de buurt (= tot 30 km enkele reis) met af en toe een wat langere afstand (= meer dan 30 km enkele reis). Volgens mijn wederhelft met een opa-rijstijl. Rrrelax, you'll live longerrr (Arnold Schwarzenegger).



Laatst gemeten, zit ook op ca. 20%. Heb me daar nog niet in verdiept, maar vind dit best veel. Is zo'n % normaal?

Laadverlies is ~ 10% en nog eens ~ 10% voor "vampire drain" lijkt me niet onmogelijk.
Hmm :oops:
31.000km, 11mnd, 179Wh/km

Jullie moeten elke vijf jaar de keuring door? :p:D Wanneer moet ik een medische keuring laten doen voor mijn autorijbewijs of motorrijbewijs? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
 
  • Funny
Reactions: vdvoorde
Nog even voor degene die denkt dat de airco meer verbruikt dan je lief is:
Vanmiddag bij lekker hoge temperaturen van ruim 25 graden naar huis gereden, 104 km/u over de A2 en de A9 met een klein afsluitend sprintje.
Airco vol aan, geen range mode (wa is da?), verbruik:

View attachment 244229

Ja. met een classic P85 dus. :)
Bij mij dezelfde waarden. Benieuwd wat nat wegdek vandaag bij jou (en anderen doet), want dat heb ik zelf nooit in kaart gebracht.

Op de A13 rij ik bij 19 graden en droog wegdek veelal bij 100 km/u op 150Wh/km. Vandaag met veel water op de weg 170Wh/km.
 
Nog even voor degene die denkt dat de airco meer verbruikt dan je lief is:
Vanmiddag bij lekker hoge temperaturen van ruim 25 graden naar huis gereden, 104 km/u over de A2 en de A9 met een klein afsluitend sprintje.
Airco vol aan, geen range mode (wa is da?), verbruik:

View attachment 244229

Ja. met een classic P85 dus. :)
Heb jij 10 bar in de bandjes?? Haal ik echt nooit met de P85+, ook niet met cruisecontrol op 100km/h.
 
Nog even voor degene die denkt dat de airco meer verbruikt dan je lief is:
Vanmiddag bij lekker hoge temperaturen van ruim 25 graden naar huis gereden, 104 km/u over de A2 en de A9 met een klein afsluitend sprintje.
Airco vol aan, geen range mode (wa is da?), verbruik:

View attachment 244229

Ja. met een classic P85 dus. :)

Had een verbruik van 170 wh/k, het had wel flink geregend voordat ik de weg op ging. Airconditioning stond aan op 20 graden.
Paar dagen geleden reed ik met een nieuwe Tesla rond de 160±164 wh/km op zelfde snelheid. Er zijn toch teveel variabelen om er echt iets nuttigs over te zeggen denk ik.

Oude: 2013 85
Nieuwe: 2017 75
view
 

Attachments

  • IMG_20170830_131710754.jpg
    IMG_20170830_131710754.jpg
    310.3 KB · Views: 43
Pff, ik doe echt mijn best om het omlaag te krijgen maar 244 over 79.000. Tesl afheeft mijn trips gereset dus ik weet nu niet meer hoeveel, trip A had ik nooit gereset namelijk. Maar vandaag 233 met 400 km ofzo, dus al wel wat beter. Maar hoe een Classic P85 160 kan halen is voor mij onbegrijpelijk. Als ik op binnenweg rij met 60km/u haal ik dat alleen.
 
Bij mij dezelfde waarden. Benieuwd wat nat wegdek vandaag bij jou (en anderen doet), want dat heb ik zelf nooit in kaart gebracht.
Pff, ik doe echt mijn best om het omlaag te krijgen maar 244 over 79.000. Tesl afheeft mijn trips gereset dus ik weet nu niet meer hoeveel, trip A had ik nooit gereset namelijk. Maar vandaag 233 met 400 km ofzo, dus al wel wat beter. Maar hoe een Classic P85 160 kan halen is voor mij onbegrijpelijk. Als ik op binnenweg rij met 60km/u haal ik dat alleen.
Waarom zo gefocust op zuinig rijden? Je hebt een P85+ met 21 inch..
trappen met dat hok zou ik zeggen!
Met mijn 4 Tesla's zit ik met allen ruim boven 270kw overall.....Waarom zuinig rijden als je voor een P kiest??