Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Is dat nog met pré heating vd auto te voorkomen?

Deels. Als ik aan een lader hang en zorg dat hij nog volop aan het laden tot vlak voordat ik wegrij, en ook de climate control een half uur van te voren aanzet, is het effect van het hoge verbruik de eerste 20 km wel een stuk minder. Maar da's in mijn geval alleen mogelik bij de eerste rit van de dag. Voor de rit terug naar huis, en eventuele ritten tussendoor, heb ik meestal geen laadpaal beschikbaar. Dus gemiddeld over alle ritten heen stijgt het verbruik toch behoorlijk.
 
Deels. Als ik aan een lader hang en zorg dat hij nog volop aan het laden tot vlak voordat ik wegrij, en ook de climate control een half uur van te voren aanzet, is het effect van het hoge verbruik de eerste 20 km wel een stuk minder.
Zo ervaar ik het ook (echter voor hooguit de eerste 5 a 10 km), de energie om je de cabine en de batterij op te warmen komt dan nog uit het "stopcontact". Alhoewel de batterij als je gaat rijden toch nog verder opgewarmd wordt. Minimale batterijtemperatuur voor rijden ligt kennelijk hoger dan voor laden.
Zomaar een gedachte: Als je echt het maximale wilt halen, cabine voorverwarmen, zodra batterij vol: stukje gaan rijden tot de batterij volledig op temperatuur is, terug aan de lader tot weer vol (en de verwarming aan laten), en dan echt op pad. Of gewoon een goed verwarmde garage hebben (helaas ik niet)
 
Met een kWh meter meet ik ook het verbruik van mijn laadpunt. Na 2000 km is de afname ongeveer 20% meer dan wat de trip meter in de auto aangeeft als het verbruik over die periode. Waaruit blijkt dat er nogal wat verliezen optreden bij het laden, mogelijk ook voor verwarming van de accu. Voorverwarmen heb ik nog niet gedaan dus daar kan het niet aan liggen. Iemand anders ook dergelijke bevindingen?

Mijn Ampera had soms wel 30% meer verbruik uit de meterkast dan de auto zelf aangaf. :scared: Het leek hoger met de schuko adapter (10A) dan met de lolo (16A). 20% meer uit de meterkast dan in de batterij komt te zitten is een rendement van 100/120 = 83%. Dit is volgens mij wel waar je op moet rekenen, afgaande op gebruikservaringen met EV's die ik het afgelopen jaar heb gelezen. Op zijn best kom je in de buurt van de 90%, dat is al heel hoog.

Ik ben zelf nog niet begonnen te meten bij de Tesla, en vraag me af of de stroomsterkte wat uitmaakt voor de laadverliezen. Aangezien die voortkomen uit warmteontwikkeling, zou ik verwachten dat je meer verlies hebt bij 16A dan bij 6A. Maar mijn Ampera leek juist meer te verliezen bij lage stroomsterkte (hoewel ook het laadstation verschilde). Heeft iemand hier verstand van, of zelfs al metingen op zijn Model S verricht?
 
Gisteren terug gereden uit Parijs naar Maastricht.
Even kort afgetopt bij Ikea Paris Nord voor de zekerheid. Vanaf daar 378 km naar Maastricht. Eerste helft van de rit gereden met 90 à 95 km/u op de cc. Verbruik was 189 Wh/km.
Tweede helft van de rit gereden met 100 à 105 km/u op de cc en laatste stukje vanaf de grens 120 km/u. Gemiddeld verbruik over de hele rit was 198 Wh/km.
Blijkt inderdaad makkelijk in te schatten hoe hard je kunt rijden om met niet te weinig maar ook niet te veel range over aan te komen:

image.jpg
 
(al blijft het wat jammer dat we voor 378 km zo langzaam moeten rijden)

Goed gedaan Merijn. Het voorbeeld hoe je zo'n rit met 1 charge opbouwt.
Beginnen iets (±10%) onder de snelheid die je denkt te kunnen gaan rijden (beter gezegd: het Wh/km waarmee je kan rijden om het te halen).
Als je gaandeweg ziet dat je goed zit kan je het wat opschroeven, maar blijf marge aanhouden (onverwachte omleiding, het weer slaat om, etc.).
Het laatste stuk kan je idd dan de marge er zo goed als uit rijden.
Jij zal een tevreden gevoel hebben !

-- edit --
ps, hoe/waar heb je in Parijs geladen? (naast aftoppen bij Ikea)
 
Last edited:
Mijn Ampera had soms wel 30% meer verbruik uit de meterkast dan de auto zelf aangaf. :scared: Het leek hoger met de schuko adapter (10A) dan met de lolo (16A). 20% meer uit de meterkast dan in de batterij komt te zitten is een rendement van 100/120 = 83%. Dit is volgens mij wel waar je op moet rekenen, afgaande op gebruikservaringen met EV's die ik het afgelopen jaar heb gelezen. Op zijn best kom je in de buurt van de 90%, dat is al heel hoog.

Ik ben zelf nog niet begonnen te meten bij de Tesla, en vraag me af of de stroomsterkte wat uitmaakt voor de laadverliezen. Aangezien die voortkomen uit warmteontwikkeling, zou ik verwachten dat je meer verlies hebt bij 16A dan bij 6A. Maar mijn Ampera leek juist meer te verliezen bij lage stroomsterkte (hoewel ook het laadstation verschilde). Heeft iemand hier verstand van, of zelfs al metingen op zijn Model S verricht?


hoe lager de stroom; hoe groter het verlies.
Kijk even op de site van Tesla, de calculator bij Laden.
ScreenShot059.jpg

Daar mee kan je wat simulaties doen.
Je zal merken : hoe lager het laadvermogen; hoe 'duurder' = hoe lager het rendement.
 
En vooral die derde oorzaak niet vergeten waardoor het verbruik in de winter hoger is: de luchtweerstand neemt toe bij lagere temperatuur. Ordegrootte 10% bij 25-30graden kouder dan 'standaard'. In de praktijk is de luchtweerstand in de winter dus rond 5% hoger dan anders, maar het verbruik neemt dan duidelijk meer dan 5% toe!
 
En vooral die derde oorzaak niet vergeten waardoor het verbruik in de winter hoger is: de luchtweerstand neemt toe bij lagere temperatuur. Ordegrootte 10% bij 25-30graden kouder dan 'standaard'. In de praktijk is de luchtweerstand in de winter dus rond 5% hoger dan anders, maar het verbruik neemt dan duidelijk meer dan 5% toe!

inderdaad !! die had ik vergeten ! Koudere lucht, alsook drogere lucht : beide zwaarder dan warme lucht en vochtige lucht -> meer weerstand. (vochtig <> mistig !)
 
inderdaad !! die had ik vergeten ! Koudere lucht, alsook drogere lucht : beide zwaarder dan warme lucht en vochtige lucht -> meer weerstand. (vochtig <> mistig !)

Er zijn veel meer oorzaken van meerverbruik in de winter. De belangrijkste zijn de banden. Deze worden bij koude stugger en veren minder soepel in. Dit kan bij -5 C. tot wel 25% meer rolweerstand opleveren.
Daarnaast wordt het vet of olie in wiellagers en andere aandrijfcomponenten dikker en dat levert ook meer weerstand op.
 
(al blijft het wat jammer dat we voor 378 km zo langzaam moeten rijden)

Goed gedaan Merijn. Het voorbeeld hoe je zo'n rit met 1 charge opbouwt.
Beginnen iets (±10%) onder de snelheid die je denkt te kunnen gaan rijden (beter gezegd: het Wh/km waarmee je kan rijden om het te halen).
Als je gaandeweg ziet dat je goed zit kan je het wat opschroeven, maar blijf marge aanhouden (onverwachte omleiding, het weer slaat om, etc.).
Het laatste stuk kan je idd dan de marge er zo goed als uit rijden.
Jij zal een tevreden gevoel hebben !

-- edit --
ps, hoe/waar heb je in Parijs geladen? (naast aftoppen bij Ikea)

Klopt, het geeft een beter gevoel als je gaandeweg steeds iets harder kunt rijden dan dat je steeds meer zou moeten afremmen. :)

Over het laden in Parijs: RoadTrip Brussel - Parijs (26/11/2013) - Page 2
(had ik in het draadje gezet over de roadtrip van Soulopoulos)
 
hoe lager de stroom; hoe groter het verlies.
Kijk even op de site van Tesla, de calculator bij Laden.

Daar mee kan je wat simulaties doen.
Je zal merken : hoe lager het laadvermogen; hoe 'duurder' = hoe lager het rendement.

Aha, dat zou mijn uitkomst bij de Ampera bevestigen. Ik begrijp alleen niet hoe een lagere stroomsterkte tot hogere verliezen leidt. Misschien dat iemand met verstand hiervan dat kan uitleggen?

Heb zelf wat zitten googlen, en het lijkt erop dat de verliezen bij EV's in het algemeen veel groter zijn bij het laden van een relatief volle accu dan bij een lege accu: Section 3. Battery Charging
In mijn lekenbegrip, het kost meer moeite om de laatste elektronen erin te proppen? Dat is ook waarom de superchargers van Tesla de eerste 80% er veel sneller in kunnen krijgen dan de laatste 20%. Ik vraag me nu af of het zin zou hebben om de accu standaard tot minder dan 90% te laden, als ik weet dat ik de range de volgende dag toch niet nodig heb.
 
yep, ik zit ook aan 250wh/km. dan is de 500km-range ver weg.

maar wél leuk !

- - - Updated - - -



gemiddelde snelheid moet ik nakijken; maar de 'normale' snelheid op de snelweg is 135km/u.




(in de praktijk betekent dit : net onder de flits-snelheid. en als je dan toch eens geflitst zou worden : 50€ )

Heb nog eens een testrit gedaan, deze keer met een mix van autosnelweg en gewone weg, met normale verkeersdrukte. Ik heb toch voor mijn "gewone doen" een verbruik opgetekend van 320Wh/km (25km gereden). De snelweg oprijden, acceleratie naar 140-150 met onmiddellijke invoeging op linkse strook zat ik aan de 500-600Wh/km.

Bref, voor mij zal de typische range dan ronde 280-300km met een laadbeurt zijn, dat is niet slecht vergeleken met de 175km die ik max met mijn huidige wagen doe, maar valt een beetje tegen.

BT
 
Ik heb de afgelopen week vooral op zuinigheid getest en door op de snelweg consequent 100 op cruise control te rijden, en in de stad ook zuinig te rijden, kom ik inmiddels onder de 170 uit over 50 km. (Beste meting 161 over 25 km). Af en toe natuurlijk wel stevig doorrijden, vooral bij proefritjes, maar inmiddels wel consequent onder de 200 per oplaadbeurt. Ik ben benieuwd hoe dat in het voorjaar zal zijn....
Dit stelt me gerust dat indien het nodig is, je de typical range kan verslaan, en je erg lang door kan rijden zonder bij te laden.
Overigens mag je af en toe best fel optrekken, als je daarna maar weer laat regenereren bij het afremmen. Snelheid kost meer stroom dan versnellen ;-)...
 
Ik heb gisteren Middelburg <> Antwerpen gereden met 5 personen in de auto. 130 gereden heen en terug, ritje van 170km en heb 270Wh/km verbruikt! Buiten was het slechts 2 graden en de verwarming stond op 19C.

Waaide volgens mij best, maar schrok sowieso van die 270Wh/km.

(Nog wel weer een duimpje gehad in Antwerpen, blijft leuk!)
 
Ik heb gisteren Middelburg <> Antwerpen gereden met 5 personen in de auto. 130 gereden heen en terug, ritje van 170km en heb 270Wh/km verbruikt! Buiten was het slechts 2 graden en de verwarming stond op 19C.

Waaide volgens mij best, maar schrok sowieso van die 270Wh/km.

(Nog wel weer een duimpje gehad in Antwerpen, blijft leuk!)

Gisteravond ook naar Antwerpen gereden vanuit Amsterdam. Met twee personen, verwarming 19 a 20C, eerste stuk (vanwege trajectcontroles) 100 km/h en daarna 130+ om op tijd te komen. Zat daarmee rond de 250 Wh/km verbruik.
Gemiddeld verbruik na 3 weken en 3100 km nog op 228 Wh/km. Ben benieuwd of dit in de zomer beter gaat worden of dat het niet veel zal uitmaken.
 
Gisteravond ook naar Antwerpen gereden vanuit Amsterdam. Met twee personen, verwarming 19 a 20C, eerste stuk (vanwege trajectcontroles) 100 km/h en daarna 130+ om op tijd te komen. Zat daarmee rond de 250 Wh/km verbruik.
Gemiddeld verbruik na 3 weken en 3100 km nog op 228 Wh/km. Ben benieuwd of dit in de zomer beter gaat worden of dat het niet veel zal uitmaken.
Ja, ik kreeg de auto eind September en had toen een véél beter verbruik.

Toen zat ik zonder problemen rond de 200Wh/km.
 
Ik heb ook het hoge verbruik zoals hier gemeld van rond de 275 kw/h. Nu 600km gereden.
Als ik dan uitreken wat het daadwerkelijk kost, schrik ik toch wel.

Ook door het verlies met laden. Ik heb totaal volgens mijn laadpunt 225kWh geladen.
Echter in de tesla is slechts 175,5 kWh aangekomen. Een verlies van 23%!!
Met die 225kWh bruto (oftewel 175,5 netto) heb ik dus 600km gereden. Dit kost mij dus € 45,- (225 kWh x € 0,20).
Met een brandstofauto zou ik 50 liter (1 op 12) getankt hebben en kost mij dit € 84,50 (50l x € 1,69).
Tuurlijk is het goedkoper maar ik had toch gehoopt op een veel groter verschil!!!
 
Ik heb ook het hoge verbruik zoals hier gemeld van rond de 275 kw/h. Nu 600km gereden.
Als ik dan uitreken wat het daadwerkelijk kost, schrik ik toch wel.

Ook door het verlies met laden. Ik heb totaal volgens mijn laadpunt 225kWh geladen.
Echter in de tesla is slechts 175,5 kWh aangekomen. Een verlies van 23%!!
Met die 225kWh bruto (oftewel 175,5 netto) heb ik dus 600km gereden. Dit kost mij dus € 45,- (225 kWh x € 0,20).
Met een brandstofauto zou ik 50 liter (1 op 12) getankt hebben en kost mij dit € 84,50 (50l x € 1,69).
Tuurlijk is het goedkoper maar ik had toch gehoopt op een veel groter verschil!!!
Welke auto rijdt 1:12 met de rijstijl en performance van jouw Tesla bij 275Wh/km? 7,5ct/km daar moet je toch 1:24 voor rijden in een ICE!
 
Ik rijd slechts 200km op een volle lading (80%). En dan rijd ik normaal. Als ik flink gas geef dan red ik die 200km niet eens.
Ik heb geen zin om alles uit te zetten, want daar heb ik toch niet zo'n auto voor gekocht met alle opties.
Als ik in mijn brandstofauto (Audi S5 Cabrio) rustig rijd dan haal ik wel die 1 op 12.
Maar goed ik vindt het verschil gewoon erg klein, en had gehoopt dat het verschil groter zou zijn geweest.