Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Idd best groot verlies. Deel gaat natuurlijk zitten in voorverwarmen auto, batterij, 8% al in de electronica/lader voordat er iets in de batterij komt. Batterij is vervolgens niet een 1 op 1 opslag/teruggeef luik. Wat daar het verlies van zal zijn weet ik niet. Zal wel interessant zijn om te zien of het in de lente/zomer een stuk efficienter zal zijn.
 
Ik rijd slechts 200km op een volle lading (80%). En dan rijd ik normaal. Als ik flink gas geef dan red ik die 200km niet eens.
Ik heb geen zin om alles uit te zetten, want daar heb ik toch niet zo'n auto voor gekocht met alle opties.
Als ik in mijn brandstofauto (Audi S5 Cabrio) rustig rijd dan haal ik wel die 1 op 12.
Maar goed ik vindt het verschil gewoon erg klein, en had gehoopt dat het verschil groter zou zijn geweest.

Dat is wel erg weinig… Maar is dat en 60 of 85 uitvoering ?
 
De 85 uitvoering, maar het voelt als een 60 uitvoering kan ik je vertellen!

Dat kan ik me voorstellen… Ik zit met een P85 echt veel hoger dan 200. Op een DAILY load zou ik nu op pakweg max 300 uitkomen (rij dat zelden op een dag.)
Wat is je gemiddelde verbruik in wh/km. Ik zat totdat temperatuur naar beneden ging en ik tegelijk winterbanden kreeg op 220 wh/km gemiddeld.
 
Ik zit nu op 275 wh/km

275 is hoog. Behalve factoren als temperatuur, winterbanden etc. is met name constante snelheid relevant. En de vraag of je veel korte ritten rijdt. Het gebruik over de eerste km is altijd hoog. Er is een mooi plaatje over hevel energie nu echt beschikbaar is en waar de rest heen gaat (heb het even niet bij de hand..) - maar mijn beeld is dat je zelfs met 275 toch iig 250 km moet kunnen rijden.
Nogmaals snelheid maakt het echte verschil. Ik rij veel noodgedwongen op de A2 met trajectcontrole - 104 km/hr. Ik kom dan nu op 220 tot 240 en eind september op pakweg 200. Het veel rustiger rijden op Cruise Control heeft ook een positief effect
 
Wat wel interessant is om te zien is dat nu iedereen met zijn neus op de feiten wordt gedrukt met hoe veel energie er wel niet nodig is om jou + 2 ton aan auto van A naar B toe te brengen.

In een ICE staat niemand hier eigenlijk bij stil, maar het is wel goed dat steeds meer mensen dit beginnen te begrijpen. We staan namelijk niet aan de vooravond van een olie crisis, maar eerder aan een algehele energie crisis waar welke vorm van energie dan ook alleen maar duurder zal blijven worden.

Met een ICE hebben we rustig zo'n 600kWh aan energie in de tank, waar we nu met ongeveer 80kWh het moeten doen.
 
Wat wel interessant is om te zien is dat nu iedereen met zijn neus op de feiten wordt gedrukt met hoe veel energie er wel niet nodig is om jou + 2 ton aan auto van A naar B toe te brengen.

In een ICE staat niemand hier eigenlijk bij stil, maar het is wel goed dat steeds meer mensen dit beginnen te begrijpen. We staan namelijk niet aan de vooravond van een olie crisis, maar eerder aan een algehele energie crisis waar welke vorm van energie dan ook alleen maar duurder zal blijven worden.

Met een ICE hebben we rustig zo'n 600kWh aan energie in de tank, waar we nu met ongeveer 80kWh het moeten doen.
Daarmee vergeleken rijden we nu allemaal erg energiezuinig.
 
Moet ik me nu schamen voor me 208wh/km over 1500km? en dat zijn bijna allemaal ritjes van 150km+ (en veel cruise control).

marcel

Gisteren van Culemborg naar De Woude. Een heerlijk ontspannen ritje op mijn gemak, rond 100 km/u op cc. Gemiddeld 189 wh/km. Maximaal geladen tot typical 398 km. Als je rustig optrekt en direct de cruise-control gebruikt kun je zomaar ruim 400 km rijden.
 
Met een koude batterij en koude cabine gaan rijden kost echt een berg energie. Is er al iemand die bijgehouden heeft om dat van 0 graden op temperatuur te krijgen? Ik denk dat het wel eens 2-4kWh kan zijn voordat je batterij is opgewarmd en de cabine 20gr is.

Mijn verbruik over de eerste 1400km is rond de 265Wh/km, maar ik rij dan ook vaak korte stukken.
 
Met een koude batterij en koude cabine gaan rijden kost echt een berg energie. Is er al iemand die bijgehouden heeft om dat van 0 graden op temperatuur te krijgen? Ik denk dat het wel eens 2-4kWh kan zijn voordat je batterij is opgewarmd en de cabine 20gr is.

Mijn verbruik over de eerste 1400km is rond de 265Wh/km, maar ik rij dan ook vaak korte stukken.

Ik heb het eens bijgehouden, als ik me goed herinner: van 3 naar 18 gr in 22 minuten kost 1,7 kWh
 
Mijn verbruik over de eerste 1400km is rond de 265Wh/km, maar ik rij dan ook vaak korte stukken.

Nou, dan moet ik ook maar eens met de billen bloot: over een dikke 5200 kilometer gemiddeld 241Wh/km.

Veel korte stukken in de (drukke) stad en stukjes snelweg vaak onder de 30km. Paar lange stukken erin en sinds enkele weken winterbanden. Dat laatste heeft wel enige negatieve impact heb ik het idee?
 
Gisteren de Tesla opgehaald. Ik woon in Tilburg, dus het was een thuiswedstrijd. Daarna moest ik rechtstreeks naar Seppe en vervolgens naar huis, bij elkaar zo'n 100km. Ik heb de auto 'vol' (=80%?) meegekregen, maar toen ik thuis kwam had ik nog maar 170km range over. Nee, ik heb me inderdaad niet ingehouden tijdens die rit, want vanwege de ontbrekende rode stekker verwachtte ik vandaag toch met de ICE naar Middelburg te moeten.

Maar vanochtend was ik vroeg wakker, en ik bedacht me dat als ik meteen op zou staan, ik naar de SuperCharger in Oosterhout zou kunnen rijden om daar op te laden voor Middelburg. Na ongeveer 45 minuten de menu's verkennen was de accu weer 'vol' (=80%?) en kon ik naar Middelburg. Ik heb niet de gebruiken 150km/u gereden, maar zo'n 135 op de cruise-control, wat ik vaak niet eens haalde vanwege overig verkeer. Ik had de verwarming in eerste instantie niet aanstaan, maar na 15 minuten besloegen de ramen en had ik geen andere keuze dan de verwarming toch maar in te schakelen. Eenmaal in Middelburg was de projected range in het energiepaneel 136km, precies de afstand naar huis.

Vanmiddag was de range nog een paar km verder teruggelopen en ondanks dat ik netjes 120km/u reed daalde de projected range tot ver onder wat ik nodig had. De verwarming uitzetten deed naast het netjes 120km/u rijden (op een 130km/u weg) wonderen. Wel werd het steeds kouder. Bij Roosendaal zat ik te vernikkelen in de auto. Ik zou met de projected range wel thuiskomen, zelfs met 20km over, maar ik vond het gewoon te koud om nog 30 minuten in door te brengen. Dus maar weer via Oosterhout. Tijdens het laden de verwarming weer aangezet en met een halve lading weer naar huis gereden.

Al met al vind ik de range een beetje tegenvallen. Ik had op de heenweg natuurlijk ook netjes 120km/u kunnen rijden, maar vanuit Oosterhout met een volle accu vertrekken levert ook 15km voorsprong op. De verwarming kan echt niet uit, want daarmee komt mijn zicht in gevaar en vernikkelen van de kou hoort niet bij een auto van deze klasse. Alles bij elkaar denk ik dat ik mijn dagelijkse 2x 136km niet haal als ik standaard laad en de maximale snelheid ter plaatse van 120 en 130km/u aanhoud. Dat vind ik wel een beetje tegenvallen.

Vannacht laad ik de volle 100% op. Als ik opsta zal ik ook meteen de verwarming aanzetten, zodat de accu alvast op netspanning op temperatuur kan komen, voordat ik wegrij. (Het zou overigens een mooie feature zijn om dat scheduled te kunnen doen, waarbij ik in kan stellen wanneer ik wil vertrekken zodat de auto op dat tijdstip zijn interieur en accu op netspanning al heeft verwarmd.) Morgen probeer ik de heen- en terugweg met verwarming op 120/130km/u af te leggen. Als ik het niet haal, zien jullie mij 's avonds waarschijnlijk in Oosterhout :)
 
Ongeveer twee jaar geleden heeft Tesla aangegeven dat de verwarming " automatisch" je dagelijkse ritten zou herkennen en ervoor zou zorgen dat de auto warm of koud zou klaar staan. Ook zou de opgewarmde accu ervoor zorgen dat de binnentemparatuur twee uur gelijk zou blijven nadat de auto gepakeerd staat (restwarmte)

We hebben nog heel veel handige update's te gaan.
 
120 is niet "netjes" als het om range gaat. Bij 100 is hij stukken zuiniger. Dat haalt heel veel meer uit dan de verwarming uit zetten...
Dat kon ik niet over mijn hart krijgen: 100 op de snelweg gaan rijden met zo'n auto. Dan maar koukleumen, dat ziet toch niemand :). Met het uitschakelen van de verwarming bleef de projected range voor zo'n 20km op 120km hangen: Precies wat ik nodig had om thuis te komen. De SC had ik waarschijnlijk wel gehaald, dus heb ik voor niks gekleumd. Het is een leerproces. Misschien was het niet eens de verwarming, maar is de projected range aan het begin van een koude rit altijd wat pessimistisch.

En: Wat een auto! Ik herinner me de proefrit nog, maar dit was nog veel beter. Een collega vroeg me of hij 'helemaal stil' was, dus ik zei: "Née, als ik je op de snelweg inhaal hoor je me lachen."