Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
..............

In totaal 297km afgelegd. Hoofdzakelijk snelweg (ca. 250km) en de resterende stukken in de stad. Onderweg nog 2 uurtjes bijgeladen aan een charger in Amsterdam dus zo'n 70km bijgetankt. Bij thuiskomst nog 34km over.
Een snelle rekensom leert dat ik dan ongeveer 261km kan afleggen op een full charge alvorens de meter 0km range aangeeft.

Weet je zeker dat je in Amsterdam 11kW mode3 hebt geladen, of stond je wellicht bij een bij een 1 fase 16A laadpunt en heb je dus veel minder km's geladen ?
Onder vergelijkbare omstandigheden haal ik ca. 340 km op een full charge. (85S, 19 inch Sottozero 2)
 
Na 3 maanden in mijn Tesa Model S 85 te hebben gereden nu totaal 17800km. Gemiddeld verbruik 260watt/km, doe veel demo ritjes Ik haal maximaal 400km indien ik rustig met 100km op cruise controle doorrijd. Heb wel de indruk dat ik maximaal 75kwh van de accu kan gebruiken. Waar blijft de andere 10kwh? Brick bescherming is 4kwh maar die andere 6kwh?

Plaatje over de range met uitleg Alle tips tricks over het kopen en hebben van een Tesla Model S | Tesla Transformation
Wel goed dat ze in noorwegen onder 0 ook 400km halen Tesla 400km range with temp 0 in Norway | Tesla Transformation
Alles uitgelegd over range
 
Na 3 maanden in mijn Tesa Model S 85 te hebben gereden nu totaal 17800km. Gemiddeld verbruik 260watt/km, doe veel demo ritjes Ik haal maximaal 400km indien ik rustig met 100km op cruise controle doorrijd. Heb wel de indruk dat ik maximaal 75kwh van de accu kan gebruiken. Waar blijft de andere 10kwh? Brick bescherming is 4kwh maar die andere 6kwh?

5.1 kWh is "zero Mile" protection
 
Na 3 maanden in mijn Tesa Model S 85 te hebben gereden nu totaal 17800km. Gemiddeld verbruik 260watt/km, doe veel demo ritjes Ik haal maximaal 400km indien ik rustig met 100km op cruise controle doorrijd. Heb wel de indruk dat ik maximaal 75kwh van de accu kan gebruiken. Waar blijft de andere 10kwh? Brick bescherming is 4kwh maar die andere 6kwh?

Plaatje over de range met uitleg Alle tips tricks over het kopen en hebben van een Tesla Model S | Tesla Transformation
Wel goed dat ze in noorwegen onder 0 ook 400km halen Tesla 400km range with temp 0 in Norway | Tesla Transformation
Alles uitgelegd over range
Welkom op dit forum Vincent! Je kunt vast een zinvolle bijdrage leveren na zoveel praktijkervaring (met de Tesla en de Leaf).
 
Na 3 maanden in mijn Tesa Model S 85 te hebben gereden nu totaal 17800km. Gemiddeld verbruik 260watt/km, doe veel demo ritjes Ik haal maximaal 400km indien ik rustig met 100km op cruise controle doorrijd. Heb wel de indruk dat ik maximaal 75kwh van de accu kan gebruiken. Waar blijft de andere 10kwh? Brick bescherming is 4kwh maar die andere 6kwh?
image.jpg


ter verduidelijking : het gekende plaatje....

- - - Updated - - -

Welkom op dit forum Vincent! Je kunt vast een zinvolle bijdrage leveren na zoveel praktijkervaring (met de Tesla en de Leaf).

@Vincent : zie ook Sticky Relevante lijstjes. Laadpunten MembersVoorMembers.

Ik weet dat je jouw laadpunt open stelt voor TeslaRijders, graag toevoegen aan onze (intussen best mooie) lijst.
 
Vandaag even een testje gedaan

10 km met 85 km/h achter een vrachtwagen aan gereden. Afstand van drie autolengtes aangehouden. Temperatuur op 20, stoelverwarming op 1. Gemiddeld verbruik 151 Wh/km. Valt niet tegen, maar vergt wel discipline.

Wat me opviel was dat toen ik weer optrok naar 120 en dit 2 km volhield, het gemiddeld verbruik over de laatste 10 km al gestegen was naar 202 Wh/km, terwijl ik alleen met de accelleratiepiek boven de 250 Wh/km uitgekomen ben.

mijn voorlopigheid conclusie: wanneer het nodig is, zijn er best wat extra km's uit de Tesla te trekken. Wanneer het niet nodig is, maak je je zuinige gedrag snel weer ongedaan als je weer normale snelheden aanhoudt
 
Afgelopen zondag zat ik wat krap en de laatste 80 km richting Zevenaar zeer zuinig gereden. Zodanig dat ik op 0 km projected/typical range left probeerde uit te komen. Wetende dat je dan nog ongeveer 5 kWh over hebt als reserve. Uiteindelijk heb ik de laatste twee km uit deze reserve moeten halen.

Wat ik me afvroeg is of iemand weet of dit effect heeft op de levensduur van de batterij ?? Maw - zou je dit eigenlijk moeten voorkomen ?

0 km left 2.jpg


0 km left.jpg
 
Hoe langzaam moet je rijden om 'typical range' te kunnen halen

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat de opgegeven 502km (vh. 480km) rated range volstrekt belachelijk is. Tesla wist mij vorige week als reactie op mijn klacht te melden dat zij NEDC rating mogen communiceren en dat zij dat dus ook doen. Ik vind dat 'dus' niet zo voor de hand liggend. Als je dealers wezels noemt, en pomphouders olieboeren, dan neem je daarmee een 'moral high-ground' in en dat schept verwachtingen als je een range opgeeft. In dezelfde reactie werd ook gezegd dat ze heel eerlijk zijn over het niet kunnen halen van die rated range. Laten we dan voor wat het is.

Tesla geeft echter ook een typical range op. Bij een normal charge zou die 350km zijn, hetzelfde getal wat ik voor aanschaf kreeg toen ik informeerde naar de reële range. In mijn beleving is typical range het bereik dat je mag verwachten bij normaal gebruik. De energiegrafiek geeft met een stippellijn aan bij welk verbruik de typical range gehaald kan worden en dat is bij 200Wh/km. Vooropgesteld dat snelwegkilometers op de CC zo'n beetje de zuinigste kilometers zijn* ben ik eens gaan proberen bij welke snelheid op de CC mijn auto zo'n beetje op die 200Wh/km stippellijn uitkomt. Het hangt een beetje van de omstandigheden af, maar gemiddeld zit ik dan rond de 95km/h.

Persoonlijk vind ik 95km/h geen typische snelheid en velen met mij, verwacht ik. Op Amerikaanse snelwegen is 60m/h misschien wat gangbaarder, maar in Europa ben ik altijd blij dat ik er niet achter rijd.

Vraag: Hoe langzaam moet jij rijden om 'typical range' (of 200Wh/km) te halen?


*: (Zelfs als snelwegkilometers niet als de zuinigste kilometers worden aangehouden, zijn het wel de talrijkste kilometers en zouden ze veruit het grootste aandeel in een gewogen gemiddelde hebben)
 
Dat die range belachelijk is slaat nergens op. Die range is volgens de NEDC normen opgenomen en daarom gewoon te gebruiken zoals Tesla al aangeeft. Ik ben wel met je eens dat het Tesla zou sieren als zij nauwkeuriger zouden aangeven onder welke omstandigheden bepaalde afstanden behaald kunnen worden.

Die typical range van 350km is gebaseerd op 81.1 kWh aan energie. Dat houdt 81.1kWh / 350 = 2.317 kWh/km in. Oftewel 231.7 wh/km. Zoals eerder in dit topic al is aangegeven zijn de afstanden gebaseerd op accugebruik van 81.1kWh.
Dus 200 wh/km is niet het juiste gebruik van energie per km, het is 231.7 wh/km. En dat Tesla de 502 al aanpast naar 350 vind ik heel netjes en dit lijkt mij dan ook niet ver af te liggen van het gebruik bij Nederlandse snelheden. In dit forum kom ik veel personen tegen die rond die 230 gemiddeld zitten en dat is dan met koude temperaturen.
Daarnaast zijn snelwegkilometers niet de zuinigste en geeft Tesla ook aan dat hun actieradius gebaseerd is op een snelheid van zo'n 88 km/u. En is het belangrijk dat nu wel blijkt (en dit was ook te verwachten) dat de omstandigheden veel invloed hebben op de actieradius. Misschien nog wel meer dan bij ICE-auto's. Dus om vele reacties voor mij te herhalen: De actieradius die een fabrikant opgeeft is praktisch nauwelijks haalbaar in het gewone dagelijkse rijden. Dat dit nu opeens een probleem is is aan de ene kant flauw aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat Tesla als pionier hier wel een voortrekkersrol in kan spelen. En dat doen ze maar deels door wel 502 km te adverteren en mondeling 350 te communiceren.
 
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat de opgegeven 502km (vh. 480km) rated range volstrekt belachelijk is. Tesla wist mij vorige week als reactie op mijn klacht te melden dat zij NEDC rating mogen communiceren en dat zij dat dus ook doen. Ik vind dat 'dus' niet zo voor de hand liggend. Als je dealers wezels noemt, en pomphouders olieboeren, dan neem je daarmee een 'moral high-ground' in en dat schept verwachtingen als je een range opgeeft. In dezelfde reactie werd ook gezegd dat ze heel eerlijk zijn over het niet kunnen halen van die rated range. Laten we dan voor wat het is.

Tesla geeft echter ook een typical range op. Bij een normal charge zou die 350km zijn, hetzelfde getal wat ik voor aanschaf kreeg toen ik informeerde naar de reële range. In mijn beleving is typical range het bereik dat je mag verwachten bij normaal gebruik. De energiegrafiek geeft met een stippellijn aan bij welk verbruik de typical range gehaald kan worden en dat is bij 200Wh/km. Vooropgesteld dat snelwegkilometers op de CC zo'n beetje de zuinigste kilometers zijn* ben ik eens gaan proberen bij welke snelheid op de CC mijn auto zo'n beetje op die 200Wh/km stippellijn uitkomt. Het hangt een beetje van de omstandigheden af, maar gemiddeld zit ik dan rond de 95km/h.

Persoonlijk vind ik 95km/h geen typische snelheid en velen met mij, verwacht ik. Op Amerikaanse snelwegen is 60m/h misschien wat gangbaarder, maar in Europa ben ik altijd blij dat ik er niet achter rijd.

Vraag: Hoe langzaam moet jij rijden om 'typical range' (of 200Wh/km) te halen?


*: (Zelfs als snelwegkilometers niet als de zuinigste kilometers worden aangehouden, zijn het wel de talrijkste kilometers en zouden ze veruit het grootste aandeel in een gewogen gemiddelde hebben)

Op de A2 tussen Utrecht en Abcoude met 100km/uur op de CC haal ik makkelijk 190Wh/km.
 
Mijn gegevens tot nu toe.
Vanmorgen rit N18, A18, A12,A2 80 waar 80 rest 100CC. (Groenlo, Amsterveen) 4 graden.
Over het algemeen is de rit terug zuiniger =, waarschijnlijk door windrichting en later op de dag (hogere temperatuur).
Totaal is vanaf 20 november inclusief demo ritten.
Met kerst in Arnemuiden in huisje gezeten, Zeeland A58 geeft hoger verbruik wat ik nog steeds moet compenseren (teller B)
S85 met 19" standaard velgen en standaard banden. Sinds kort geen verlaging meer software 5.8 maar nog geen verschil gemerkt in verbruik. Vanmorgen accu wel voorverwarmd door uitgesteld laden maar interieur niet (app deed het niet), dus bult in verbruik bij start rit.

verbruik20130114.jpg
 
Met 100 op CC A2 (Utrecht-Amsterdam) komen er nog maar weinig auto's voorbij. Op de A12 is dat anders omdat daar geen traject controle staat.
Het wordt een sport om Projected Average 50km onder de typical range te krijgen. Ik ga alleen niet meer onder de 100 rijden wat ik soms bij de ICE wel deed omdat deze de fabriekscijfer in het geheel niet haalde.
Maar soms ook sprintjes met KPMG boys (audi, bmw) bij stoplicht en demoritjes met belangstellenden.
Ben nog steeds aan het spelen met uitschakelen CC en uitrollen/regeneratie.
Mis erg in app knop om tegelijkertijd accu en interieur op te warmen, zonder je instellingen van heating aan te passen naar automatisch.
Ik geniet van de auto jammer van de storingen (navigatie, niet opstarten auto reset nodig, auto heeft onderhoud nodig) die ik nu heb maar die worden 21 januari verholpen.
 
Dat die range belachelijk is slaat nergens op. Die range is volgens de NEDC normen opgenomen en daarom gewoon te gebruiken zoals Tesla al aangeeft. Ik ben wel met je eens dat het Tesla zou sieren als zij nauwkeuriger zouden aangeven onder welke omstandigheden bepaalde afstanden behaald kunnen worden.

Die typical range van 350km is gebaseerd op 81.1 kWh aan energie. Dat houdt 81.1kWh / 350 = 2.317 kWh/km in. Oftewel 231.7 wh/km. Zoals eerder in dit topic al is aangegeven zijn de afstanden gebaseerd op accugebruik van 81.1kWh.
Dus 200 wh/km is niet het juiste gebruik van energie per km, het is 231.7 wh/km. En dat Tesla de 502 al aanpast naar 350 vind ik heel netjes en dit lijkt mij dan ook niet ver af te liggen van het gebruik bij Nederlandse snelheden. In dit forum kom ik veel personen tegen die rond die 230 gemiddeld zitten en dat is dan met koude temperaturen.
Daarnaast zijn snelwegkilometers niet de zuinigste en geeft Tesla ook aan dat hun actieradius gebaseerd is op een snelheid van zo'n 88 km/u. En is het belangrijk dat nu wel blijkt (en dit was ook te verwachten) dat de omstandigheden veel invloed hebben op de actieradius. Misschien nog wel meer dan bij ICE-auto's. Dus om vele reacties voor mij te herhalen: De actieradius die een fabrikant opgeeft is praktisch nauwelijks haalbaar in het gewone dagelijkse rijden. Dat dit nu opeens een probleem is is aan de ene kant flauw aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat Tesla als pionier hier wel een voortrekkersrol in kan spelen. En dat doen ze maar deels door wel 502 km te adverteren en mondeling 350 te communiceren.

Wat dat betreft is de communicatie van Renault rond hun Renault Zoe correcter. Zij vermelden wel met trotst het NEDC-bereik van 210 km omdat zij daarmee beter scoren dan alle vergelijkbare concurrenten, maar in alle brochures en communiqués vermelden zij schriftelijk een realistisch bereik van 150 km in de zomer en een dikke 100 bij koude temperaturen. En eerlijk gezegd: dat bereik blijkt nu ook realistisch te zijn. Ik haal momenteel een bereik van 140 km.