Ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat de opgegeven 502km (vh. 480km) rated range volstrekt belachelijk is. Tesla wist mij vorige week als reactie op mijn klacht te melden dat zij NEDC rating mogen communiceren en dat zij dat dus ook doen. Ik vind dat 'dus' niet zo voor de hand liggend. Als je dealers wezels noemt, en pomphouders olieboeren, dan neem je daarmee een 'moral high-ground' in en dat schept verwachtingen als je een range opgeeft. In dezelfde reactie werd ook gezegd dat ze heel eerlijk zijn over het niet kunnen halen van die rated range. Laten we dan voor wat het is.
Tesla geeft echter ook een typical range op. Bij een normal charge zou die 350km zijn, hetzelfde getal wat ik voor aanschaf kreeg toen ik informeerde naar de reële range. In mijn beleving is typical range het bereik dat je mag verwachten bij normaal gebruik. De energiegrafiek geeft met een stippellijn aan bij welk verbruik de typical range gehaald kan worden en dat is bij 200Wh/km. Vooropgesteld dat snelwegkilometers op de CC zo'n beetje de zuinigste kilometers zijn* ben ik eens gaan proberen bij welke snelheid op de CC mijn auto zo'n beetje op die 200Wh/km stippellijn uitkomt. Het hangt een beetje van de omstandigheden af, maar gemiddeld zit ik dan rond de 95km/h.
Persoonlijk vind ik 95km/h geen typische snelheid en velen met mij, verwacht ik. Op Amerikaanse snelwegen is 60m/h misschien wat gangbaarder, maar in Europa ben ik altijd blij dat ik er niet achter rijd.
Vraag: Hoe langzaam moet jij rijden om 'typical range' (of 200Wh/km) te halen?
*: (Zelfs als snelwegkilometers niet als de zuinigste kilometers worden aangehouden, zijn het wel de talrijkste kilometers en zouden ze veruit het grootste aandeel in een gewogen gemiddelde hebben)