Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn gemiddelde verbruik over mijn 6700km tot nu toe is 258Wh/km. Natuurlijk zitten daar wat wilde proefritjes tussen, maar die zijn vaak maar kort. De overgrote meerderheid zijn Tilburg-Middelburg-Tilburg van strikt 120km/h op de CC, goed voor 2330km per week. Verder zitten er per weekend nog maximaal 200km aan ritjes tot maximaal 130...140km/u tussen.

Al met al vind it 258Wh/km fors voor een gemiddelde. Volgens de tripmeter is het gemiddelde verbruik voor Tilburg-Middelburg-Tilburg met strikt 120km/h op de CC 247Wh/km. Cumulatief is dat 66.1kWh voor 267.2km. Mijn aparte kWh meter staat nu op 1654.1kWh, maar ik ben al een aantal keer bij de SuperCharger langs geweest. Als ik morgenochtend niet vergeet nog eens op de meter te kijken, weet ik hoeveel kWh de accu in gaat om er 66.1kWh uit te kunnen halen.
 
Onzin; Een auto is ontworpen om bepaalde specificaties te halen bij nominale temperaturen. Dat de accu vanwege allerlei chemische en natuurkundige beperkingen de beste prestaties levert bij 20°C is een eigenschap waarbij bij het ontwerp rekening mee gehouden dient te worden. Dat noemen we overdimensionering. Een buitentemperatuur van 10°C is een nominale temperatuur en een auto moet ontworpen zijn om bij deze temperatuur normale prestaties te leveren. Dat soort temperaturen zijn geen excuus voor verminderde prestaties.

Temperaturen van -5°C of lager en +30°C of hoger zouden wel als edge-cases bestempeld kunnen worden waarbij verminderde prestaties verwacht mogen worden maar, nogmaals, +10°C niet. Het is per slot van een rekening een auto en een auto is gemaakt voor gebruik buitenshuis; Het is geen NS trein. Overigens hanteert de grote-mensen-autoindustrie een temperatuurbereik van -40°C tot +85°C (automotive grade).

Leuke video van Chris Porritt, VP Vehicle Engineering van Tesla, over hoe het in onze MS werkt als het kouder wordt: Tesla Model S - Cold Weather Performance
Alleen even door het sales-verhaal heen kijken....:smile:
 
Mijn gemiddelde verbruik over mijn 6700km tot nu toe is 258Wh/km. Natuurlijk zitten daar wat wilde proefritjes tussen, maar die zijn vaak maar kort. De overgrote meerderheid zijn Tilburg-Middelburg-Tilburg van strikt 120km/h op de CC, goed voor 2330km per week. Verder zitten er per weekend nog maximaal 200km aan ritjes tot maximaal 130...140km/u tussen.

Al met al vind it 258Wh/km fors voor een gemiddelde. Volgens de tripmeter is het gemiddelde verbruik voor Tilburg-Middelburg-Tilburg met strikt 120km/h op de CC 247Wh/km. Cumulatief is dat 66.1kWh voor 267.2km. Mijn aparte kWh meter staat nu op 1654.1kWh, maar ik ben al een aantal keer bij de SuperCharger langs geweest. Als ik morgenochtend niet vergeet nog eens op de meter te kijken, weet ik hoeveel kWh de accu in gaat om er 66.1kWh uit te kunnen halen.

Met 247wh/km zou je met 75.9 kWh nog 307 km kunnen halen. Valt nog best mee. Voor wat betreft het gebruik: ik denk dat je voornamelijk de wind de schuld kan geven. Is de heenweg beduidend minder zuinig dan de terugweg? Met een overwegend (noord/zuid)-westelijke wind in Nederland is dat waarschijnlijk de boosdoener.
 
Leuke video van Chris Porritt, VP Vehicle Engineering van Tesla, over hoe het in onze MS werkt als het kouder wordt: Tesla Model S - Cold Weather Performance
Alleen even door het sales-verhaal heen kijken....:smile:
Ik heb me lang afgevraagd of de deurgrepen nog wel naar buiten komen met een dikke laag ijzel op de deuren, maar dit filmpje laat zien dat daar genoeg kracht achter zit. Hij heeft me overigens ook al eens een keer 'gebeten', maar bij het naar binnen trekken van de grepen zit er een veer achter, waardoor de beet slechts mild is.

- - - Updated - - -

Met 247wh/km zou je met 75.9 kWh nog 307 km kunnen halen. Valt nog best mee.
Maar met een dagelijkse lading van 67.4kWh is het maar 272km en voor een dagelijkse trip van 267.2km is dat krap aan. Ik laad de auto ruim 300x per jaar. Nu laad ik voor de veiligheid halverwege tussen een normal- en range charge. Volgend jaar zal ik waarschijnlijk elke dag een range charge moeten doen om het te halen. Het jaar daarop zal ik naast dat waarschijnlijk niet harder dan 100km/h kunnen rijden.

Voor wat betreft het gebruik: ik denk dat je voornamelijk de wind de schuld kan geven. Is de heenweg beduidend minder zuinig dan de terugweg?
Met een overwegend (noord/zuid)-westelijke wind in Nederland is dat waarschijnlijk de boosdoener.
Helaas niet; Ik heb voornamelijk last van zijwind.
 
deze morgen mijn ronde record verbeterd. 141wh/km over de laatste 10km (even stond hij op 135wh)

omstandigheden:
60kwh batterij 1/3 vol, 7° buiten, voorverwarmde auto, zetelverwarming aan (stand 1), airco uit. 19" velgen met winterbanden Pirelli SottozeroII
provinciale en stadswegen gemiddeld 50km/uur

2014-01-17 07.45.19.jpg


dus: de 480km die tesla promoot is niet gelogen. op deze manier doe je met 80kwh zelfs 567km.:wink:
 
Last edited:
deze morgen mijn ronde record verbeterd. 141wh/km over de laatste 10km (even stond hij op 135wh)

omstandigheden:
60kwh batterij 1/3 vol, 7° buiten, voorverwarmde auto, zetelverwarming aan (stand 1), airco uit. 19" velgen met winterbanden Pirelli SottozeroII
provinciale en stadswegen gemiddeld 50km/uur

dus: de 480km die tesla promoot is niet gelogen. op deze manier doe je met 80kwh zelfs 567km.:wink:
Ik snap niet hoe je dit doet. OOK met 50km/h zit ik niet zo laag. Zeker vanwege al het optrekken en remmen.

Bizar lage scores!
 
Is een 60 kWh versie niet gewoon lichter? Dat moet toch ook schelen?

ja, ik dacht een 100kg.
Maar een groot deel daar van compenseer ik zelf met mijn 95kg:wink:

ik ben eventueel bereid om mijn 60kwh te ruilen met een 85kwh batterij:smile:

- - - Updated - - -

Ik snap niet hoe je dit doet. OOK met 50km/h zit ik niet zo laag. Zeker vanwege al het optrekken en remmen.

Bizar lage scores!

rustig rijden met een zacht muziekje aan, regen op max en proberen om niet stil te staan. al lukt dit laatste niet altijd.

volgens mij kan het nog een stuk lager: als het warmer wordt, en de lichten uit kunnen, zetelverwarming uit en zomerbanden onder de auto....ik gok op 125wh/km.
Wordt vervolgd!
 
Last edited:
Tsja, als we het zo gaan doen... Zoek even de grafiek op die wel elders op het forum staat. Als ik mij goed herinner is 40 km/u optimaal.
Zoek vervolgens een maximaal verlaten asfalt weg, een chauffeur formaat jockey van 30 kg en laat hem alleen zo lang mogelijk op die snelheid rijden.
Oja en vergeet niet dit kinderstoeltjes eruit te slopen. Maar als we toch bezig zijn: ook alle andere stoelen er maar uit.
Op het Amerikaanse deel van het forum staat een verslag van een vader en zoon die het afstandsrecord ver boven de 500 hebben gebracht.
Als ik mij goed herinner heb ze er wel zo'n 17 uur over gedaan. Leuk! (maar in de dagelijkse praktijk natuurlijk volkomen nutteloos, of zie ik iets over het hoofd?) :frown:
 
En dan hebben anderen de naam zuinig te zijn...

ja, maar op andere momenten smos is er wel mee hoor. mijn algemeen gemiddelde over 3000km zit op 240wh/km.

het is gewoon even voor de kick hé:wink:

- - - Updated - - -

Tsja, als we het zo gaan doen... Zoek even de grafiek op die wel elders op het forum staat. Als ik mij goed herinner is 40 km/u optimaal.
Zoek vervolgens een maximaal verlaten asfalt weg, een chauffeur formaat jockey van 30 kg en laat hem alleen zo lang mogelijk op die snelheid rijden.
Oja en vergeet niet dit kinderstoeltjes eruit te slopen. Maar als we toch bezig zijn: ook alle andere stoelen er maar uit.
Op het Amerikaanse deel van het forum staat een verslag van een vader en zoon die het afstandsrecord ver boven de 500 hebben gebracht.
Als ik mij goed herinner heb ze er wel zo'n 17 uur over gedaan. Leuk! (maar in de dagelijkse praktijk natuurlijk volkomen nutteloos, of zie ik iets over het hoofd?) :frown:

sorry, maar ik ben gewoon 2 dagen "rustig" naar mijn werk gereden via mijn normale weg. ik kan er toch ook niet aan doen dat ik maar 8km ver moet, en niet via de autosnelweg. dit is ook de reden dat ik deze auto gekocht heb. omdat hij volledig in mijn profiel past. Als dit niet het geval is moet je een andere auto kopen of er niet over blijven zeuren. ik wil gewoon aantonen dat de cijfers van Tesla niet echt van de pot gerukt zijn. Maar je moet wel in een ideale situatie zitten dan.
deze jockey weegt dan nog 95kg ook.

Ik wil deze zomer wel gerust eens een gooi doen naar het record voor de 60kwh batterij.
 
Last edited:
sorry, maar ik ben gewoon 2 dagen "rustig" naar mijn werk gereden via mijn normale weg. ik kan er toch ook niet aan doen dat ik maar 8km ver moet, en niet via de autosnelweg. dit is ook de reden dat ik deze auto gekocht heb. omdat hij volledig in mijn profiel past. Als dit niet het geval is moet je een andere auto kopen of er niet over blijven zeuren. ik wil gewoon aantonen dat de cijfers van Tesla niet echt van de pot gerukt zijn. Maar je moet wel in een ideale situatie zitten dan.
deze jockey weegt dan nog 95kg ook.

Ha, dit toont weer eens aan de beperking van het geschreven woord. Als ik het terug lees kan ik mij je misinterpretatie wel voorstellen.
Was geen kritiek hoor! Daarom heb ik ook 'leuk' onderstreept. Ook ik let wel op het verbuik van de MS.
Ik zal volgende keer even scherper op de toonzetting letten. Blijft lastig.... :smile:
 
Ha, dit toont weer eens aan de beperking van het geschreven woord. Als ik het terug lees kan ik mij je misinterpretatie wel voorstellen.
Was geen kritiek hoor! Daarom heb ik ook 'leuk' onderstreept. Ook ik let wel op het verbuik van de MS.
Ik zal volgende keer even scherper op de toonzetting letten. Blijft lastig.... :smile:

Ik zag het ook niet echt als kritiek, maar dat is nu wel "mijn" dagdagelijkse situatie.
momenteel steek ik hem zondagavond in de lader en vrijdagavond ook. gans de week kom ik ruim toe met één lading.
In het weekend hou ik hem meestal stand-by in de lader
 
Op het Amerikaanse deel van het forum staat een verslag van een vader en zoon die het afstandsrecord ver boven de 500 hebben gebracht.
Als ik mij goed herinner heb ze er wel zo'n 17 uur over gedaan. Leuk! (maar in de dagelijkse praktijk natuurlijk volkomen nutteloos, of zie ik iets over het hoofd?) :frown:
Nederland: 625 km: Video finale 625km record poging na 16 uur rijden. Champagne! - De Tesla Driving Experience | Powered by Athlon Car Lease

- - - Updated - - -

Ik heb de eerste 5.000 km's gereden tegen gemiddeld 1.9 ct per km!
Niet door zuinig te rijden (gemiddeld 275 kw/km) maar door veel gratis te laden (Makro, Efteling, Parkeergarage Tilburg en natuurlijk de supercharger).
 
Maar U heeft er ook wel een prachtige garage voor om hem in te parkeren:wink:

ja Tesla gebruikt ze blijkbaar als bijkomende toonzaal. via Byron is er een potentiele klant bij mij terecht gekomen die een multicoat Red wou zien. Morgen komt hij langs voor een kijkje en een praatje.
moet ik niet stilaan denken om eens een factuurtje richting Tesla te sturen.:wink:
 
Vanochtend, Tilburg -> Middelburg, 133.2km @120km/h op de CC, verbruik 249Wh/km gemiddeld en 33.2kWh cumulatief.

Ik heb ook even een goede GPS/Glonass ontvanger met barometrische hoogtemeter mee laten loggen. Ik hoop daar een plotje van het hoogteverloop uit te kunnen halen. Maar wederom geldt, de hoogteverschillen die je in Nederland tegenkomt zijn geen excuus voor verminderde prestaties; Daar moet in de benchmark gewoon rekening mee gehouden zijn. In Zwitserland is dat natuurlijk een ander verhaal.

- - - Updated - - -

Op het Amerikaanse deel van het forum staat een verslag van een vader en zoon die het afstandsrecord ver boven de 500 hebben gebracht.
Je zou d'r maar achter zitten!