Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

grijze autopilot autootjes

This site may earn commission on affiliate links.
Ligt het aan mijn Tesla of zijn de grijze autootjes op jullie autopilotscherm ook vaak aan het dansen, lijken ze op het scherm vaak verder weg dan hoe je ze zelf waarneemt en worden veel autos en andere objecten die er wel zijn vaak niet weergegeven of knipperen ze hoogstens aan en uit op het scherm.
Ik beschrijf een aantal situaties die mij opvallen als ik in de ochtend en avondspits in mijn model 3 SR+ rijd.
Binnen de bebouwde kom voor een stoplicht waar voetgangers en fietsers oversteken worden deze alleen af en toe correct weergegeven. Meerdere voetgangers verschijnen nooit goed op het scherm en sowieso alleen als ze vlakbij voor de auto bewegen.
Op de snelweg met meerdere rijbanen worden alleen autos voor en op de rijbanen direct links en rechts getoond. Auto’s op andere rijbanen zijn niet zichtbaar ook als die extra rijstroken wel allemaal op het scherm worden getekend. Tot 5 rijstroken op de A2 die allemaal leeg blijven ook al rijd je in een drukke spits.
Laatste zat ik naast een vriend die een proefrit maakte en stond hij voor een gelijke kruising om links af te slaan. Aan de overkant stond een dame klaar om recht over te steken die voor mijn vriend onzichtbaar bleef omdat ze achter de vrij brede A-stijl zat. Ik kon haar uit de bijrijderstoel wel goed zien. Doordat mijn chauffeur en de fietser gelijktijdig gingen bewegen bleef de fietser precies in de dode hoek verstopt. Dit was een ideale situatie waarin autopilot de fietser had moeten signaleren en een waarschuwing kon geven voor een potentieel gevaarlijke situatie. De fietser werd niet op het scherm weergegeven en er kwam geen waarschuwing.
Ik gebruik de zelfsturende cruisecontrol op de snelweg zo veel mogelijk en mijn Tesla kan prima tussen 2 lijntjes blijven rijden. Wat autopilot daarnaast werkelijk waarneemt van wat er in het verkeer om en in de ruimere omgeving van de auto aanwezig is nog maar zeer beperkt. Het wekt bij mij de indruk dat waarneming van verkeerssituaties nog in een vroeg experimenteel stadium is en dat je het als chauffeur meer als een gadget moet zien maar er zeker niet op kan vertrouwen dat het iets verbetert aan veiligheid voor jezelf en voor andere weggebruikers.
Wat zijn jullie ervaringen?
 
Last edited:
Je moet maar eens kijken, wat je Tesla eigenlijk ziet. Over dansende autootjes gesproken. Het merendeel wordt weggefilterd

ik heb dit filmpje uit 2018 (firmware 18.34) ook gezien. De maker beschrijft in het commentaar een aantal vergelijkbare tekortkomingen die ruim een jaar later nog niet veel beter lijken.

This is what Tesla autopilot "sees" via the 'main' camera when driving on the streets of Paris. Objects, lanes, drivable space (green fill at the bottom), ....

Footage is reconstructed from the autopilot videofeed and a stream of internal data. This footage was created without any help from Tesla.

Timing highlights:
01:17 – traffic cones shape driveable space
01:31 – construction equipment recognized as a truck (shows they have quite a deep library of objects they train against? Though it’s not perfect, we saw some common objects not detected too. Notably a pedestrian pushing a cart (not present in this video)
02:23 – false positive, a container mistaken for a vehicle
03:31 – a pedestrian in red(dish?) jacket is not detected at all. (note to self, don’t wear red jackets)
04:12 – one example of lines showing right turn while there are no road markings of it
05:52 – another false positive – poster mistaken for a pedestrian
08:10 – another more prominent example of showing left turn lane with no actual road markings.
09:25 – close up cyclist
11:44 – roller skater
14:00 – we nearly got into accident with that car on the left. AP did not warn
19:48 – 20 pedestrians at once (not that there was shortage of them before of course) Produced on 18.34 firmware version
 
Last edited:
De auto icoontjes zijn ook altijd net iets trager dan in de werkelijkheid. Als je een auto inhaalt, zit je er in werkelijkheid al naast, terwijl de auto op het scherm nog schuin voor je rijdt. Niet dat het een groot probleem is, ik zie die auto's meer als gimmick.

Ik wacht nog steeds op extra auto iconen voor voorbijrijdende tesla's. Aangezien tesla weet waar elke auto is, lijkt het mij wel leuk om de tesla met auto naam te zien... Maarja, dat mag waarschijnlijk niet vanwege GDPR.
 
De auto icoontjes zijn ook altijd net iets trager dan in de werkelijkheid. Als je een auto inhaalt, zit je er in werkelijkheid al naast, terwijl de auto op het scherm nog schuin voor je rijdt. Niet dat het een groot probleem is, ik zie die auto's meer als gimmick.

Ik wacht nog steeds op extra auto iconen voor voorbijrijdende tesla's. Aangezien tesla weet waar elke auto is, lijkt het mij wel leuk om de tesla met auto naam te zien... Maarja, dat mag waarschijnlijk niet vanwege GDPR.

De naam van de auto/persoon zal je wel niet mogen laten zien. Een apart icoon voor Tesla's tov andere auto's lijkt mij ook geniaal.