MartinD
Member
Bij een baanwissel hoef je trouwens niet de TACC uit en weer aan te zetten als je standaard AP hebt. Die blijft aan.Het kan best zijn dat er andere merken zijn waarbij TACC (of een ander deelsysteem) beter werkt dan de huidige versie van Tesla. Voordeel van Tesla is echter dat deze systemen niet statisch zijn, maar ongeveer iedere twee weken beter worden door updates. Plus dat Tesla's met FSD inmiddels al veel meer kunnen dan alleen TACC / Lane Keeping.
Nadeel van alleen Basic AP is dat je dan alleen TACC en Auto Steer/Lane Keeping hebt. Wat je dus betekent dat elke keer als je van baan wilt veranderen, TACC weer uit en aan moet zetten, want Automatic Lane Change werkt niet bij Basic AP.
Ik heb een Model 3 zonder AP al wel eens een halve auto genoemd. Met alleen Basic AP is het hooguit 2/3.
Daarom heb ik ook maar de uitgave gedaan om FSD te kopen. Nu NoA en Automatic Lane Change. En als aardigheidjes Self Park en Summon. En de zekerheid dat de auto echt steeds beter wordt en steeds meer zelf kan.
Om iets rustiger / bewuster te rijden in druk verkeer zet ik NoA niet automatisch aan bij begin van iedere rit, maar heb ik het als optie onder de knop. TACC plus Auto Lane Change werkt ook prima. Gebruik NoA eigenlijk alleen in de file en als het heel rustig is op de snelweg.
NB Het is wel raadzaam om Lane Departure Warning uit te zetten en Forward Collision Warning op laag. Dat scheelt veel schrikreacties, stuurcorrecties en alarmgeluiden. Vooral omdat Tesla's nog minder ingesteld zijn op smalle Europese wegen met tegenliggers.
Ja, die rij-hulpsystemen zijn wel wennen.
Ik heb verder ook geen behoefte aan Automatic Lane Change. Lukt mij ook zelf aardig goed.