Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Heeft er al iemand Basic AutoPilot geactiveerd gehad?

Heb je op dit moment basic AP op je Model 3?


  • Total voters
    170
This site may earn commission on affiliate links.
Het kan best zijn dat er andere merken zijn waarbij TACC (of een ander deelsysteem) beter werkt dan de huidige versie van Tesla. Voordeel van Tesla is echter dat deze systemen niet statisch zijn, maar ongeveer iedere twee weken beter worden door updates. Plus dat Tesla's met FSD inmiddels al veel meer kunnen dan alleen TACC / Lane Keeping.
Nadeel van alleen Basic AP is dat je dan alleen TACC en Auto Steer/Lane Keeping hebt. Wat je dus betekent dat elke keer als je van baan wilt veranderen, TACC weer uit en aan moet zetten, want Automatic Lane Change werkt niet bij Basic AP.
Ik heb een Model 3 zonder AP al wel eens een halve auto genoemd. Met alleen Basic AP is het hooguit 2/3.
Daarom heb ik ook maar de uitgave gedaan om FSD te kopen. Nu NoA en Automatic Lane Change. En als aardigheidjes Self Park en Summon. En de zekerheid dat de auto echt steeds beter wordt en steeds meer zelf kan.
Om iets rustiger / bewuster te rijden in druk verkeer zet ik NoA niet automatisch aan bij begin van iedere rit, maar heb ik het als optie onder de knop. TACC plus Auto Lane Change werkt ook prima. Gebruik NoA eigenlijk alleen in de file en als het heel rustig is op de snelweg.

NB Het is wel raadzaam om Lane Departure Warning uit te zetten en Forward Collision Warning op laag. Dat scheelt veel schrikreacties, stuurcorrecties en alarmgeluiden. Vooral omdat Tesla's nog minder ingesteld zijn op smalle Europese wegen met tegenliggers.
Ja, die rij-hulpsystemen zijn wel wennen.
Bij een baanwissel hoef je trouwens niet de TACC uit en weer aan te zetten als je standaard AP hebt. Die blijft aan.
Ik heb verder ook geen behoefte aan Automatic Lane Change. Lukt mij ook zelf aardig goed. ;)
 
In de FILE daarintegen, is het weer perfect...
Ik vind dat hij in de file bij stilstand veel te veel plaats laat. Als iedereen zo'n groot stuk asfalt ongebruikt laat, worden alle files twee keer zo lang. En dat is niet leuk voor wie achteraan zijn afrit wil nemen. Ik kan het echt niet aanzien en rijd manueel.

Idealiter zou hij bij de eerste stop wel ruim plaats moeten laten (in geval als er een achterligger tegen je aan knalt) maar vervolgens mooi moeten aansluiten eens er andere auto's achter je zijn.
 
Ik vind dat hij in de file bij stilstand veel te veel plaats laat. Als iedereen zo'n groot stuk asfalt ongebruikt laat, worden alle files twee keer zo lang. En dat is niet leuk voor wie achteraan zijn afrit wil nemen. Ik kan het echt niet aanzien en rijd manueel.

Idealiter zou hij bij de eerste stop wel ruim plaats moeten laten (in geval als er een achterligger tegen je aan knalt) maar vervolgens mooi moeten aansluiten eens er andere auto's achter je zijn.

Ben ik helemaal met je eens. Ik gebruik het wel graag in de file maar geef bij wegrijden even zelf gas om aansluiting te houden met de rest. De auto neemt het daarna mooi over en afremmen/stoppen gaat wel heel goed.

Dit kan met of zonder "Autosteer". Autosteer ook wel prettig in de file alleen op 2 meest linkse stroken wat lastiger icm motoren -> weinig ruimte beschikbaar voor een motor welke file wil passeren :(
 
  • Helpful
Reactions: Mortyys
Aanvulling -> uitzetten "Autosteer" hoeft ook niet met standaard AP -> gaat vanzelf bij bediening richtingaanwijzer :)
Jullie hebben gelijk, ik heb het verkeerd geformuleerd.
Bij alleen Basic AP gaat Autosteer (Lane Keeping) vanzelf uit als je de richtingaanwijzer aan zet. TACC blijft inderdaad aan. Na baanwissel moet je dan Autosteer weer aan zetten. Ik vond dat enorm irritant. En mijn vrouw ergerde zich aan de signaal tonen die dan elke keer klinken. NoA werkt niet altijd foutloos, maar vind ik een stuk minder storend.
 
Ben ik helemaal met je eens. Ik gebruik het wel graag in de file maar geef bij wegrijden even zelf gas om aansluiting te houden met de rest. De auto neemt het daarna mooi over en afremmen/stoppen gaat wel heel goed.

Dit kan met of zonder "Autosteer". Autosteer ook wel prettig in de file alleen op 2 meest linkse stroken wat lastiger icm motoren -> weinig ruimte beschikbaar voor een motor welke file wil passeren :(
Het zijn rij-hulpsystemen. Af en toe een beetje 'gas' bij geven is inderdaad handig. Kwestie van ervaring.
De grotere afstand is omdat het systeem veiliger rijdt dan wij zelf geneigd zijn te doen. Lijkt me logisch.
Ik vind ook dat het op punten beter kan, bijvoorbeeld meer de ideale lijn volgen in bochten. En ook ruimte laten voor motoren. Maar ik verwacht dat zulke fijnslijperijen nog wel komen. Beiden hebben wel te maken met de smallere rijbanen die we hier in Europa hebben.
 
Hallo,
Ik heb mijn model 3 vorige week opgehaald. Ben er erg blij mee. Hoe lang duurt het voor autopilot geactiveerd wordt? Lees berichten uit maart dat het lang duurt, maar is dat nu nog steeds zo? Het zou fijn zijn als het werkt voor ik met vakantie ga.
 
Ik vind dat hij in de file bij stilstand veel te veel plaats laat.

Daar ben ik juist heel blij mee en ik vind de afstand op '1' perfect in de file. k heb wel eens meegemaakt dat de auto voor me in de file afsloeg en niet meer wilde starten, of dat er vlak voor me een kop-staart botsing was geweest. Als je dan heel dicht tegen je voorganger staat kan je bijna niet meer van rijstrook wisselen. Bovendien vind ik het niet prettig om vlak boven de uitlaat van een voorganger te staan.
 
  • Like
Reactions: w1244ever
Daar ben ik juist heel blij mee en ik vind de afstand op '1' perfect in de file. k heb wel eens meegemaakt dat de auto voor me in de file afsloeg en niet meer wilde starten, of dat er vlak voor me een kop-staart botsing was geweest. Als je dan heel dicht tegen je voorganger staat kan je bijna niet meer van rijstrook wisselen. Bovendien vind ik het niet prettig om vlak boven de uitlaat van een voorganger te staan.

Ik vind het nog altijd jammer dat de Model 3 geen auto-recirculatie heeft, die detecteert dat er teveel verontreiniging in de ingezogen lucht zit.
 
Vandaag AP gekocht, €3200,- melding dat deze binnen 3 dagen wordt geactiveerd. 4 uur later: actief! (Zonder zichtbare update). Ik vermoed alleen in de software een enkel bitje om waarmee functionaliteit geactiveerd wordt. Leuk, binnenkort een paar lange buitenland trips!
 
Daar ben ik juist heel blij mee en ik vind de afstand op '1' perfect in de file. k heb wel eens meegemaakt dat de auto voor me in de file afsloeg en niet meer wilde starten, of dat er vlak voor me een kop-staart botsing was geweest. Als je dan heel dicht tegen je voorganger staat kan je bijna niet meer van rijstrook wisselen. Bovendien vind ik het niet prettig om vlak boven de uitlaat van een voorganger te staan.

Helemaal mee eens. Afstand 1 is al vrij weinig veiligheidsmarge, nog minder is bumperkleven, gevaarlijk en irritant voor de bijrijders..
 
Ik heb eindelijk na 4 maanden (dont ask) badic autopilot geactiveerd gekregen vorige week. Werkt binnen de EU beperking redelijk en vooral op lange stukken zonder baanwissel erg fijn.

Wat me alleen irriteert: soms gaat de auto bij langszij komende baanvakken (ik rij veel op de nieuwe A6 bij Almere waar soms de doorgaande stroken (die apart zijn) kort bij de parallelbaan komen. De auto begint dan ineens richting aan te geven alsof ik op de andere rijbanen (van parallel naar doorgaans) wil. Maar ik heb geen fsd, geen NOA en de auto doet verder ook niets.

Waarom dan die richting aanwijzer? Er staat geen navigatie actief, de auto heeft wat richting aanwijzer ineens een eigen willetje.
 
Ik heb FSD gekocht, maar niet via de website maar via een factuur die Tesla me heeft toegezonden. Iemand enig idee hoe lang dat kan duren voor activatie?

Ik ook niet via website maar via creditcard 'contant' betaald bij Service Center. Daar hebben ze een aktivatie-opdracht gekoppeld met de betaling en toen was het (met het weekend ertussen) op maandag gefixt, op vrijdag aangekocht volgens mij.

Maar als jij het met overmaken doet en een factuur, is het even afwachten hoe snel 'de boekhouder' je betaling matched aan een order en de aktivatie-opdracht aanmaakt. Dus, zal je waarschijnlijk niet kunnen vergelijken.
 
Model X voorraad model zonder AP besteld. Geleverd november 2018. AP stond aan bij aflevering, ik natuurlijk niks gezegd. Tot op heden werkt het nog maar als ik inlog op mijn tesla kan ik hem sinds kort wel aanschaffen. Bij elke update hoop ik maar weer dat hij er nog op zit