Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Heeft er al iemand Basic AutoPilot geactiveerd gehad?

Heb je op dit moment basic AP op je Model 3?


  • Total voters
    170
This site may earn commission on affiliate links.
Ik volg dit draadje (AP / FSD) al een tijdje met grote belangstelling. Ook al diverse keren gebeld en 2 handen vol met mailtjes. Zelfs al 2x een bestelling per mail doorgestuurd met verzoek om factuur. (er gebeurd vervolgens niets...) Alles en iedereen spreekt elkaar tegen, op dit vlak is niets zeker bij Tesla. Als ik vanuit de M3 kijk naar de huidige stand van zaken dan lijkt het me redelijk om het volgende uit te rollen:
  • Alle geleverde M3 krijgen gratis AP (zoals nu geleverd wordt volgens configuratie op de Tesla site -> totale nieuwprijs komt dan ook aardig overeen met eerste leveringen / zowel in aanschaf alsmede bijtelling)
  • Mocht iemand AP besteld hebben dan krijgt deze persoon gratis FSD (als compensatie omdat gratis AP niet meer weggegeven kan worden)
  • Bestellingen voor de prijsdaling kunnen FSD voor de helft van de prijs aanschaffen (AP krijgen ze gratis)
  • Bestellingen welke vanaf begin al AP+FSD besteld/betaald hebben zouden op andere manier gecompenseerd moeten worden (Supercharge? / onderhoud? / winterbanden?) Ik heb geen idee of dit een grote groep M3 rijders betreft?
Op basis van aanschaf, bijtelling en restwaarde lijkt me dit een meer dan redelijke oplossing voor alle partijen. Als deze opzet breed gedragen wordt kunnen we wellicht gezamenlijk wat gezonde druk uitoefenen bij Tesla??? :)
 
  • Like
Reactions: Jooop
Ik volg dit draadje (AP / FSD) al een tijdje met grote belangstelling. Ook al diverse keren gebeld en 2 handen vol met mailtjes. Zelfs al 2x een bestelling per mail doorgestuurd met verzoek om factuur. (er gebeurd vervolgens niets...) Alles en iedereen spreekt elkaar tegen, op dit vlak is niets zeker bij Tesla. Als ik vanuit de M3 kijk naar de huidige stand van zaken dan lijkt het me redelijk om het volgende uit te rollen:
  • Alle geleverde M3 krijgen gratis AP (zoals nu geleverd wordt volgens configuratie op de Tesla site -> totale nieuwprijs komt dan ook aardig overeen met eerste leveringen / zowel in aanschaf alsmede bijtelling)
  • Mocht iemand AP besteld hebben dan krijgt deze persoon gratis FSD (als compensatie omdat gratis AP niet meer weggegeven kan worden)
  • Bestellingen voor de prijsdaling kunnen FSD voor de helft van de prijs aanschaffen (AP krijgen ze gratis)
  • Bestellingen welke vanaf begin al AP+FSD besteld/betaald hebben zouden op andere manier gecompenseerd moeten worden (Supercharge? / onderhoud? / winterbanden?) Ik heb geen idee of dit een grote groep M3 rijders betreft?
Op basis van aanschaf, bijtelling en restwaarde lijkt me dit een meer dan redelijke oplossing voor alle partijen. Als deze opzet breed gedragen wordt kunnen we wellicht gezamenlijk wat gezonde druk uitoefenen bij Tesla??? :)
Opzet lijkt me opzich prima, maar wat mij betreft niet in beton gegoten.
Volgens jouw opzet zou ik gratis AP krijgen en FSD voor €7.400 moeten bijkopen. Dikke prima!
Maar stel dat ze een trial beschikbaar kunnen stellen met de mogelijkheid om zowel AP als FSD voor de originele af-fabriek prijzen aan te schaffen (€3.200 voor AP en €5.400 voor FSD), hoor je mij ook niet klagen.

Zou er zelfs prima mee kunnen leven om zowel voor AP als FSD het volle pond te betalen (€4.300 en €7.200).

Het allerbelangrijkste vind ik dat Tesla gewoon iets van zich laat horen wat hout snijdt. Kom met een officieel statement waarin staat wie welke optie kan krijgen voor welke prijs en vooral ook wanneer dat dan precies geleverd wordt.
We worden nu al tijden lang met een kluitje in het riet gestuurd en 'zoet' gehouden met de meest uiteenlopende verhalen die grosso modo allemaal neerkomen op 'maak u niet druk, het komt eraan'.
Daar ben ik inmiddels ook wel een beetje klaar mee. Hoe moeilijk kan het zijn om het echte en eerlijke verhaal te vertellen en duidelijkheid te geven over de situatie?
Onwijs frustrerend dat we met z'n allen geen flauw idee hebben wat we nu kunnen verwachten.

Daarom lijkt het me een uitstekend idee om gezamenlijk wat druk uit te oefenen. Heb jij toevallig al een idee hoe we dat zouden kunnen doen?
Ik denk dat we namens een groep klanten ergens (servicecenter of telefonisch) duidelijkheid moeten gaan eisen. In eerste instantie lukt dat natuurlijk niet, maar dan wordt je narrig en vraag je naar zijn of haar manager. Waarschijnlijk kan die ook geen bevredigende reactie geven, maar ongetwijfeld heeft die manager ook weer een chef boven zich.
Lijkt me dat je dan op een gegeven moment wel bij iemand uitkomt die daadwerkelijk iets kan doen of op z'n minst kan escaleren naar de US.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Ja dit duurt echt te lang.

Ik wil gewoon de AP die zwart op wit beloofd is, en eventueel FSD kopen voor een gereduceerd tarief (ik ga er niet meer dan €5000,- voor betalen gezien de huidige staat van 'FSD').
 
Mooie is ik heb wel een factuur en betaalbewijs, dit maakt voor Tesla niets uit. Ik heb net voor de "veranderingen" besteld denk dat die timing ongelukkig is. Maar zoals velen wist ik niet dat er wat ging veranderen, anders had ik zelf wel genoegen genomen met "EAP lite" maar nu wil ik gewoon alles waarvoor betaald is.

betaalbewijs.png invoice.png
betaalbewijs.png
invoice.png
 
Ik vind het echt idioot, Tesla profileert zich als hip en goed in de softwarekant van het verhaal en een paar simpele bitjes omzetten duurt echt eindeloos. Ik ga ze nu maar formeel in gebreke stellen in de hoop dat er dan wat schot in de zaak komt maar ik vrees dat het weinig indruk maakt.
 
Moet er niet voor elke type een aanvraag worden gedaan?
Is er bij een update geen nieuwe aanvraag nodig?

Het is mij nog niet duidelijk of er veel M3 rijders zijn met FSD

Ik heb het gevoel dat ook S en X eigenaren op hebben gereageerd.
 
Het zou ook kunnen dat Tesla op goedkeuring moet wachten.
Tesla Autopilot (nog) uitgeschakeld op Europese Model 3-auto's

Ik heb mijn proefrit in een M3 in Nederland met FSD gemaakt. Dit was wel een versie uit USA.
Mijn EU M3 heeft Enhanced Autopilot. Het bevat de volgende features:
  • Auto Lane Change als ik deze aangeef
  • Autosteer
  • Traffic-Aware Cruise Control
  • Autopark
  • Summon (nog niet Enhanced)
  • Navigate on Autopilot - Bij een eventuele lane change moet ik dit bevestigen.
FSD dus Enhanced Summon, automatisch lane change bij NOA zonder bevestiging, etc. heb ik nog niet. De extra features van FSD krijg ik nog wel, mij is meegedeeld dat dit zo in het systeem staat. Maar FSD is nog niet uitgerold in Europa.
 
Last edited:
Vandaag tijdens het ophalen van mijn M3 hier naar gevraagd. Nu kwam het verhaal dat men bij Tesla wacht totdat alle M3 die vóór prijsverlaging zijn besteld zijn uitgeleverd. Daarna zou in een keer de hele zwik worden omgezet. Voor wat het waard is...