Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe openen jullie de Model 3 Chargeport? i.v.m. aanschaffen thuislader.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds 09-2019 een Model 3 en heb elke keer gedoe als ik de auto wil gaan opladen.
Zal ff uitleggen waarom, mijn laadkabel / pas liggen standaard in de frunk. Als ik dus bij een laadpaal parkeer, open ik vanuit de auto de laadpoort en frunk, als ik dan de deur sluit en naar de frunk loop gaat de auto al op slot en sluit de laadpoort als ik daar aan kom (erop tikken opent de poort niet meer op dit moment), extreem irritant.
Enige oplossing is dan met de app openen (teveel gedoe), of weer naast een deur staan en die auto unlocken door de hendel te open, dan weer terug te lopen naar de laadpoort en een tikje te geven laadkabel aansluiten en daarna de deur weer sluiten.

Wil nu een lader voor thuis aanschaffen en wil hier niet weer gedoe mee hebben dus zit te denken een kabel met tesla-knop te nemen, maar, gaat deze wel werken als de auto toch weer op de lock-stand staat? Als ik nu bijvoorbeeld naar de oprit loop met me telefoon op zak kan ik tikken wat ik wil, maar de laadpoort gaat niet open, moet eerst weer een portier openen voor ik de laadpoort kan aantikken op deze te openen.

Snap eigenlijk ook niet waarom de laadpoort niet open gaat als je ernaast staat met je mobiel.

Iemand verder nog een aanrader qua lader?
Ik twijfel tussen de Easee en Zaptec Go
Door deze case: EV home charger manufacturer Easee faces potential sales ban - electrive.com
neig ik voor de Zaptec Go te kiezen.
 
Die heb ik dus ook gevonden, maar ik vraag me dan af, of dat knopje werkt als de auto op lock springt terwijl ik naar de kabel loop om die in te pluggen (zoals nu ook gebeurd bij een laadpaal)?
Of moet ik dan weer een deur openen zodat de auto zich unlocked?
 
Natuurlijk werkt het knopje als de auto op slot is. Daar is het ook voor bedoeld. Even een simpele YouTube video bekijken je hebt antwoord.
Natuurlijk heb ik dat al gedaan, en vind verschillende verhalen waaronder een video waar de knop niet werkte. En bij een andere waar de knop alleen werkt als de plug dichter dan 2 inch van de laadpoort was. Maar bedankt voor je info!
 
Ik heb al ruim 4 jaar een laadpunt met vaste kabel. Zonder knopje. Ik pak de kabel van de lader, rol deze uit en loop naar de auto. Daar druk ik even de hendel van het linker achterportier in. Vervolgens tik ik op het klepje van de laadpoort. Daarna steek ik de stekker in de laadpoort en sluit het achterportier weer. Gaat allemaal in één vloeiende beweging en nooit de behoefte gehad om te investeren in een nieuwe kabel met knopje (hoewel ik toe moet geven dat dat wel handiger zou zijn).
 
Ik heb al ruim 4 jaar een laadpunt met vaste kabel. Zonder knopje. Ik pak de kabel van de lader, rol deze uit en loop naar de auto. Daar druk ik even de hendel van het linker achterportier in. Vervolgens tik ik op het klepje van de laadpoort. Daarna steek ik de stekker in de laadpoort en sluit het achterportier weer. Gaat allemaal in één vloeiende beweging en nooit de behoefte gehad om te investeren in een nieuwe kabel met knopje (hoewel ik toe moet geven dat dat wel handiger zou zijn).
Dat gaat idd goed, laadklepje gaat idd open door hem even aan te raken.
Wat wel ellendig is is om de kabel te ontkoppelen. Dan moet je echt zitten te klooien in de app of via het touch screen in de auto. De MS had een handig knopje achter het klepje maar helaas niet meer op de M3. Nu hoop ik dat iemand een andere oplossing heeft maar daar geloof ik niks van.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Dat gaat idd goed, laadklepje gaat idd open door hem even aan te raken.
Wat wel ellendig is is om de kabel te ontkoppelen. Dan moet je echt zitten te klooien in de app of via het touch screen in de auto. De MS had een handig knopje achter het klepje maar helaas niet meer op de M3. Nu hoop ik dat iemand een andere oplossing heeft maar daar geloof ik niks van.
Klopt. Dat was niet de vraag van TS, maar ontkoppelen van de stekker gaat alleen via de app of via het scherm. Ik doe dat met de app (of sneller nog de widget) voordat ik naar de auto loop. Een stekker met knopje zou dan handiger zijn, maar ik vind het geen groot gemis.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Ik heb een kabel met knopje gekocht omdat idd het openen van de poort voor mij echt te irritant was :) (first world problems ik weet het :) )dat is persoonlijk maar met mn (f)Outlander kon ik gewoon alles losmaken zonder moeilijk te doen. Mijn main usecase is het ontkoppelen (dan is de auto normaal nog op slot) het aankoppelen was meestal geen probleem omdat dan de auto nog niet op slot staat, mijn kabel ligt ook in de achterbak dus vandaar geen probleem met aankoppelen.
 
Ik heb een afstandsbediening, mijn vrouw was het zat maar neemt de sleutel nooit mee maar daarmee kan ik toch echt niet het poortje openen??
Als het goed is wel. De betreffende afstandsbediening zendt een bepaalde frequentie uit waar de laadpoort op reageert. Ik heb dit eerder gezien namelijk en door de vraag van @Devian kwam het weer naar boven. Proberen voor een paar euro kan geen kwaad als daarmee het probleem is opgelost. Geen garantie vanuit mij in ieder geval :cool:

Oh, en @Devian je kunt ook een Tesla Wall Connector V3 laten installeren thuis. Daar zit de knop ingebouwd https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat gaat idd goed, laadklepje gaat idd open door hem even aan te raken.
Wat wel ellendig is is om de kabel te ontkoppelen. Dan moet je echt zitten te klooien in de app of via het touch screen in de auto. De MS had een handig knopje achter het klepje maar helaas niet meer op de M3. Nu hoop ik dat iemand een andere oplossing heeft maar daar geloof ik niks van.
Ontkoppelen heb ik geen problemen meer mee (denk door de routine), vroeger wel. Ik laad nu nog bij een openbare laadpaal, als ik erheen loop stop ik het laden en ontkoppel ik de laadpoort, gooi meteen de frunk open. Als ik er dan ben, trek ik de kabel eerst uit de Tesla, de laadpaal (meestal die van Ecotap) heeft dit door en ontgrendelt automatisch. Daarna is het een kwestie van alles in de frunk stoppen en wegrijden.
In een thuis situatie werkt dit misschien hetzelfde? Dus eerst thuis vanuit de Tesla app, het laden stoppen en de laadpoort ontgrendelen.
 
Als het goed is wel. De betreffende afstandsbediening zendt een bepaalde frequentie uit waar de laadpoort op reageert. Ik heb dit eerder gezien namelijk en door de vraag van @Devian kwam het weer naar boven. Proberen voor een paar euro kan geen kwaad als daarmee het probleem is opgelost. Geen garantie vanuit mij in ieder geval :cool:

Oh, en @Devian je kunt ook een Tesla Wall Connector V3 laten installeren thuis. Daar zit de knop ingebouwd https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector
Voor die paar euro neem ik die remote alvast erbij, heb thuis een Broadlink RM PRO PLUS die IR en RF signalen kan inleren, met een beetje geluk kan ik de remote inleren en met stem de laad poort ontgrendelen.

Ik zit nu dus te ook te twijfelen tussen deze en de Easee (ondanks de mogelijke Zweden-ban). Easee heeft erg veel goede reviews en is slim met loadbalancing. Met een kabel erbij zit je wel weer rond de 1000 euro.
Met TWC ben je voor 500 klaar voor dezelfde hardware, enkel niet slim (maar misschien wel via API icm bijvoorbeeld Tibber voor Dynamische tarieven). Vind ik persoonlijk ook weer iets mooier uit zien.
 
  • Like
Reactions: DM231191