Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Maar we kunnen toch wel stellen dat VW de meest Vervuilende Wagens maakt? :p
Ik snap zowieso niet dat bij apk roetmetingen er geen auto's vd weg gehaald worden. Ik zie zoveel oudere diesels in personen en vrachtauto's walmen roet uitstoten.....echt niet normaal. Als de overheid meer keurd op de metingen dan verdwijnen de oude diesels vanzelf. Of zijn de toegestane roetwaardes zo hoog dat alles goedgekeurd wordt. Daar lijkt het nu wel op.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ik snap zowieso niet dat bij apk roetmetingen er geen auto's vd weg gehaald worden. Ik zie zoveel oudere diesels in personen en vrachtauto's walmen roet uitstoten.....echt niet normaal. Als de overheid meer keurd op de metingen dan verdwijnen de oude diesels vanzelf. Of zijn de toegestane roetwaardes zo hoog dat alles goedgekeurd wordt. Daar lijkt het nu wel op.

Ja bizar he?

Komt door de wijze waarop de APK wordt uitgevoerd:
- Motor moet op bedrijfstemperatuur zijn (dus niet koud)
- Een eerste test waarbij de motor stationair draait: gereglementeerd tussen 400 en 1000 toeren, en een tweede test op 'afregel' toerental (maximaal toerental).

Dat wordt vervolgens maximaal 6 keer gedaan totdat er een meting succesvol is. Lukt dat na 6x niet, dan krijg je geen apk.

In de test wordt dus geen rekening gehouden met accelereren, zware belasting, etc (wanneer je getrakteerd wordt op meer van die hinderlijke walmen en dampen).

Tenslotte gelden verschillende normen voor auto's, afhankelijk van type (wel/geen drukvulling) en bouwjaar (oa 1980 en verder, en iets met 2008).

Kortom, een test die ongetwijfeld de meest schadelijke voertuigen van de weg haalt maar tegelijk ook nog HEEL veel ruimte over laat voor slecht presterende motoren om te slagen voor de test.
 
Ik snap zowieso niet dat bij apk roetmetingen er geen auto's vd weg gehaald worden. Ik zie zoveel oudere diesels in personen en vrachtauto's walmen roet uitstoten.....echt niet normaal. Als de overheid meer keurd op de metingen dan verdwijnen de oude diesels vanzelf. Of zijn de toegestane roetwaardes zo hoog dat alles goedgekeurd wordt. Daar lijkt het nu wel op.
De roetmeting wordt gedaan met onbelaste motor op max. toerental, dat is een heel andere modus dan bij laag toerental onder zware belasting (en dat is wanneer oude diesels zwarte roet uitstoten omdat het mengsel dan rijker wordt ingesteld voor meer vermogen, met roetvorming als gevolg (niet genoeg zuurstof over voor volledige verbranding van de afvalproducten)).
Een schrale troost: zichtbare roet bevat grotere deeltjes en minder gevaarlijk fijnstof...
 
  • Funny
Reactions: Janc
In België is de enige importeur van VW met maar liefst 9% gegroeid in het eerste half jaar.

Kortom, de Belg kan het echt niks schelen heel dat schandaal.

Het zou pas "ambras" zijn als VW treuzelt met de aanpassing van de wagens en de eigenaars een belastingrekening krijgen met terugwerkende kracht wegens vervuilender dan aangegeven.
 
  • Funny
Reactions: FVO
Ik begrijp dat ze in Brussel ook nog aan het vechten zijn en een "schuldige" zoeken voor hoe het zover heeft kunnen komen. Het is echt weer een goed voorbeeld van "kop-in-het-zand" -politiek en nu het aan de oppervlakte is komen drijven, vooral iemand anders de schuld proberen te geven. Schept niet echt veel vertrouwen in onze "volksvertegenwoordigers". :(

IMG_4049.JPG


Regels maken is makkelijk, maar neem dan ook eens de verantwoordelijkheid om achteraf er op na te zien of ze werken en handhaaf dan ook. Flikker dat soort zaken dan niet over iemand anders schutting met de mededeling dat die het dan maar moet uitzoeken. Is gewoon een vorm van incompetentie en gebrek aan verantwoordelijkheid. :mad:
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Helemaal mee eens: regels die niet afgedwongen worden, benadelen de eerlijke spelers.
Dat is in het verkeer ook zo: ik voel me gewoon belachelijk als ik mij aan een snelheidslimiet houd en massaal andere automobilisten tegen illegale snelheid ongestraft zie passeren. Dus rijd ik ook maar mee te hard.
 
Dit laatste snap ik nooit zo goed. Als een ander fout is mag ik ook fout zijn?

een vriend van mij heeft een soortgelijk argument ooit gebruikt voor de rechter. die volgde de redenering ook niet;)
(het ging over het aanplakken van affiches voor een fuif in Erps.... 'het hing al vol affiches, mijnheer de rechter. Ik heb de onze er alleen maar bij gehangen.' )


Bij wegenwerken wil ik mij wel graag houden aan de snelheidslimieten. Zoals nu op de snelweg in Grobbendonk. Maar als er 50 of 70 op de borden staat, en er zit een 30 tonner in je gat te duwen; dan mag je toch vooral niet in de achteruitkijkspiegels kijken. én veel ruimte laten tegenover je voorligger. Wat die trucker dan nog zenuwachtiger maakt.:mad:

Maakt de VW-groep overigens trucks ? Ik denk dat we off-topic gegaan zijno_O
 
Dit laatste snap ik nooit zo goed. Als een ander fout is mag ik ook fout zijn?

Snap dat wel. Je wil niet het sulletje zijn dat zich als enige aan de regels houdt terwijl de rest ze lachend aan z'n laars lapt zonder consequenties (gechargeerd gezegd). Als het verkeer rustig is, vind ik een trajectcontrole best prima. Cruise control aan en lekker rustig rijden zonder ingehaald te worden. :cool:
 
Snap dat wel. Je wil niet het sulletje zijn dat zich als enige aan de regels houdt terwijl de rest ze lachend aan z'n laars lapt zonder consequenties (gechargeerd gezegd).:cool:

Als sulletje zit ik relaxed in de auto, nooit haast, nooit letten op camera's of mobiele controles. Prima die hardrijders, ongeval statistieken moeten tenslotte ook weer gevuld worden.
 
  • Like
  • Love
Reactions: NicoV and CO2CLEAN
Is MAN niet de "vrachtwagen" -dochter van VW?

Ja, sinds 2011 is VW steeds een groter wordende meerderheidsaandeelhouder geworden van MAN.
Maar blijkbaar wordt over de grote plas meer liefde gevonden in het VW logo dan MAN.
VW wil in Europa met de fusie van Scania en MAN de grootste speler worden op de vrachtwagenmarkt. ( Blijkbaar hebben ze dus ook al serieus voet aan de grond bij Scania… !? )
 
Ja, sinds 2011 is VW steeds een groter wordende meerderheidsaandeelhouder geworden van MAN.
Maar blijkbaar wordt over de grote plas meer liefde gevonden in het VW logo dan MAN.
VW wil in Europa met de fusie van Scania en MAN de grootste speler worden op de vrachtwagenmarkt. ( Blijkbaar hebben ze dus ook al serieus voet aan de grond bij Scania… !? )
Een fusie tussen Scania en VW of MAN was toch door de Europesche mededingings autoriteiten afgewezen?
 
Een fusie tussen Scania en VW of MAN was toch door de Europesche mededingings autoriteiten afgewezen?

Weet er ook het fijne niet van, maar aangezien VW Scania wil 'lozen' zullen ze het nu toch moeten hebben… . Hierna een citaat van de VW top in februari dit jaar:

CEO Matthias Müller sprak het eerder dit jaar streng tegen. Het droppen van dochtermerken om de kosten van het dieselschandaal de kop in te drukken. Alle twaalf de merken onder het VAG-concern functioneren prima en blijven gewoon onderdeel van Volkswagen, aldus Müller.

Of zijn dit alleen woorden om de gemoederen gerust te stellen en de beurs geen opdonder te geven? Ja, zegt een anonieme afgevaardigde van Volkswagen tegenover The Detroit Bureau. Het concern overweegt wél degelijk een lozing van een aantal submerken. De medewerker spreekt over een eventueel afscheid van Scania, MAN en als het moet, Ducati. Sterker nog, de anonieme VW-man (m/v) zegt dat VAG overwoog om de truckdivisie al eerder af te stoten, nog voordat het hele dieselschandaal bekend werd. Volgens analisten van Citi zijn MAN en Scania samen goed voor een waarde van 12 miljard euro.

Toch moet je een slag om de arm houden met dit soort berichtgevingen. De drie genoemde merken zijn een open deur binnen het VAG-concern. Als Volkswagen überhaupt overweegt om merken te lozen, dan zijn deze drie de absolute hoofdkandidaten. Eerder vielen er woorden over een mogelijke lozing van Seat, maar dat lijkt nu, zeker met de komst van de Ateca, absoluut niet te gaan gebeuren.
 
Een jaar na de 'ontdekking' van de sjoemelsoftware in de VW motoren, uit het NRC van gisteren:
Nog steeds maakt iedereen vieze diesels

Indrukwekkende Youtube film zat er bij van een hacker die de firmware in de ECU heeft gedeassambled, en daarin de specifieke code vond die de motor in een modus zet waarin hij minder of geen AdBlue meer toevoegt: