Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
101 Ionity laadlocaties zijn operationeel.
50 under construction.
400 laadlocaties in Europa tegen eind volgend jaar zou wel eens kunnen lukken.

Aan hoeveel zou Tesla tegen dan zitten?
800 supercharger locaties? En gemiddeld aantal laders per locatie? 3à4 keer zoveel als Ionity.

Ach, Ionity’s kunnen je met je Tesla maar extra van pas komen...
Elke snelle lader is alleen maar goed! Dat geeft mensen nog minder reden om ICE te rijden want ze kunnen overal heen.

Ik juich elke extra CCS lader toe. Hoe meer hoe beter!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: pvh
Hoe dan ook, alleen maar positief voor de elektrische rijder. Nu nog 1 laadpas voor alle laadplekken.

@Geendiesel l Die is er hoor. TNM doet het (zo goed als) overal. Alleen de prijs he... ;)

Ehm, al die pasjes doet mij alleen maar denken aan de oude videotheek pas. Gewoon ouderwets en onpraktisch.

Elk elektrisch device kan zich melden, de techniek in de auto moet dat zelf doen. De CSS heeft ook een eigen communicatie kanaal.

Voor elke publieke paal zou er wel verdere automatisering nodig zijn om te identificeren wat er staat te laden, helaas zal dat er voor normale type 2 laden dus niet snel komen.
 
Naast TNM heb je ook PlugSurfing die een zeer grote dekking biedt, maar beiden zijn geen prijsvechters :rolleyes: Aan de andere kant de prijs voor het feit dat je ook ongeveer overal terecht kan en niet 'voor paal' staat ;)

Type 2 stekker laadt op zich communicatie toe, maar mogelijk dat er een chip of firmware moet wijzigen zodat het ID van de auto uitgevraagd kan worden. CCS ondersteund het al in het protocol, maar idd daar zal wel wat automatisering voor moeten gebeuren. CCS gebruikt de zelfde pootjes voor communicatie al, dus het zal voornamelijk een API / software kwestie zijn.

Ben vooral benieuwd naar de definitieve pricing van Ionity na de 8 euro introductie periode. Ze zijn iig lekker bezig en met Fastned die nu ook in andere landen actief is wordt het alleen maar leuker. Denk dat eind 2020 het argument voor het Tesla netwerk nog wel deels opgaat, maar dat de concurrentie dan het gat al behoorlijk gedicht heeft, zeker in de populaire EV landen.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Ehm, al die pasjes doet mij alleen maar denken aan de oude videotheek pas. Gewoon ouderwets en onpraktisch.
Ja en nee. Het is momenteel de enige manier om een prijsdifferentiatie te maken, ook omdat je in elke gemeente niet 3 verschillende CCS2 +150kW laadpunten hebt met 4+ laadplekken, waar de prijs gewoon op een pyloon bij de inrit staat.
 
Type 2 stekker laadt op zich communicatie toe, maar mogelijk dat er een chip of firmware moet wijzigen zodat het ID van de auto uitgevraagd kan worden.

TYpe-2 AC laden is niet echt communicatie. De communicatie is beperkt tot 2 weerstand waarden (1 van de kabel en 1 vanuit de auto) en een variabele blokgolf. Er gaat geen echte 'data' over de kabel.

Dat is niet te wijzigen tot echte communicatie van data zonder de hele specificatie op de schop te gooien.
 
  • Like
Reactions: fivari
@Tozz ok voor simpel type 2 laders, maar bij CCS worden ze dus wel daarvoor gebruikt voor zowel AC als DC laden als ik de specs op wikipedia goed begrijp (zijn wel diverse niveaus van mogelijke communicatie Basic en HLC). Daarvoor gebruiken ze dan poort CP. CCS kan ook gebruikt worden voor AC laden via de type 2 stekker en dat protocol voorziet wel in een stuk communicatie met HLC. Maar enlighten me als ik het verkeerd heb.

Combined Charging System - Wikipedia
 
@Tozz ok voor simpel type 2 laders, maar bij CCS worden ze dus wel daarvoor gebruikt voor zowel AC als DC laden als ik de specs op wikipedia goed begrijp (zijn wel diverse niveaus van mogelijke communicatie Basic en HLC). Daarvoor gebruiken ze dan poort CP. CCS kan ook gebruikt worden voor AC laden via de type 2 stekker en dat protocol voorziet wel in een stuk communicatie met HLC. Maar enlighten me als ik het verkeerd heb.

Combined Charging System - Wikipedia

CCS bevat inderdaad ondersteuning voor AC laden (hoewel ik geen lader ken die AC kan laden met de CCS-plug), maar dat ondersteunen ze door ook 'basic signaling' te vereisen. In andere woorden, dan is het een 'gewone' EVSE zoals de Tesla HPWC of een publieke paal.

De 'High Level Communications' is AFAIK uitsluitend DC laden.
 
Vandaag eens bij de Ionity in aanbouw gepasseerd in Wetteren-Zuid (België). Ligt op de parking van het Shell snelwegtankstation langs de E40 daar.

Ook eventje een foto genomen. Het lijkt dat de gelijkrichters/regelaars en kabels al in orde zijn maar dat de eigenlijke laadpalen nog moeten komen. Daar was zo direct nog geen spoor van te bekennen. Msschien dat ze nu eerst het hoogspanning stuk in orde moeten brengen.
 

Attachments

  • IMG_2194.jpg
    IMG_2194.jpg
    965.7 KB · Views: 64
  • Informative
Reactions: wooter
Wie bedenkt in godsnaam die locaties van Ionity? Momenteel is er op het hele traject van de Franse Autoroute Du Soleil nog geen enkele actief. Dat is toch DE Franse vakantiesnelweg. Er zijn er in aanbouw rond Lyon, Dijon en Macon maar dan geraak je er toch nog altijd niet mee in het Zuiden?
 
Last edited:
Wie bedenkt in godsnaam die locaties van Ionity? Momenteel is er op het hele traject van de Franse Autoroute Du Soleil nog geen enkele actief. Dat is toch DE Franse vakantiesnelweg. Er zijn er in aanbouw rond Lyon, Dijon en Macon maar dan geraak je er toch nog altijd niet mee in het Zuiden?
frankrijk lijkt mij mega achter te zijn in het hele EV verhaal. ik heb in Parijs ook geen enkele laadpaal gezien, paar weken geleden
 
frankrijk lijkt mij mega achter te zijn in het hele EV verhaal. ik heb in Parijs ook geen enkele laadpaal gezien, paar weken geleden
Ter illustratie: ik was vorige week in een hotel in Parijs. Vooraf hadden ze trots gemeld laadplekken te hebben. Aangekomen bleken er inderdaad twee gemarkeerde plaatsen in een stoffig hoekje van de parkeergarage voor opladen bestemd. Eén plaats werd in beslag genomen door twee ICE-ende motoren onder een afdekzeil. Op de andere paste mijn M3. De laadfaciliteit bleek een normaal stopcontact te zijn, dat er waarschijnlijk al jaren gezeten had. Maar ik bleef toch twee nachten en zo was de accu uiteindelijk toch helemaal vol gedruppeld. ..
 
  • Funny
Reactions: FairFrank
Wie bedenkt in godsnaam die locaties van Ionity? Momenteel is er op het hele traject van de Franse Autoroute Du Soleil nog geen enkele actief. Dat is toch DE Franse vakantiesnelweg. Er zijn er in aanbouw rond Lyon, Dijon en Macon maar dan geraak je er toch nog altijd niet mee in het Zuiden?
Naar Oostenrijk van de zomer kun je gewoon op Ionity doen.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande