Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Ook nog een berijder van een E-tron geholpen. Die stond te knoeien aan de "langzame" 50 KW lader. Had de AC Type 2 stekker er maar ingestoken, want die anderen pasten niet. Hij had echter niet door dat er onder de Type 2 aansluiting een klepje zat, dat open kon waardoor de CCS er in kon. Ook maar even gezegd dat hij sneller aan de 175KW lader kon laden.

Dat verbaast mij wel eigenlijk. Dat Tesla iedereen met 2 minuten de deur uit wil hebben kennen we inmiddels, maar dat ook de Audi rijders blijkbaar onvoldoende uitleg krijgen over de auto vindt ik opvallend.
 
Afgelopen week voor het eerst geladen met Model 3 bij Ionity Brohltal, helaas tot 2x toe de laadsessie afgebroken.. eerste keer na 12 min (33kw) tweede keer na 10 min (14kw)
Pushbericht op mijn telefoon: Opladen voltooid, voor mij onduidelijk of het nu de lader of de auto is die heeft besloten om de sessie af te breken.
Herkent iemand dit probleem? toch zonde, elke sessie kost weer opnieuw 8 euro..

Er zijn hier heel veel verhalen over, bij elk merk. Jaguar iPace, Audi e-Tron en ook Tesla blijkbaar. Allemaal afgebroken laadsessies bij snelladers (niet alleen IONITY). Wat de oorzaak is weet ik niet. Met Superchargers nooit last van :)

Die 8,- per sessie zou IONITY eigenlijk moeten beperken tot max. 1x per uur in rekening brengen oid om dit soort issues te voorkomen.
 
Ok, lijkt dus in ieder geval niet aan de auto te liggen dan.
Ik zal ook even opletten wat de uiteindelijke factuur wordt :)
Ik had me ook aangemeld via NewMotion, was pas net in het restaurant toen hij voor de eerste keer verbrak.. stond je toevallig ook op DE*ION*E100102?

Correct! Uiterst linkse laadpaal. Heb al een defect gemeld via de NewMotion app.
 
Dat verbaast mij wel eigenlijk. Dat Tesla iedereen met 2 minuten de deur uit wil hebben kennen we inmiddels, maar dat ook de Audi rijders blijkbaar onvoldoende uitleg krijgen over de auto vindt ik opvallend.
Newsflash...de Audi dealers hebben niet zoveel verstand van elektrisch rijden, wat ze zelf niet snappen kunnen ze ook niet uitleggen.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: PaulusdB and Tozz
Ionity is aan het uitbreiden in Nederland.
Laden kost in heel Europa, dus ook hier, hetzelfde, 8 euro per sessie, ongeacht de laadhoeveelheid en is razendsnel, max 350kWh/per uur en is hiermee behoorlijk concurrerend met betaalde Tesla SUCs (tegen gratis SUCs kunnen ze niet op....)
Voor laadsessies gebruik je het best de Ionity app. Voor je eerste laadsessie in de app je betaalwijze selecteren. Verschillende mogelijkheden, creditcard en Paypal. Voor autorisatie wordt 0,01 euro afgeschreven. Met de app scan je de QR code op de laadpaal waarna je kan laden.

Huidig aanbod in Nederland:

Vier CCS laders in Apeldoorn, nabij A1
Twee in testfase werkende CCS laders langs A1 bij Tolnegen Noord. Uitbreiding voorbereid met nog zes laders.

In voorbereiding:
Bij Bodegraven langs A12 Noord bijna klaar.
Bij Nieuwegein langs A27 aan beide zijden in voorbereiding
Bij Venlo langs A67 in voorbereiding.
 
Last edited:
Klopt. Tesla Model 3 deze week in Apeldoorn opgeladen (met software 2019.20.4.2) van 20-81% in 21 minuten. Hoogste snelheid 191kWh/uur. 42 kWh dus voor 8 euro. is 19 ct per kWh, inclusief BTW.
Tolnegen is ook zo snel maar wordt nog getest. De snelheid valt soms terug naar 32kwh/uur. Maarrrrr..... laden is daar nog gratis. Stekker erin, op de zuil op start drukken en laden maar. Met wat mazzel zit je in half uurtje vol.
 
Last edited:
Naar aanleiding van dit draadje vandaag even bij Ionity Apeldoorn geweest om te testen! Werkte prima icm Maingau pas. :)
Laadsessie staat ook al in overzicht van Maingau. 18.67kWh voor €4,48. Net geen €0,24/kWh. Iets goedkoper dan SuC Van der Valk Apeldoorn, we blijven Nederlanders.

Ook nog een berijder van een E-tron geholpen. Die stond te knoeien aan de "langzame" 50 KW lader. Had de AC Type 2 stekker er maar ingestoken, want die anderen pasten niet. Hij had echter niet door dat er onder de Type 2 aansluiting een klepje zat, dat open kon waardoor de CCS er in kon. Ook maar even gezegd dat hij sneller aan de 175KW lader kon laden.
Toen hij dat deed, ging die als de brandweer. In ieder geval sneller dan de 100KW die ik met de SR+ haal.

View attachment 423981

Afgelopen zaterdag ook naar de Ionity in Apeldoorn met mijn Model 3. Laadsnelheid 1243 KM per uur! Zie ook foto. Nog wat extra info. Heb mijn NewMotion pas gebruikt, werkt soepel voor 8 euro per laadsessie, staat ook gewoon in het display van de laadpaal. Zowel Mc Donalds als Starbucks op 50 meter, Recht tegenover een (zelf)wasstraat en een Shellwasstraat. Totale laadduur is vergelijkbaar met SuC omdat de laadsnelheid snel minder wordt, lijkt vrij lineair naar nul te gaan vandaar dat je toch een half uur aan het laden bent tot een SoC van 90%.Blijft natuurlijk heel bijzonder om op je scherm dit soort waardes uit te lezen.
ionity-laadsnelheid.jpg
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Carl and Klaas
Ok, lijkt dus in ieder geval niet aan de auto te liggen dan.
Ik zal ook even opletten wat de uiteindelijke factuur wordt :)
Ik had me ook aangemeld via NewMotion, was pas net in het restaurant toen hij voor de eerste keer verbrak.. stond je toevallig ook op DE*ION*E100102?

In die video van Bjorn Nyland waar hij dat 24 uurs record gaat verbreken heeft hij het er uitgebreid over. Soms hoor je tijdens snelladen een soort "klunk" van onder uit de auto komen. Daar kan Ionity niet mee omgaan en breekt de sessie af. Hij noemt een mogelijke oorzaak over aarding oid. Maar ik weet niet genoeg van dit soort materie om dat te kunnen beoordelen.
 
Die "klunk" geluiden heb ik ook gehad bij superchargers. Best eng, je voelt het gewoon in de auto . Vooral een aantal keer gehad in feb/maart toen het kouder was. Schijnt vaker voor te komen. Google op clunk + supercharging.

Ja ik heb het ook wel vaak gehoord, en het gaat wennen. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat in mijn ervaring de supercharger, allego en fastned gewoon doorladen bij die "klunk". En dus Ionity er (af en toe) op vastloopt.
 
Ja ik heb het ook wel vaak gehoord, en het gaat wennen. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat in mijn ervaring de supercharger, allego en fastned gewoon doorladen bij die "klunk". En dus Ionity er (af en toe) op vastloopt.
Die klunk was toch metaal wat bol en hol werd? Net zoals een gootsteen die ineens warm/koud wordt. Daat had Bjorn ook een filmpje van gemaakt.
 
Sinds vorige week staan er twee nieuwe Ionity locaties op hun kaart. Bij Nieuwegein bij BP en OK langs de A27. Zag vanavond bij De Kroon (westkant A27) dat het hard opschiet. Banden gesteld, asfalteren moet nog. Twee laadpalen en meer 4 trafokasten zijn geleverd. Staan nog in folie bij elkaar. Zal denk ik zelfde oplevering worden als Tolnegen: 2 laadpalen in bedrijf. Lokatie voorbereid op 8 palen.
 
Ik zag het deze week ook dat er bij De Kroon en De Knoest gebouwd gaat worden. De Ionity strategie is alleen in Nederland nog wat onduidelijk:
- Tolnegen Noord -> Langs snelweg bij Esso
- Apeldoorn-Zuid -> Van snelweg af i.c.m. met Shell (Terwijl die met Recharge juist palen van Allego afnemen)
- Bodegraven -> Van snelweg af i.c.m. La Place
- Sevenum -> Van snelweg af i.c.m. La Place
- De Kroon / De Knoest -> Langs snelweg (De Kroon is een lekkere locatie zullen Allego, nominatie upgrade, en Fastnet niet blij mee zijn)

Wat mij ook opvalt is dat er op Ionity Chargers (@IonityChargers) | Twitter elke 2 dagen wel aankondigingen zijn van openingen of nieuwe bouw activiteiten. Op IonityTracker zag ik dat er op dit moment 121 locaties operationeel waren en 50 onder constructie (totaal 171). Het is in verhouding met het SuC netwerk pas 1/3de (466 in Europa) maar het gaat wel enorm snel immers hebben ze vanaf 01-01-2019 maar liefst 76 locaties geopend tegen een 35 SuC's.