Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Ik denk dat er op dit forum een grote onderschatting bestaat omtrent de impact die het Ionity-netwerk zal hebben op het verre-afstands-reizen door niet-tesla-rijders.
Ok het zal betalend worden net zoals in de model3 en dus voorlopig nog met pasjes op de I-pace bijvoorbeeld en de integratie in de gps van de auto is voorlopig ook allicht nog niet gerealiseerd zoals bij onze SuC's.
Maar waar ik vooral naartoe wil is dat men hier op het forum niet mag onderschatten dat de grote merken die hier achter zitten deze eerste ronde tot 2019 er stevig in willen vliegen.
Ik heb bij deze firma hetzelfde gevoel als bij Tesla in 2009.

Mark my words; Ionity wordt de monopolist op vlak van snelladen.
Daarvoor zit er genoeg kapitaal achter.

1-2.jpg
 
Ik denk dat er op dit forum een grote onderschatting bestaat omtrent de impact die het Ionity-netwerk zal hebben op het verre-afstands-reizen door niet-tesla-rijders.
Ok het zal betalend worden net zoals in de model3 en dus voorlopig nog met pasjes op de I-pace bijvoorbeeld en de integratie in de gps van de auto is voorlopig ook allicht nog niet gerealiseerd zoals bij onze SuC's.
Maar waar ik vooral naartoe wil is dat men hier op het forum niet mag onderschatten dat de grote merken die hier achter zitten deze eerste ronde tot 2019 er stevig in willen vliegen.
Ik heb bij deze firma hetzelfde gevoel als bij Tesla in 2009.

Mark my words; Ionity wordt de monopolist op vlak van snelladen.
Daarvoor zit er genoeg kapitaal achter.

View attachment 286058
Ik hoop het van harte, want dit is cruciaal om elektrisch rijden ook bij andere merken te gaan realiseren. Ik wel zo mijn twijfels. Vorig jaar werd er nog heel hard geroepen dat er door Ionity een netwerk zou worden uitgerold met 350kW laders, want de auto's van de gevestigde orde zouden dat soort laadsnelheden ondersteunen. Nu zien we dat er wordt gesproken over 150 tot 350, waarbij expliciet wordt vermeld dat de meeste stations op 150 uitkomen. Dat is mooi, maar al wel fors lager dan wat eerder in marketing praat werd geschreeuwd.
Verder heeft men het over gemiddeld 6 laders per site. Ik vermoed dat ook de laders van Ionity capaciteit gaan delen.
Velen van ons op het forum hebben mee gekregen hoe lastig het bleek voor Tesla op veel locaties om vergunningen te regelen. Dat zal voor ionity niet anders zijn. Maar wat nog belangrijker is. Tesla heeft de laders geinstalleerd in een periode dat het economisch in de EU nog niet helemaal lekker liep, en de bouw- en installatie branche op zijn gat lag. Nu zien we dat netbeheerders in Nederland maar ook in andere landen steeds grotere problemen hebben met bemensing.

Tesla heeft op dit moment laders op ca. 400 locaties en dat zal medio 2019 nog fors zijn uitgebreid. Op bijna alle locaties zien we op dit moment al 8 laders en vaak al meer. Hoe serieus zijn BMW, Audi, VW, Porsche, Daimler, Ford, Jaguar met elektrisch rijden, als ze voor al deze merken bij elkaar die allemaal in 2019 met serieuze elektrische auto's komen, maar minder laders neer zetten dan Tesla nu heeft. deze 7 merken samen moeten zonder enig probleem in 1 jaar evenveel EV's op de markt kunnen zetten als Tesla in de afgelopen 5 jaar in de EU heeft gedaan.
 
Ik hoop het van harte, want dit is cruciaal om elektrisch rijden ook bij andere merken te gaan realiseren. Ik wel zo mijn twijfels. Vorig jaar werd er nog heel hard geroepen dat er door Ionity een netwerk zou worden uitgerold met 350kW laders, want de auto's van de gevestigde orde zouden dat soort laadsnelheden ondersteunen. Nu zien we dat er wordt gesproken over 150 tot 350, waarbij expliciet wordt vermeld dat de meeste stations op 150 uitkomen. Dat is mooi, maar al wel fors lager dan wat eerder in marketing praat werd geschreeuwd.
Verder heeft men het over gemiddeld 6 laders per site. Ik vermoed dat ook de laders van Ionity capaciteit gaan delen.
Velen van ons op het forum hebben mee gekregen hoe lastig het bleek voor Tesla op veel locaties om vergunningen te regelen. Dat zal voor ionity niet anders zijn. Maar wat nog belangrijker is. Tesla heeft de laders geinstalleerd in een periode dat het economisch in de EU nog niet helemaal lekker liep, en de bouw- en installatie branche op zijn gat lag. Nu zien we dat netbeheerders in Nederland maar ook in andere landen steeds grotere problemen hebben met bemensing.

Tesla heeft op dit moment laders op ca. 400 locaties en dat zal medio 2019 nog fors zijn uitgebreid. Op bijna alle locaties zien we op dit moment al 8 laders en vaak al meer. Hoe serieus zijn BMW, Audi, VW, Porsche, Daimler, Ford, Jaguar met elektrisch rijden, als ze voor al deze merken bij elkaar die allemaal in 2019 met serieuze elektrische auto's komen, maar minder laders neer zetten dan Tesla nu heeft. deze 7 merken samen moeten zonder enig probleem in 1 jaar evenveel EV's op de markt kunnen zetten als Tesla in de afgelopen 5 jaar in de EU heeft gedaan.

Volgens dit document van IONITY hebben ze al meer dan 50% v.d. locaties "secured": http://www.ionity.eu/assets/20171127-ionity-en.pdf (en dat was in November).

De onderschatting zit vooral op het Amerikaanse gedeelte van dit forum (maar ook reddit&electrek kunnen er wat van), waar het CCS netwerk toch wel hopeloos lijkt te zijn. In Europa liggen de kaarten compleet anders en ik heb zelf ook hoge verwachtingen van de uitrol van verschillende CCS netwerken. Het is ook een beetje de wet van de remmende voorsprong natuurlijk.

Het is ook niet alleen IONITY, maar bijvoorbeeld ook FastNed (NL)/Grønn Kontakt (Noorwegen) wat wel serieuze vormen begint aan te nemen en waar nu gewoon 175kW laders beschikbaar zijn. En met autochage (Autocharge) ook geen gedoe met laadpasjes.
Ik verwacht dat het er over een jaar compleet anders uit ziet in positieve zin, met de komst van de iPace, de Hyundai Konda, de Audi e-tron Quattro en wellicht nog een upgrade van de Hyundai ioniq heb je toch een aantal auto's die serieuze snelheden op CCS kunnen behalen. En hoe meer auto's die kunnen laden, hoe meer noodzaak voor CCS.... :)
 
Op papier ziet het er best goed uit. In de praktijk zal uit moeten wijzen hoe goed de laders daadwerkelijk zijn en hoeveel amperes de "nieuwe" auto's kunnen verwerken tijdens het "supersnelladen".

Theoretisch is een pasje niet nodig daad CCS ondersteuning biedt voor "automatische herkenning". Tenminste...dat heb ik van de site van FastNed kunnen halen. Dus een registratie bij Ionity zou voldoende moeten zijn voor knap snelladen "ala Tesla".

Vraag blijft dan....WIE gaan daar laden. Voorlopig ziet het ernaar uit dat de Tesla's daar niets te zoeken hebben. In ieder geval totdat de Tesla's voorzien worden van CCS DC pinnen onder de huidige "type2-ish" aansluiting. Ja, er zijn diverse modellen die zijn aangekondigd welke mogelijk voordeel hebben bij deze laadstations. Maar hoeveel worden daar dan daadwerkelijk van geleverd?

De Audi, Jaguar, Porsche en Hyundai komen samen voorlopig niet boven de "enkele 10 duizenden" per jaar uit. Wereldwijd.

De huidige auto's (uitgezonderd de Ioniq) hebben geen voordeel van deze stations ten opzichte van de 50kW laadpunten. Denk dan aan de i3, Ampera-e, e-Golf, etc. Deze auto's halen bij laden van 20->80% gemiddeldes van 35kW

Meer laadopties is beter. Ik hoop dat een Tesla eigenaar hier uiteindelijk ook goed gebruik van kan maken. Gezien de aantallen Tesla's die er (gaan) rondrijden, lijkt me dat voor het netwerk erg belangrijk en voor Tesla eigenaren natuurlijk ook!
 
Ze zouden de laders natuurlijk kunnen plaatsen bij de huidige “dealers”. Vaak goed verspreid en waarschijnlijk ook ruimte genoeg voor een handje laadpalen, zeker in het buitenland. Zal ook de rijder een enorm verbindingsgevoel met het merk geven (en het SeC zit naast iedere laadpaal....)
 
Buiten Nl zie je veel dealers achter de hekken zitten. Die gaan buiten kantoortijden op slot. Ben er in Frankrijk al eens tegenaan gelopen - tussen 12 en 14:00 kon ik niet terecht bij de Chademo-lader. Dus dat gaat het niet helemaal worden.
Een van de laatste persberichten betrof de samenwerking met Shell. Dat biedt natuurlijk mogelijkheden om op relevante locaties laders te plaatsen.Jammer is dat vooralsnog Italië en Spanje op hun kaartjes ontbreken. Het feit dat die eerste 20 laders er nog niet staan toont aan dat ook Ionity er tegen aan loopt dat vergunningen nogal eens de ambitie in de weg staan.
 
Buiten Nl zie je veel dealers achter de hekken zitten. Die gaan buiten kantoortijden op slot. Ben er in Frankrijk al eens tegenaan gelopen - tussen 12 en 14:00 kon ik niet terecht bij de Chademo-lader. Dus dat gaat het niet helemaal worden.
Een van de laatste persberichten betrof de samenwerking met Shell. Dat biedt natuurlijk mogelijkheden om op relevante locaties laders te plaatsen.Jammer is dat vooralsnog Italië en Spanje op hun kaartjes ontbreken. Het feit dat die eerste 20 laders er nog niet staan toont aan dat ook Ionity er tegen aan loopt dat vergunningen nogal eens de ambitie in de weg staan.


Shell is door alle jaren heen al altijd een voorloper van de innovaties geweest. Denk dat alles al klaar ligt en mondjesmaat uitgerold wordt en als het echt een vlucht neemt dat het snel gaat met de laders plaatsen bij Shellpompen..
 
Leuk zo'n kaart met allemaal rode puntjes... In 2017 zouden de eerste 20 locaties operationeel zijn. Vooralsnog kan ik er geen vinden. Enige nieuws is de aankondiging van het ontwerp van de laadstations..Dat schiet dus lekker op. Lijkt Tesla wel met zo'n planning -;)

Het design zoals ruim een week geleden gepresenteerd is zelfs nog maar een concept
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Shell is door alle jaren heen al altijd een voorloper van de innovaties geweest. Denk dat alles al klaar ligt en mondjesmaat uitgerold wordt en als het echt een vlucht neemt dat het snel gaat met de laders plaatsen bij Shellpompen..
Precies zo zal het gaan. Waarom zou je 175 en 350 kW laders plaatsen als er letterlijk nog geen auto met die vermogens kan laden.
Shell, en alle andere olieboeren, zitten op het vinkentouw. Als ze willen zetten ze binnen een half jaar 5x meer laders neer dan er nu SuperChargers zijn. Voor Tesla is de investering in SuperChargers groot, voor de oliemaatschappijen zijn het peanuts.
 
Precies zo zal het gaan. Waarom zou je 175 en 350 kW laders plaatsen als er letterlijk nog geen auto met die vermogens kan laden.
Shell, en alle andere olieboeren, zitten op het vinkentouw. Als ze willen zetten ze binnen een half jaar 5x meer laders neer dan er nu SuperChargers zijn. Voor Tesla is de investering in SuperChargers groot, voor de oliemaatschappijen zijn het peanuts.

Kan Shell wel willen maar gaat hem niet worden denk ik. Waarom zou ik 20 minuten of een half uur bij een lelijk pompstation naast een razende snelweg gaan rondhangen als ik ook prima bij een wegrestaurant of een VdV rustig wat kan eten en/of drinken ?
Location is key.