Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag het deze week ook dat er bij De Kroon en De Knoest gebouwd gaat worden. De Ionity strategie is alleen in Nederland nog wat onduidelijk:
- Tolnegen Noord -> Langs snelweg bij Esso
- Apeldoorn-Zuid -> Van snelweg af i.c.m. met Shell (Terwijl die met Recharge juist palen van Allego afnemen)
- Bodegraven -> Van snelweg af i.c.m. La Place
- Sevenum -> Van snelweg af i.c.m. La Place
- De Kroon / De Knoest -> Langs snelweg (De Kroon is een lekkere locatie zullen Allego, nominatie upgrade, en Fastnet niet blij mee zijn)

Wat mij ook opvalt is dat er op Ionity Chargers (@IonityChargers) | Twitter elke 2 dagen wel aankondigingen zijn van openingen of nieuwe bouw activiteiten. Op IonityTracker zag ik dat er op dit moment 121 locaties operationeel waren en 50 onder constructie (totaal 171). Het is in verhouding met het SuC netwerk pas 1/3de (466 in Europa) maar het gaat wel enorm snel immers hebben ze vanaf 01-01-2019 maar liefst 76 locaties geopend tegen een 35 SuC's.
En hoe is dat in totale aantallen laders? Met een dekking om al heel de EU door te kunnen is het voor Tesla veelal niet meer nodig enorme hoeveelheden nieuwe locaties toe te voegen, maar kan daarin al wat selectiever te werk gaan. Uitbreiding van bepaalde locaties is daar veel logischer.
 
"- De Kroon / De Knoest -> Langs snelweg (De Kroon is een lekkere locatie zullen Allego, nominatie upgrade, en Fastnet niet blij mee zijn)"

De allego HPC laders werken "nog" niet op een model 3 waar de 200kw van is vrijgegeven (staan er 4 stuks). Die allego laders zijn vanaf zowel de west als de oostkant te benaderen (Haje restaurant).
Als die werken en fastned gaat daar uitbreiden dan heb je daar samen met Ionity toch een aardige reeks erg sneller laders staan. Verder goede locatie.
 
Vandaag eens bij de Ionity in aanbouw gepasseerd in Wetteren-Zuid (België). Ligt op de parking van het Shell snelwegtankstation langs de E40 daar.

Ook eventje een foto genomen. Het lijkt dat de gelijkrichters/regelaars en kabels al in orde zijn maar dat de eigenlijke laadpalen nog moeten komen. Daar was zo direct nog geen spoor van te bekennen. Msschien dat ze nu eerst het hoogspanning stuk in orde moeten brengen.

Volgens sommige websites zou de site (en ook Wetteren-Noord, aan de andere kant van de autosnelweg) klaar en aktief zijn. Als ik nog eens passeer ga ik eens kijken en proberen. Maar zal waarschijnlijk niet voor direct zijn. Mocht iemand anders al eerder passeren ... ;)
 
En hoe is dat in totale aantallen laders? Met een dekking om al heel de EU door te kunnen is het voor Tesla veelal niet meer nodig enorme hoeveelheden nieuwe locaties toe te voegen, maar kan daarin al wat selectiever te werk gaan. Uitbreiding van bepaalde locaties is daar veel logischer.
Meeste Ionity locaties hebben nu 4 laders met optie voor 8. Grote nadeel van de uitrol van de SuC's in Europa is dat er vooral gekeken is naar "goedkopere" opties. Liever een SuC van de weg af bij een hotel. Het grote plus punt van Fastnet en ook Ionity is juist dat "snelladen" gebeurd op de locatie waar je maar minimaal van de snelweg af hoeft. Daarnaast drink en eet ik gewoon liever iets makkelijks bij een benzinepomp dan bij een hotel. In België en Frankrijk ben ik erachter gekomen dat de locaties van Ionity mij gewoon beter bevallen dan de SuC's. Het is er ook nog lekker rustig en zoals al vaker gezegd in deze fase als je in België meer dan 28KW en in Frankrijk 33KW moet laden ook nog eens goedkoper vanwege de huidige fixed prijsstelling.
 
Meeste Ionity locaties hebben nu 4 laders met optie voor 8. Grote nadeel van de uitrol van de SuC's in Europa is dat er vooral gekeken is naar "goedkopere" opties. Liever een SuC van de weg af bij een hotel. Het grote plus punt van Fastnet en ook Ionity is juist dat "snelladen" gebeurd op de locatie waar je maar minimaal van de snelweg af hoeft. Daarnaast drink en eet ik gewoon liever iets makkelijks bij een benzinepomp dan bij een hotel. In België en Frankrijk ben ik erachter gekomen dat de locaties van Ionity mij gewoon beter bevallen dan de SuC's. Het is er ook nog lekker rustig en zoals al vaker gezegd in deze fase als je in België meer dan 28KW en in Frankrijk 33KW moet laden ook nog eens goedkoper vanwege de huidige fixed prijsstelling.
Dat over de locaties zeg ik al tijden: Ik vind Fastned (met een d) locaties in NL, maar ook Ionity in DE fijnere plaatsen. Direct aan de snelweg en snel laden. Ideaal.
 
Dat over de locaties zeg ik al tijden: Ik vind Fastned (met een d) locaties in NL, maar ook Ionity in DE fijnere plaatsen. Direct aan de snelweg en snel laden. Ideaal.

Grappig, ik vind het vaak juist fijn om laders te vinden die een beetje buiten de gebaande paden staan. Kom je nog eens op een plek waar je anders nooit geweest was. Mooi voorbeeld is deze:
Bernhard Brasch Platz Neuruppin Deutschland #32265

100kW en midden in een prachtig oud stadje met terrasjes op 50 meter. (op dit moment geloof ik stuk).
 
Grappig, ik vind het vaak juist fijn om laders te vinden die een beetje buiten de gebaande paden staan. Kom je nog eens op een plek waar je anders nooit geweest was.

Op vakantie lijkt me dat ook top inderdaad, maar als je gewoon door Nederland rijdt voor je werk dan heb je liever een locatie aan de snelweg zodat je ook snel weer verder kunt. Die omeletjes bij de VdV gaan ook vervelen :)
 
  • Like
Reactions: M.W.
Grappig, ik vind het vaak juist fijn om laders te vinden die een beetje buiten de gebaande paden staan. Kom je nog eens op een plek waar je anders nooit geweest was. Mooi voorbeeld is deze:
Bernhard Brasch Platz Neuruppin Deutschland #32265

100kW en midden in een prachtig oud stadje met terrasjes op 50 meter. (op dit moment geloof ik stuk).
Op vakantie ben ik ook onderweg ergens naartoe. Niet dat ik zo super veel haast heb, maar ik wil gewoon door rijden.

Maar ik herhaal mijzelf hiermee.

Op vakantie lijkt me dat ook top inderdaad, maar als je gewoon door Nederland rijdt voor je werk dan heb je liever een locatie aan de snelweg zodat je ook snel weer verder kunt. Die omeletjes bij de VdV gaan ook vervelen :)
Jep!

Ik ga Ionity en Fastned in September gebruik op een trip naar München en wellicht ook al als ik over twee weken naar Italië toe ga. Gewoon eens kijken hoe dat bevalt.
 
Ik moet wel zeggen dat ik qua Superchargers in DE en UK niet te klagen heb heel vaak aan een autohof, Services of snelwegrestaurant. Ideaal voor het betere snel-laden-en-weer-wegwezen. In NL en BE is het inderdaad vaak een eindje van de snelweg, en een VdV leent zich niet voor een broodje to-go. In DE en UK staan de Ionity/Ecotricity/E.on/... laadpalen ook gewoon naast de Tesla Superchargers.
 
Ik hoef eigenlijk helemaal niet naar de suc (altijd zat range), maar probeer ze allemaal even als ze op de route liggen om even te kijken waar die zit en wat erbij zit (puur nieuwsgierigheid).

Klopt wel een beetje, niet aan de snelweg maar 3-5 minuten is ook niet echt ver weg (wel als je altijd haast hebt, maar dan moet je geen EV gaan rijden).
 
Afgelopen week voor het eerst geladen met Model 3 bij Ionity Brohltal, helaas tot 2x toe de laadsessie afgebroken.. eerste keer na 12 min (33kw) tweede keer na 10 min (14kw)
Pushbericht op mijn telefoon: Opladen voltooid, voor mij onduidelijk of het nu de lader of de auto is die heeft besloten om de sessie af te breken.
Herkent iemand dit probleem? toch zonde, elke sessie kost weer opnieuw 8 euro..
ff bellen met het tel nr op de paal, er wordt dan maar 1x 8 euro gerekend. Verder eerst de betalingshandelingen doen zoals druppel of app en dan pas slang er in en op start drukken dan heb je geen probleem meer van stoppen!
 
5FA797C0-250F-49F4-9DF4-6825EDB6D50B.jpeg
Net even aan het laden bij Stroe. Je kunt gewoon op start klikken op het scherm maar er wordt niet naar een pas oid gevraagd. Laadsnelheid tot 193 kW / 1265 km per uur.
 
  • Like
Reactions: M.W.