Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta niet zo vaak bij een laadpaal waar ik mijn laadpas moet gebruiken.
Maar kreeg recentelijk een afrekening van GreenFlux, waarvan ik de pas eigenlijk altijd gebruik.
Was voor een laadpaal die ik in Weert gebruikt heb.
62 kWh, rekening 13 Euro excl. BTW, oftewel 21 cent per kWh excl. BTW.
Dat vind ik erg netjes, maar ik haal natuurlijk niet de 0.59 cent per kWh van @robertvg ;).
 
NLE en MisterGreen rekenen 0.69 ct per kWh, dat komt ongeveer overeen met die 13eur/100km, bij een 50kW lader.
Fastned rekent 0.59 cent per kWh. Tot nu toe ongeacht of je op 50kW of 100kW laadt.
Er is een groot gat tussen wat rijders graag zouden willen (flatfee - vaste prijs per kWh), en aanbieders die de hogere investeringen voor de apparatuur willen terugverdienen.

Als je het Fastned abbo van 10,-/(factuur)mnd neemt en meer dan 42kWh laadt, betaal je dus minder dan die 59ct / kWh. Voor niet-Tesla rijders een mooie optie. Per (factuur)maand kun je dat abbo dan wel of niet aktief hebben. Mooist zou zijn dat je die '10,- maand' op een willekeurig moment kunt laten ingaan, dat heeft de aandacht van Fastned weet ik. Zoals zo vaak een ICT-dingetje...
 
Wat ben ik toch blij dat ik bij Tesla "zit".
Ionity begint nu al de tekenen van een monopolist te vertonen en ze hebben nog geen paal operationeel.

Bron: Electrek

Tesla says that they still don’t aim to make the Supercharger network a “profit center”.

Porsche disagrees with the approach.

Meschke said that they plan to start charging from the beginning and have charging cost “a similar amount” to gasoline.

They plan to make a profit from it:

“Yes we try to do this [bill from day one] of course. We can invest in the beginning but after two or three years you have to be profitable with the new services, of course.”

But it’s not clear how much control they will have over that since their main charging infrastructure effort is currently through the Ionity charging network, which is a consortium that includes several other automakers.
 
Last edited:
Wat ben ik toch blij dat ik bij Tesla "zit".
Ionity begint nu al de tekenen van een monopolist te vertonen en ze hebben nog geen paal operationeel.

Bron: Electrek

Tesla says that they still don’t aim to make the Supercharger network a “profit center”.

Porsche disagrees with the approach.

Meschke said that they plan to start charging from the beginning and have charging cost “a similar amount” to gasoline.

They plan to make a profit from it:

“Yes we try to do this [bill from day one] of course. We can invest in the beginning but after two or three years you have to be profitable with the new services, of course.”

But it’s not clear how much control they will have over that since their main charging infrastructure effort is currently through the Ionity charging network, which is a consortium that includes several other automakers.

Uit hetzelfde verhaal:
,,Tesla could build stations with more stalls that were most often left unused, which is unprofitable, but it makes for a better experience (...)
It still happened in some areas where there’s an insanely high concentration of Tesla vehicles, (...)”

Dus, kom maar door met die SuC Breukelen!
 
Wat ben ik toch blij dat ik bij Tesla "zit".
Ionity begint nu al de tekenen van een monopolist te vertonen en ze hebben nog geen paal operationeel.

Bron: Electrek

Tesla says that they still don’t aim to make the Supercharger network a “profit center”.

Porsche disagrees with the approach.

Meschke said that they plan to start charging from the beginning and have charging cost “a similar amount” to gasoline.

They plan to make a profit from it:

“Yes we try to do this [bill from day one] of course. We can invest in the beginning but after two or three years you have to be profitable with the new services, of course.”

But it’s not clear how much control they will have over that since their main charging infrastructure effort is currently through the Ionity charging network, which is a consortium that includes several other automakers.
Los van de kosten is het natuurlijk wel fijn dat er ook concurrentie voor Tesla komt. Het houdt hen ook scherp om het netwerk te blijven verbeteren.

Al vermoed ik dat er nog steeds constructies komen waar je flat-fee kan laden die grotere netwerk.

In Duitsland (en andere landen) is betalen per kWh overigens wel een uitdaging omdat je dan vaak een energie maatschappij moet zijn. Daarom rekenen ze per minuut.

Ik kan het Ionity netwerk in ieder geval alleen maar toejuichen. Hoe meer opties om te laden, hoe beter. Die prijs komt vanzelf wel goed als iedereen het negeert vanwege de hoge kosten.
 
Partnerschap met Q8 is alvast een feit.

ENGINEERINGNET.BE - Q8 zet volop in op de mobiliteit van de toekomst. Centraal staat daarbij het pan-Europees netwerk van 400 high power laadstations van IONITY.

Want om mensen over de streep te trekken om elektrisch te rijden, is er voldoende snelle laadinfrastructuur nodig. In België zullen 7 laadstations geïnstalleerd worden aan snelwegstations.

Gisteren sloot het bedrijf hiervoor een partnership met IONITY om een betrouwbaar en krachtig oplaadnetwerk te ontwikkelen dat alle elektrische voertuigen ondersteunt, ongeacht het merk. Door samen te werken met partners is vandaag al meer dan 50% van het geplande netwerk gedekt.

Grote troef is de laadcapaciteit van maximaal 350 kW per laadpunt, een spectaculaire verbetering ten opzichte van de bestaande openbare laadpunten van 50 kW. Zo kan je een elektrische wagen in minder dan 20 minuten opladen voor een afstand van 300 km, waar dat bij de huidige laadstations nog tot 90 minuten duurt.

Elk laadstation is bovendien uitgerust met 6 laadpunten, waardoor chauffeurs minder lang moeten aanschuiven om hun wagen op te laden. Met dit netwerk van laadstations bouwt Q8 actief mee aan de infrastructuur voor de mobiliteit van morgen. << (Guy Leysen) (foto: Q8)
 
Wat ging het ook alweer kosten om je auto met 350kW op te laden ? #dtv
Waarom blijft dit continue maar naar boven komen?

Ik vind het jammer dat alles wat niet-Tesla is maar wordt gezien als faal, duur, onbetrouwbaar, slecht, noem het maar op.

Ik juig het JUIST toe dat er nu serieus werk begint te komen voor een snel laadwerk.

We moeten denk ik oppassen niet in onze 'Tesla Bubbel' te blijven en alles op die manier te zien. Want nog steeds rijd >99,999% van de mensen niet in een Tesla en die willen gewoon ergens laden.

Ook moeten we af van mensen voor houden dat elektrisch rijden goedkoper gaat zijn ten alle tijden. Want als onze overheid zijn accijns verliest op de brandstof gaat er vanzelf een andere belasting komen om dat gat te dichten.

Wees vooral positief zou ik zeggen en bekijk het op die manier. Ik zie graag dat I-Pace, Leaf, Kona, Ioniq rijders ook heel Europa door rijden met hun EV. Niet iedereen kan en wil een Tesla kopen.
 
Ik juig het ook toe Wido, het was geen anti-alles-anders-dan-Tesla opmerking.
Ik vroeg het omdat ik niet een heel grote toepassing/behoefte zie voor vol 350kW laden.
En ik zag tot nu toe ook geen berichten over de prijzen van Ionity (dank @FVO), maar wel enquetes van Fast-E waar ze het hadden over prijzen tussen de 0,50 en 2,50 euro per kWh.

Ik zie diverse drempels die we nog moeten slechten om de massa echt over te krijgen naar EV.
Als naast bestaande nadelen het ook duurder zou worden om met een EV te rijden t.o.v. het huidige system dan gaan we mensen niet omkrijgen IMO.

Overigens denk ik dat het niet nodig is om het verlies aan accijns 100% te compenseren.
Ik kan me niet voorstellen dat onderhoud van een noodzakelijk te breiden electriciteitsnetwerk evenveel kost dan de miljarden subsidie die nu naar de fossiele industrie vloeit.
 
Ik juig het ook toe Wido, het was geen anti-alles-anders-dan-Tesla opmerking.
Ik vroeg het omdat ik niet een heel grote toepassing/behoefte zie voor vol 350kW laden.
En ik zag tot nu toe ook geen berichten over de prijzen van Ionity (dank @FVO), maar wel enquetes van Fast-E waar ze het hadden over prijzen tussen de 0,50 en 2,50 euro per kWh.

Ik zie diverse drempels die we nog moeten slechten om de massa echt over te krijgen naar EV.
Als naast bestaande nadelen het ook duurder zou worden om met een EV te rijden t.o.v. het huidige system dan gaan we mensen niet omkrijgen IMO.

Overigens denk ik dat het niet nodig is om het verlies aan accijns 100% te compenseren.
Ik kan me niet voorstellen dat onderhoud van een noodzakelijk te breiden electriciteitsnetwerk evenveel kost dan de miljarden subsidie die nu naar de fossiele industrie vloeit.
Goed :) Verkeerd begrepen dan.

350kW zal het ook niet worden, maar voor veel auto's is 150kW al lekker snel.

We wachten vooral op een doorbraak van accu techniek, maar ik ben al blij dat het netwerk er komt.

Prijs is daarna puur een administratief verhaal.
 
We wachten vooral op een doorbraak van accu techniek,
Dat is mijn punt; meer range is cruciaal in acceptatie van de EV door de grote massa (om meerdere redenen), nog meer dan supersnel laden.
Want ook zonder een echte 'doorbraak'; de prijs van batterijen daalt nu sneller, en de range neemt sneller toe dan dat we m.i. tegen aantrekkelijke prijzen overal laadpleinen met 350kW laders uit de grond kunnen trekken. Althans voor zover mijn kennis van de prijzen van die laders, en de netaansluitkosten voor dergelijke vermogens. En met 600-700km echte range is er veel minder behoefte aan dergelijke hoge laadsnelheden.

Dus ook daarom mijn vraag: wat gaat een kWh bij een 350kW lader kosten ?
Als je nu bij Fastned 350kW gaat laden bezet je twee 175kW laders.
Ga je dan het dubbele betalen ? Of gewoon de normale prijs aangezien je ook twee keer zo snel weer weg bent ?
 
Kijk eens naar de supermarkt of de telecomsector... hoeveel échte concurrenten heb je?
Supermarkt: Unilever, P&G, Nestle,...?

De keuze tussen 3 multinationals geven me niet echt het gevoel dat ik een echte keuze heb.

De juiste concurrentie van snelladers (ook qua prijs) komt m.i. van mensen die zelf hun stroom opwekken en thuis laden.
Of eventueel bij bedrijven die op momenten een overschot hebben.
 
Kijk eens naar de supermarkt of de telecomsector... hoeveel échte concurrenten heb je?
Supermarkt: Unilever, P&G, Nestle,...?

De keuze tussen 3 multinationals geven me niet echt het gevoel dat ik een echte keuze heb.
Met elektriciteit is er altijd de keuze voor de eigen aansluiting c.q. panelen. (Ditto, @robertvg)

We hebben toch ook Fastned naar aantrekkelijker tarieven zien zakken, om nog enige overlevingskans te hebben?
 
  • Like
Reactions: robertvg