Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is de Model 3 echt FUN om mee te rijden ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ter verduidelijking, ik heb een Performance in bestelling die midden December geleverd wordt. In het verleden heb ik verschillende Porsche's, Ferrari's, Audi RS... gehad; altijd met sportuitlaten e.d.

Ik weet dat de performance sneller is bij acceleratie dan bovenstaande auto's maar is het gevoel hetzelfde als een sportauto ?

Als ik eerlijk ben tegen mezelf is de enige reden dat ik de M3P besteld heb fiscaal. Aftrekbaarheid op vennootschap maar vooral een heel laag VAA. Exterieur look van auto vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi; minimalistisch interieur vind ik mooi.

Dus ik vraag me af of de auto echt fun is om mee te rijden of niet ?

Zijn er nog mensen die om de "verkeerde" redenen (fiscaal) deze stap gemaakt hebben en wat hun bevindingen zijn ?

Alvast bedankt voor jullie eerlijke mening!
 
Last edited:
Ter verduidelijking, ik heb een Performance in bestelling die midden December geleverd wordt. In het verleden heb ik verschillende Porsche's, Ferrari's, Audi RS... gehad; altijd met sportuitlaten e.d.

Ik weet dat de performance sneller is bij acceleratie dan bovenstaande auto's maar is het gevoel hetzelfde als een sportauto ?

Als ik eerlijk ben tegen mezelf is de enige reden dat ik de M3P besteld heb fiscaal. Aftrekbaarheid op vennootschap maar vooral een heel laag VAA. Exterieur look van auto vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi; minimalistisch interieur vind ik mooi.

Dus ik vraag me af of de auto echt fun is om mee te rijden of niet ?

Zijn er nog mensen die om de "verkeerde" redenen (fiscaal) deze stap gemaakt hebben en wat hun bevindingen zijn ?

Alvast bedankt voor jullie eerlijke mening!
geen testrit gedaan?
 
Zo te zien aan wat je vroeger reed is je definitie van “fun” : Scheuren, herrie en opvallen ?
In dat geval heb je de verkeerde auto besteld..... maar dat is mijn mening en dus geen feit.

Wat mij betreft is de M3 “fun” om mee te rijden, maar dat komt vooral door de technische grappen en grollen (laad strategiën, tacc/ap, enz..)
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Rickyuu and MLKRMR
Ik heb daarvoor nooit een sportauto gehad en ik had de M3 oorspronkelijk besteld simpelweg omdat het de beste prijs/kwaliteit verhouding was voor mijn lease auto (en omdat ik EV en gadgets cool vind!) maar ik weet een ding zeker, nu rijd ik soms stukjes met mijn auto puur voor de lol (en de laatste update testen haha) :p! Enorm goed acceleratie met een zware AWD met een lage gravity center punt, plus een super reactief stuur, ik vind het soms meer karten. Ik heb eens een S gereden en dat voelt echt anders qua rijstijl, de M3 is zeker meer sportief!

Dus ja is net wat je leuk vind maar ik denk dat je niet teleurgesteld zal zijn!
 
Fun en herrie is een geconditioneerde, aangeleerde, beleving bij autorijden. Ik kan mij vrijwel geen andere ‘fun’ belevingen voorstellen waar de herrie essentieel bij lijkt. Het snowboarden/kiten bijvoorbeeld wordt daar niet opwindender van. Sterker nog, het leidt alleen maar af.
Van oudsher hebben we een fascinatie met snelle, imponerende auto’s. Auto’s die reden op verbrandingsmotoren. Kracht en snelheid werden tot in de grenzen getuned. Daarvoor was een optimale flow van uitlaatgassen voor nodig. Dit ging vaak gepaard met met herrie.Zo zijn wij de herrie van onze motoren gaan waarderen als onderdeel van de ‘fun’. We zijn de herrie als muziek gaan definiëren.
Ev’s maken nauwelijks(aantrekkelijke) herrie, sterker nog, élk waargenomen geluid bij een EV lijkt welhaast super storend in onze beleving. Dit vergt aanpassing van ons als ‘oude’ rijders(ook ik heb akrapovic uitlaten onder mijn auto’s laten schroeven)
Wat overblijft is een instant reagerende auto met een zeer groot snelheidspotentieel die zich speels en nauwkeurig laat bedienen. Wat mij betreft grote fun, groter dan bv een RS uit audi mij kon brengen..
 
Ik heb geen Model 3, maar een Model S en ik ervaar hetzelfde als @CJA Hulskamp. Ondanks dat de auto erg snel is rij ik er vooral vrij rustig mee. In het verleden ook een Porsche 991 Turbo S gereden en dat nodigt veel meer uit tot trappen. De beleving van een EV is echt anders dan die van een ICE sportwagen. Voor een lekker stukje sturen in het weekend over een bochtig weggetjes vind ik de afwezigheid van geluid echt een gemis. Als je vol op het gas gaat en je wordt in je stoel gedrukt, dan is een brullende motor echt wel van meerwaarde.

Maar voor het dagelijkse woon-/werkverkeer en een lange vakantierit is de stilte heerlijk. Een Model S voor de normale ritten en een handgeschakelde GT3 voor de fun. Dat zou mijn ideale combi zijn...
 
Niet helemaal te vergelijken met Porsches en Ferrari's, maar ik rij ook motor naast de dagelijkse 3 (LR, geen P).

De beleving op de motor is veel intensiever, en mijn BMW K1600 (6 cilinder, 160 pk) is sneller dan een 3 P. Ik mis het geluid niet in de 3, voorheen had ik een BMW boxer met Akrapovic uitlaat, en dat klonk ook erg leuk, maar kan nu ook best zonder.

Het zijn verschillende belevenissen, snel met geluid en heel snel zonder geluid, beide "fun" maar anders...
 
Zo te zien aan wat je vroeger reed is je definitie van “fun” : Scheuren, herrie en opvallen ?
In dat geval heb je de verkeerde auto besteld..... maar dat is mijn mening en dus geen feit.

Wat mij betreft is de M3 “fun” om mee te rijden, maar dat komt vooral door de technische grappen en grollen (laad strategiën, tacc/ap, enz..)

Wat van bovenstaande is jouw mening? Het verkeerde bestellen of scheuren, herrie en opvallen.
Ik vind jou met deze opmerkingen een misgunnnede linkse rakker, mijn mening....
 
  • Disagree
Reactions: Hbrink
Ook even serieus antwoord op jouw vraag. Qua handeling en stuur respons ga je de vorige auto's missen. En dan met name in het bochtenwerk en feedback vanuit de auto en communicatie vanuit je kont en stuur. Ook ga je de stoelen missen. De stoelen van de M3 zijn niet goed genoeg voor gummen.

Tuurlijk ga je het geluid missen! Het weten waar je zit in de toeren in een bocht, het terugschakelen en het geluid daarbij. en natuurlijk de ramen open in een tunnel...Maar je krijgt er ook een hoop voor terug.

Simeplweg is het een trade off, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook wel. Veel plezier iig in je M3P
 
Wat van bovenstaande is jouw mening? Het verkeerde bestellen of scheuren, herrie en opvallen.
Ik vind jou met deze opmerkingen een misgunnnede linkse rakker, mijn mening....

Mijn mening is dat als je een auto zoekt waarmee je kunt scheuren, herrie maken en opvallen je beter geen Tesla maar iets anders kunt bestellen. Een Tesla maakt geen herrie en valt zo langzamerhand ook niet meer op. Scheuren kan er wel mee.
Ik misgun overigens niemand iets en waar je het idee vandaan hebt dat ik “een linkse rakker” zou zijn ..... ?
 
Geluid mis ik soms wel (12 cyl met sportuitlaat is toch wel heftig).
Qua rijden....... heb een P, rijdt geweldig en snel, ook bochten.
De LR RWD heb ik ook, veel leuker....... ook nog snel, maar achterwiel en lichter sturend. Rijdt gewoon lekkerder en zwabbert wat meer met z'n kont (gewoon leuk).

Stoelen, al aangegeven........geen sportstoelen.
Dan vering, soft (ook de P) vergeleken met een sportauto, je voelt hem gewoon deinen op wegdek met wat hobbels.
Maar de electronica is bizar snel en goed (en track mode is ook geweldig).
 
  • Like
Reactions: MLKRMR and 4playF1
Mijn mening is dat als je een auto zoekt waarmee je kunt scheuren, herrie maken en opvallen je beter geen Tesla maar iets anders kunt bestellen. Een Tesla maakt geen herrie en valt zo langzamerhand ook niet meer op. Scheuren kan er wel mee.
Ik misgun overigens niemand iets en waar je het idee vandaan hebt dat ik “een linkse rakker” zou zijn ..... ?
Vanuit hetzelfde idee dat jij denkt dat de degene die deze post is gestart een auto heeft gekocht voor de herrie en om op te vallen. Een sportuitlaat betekent ook meer pk en een Porsche rijdt fantastisch. Dus om even aan te geven hoe lastig aannames zijn...
 
Vanuit hetzelfde idee dat jij denkt dat de degene die deze post is gestart een auto heeft gekocht voor de herrie en om op te vallen. Een sportuitlaat betekent ook meer pk en een Porsche rijdt fantastisch. Dus om even aan te geven hoe lastig aannames zijn...

Ik neem niet aan dat hij om die reden een auto besteld heeft. Ik stel dat, op basis van de genoemde auto’s, een Tesla misschien niet aan zijn wensen voldoet omdat Tesla’s in tegenstelling tot die auto’s niet erg opvallen en weinig geluid maken.
Meer niet.
Waar jij je aanname op baseert ontgaat mij.