Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is de Model 3 echt FUN om mee te rijden ?

This site may earn commission on affiliate links.
Alvast iedereen bedankt voor jullie feedback!!!

Genoemde sportauto's waren idd niet om op te vallen en werden gebruikt als daily driver, gewoon super top techniek van deze merken en super fun om mee te rijden maar VAA in België is gewoon heel hoog geworden :(

Ik ben verrast te lezen dat de SR+ met enkel achterwielaandrijving leuker rijdt dan de Performance. Hmm... ik kan natuurlijk mijn bestelling nog wijzigen of toch beter Performance ?
 
Alvast iedereen bedankt voor jullie feedback!!!

Genoemde sportauto's waren idd niet om op te vallen en werden gebruikt als daily driver, gewoon super top techniek van deze merken en super fun om mee te rijden maar VAA in België is gewoon heel hoog geworden :(

Ik ben verrast te lezen dat de SR+ met enkel achterwielaandrijving leuker rijdt dan de Performance. Hmm... ik kan natuurlijk mijn bestelling nog wijzigen of toch beter Performance ?

Wel goed lezen; niemand in dit draadje heeft het hier over een SR+ gehad, wel over een Long Range RWD. Probeer daar nog maar eens aan te komen....
 
Alvast iedereen bedankt voor jullie feedback!!!

Genoemde sportauto's waren idd niet om op te vallen en werden gebruikt als daily driver, gewoon super top techniek van deze merken en super fun om mee te rijden maar VAA in België is gewoon heel hoog geworden :(

Ik ben verrast te lezen dat de SR+ met enkel achterwielaandrijving leuker rijdt dan de Performance. Hmm... ik kan natuurlijk mijn bestelling nog wijzigen of toch beter Performance ?

Dat zou ik ook weer niet doen, is dat ik ze beide heb (heb de RWD LR..... flinke range.... die is er niet meer), maar als ik nu moest kiezen hield ik toch de P. Puur prestaties..... je rijdt echt zowat alles los, zonder veel moeite (en rij eigenlijk veel rustiger nu). Vindt de 20" en verlaging ook iets mooier staan (smaak).
 
Ik heb als DD een Model S P100D. We hebben ook nog een Model 3 LR RWD. De P100D is achterlijk snel. Onwaarschijnlijk rap. Maar toch pak ik vaak onze kleine Model 3. Rijdt echt zoveel dynamischer en compacter. Ik heb ook nog een paar benzinestokers staan (paar klassiekers, oa Porsche) en een Nissan GT-R. De GT-R is een fout schreeuwerig ding en met een (hele grote) hoop kabaal. Echt geweldig om zo af en toe even uit te laten. Maar als ik eerlijk ben komen ze, sinds ik Tesla rij, nog maar weinig buiten. Eigenlijk veel te weinig.
M2C: Ik voorspel dat je je oude auto's totaal niet gaat missen...:)

(Kun je thuis laden? Dit vergroot het comfort aanzienlijk)
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Alvast iedereen bedankt voor jullie feedback!!!

Genoemde sportauto's waren idd niet om op te vallen en werden gebruikt als daily driver, gewoon super top techniek van deze merken en super fun om mee te rijden maar VAA in België is gewoon heel hoog geworden :(

Ik ben verrast te lezen dat de SR+ met enkel achterwielaandrijving leuker rijdt dan de Performance. Hmm... ik kan natuurlijk mijn bestelling nog wijzigen of toch beter Performance ?
Heb je al wel eens in een performance gereden? Ik weet niet waar je woont, maar bent altijd welkom om die van mij een keer te voelen.
De auto is zeker niet de minste uit de groep van gerenommeerde sportauto’s. (Kwa fun, balans, feedback en stuurgevoel).
De meeste ‘sportauto’s’ lijden ook onder enig compromis ten aanzien van wegligging en comfort. Als dat niet zo is, is er simpelweg niet elke dag mee te rijden.;)
 
We zijn nu echt wel 2019 en niet meer 1982. Statistieken: nog steeds 600 verkeersdoden in België, 700 in Nederland. Overdreven snelheid is de voornaamste oorzaak.

Als je wil racen: koop een leuke competitiekart - NB zo'n kart is niet te vergelijken met huurkarts, maar letterlijk vijf à twintig keer krachtiger - zelfs een 100cc doet 140 km/u en je moet dan toch wat moed bijeenzamelen om aan die snelheid een lange bocht voluit te nemen. In België heb je drie circuits (Mariembourg, Spa en Zolder). Doe daar wat je wil, daar zijn geen bomen, geen voetgangers, geen overstekende fietsers, en geen andere rijders die SMS'jes aan't verzenden zijn :)

De openbare weg: die is geen speeltuin waar je scheurende banden moet horen in een bocht. Daar zijn immers wel bomen, voetgangers, overstekende fietsers, en vooral andere rijders die SMS'jes aan't verzenden zijn :mad:

Ik vind acceleratie van mijn S'je ook wel leuk (en zelfs veiliger, in sommige omstandigheden, bijv. qua inhalen), maar bochtgedrag etc. is iets voor op een circuit en dus per hypothese niet iets waar mijn Tesla voor dienen moet.

Mijn 2c.
 
Last edited:
Alweer 6,5 jaar geleden had ik een week in een Tesla Roadster mogen rijden (idd geen M3) en was na 4.200 wauw-kilometers mijn conclusie glashelder: mijn heerlijke rijders- en funauto Porsche Boxster S was in één klap een saaie auto geworden. Dus rap verkocht.
Een half jaar later reed ik in mijn eerste Model S (85P en idd ook geen M3) en inmiddels mijn tweede Model S. Ik heb er na ruim een half miljoen Tesla-kilometers geen moment spijt van gehad naar Tesla over te stappen. Het geluid heb ik nooit gemist eigenlijk.
Maar dat is puur mijn mening. Mensen zijn allemaal verschillend. Het kan dus heel goed zijn dat je zelf tot een andere conclusie komt.
 
De auto rijdt fijn maar persoonlijk vind ik de de M3P en Tesla beleving erg magertjes.

Natuurlijk is die beleving grotendeels subjectief, zo vind ik het ontbreken van (optioneel) motor/rijgeluid (in de cabine, buiten hoeft van mij niet) erg jammer. De auto is namelijk niet echt stil (windgesuis, remgeklik etc.) dus dan hoor ik liever een (liefst naar keuze) kunstmatig motorgeluid. Ook het karige interieur voelt mij goedkoop aan.

Minder subjectief is de bouwkaliteit, aflevering en service allen inmiddels uitgebreid gedocumenteerd dat die helaas veel te wensen overlaten. Helaas ook zelf zo mogen ervaren zoals ik elders op dit forum heb beschreven.

Samenvattend, de rijeigenschappen vind ik goed maar de rij-/ eigenaarbeveling is dat voor mij niet.
Merendeel van bovenstaande wist ik vooraf en doorslaggevend voor mij was het fiscale voordeel, als het geen bijtellingsknaller was had ik wat anders gereden.
 
Last edited:
Ter verduidelijking, ik heb een Performance in bestelling die midden December geleverd wordt. In het verleden heb ik verschillende Porsche's, Ferrari's, Audi RS... gehad; altijd met sportuitlaten e.d.

Ik weet dat de performance sneller is bij acceleratie dan bovenstaande auto's maar is het gevoel hetzelfde als een sportauto ?

Als ik eerlijk ben tegen mezelf is de enige reden dat ik de M3P besteld heb fiscaal. Aftrekbaarheid op vennootschap maar vooral een heel laag VAA. Exterieur look van auto vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi; minimalistisch interieur vind ik mooi.

Dus ik vraag me af of de auto echt fun is om mee te rijden of niet ?

Zijn er nog mensen die om de "verkeerde" redenen (fiscaal) deze stap gemaakt hebben en wat hun bevindingen zijn ?

Alvast bedankt voor jullie eerlijke mening!

Yep. Wij hebben hem ook gekocht om de "verkeerde" reden: fiscaal aantrekkelijk. En ook wij zijn niet dadelijk voor zijn looks gevallen. Mocht dit doorslaggevend geweest zijn, was het zeker een Velar of Range Rover geworden. En in tegenstelling tot wat sommige hierboven beweren, is de P echt wel zéér fun om mee te rijden, zelfs te scheuren. Ik heb hem zeker niet gekocht voor de gadgets en al zeker niet om uit te rekenen wat het verbruik is en waar ik enkele Kw sneller kan laden. Nee hij rijdt super, en ook aan hoge snelheden ligt de P als een blok op de weg.
20191110_151501.jpg


Maar ik kan u volgen wat het geluid betreft. Als we in de zomer met de boot gaan varen en ik zet in WOT de uitlaten open. Dan klinkt (brult) de V8 als muziek in mijn oren en is het net of we met 200+ over het water scheren terwijl het net geen 100 zal zijn... .
Ik bedoel maar; is de P3 fun, scheuren, snel, yes maar die extra kick van het brullen en trillen van een motor die ga je toch missen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Prima muziek ook, helemaal in combinatie met de situatie op het plaatje :)
Wel wonderlijk dat de navigatie denkt dat je daar maar 120 km/h mag.

Ik heb de non-P en vond die bij 200+ km/h in snelwegbochten in de Duitse heuvels toch wat onzekerder op de weg liggen. Wellicht dat die spoiler op de P toch iets toevoegt aan de rijbeleving.
 
  • Funny
Reactions: CRTS
Ik heb er nu 3000km op 3 weken opzitten (M3 LR AWD) en moet eerlijk toegeven dat hij heerlijk rijdt. Ik kom uit een 4 reeks van BMW en heb nog een 330e staan (258pk).

Net voor de levering heb ik nog een 2 dagen met de nieuwe 3 reeks gereden (320d/190pk) full option.
Qua intererieur en afwerking, kan de M3 er niet bij maar dit gezegd zijnde, qua build quality valt het allemaal veel beter mee dan ik hier in het verleden gelezen het. Ik denk dat de laatste leveringen echt wel beter zijn.

Maar inderdaad, de nieuwe BMW 3 (die ik dus tijdelijk had met alle toeters en bellen (+70k) heeft een afwerking van een ander niveau. (ledere m sportstoelen, digitaal meters, led stips, bediening entertainment met gebaren (werkt echt goed), high beam assist met laser lights die goed werkt, sluiten van de deuren (geluid), headup display, revitalize mode met geuren (?!), auto steer (slechter dan Tesla), enz enz.

Maar, ik zou hem voor geen geld willen wisselen :)

Qua rijplezier kan ik toch echt wel zeggen dat de M3 er (ver) boven uitsteekt. (Power, reactie, tractie (fenomenaal), laag zwaartepunt, stuurtje) enkel moet je in snellere bochten wel opletten met het regen effect. Vooral bij de uitrit van de autostrade, moet je niet te snel van het gas want anders begint hij zich wat te zetten.

Voorheen reed ik altijd met de 330e maar na 3 weken M3 merk je pas hoe geweldig hij eigenlijk wel is. De 330e voelt ineens gedateerd aan, traag (?!) en vreemd...dit ligt vooral aan het one-pedal-driving, remmen is inneens heel raar en aanpassen!

Ivm met het geluid, moet ik eerlijk zijn dat ik dit totaal niet mis en zelfs hard apprecieer. Dit wil niet zeggen dat mijn hart niet sneller gaat slaan bij het horen van een V8 of V12 maar niet als ik met de M3 rijd. Dit zou toch simpel in te bouwen moeten zijn? Een beetje geluid door de speakers. Bij de 330e is die ook ge-enhanced via de speakers...

@4playF1 , gezien je vorige wagens, nooit aan de Taycan gedacht?
 
  • Like
Reactions: Steven
Ter verduidelijking, ik heb een Performance in bestelling die midden December geleverd wordt. In het verleden heb ik verschillende Porsche's, Ferrari's, Audi RS... gehad; altijd met sportuitlaten e.d.

Ik weet dat de performance sneller is bij acceleratie dan bovenstaande auto's maar is het gevoel hetzelfde als een sportauto ?

Als ik eerlijk ben tegen mezelf is de enige reden dat ik de M3P besteld heb fiscaal. Aftrekbaarheid op vennootschap maar vooral een heel laag VAA. Exterieur look van auto vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi; minimalistisch interieur vind ik mooi.

Dus ik vraag me af of de auto echt fun is om mee te rijden of niet ?

Zijn er nog mensen die om de "verkeerde" redenen (fiscaal) deze stap gemaakt hebben en wat hun bevindingen zijn ?

Alvast bedankt voor jullie eerlijke mening!
Wij hadden een BMW Z4M en een BMW M2.

Ik had al ervaring met de Tesla Roadster, de eerste Model S en de Model S P85D. De laatste P85D kon me qua interieur al wat beter overtuigen dan de Amerikaanse zetels van de eerste reeks Model S, maar nog niet in die zin dat ik ook een Tesla wou.

De Z4M vertoonde motorproblemen bij 100000km en na ettelijke keren op bezoek bij een BMW garage en 7K aan kosten later stuurde Tesla mij per toeval een uitnodiging om in de buurt bij een zogenaamd 'testweekend' een uurtje met een Model S of X te gaan rijden. In die tijd (2017) waren er enkel nog Tesla Stores in Aartselaar, Zaventem en bij Gent, dus in Limburg was er niets.

Met de BMW Z4M was ik een 0-100 van om en beide 5s gewoon, en had recent ook al met een 911 4S gestuurd en dat ding ging natuurlijk veel beter dan de Z4M, maar ook met dito prijskaartje. Ik had in het verleden ook al naar een BMW X6M gekeken want ik wou wel die acceleratie en dat brute behouden, maar in een Z4M was het kiezen tussen mijn vrouw of mijn dochter, dus reden we in het weekend meer met de M2. Ook geen straf, maar bij nader inzien was de automaat een miskoop.

Zodus, een Model X 100D ging ik testrijden. Ik rij de parking uit, geruisloos, voeg ik op de grote baan, gaat lekker zo. Sla af naar de snelweg, en op de snelweg direct autopilot op. OK, dit gaat lekker. Ik zat in die tijd al te denken over de aangekondigde trajectcontroles en hoe ik moeite heb om braaf aan 120km/u te blijven rijden op de snelweg; ik heb er de aandacht dan niet voor. Een autopilot die me de saaie stukken kan doen, en toch het vermogen om de binnenbaantjes te doen, en de ruimte van een SUV,...

Afijn, niet veel later de Model X besteld, en na levering heb ik nog 3 keer met zeer veel tegenzin in de M2 gereden. De M2 rammelt meer, accelereert trager, reageert niet onmiddellijk op het gaspedaal en heeft niet de elektronische snufjes die het leven aangenamer maken.

Een jaar later hebben we de M2 dan gewisseld op een Model 3 Performance, voor ongeveer dezelfde aankoopprijs als de M2, en we zijn er zot van. In het weekend verkies ik nog altijd mijn Model X, maar da's puur op comfort van de hogere zithouding en meer ruimte, en de automatische deuren.

Mijn drijfveer voor Tesla is nooit fiscaal geweest, maar het is een erg leuke meevaller natuurlijk.
 
Niet helemaal te vergelijken met Porsches en Ferrari's, maar ik rij ook motor naast de dagelijkse 3 (LR, geen P).

De beleving op de motor is veel intensiever, en mijn BMW K1600 (6 cilinder, 160 pk) is sneller dan een 3 P. Ik mis het geluid niet in de 3, voorheen had ik een BMW boxer met Akrapovic uitlaat, en dat klonk ook erg leuk, maar kan nu ook best zonder.

Het zijn verschillende belevenissen, snel met geluid en heel snel zonder geluid, beide "fun" maar anders...
Ik heb ook een K1600GT en dat ding staat quasi stil sinds ik mijn Model X heb.

Het is zelfs zover gekomen dat ik een trailer heb gekocht waar ik de motorfiets op zet om dan op autopilot naar bestemming te rijden. En dan doe ik daar wel mijn benzinekilometers en keer ik relax terug in mijn X, in plaats van nog 2 uren in de wind en koude te gaan knikkebollen in m'n motorpak.

Van zodra er een touring motorfiets uit komt met elektrische aandrijving en een range van ca. 200km met cardan-aandrijving of riem, gaat ook de K eruit.
 
  • Like
Reactions: MLKRMR
Zeker naar gekeken maar is nog groter :( Ik vind persoonlijk de Model 3 al groot.

Hmm... gaat nog een tijdje wachten zijn tegen er meer sportauto's in EV zijn.
Echte sportwagens gaan altijd een niche zijn, en in EV land met meer en meer autonomie nog meer. Want waar je vroeger moest kiezen tussen snel en sportief of ruim en traag, is het veel eenvoudiger geworden om toch snel en sportief te gaan, zonder daarvoor ruimte op te offeren. De Taycan, een auto die de brug moet vormen tussen de Panamera en de 911, is daar een mooi voorbeeld van. Porsche haalt het merendeel van hun omzet en bijgevolg winst uit net dat segment van de markt van mensen die wel geld hebben voor een 911 maar wel passagiers mee willen nemen en dat vreet dan natuurlijk aan de pure tweezitter. De 911 heeft dan nog een speciale status, maar bij BMW, Audi en Mercedes is het al hard zoeken naar een consistent sportief model met 2 zitplaatsen. Zelfs Ferrari weet waar de bread & butter is (FF/GTC4Lusso, California, Portofino vs de F12berlinetta/812, 488, F8).

Maar laten we redelijk zijn: niks van Tesla is momenteel een match met een Ferrari. Maar een Model 3 zal wel comfortabeler rijden en praktischer zijn.
 
Ik mis het hoefijzergeluid op de weg. En de AP van mijn brabants trekpaard was super. Zelfs als de waard mij stiepelzat in de kar legde bij sluitingsuur bracht hij mij zonder dat ik moest ingrijpen thuis, zonder phantom brakes en volledig keyless. Laadsnelheid aan de voederbak was ongeëvenaard en waar ik passeerde schepten ze de uitlaatresten op om hun groentetuin te bemesten.
 
Echte sportwagens gaan altijd een niche zijn, en in EV land met meer en meer autonomie nog meer. Want waar je vroeger moest kiezen tussen snel en sportief of ruim en traag, is het veel eenvoudiger geworden om toch snel en sportief te gaan, zonder daarvoor ruimte op te offeren. De Taycan, een auto die de brug moet vormen tussen de Panamera en de 911, is daar een mooi voorbeeld van. Porsche haalt het merendeel van hun omzet en bijgevolg winst uit net dat segment van de markt van mensen die wel geld hebben voor een 911 maar wel passagiers mee willen nemen en dat vreet dan natuurlijk aan de pure tweezitter. De 911 heeft dan nog een speciale status, maar bij BMW, Audi en Mercedes is het al hard zoeken naar een consistent sportief model met 2 zitplaatsen. Zelfs Ferrari weet waar de bread & butter is (FF/GTC4Lusso, California, Portofino vs de F12berlinetta/812, 488, F8).

Maar laten we redelijk zijn: niks van Tesla is momenteel een match met een Ferrari. Maar een Model 3 zal wel comfortabeler rijden en praktischer zijn.

Niets een match? Gister reed er een Ferrari achter me die echt absoluut niet in staat was om mij bij te houden. Die hield zelfs een 2CV niet bij. Maar ja, stijle hellingen, krappe bochten en hobbels in krappe Nederlandse parkeergarages zijn een uitdaging voor een brede auto die niet geveerd is. :p Eigenlijk paste hij niet. :p
 
  • Funny
Reactions: Steven