Ter verduidelijking, ik heb een Performance in bestelling die midden December geleverd wordt. In het verleden heb ik verschillende Porsche's, Ferrari's, Audi RS... gehad; altijd met sportuitlaten e.d.
Ik weet dat de performance sneller is bij acceleratie dan bovenstaande auto's maar is het gevoel hetzelfde als een sportauto ?
Als ik eerlijk ben tegen mezelf is de enige reden dat ik de M3P besteld heb fiscaal. Aftrekbaarheid op vennootschap maar vooral een heel laag VAA. Exterieur look van auto vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi; minimalistisch interieur vind ik mooi.
Dus ik vraag me af of de auto echt fun is om mee te rijden of niet ?
Zijn er nog mensen die om de "verkeerde" redenen (fiscaal) deze stap gemaakt hebben en wat hun bevindingen zijn ?
Alvast bedankt voor jullie eerlijke mening!
Wij hadden een BMW Z4M en een BMW M2.
Ik had al ervaring met de Tesla Roadster, de eerste Model S en de Model S P85D. De laatste P85D kon me qua interieur al wat beter overtuigen dan de Amerikaanse zetels van de eerste reeks Model S, maar nog niet in die zin dat ik ook een Tesla wou.
De Z4M vertoonde motorproblemen bij 100000km en na ettelijke keren op bezoek bij een BMW garage en 7K aan kosten later stuurde Tesla mij per toeval een uitnodiging om in de buurt bij een zogenaamd 'testweekend' een uurtje met een Model S of X te gaan rijden. In die tijd (2017) waren er enkel nog Tesla Stores in Aartselaar, Zaventem en bij Gent, dus in Limburg was er niets.
Met de BMW Z4M was ik een 0-100 van om en beide 5s gewoon, en had recent ook al met een 911 4S gestuurd en dat ding ging natuurlijk veel beter dan de Z4M, maar ook met dito prijskaartje. Ik had in het verleden ook al naar een BMW X6M gekeken want ik wou wel die acceleratie en dat brute behouden, maar in een Z4M was het kiezen tussen mijn vrouw of mijn dochter, dus reden we in het weekend meer met de M2. Ook geen straf, maar bij nader inzien was de automaat een miskoop.
Zodus, een Model X 100D ging ik testrijden. Ik rij de parking uit, geruisloos, voeg ik op de grote baan, gaat lekker zo. Sla af naar de snelweg, en op de snelweg direct autopilot op. OK, dit gaat lekker. Ik zat in die tijd al te denken over de aangekondigde trajectcontroles en hoe ik moeite heb om braaf aan 120km/u te blijven rijden op de snelweg; ik heb er de aandacht dan niet voor. Een autopilot die me de saaie stukken kan doen, en toch het vermogen om de binnenbaantjes te doen, en de ruimte van een SUV,...
Afijn, niet veel later de Model X besteld, en na levering heb ik nog 3 keer met zeer veel tegenzin in de M2 gereden. De M2 rammelt meer, accelereert trager, reageert niet onmiddellijk op het gaspedaal en heeft niet de elektronische snufjes die het leven aangenamer maken.
Een jaar later hebben we de M2 dan gewisseld op een Model 3 Performance, voor ongeveer dezelfde aankoopprijs als de M2, en we zijn er zot van. In het weekend verkies ik nog altijd mijn Model X, maar da's puur op comfort van de hogere zithouding en meer ruimte, en de automatische deuren.
Mijn drijfveer voor Tesla is nooit fiscaal geweest, maar het is een erg leuke meevaller natuurlijk.