Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens als je een 1 fase laadpaal hebt waar ze op 1 fase 32A doorheen halen gaat het hele verhaal niet op. Daar lijkt het nu wel op.
Dan is je 25A hoofdzekering bij de eerste laadbeurt weg.
Ik gebruik zelf een 11KW lolo (3 fasen) met dynamic load balancing op 3x25A en dat gaat prima (ook een inductieplaat en nog een tiental serieuze gebruikers erbij) zonder dat ik hoef na te denken wat er allemaal aan staat. 1 UTP kabel extra heb je dan nodig.
 
Last edited:
Overigens als je een 1 fase laadpaal hebt waar ze op 1 fase 32A doorheen halen gaat het hele verhaal niet op. Daar lijkt het nu wel op.
Dan is je 25A hoofdzekering bij de eerste laadbeurt weg.
Ik gebruik zelf een 11KW lolo (3 fasen) met dynamic load balancing op 3x25A en dat gaat prima (ook een inductieplaat en nog een tiental serieuze gebruikers erbij) zonder dat ik hoef na te denken wat er allemaal aan staat. 1 UTP kabel extra heb je dan nodig.

Zou dit dan inhouden dat er sowieso een andere laadpaal (3-fasen) zou moeten komen. En dat zelfs 7,4kW niet door 3x25A kan?
 
Last edited:
Dus Bob, zou dit dan inhouden dat er sowieso een andere laadpaal (3-fasen) zou moeten komen. En dat zelfs 7,4kW niet door 3x25A kan?
1 fase 7,4 KW is 32A en kan dus inderdaad niet door een 25A (ook niet 3x25).
Je hebt dan een nieuwe laadpaal nodig of je neemt genoegen met 3,7KW. Ik denk overigens dat er genoeg laders beschikbaar komen medio april als Tesla de referral rewards gaat versturen. De meeste hebben namelijk al een laadpaal. Misschien dat je hier een oproep kan doen :)
Overigens krijg je bij je Tesla wel een laadkabel mee die op een standaard IEC 16A 3 fasen stopcontact (zo’n rood stopcontact) prima werkt (11KW).
 
Betekent dit eigenlijk ook dat er nieuwe draden vanaf de meterkast naar de box gaan? Een utp-kabel ligt er al wel.
Als het goed is heb je de huidige laadbox al op een aparte groep zitten met een eigen aardlekschakelaar, dus het lijkt me dat je daarvoor geen nieuwe draden hoeft te trekken. Ik zag dat je een 1-fase groepenkast hebt. Ik zou deze om laten zetten naar een 3-fase 25A hoofdaansluiting (doet alleen de netbeheerder omdat je dan ook een nieuwe meter krijgt), dan is het een kwestie van een utp kabeltje in de meter en in de laadbox prikken. Op de laadbox die ik heb zit een display waarop ik kan zien wat de laadstroom is zodra de auto aan het laden is. Dus als ik wat grootverbruikers aan zou zetten, dan zie ik op het display dat ie van 11kWh naar een lagere waarde gaat.
 
Als het goed is heb je de huidige laadbox al op een aparte groep zitten met een eigen aardlekschakelaar, dus het lijkt me dat je daarvoor geen nieuwe draden hoeft te trekken. Ik zag dat je een 1-fase groepenkast hebt. Ik zou deze om laten zetten naar een 3-fase 25A hoofdaansluiting (doet alleen de netbeheerder omdat je dan ook een nieuwe meter krijgt), dan is het een kwestie van een utp kabeltje in de meter en in de laadbox prikken. Op de laadbox die ik heb zit een display waarop ik kan zien wat de laadstroom is zodra de auto aan het laden is. Dus als ik wat grootverbruikers aan zou zetten, dan zie ik op het display dat ie van 11kWh naar een lagere waarde gaat.

Dank voor je reactie. Ik heb al wel een 3-fase 25A hoofdaansluiting. Wat ik me bedacht is dat een 3-fasen draad uit 5 draadjes bestaat en een 1-fase uit 3 draadjes. Je merkt al, heb er niet veel verstand van ;) Dat zou wel een klein drama betekenen (aangezien de garage niet aan huis vast zit en de tuin vorig jaar opnieuw aangelegd is), ook maar ff checken wat voor kabel er is aangelegd vorig jaar :D
 
Dank voor je reactie. Ik heb al wel een 3-fase 25A hoofdaansluiting. Wat ik me bedacht is dat een 3-fasen draad uit 5 draadjes bestaat en een 1-fase uit 3 draadjes. Je merkt al, heb er niet veel verstand van ;) Dat zou wel een klein drama betekenen (aangezien de garage niet aan huis vast zit en de tuin vorig jaar opnieuw aangelegd is), ook maar ff checken wat voor kabel er is aangelegd vorig jaar :D
Hmmm daar heb je wel een punt ja. 3 of 5 draadjes is wel een klein verschil :D
Hopelijk hebben ze een 5 aderige kabel doorgetrokken, met oog op de toekomst. Anders zou je deze kabel, als het een 3-aderige kabel is, moeten gaan vervangen ;)
(ik heb er ook geen verstand van, maar met mijn middelbare school natuurkunde en de ervaringen met wat verbouwingen in het verleden kom je al een heel eind ;))
 
Ik heb zelf gekozen voor een New Motion Home Advanced. Maar dat is meer omdat ik de techniek leuk vindt dan dat het nodig is. Met deze paal kun je ook gastgebruik (met verrekening) toestaan. Tevens regelen zij de vergoeding van stroom van de zakelijke auto aan mij prive.

Dus in andere woorden: TNM betaald mij prive uit voor stroom dat wordt afgenomen met de laadpas die ik zakelijk heb.

Daarbij kan deze paal dus ook gastgebruik aan, dus iemand anders kan op mijn paal laden. Hopelijk doe ik daarmee ooit iemand een plezier als die hier bij familie op bezoek is en moet laden. Ik verwacht tot op heden geen stormloop :)
 
Ik heb zelf gekozen voor een New Motion Home Advanced. Maar dat is meer omdat ik de techniek leuk vindt dan dat het nodig is. Met deze paal kun je ook gastgebruik (met verrekening) toestaan. Tevens regelen zij de vergoeding van stroom van de zakelijke auto aan mij prive.

Dus in andere woorden: TNM betaald mij prive uit voor stroom dat wordt afgenomen met de laadpas die ik zakelijk heb.

Daarbij kan deze paal dus ook gastgebruik aan, dus iemand anders kan op mijn paal laden. Hopelijk doe ik daarmee ooit iemand een plezier als die hier bij familie op bezoek is en moet laden. Ik verwacht tot op heden geen stormloop :)

Ook mijn laadpaal is voor gastgebruik beschikbaar. Maar zonder daar een pasje voor te gebruiken. Als mensen bij mij naar toilet gaan hoeven ze daar ook niet voor te betalen - die paar Euro's stroom kunnen er ook nog wel vanaf. Heb overigens in de afgelopen 4,5 jaar nog geen andere auto aan de paal gehad... -;) In de tussentijd wel elke dag heel gemakkelijk laden kunnen starten/stoppen. Slechts kwestie van vaste kabel in/uitpluggen. Metertje geeft verbruik aan - een isn het kwartaal (of jaarlijks) declareer ik bij zakelijk.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb een smart EVSE oplossing waar ik heel blij mee ben maar als ik het nu opnieuw zou moeten (laten) aanleggen zou ik voor de Maxem gaan in combinatie met de wall charger van Tesla. Zeker met oog op de toekomst (2e auto bijvoorbeeld) de beste oplossing voor je geld.


Heb je over de Maxem alleen gelezen of heb je iemand met ervaring erover gesproken?
 
Ook mijn laadpaal is voor gastgebruik beschikbaar. Maar zonder daar een pasje voor te gebruiken. Als mensen bij mij naar toilet gaan hoeven ze daar ook niet voor te betalen - die paar Euro's stroom kunnen er ook nog wel vanaf. Heb overigens in de afgelopen 4,5 jaar nog geen andere auto aan de paal gehad... -;) In de tussentijd wel elke dag heel gemakkelijk laden kunnen starten/stoppen. Slechts kwestie van vaste kabel in/uitpluggen. Metertje geeft verbruik aan - een isn het kwartaal (of jaarlijks) declareer ik bij zakelijk.
Waarmee maar weer gezegd is dat de vaste maandelijkse kosten van Shell/TNM volkomen vermijdbaar zijn en sowieso niet opwegen tegen de kosten van incidentele gastladers.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Zelf druk met mijn eigen laadpaal plaatsen gewoon een tesla Wall connector + kwh meter. De kosten / risico van gast gebruikt weegt niet op tegen de kosten 5-10 euro per maand. Plus iemand moet wel heel brutaal zijn. 10 meter op mijn oprit tussen mijn auto's zetten en daar rustig te gaan laden. Plus als iemand het nodig heeft mag hij gewoon komen laden just ask :) kop koffie/thee gratis erbij :)

Als het ooit uit de hand loop kan ik altijd nog een slot zetten op de paal. Een deurtje er voor te maken met een sleutel.

Maar de offerte van de meeste bedrijven liepen naar de 2000+ euro voor alleen de meterkast en geen grond werkzaamheden.
 
In de categorie 50/50 helaas...een 3-aderige kabel. Nou ja, gelukkig ben ik wel gelukkig in de liefde :D
 

Attachments

  • F59200AC-917A-478A-8C64-99E9E6F2D74A.jpeg
    F59200AC-917A-478A-8C64-99E9E6F2D74A.jpeg
    222.9 KB · Views: 86
Eerlijk gezegd niet echt een analyse op losgelaten. De standaard Wall Charger (vind ik esthetisch mooi), aangelegd icm Maxem door een door Tesla geadviseerd bureau.

En idd, iemand zou gratis kunnen laden, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat bij iemand gebeurde. Lijkt me ook riskant: je moet op de oprit gaan staan en als ik dan een auto erachter zet, heb je echt een probleem met wegrijden.

Ik sluit me verder bij de schrijver van vorige bericht aan: als iemand het netjes vraagt mag hij/zij zonder kosten best even laden en zal ook ik een kop koffie schenken.
 
Heb ooit van een van de buren een blok verder de vraag gekregen of hij in noodgevallen zijn I3 (beschikbaar gesteld via ING) zou kunnen komen laden- heb'm nog nooit zien terugkomen. Kabel hangt altijd vrij - vijf meter van de straat (heb wel kast met sleutel, maar gebruik die alleen als we langdurig met vakantie gaan) - zou er in afwezigheid iemand zo maar gaan laden dan heb ik binnen een uur een appje van een van de buren met de vraag of dit klopt. -;). Bij ons dus een non-issue - hier stelen ze alleen veel Tesla's.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Eerlijk gezegd niet echt een analyse op losgelaten. De standaard Wall Charger (vind ik esthetisch mooi), aangelegd icm Maxem door een door Tesla geadviseerd bureau.

En idd, iemand zou gratis kunnen laden, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat bij iemand gebeurde. Lijkt me ook riskant: je moet op de oprit gaan staan en als ik dan een auto erachter zet, heb je echt een probleem met wegrijden.

Ik sluit me verder bij de schrijver van vorige bericht aan: als iemand het netjes vraagt mag hij/zij zonder kosten best even laden en zal ook ik een kop koffie schenken.


Hoi,

Tevrede over alles hoe je het gedaan hebt? zou je het zo weer het zelfde doen (laten aanleggen)
 
Hoi allemaal,

Ik moet het eind van het jaar gaan aanleggen want ons huis is nog in aanbouw en dan zijn tips of wat dan ook altijd welkom. Dus als iemand mij kan helpen of zegt wacht nog met bestellen want er komt nog iets nieuws uit wat je M3 nog sneller oplaad of beter is. Ik sta open voor de tips. Benieuwd naar jullie tips ben ik zeker.

Groet Maicol