Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Knutselen aan mijn S 85 '13

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was al even opzoek naar een elektrische wagen. In januari dit jaar heb ik uiteindelijk deze S 85 Base uit 2013 gevonden. Bewust een wagen buiten garantie gekocht. Voor de prijs, maar ook omdat: wat je zelf doet, doe je meestal beter :) Het is een RWD, dus grote frunk. De wagen was bij aankoop in vrij goede staat, buiten wat schade aan de linker dorpel en zijflank. Dorpel is intussen vervangen en zijflank al wat bijgewerkt.

IMG_20220319_133931.jpg


IMG_20220313_163233.jpg


IMG_20220319_094459.jpg



Omdat de large drive unit nogal gekend staat voor lekkende koelvloeistof, ook maar de snelheidssensor nagekeken. En inderdaad: waterdruppels aan de sensor.
IMG_20220930_121644.jpg


De nodige lagers en dichtingen besteld en gisteren de DU gedemonteerd.
IMG_20220930_144511.jpg

IMG_20220930_165921.jpg


De boosdoener:
IMG_20220930_170119.jpg


Er is nog geen koelvloeistof bij de rotor of inverter gekomen, maar het rotoroppervlak bij de dichting was wel in slechte staat.
IMG_20221001_082005.jpg


Doorgang in de stator naar de intverter dichtgegoten zodat de inverter in ieder geval beschermd is tegen een eventueel toekomstig lek:
IMG_20221001_112638.jpg


Verse lagers en sleeve op de rotor geplaatst:
IMG_20221001_133133.jpg


Nog preventief drainage voorzien en dan kan alles terug in elkaar :)
 
Goed dat je dit gelijk beet pakt om erger te voorkomen. Zal de eerste 100.000km hopelijk geen probleem meer geven. Ga je voor een triple seal of toch een enkele?
Ben al even opzoek naar een degelijk seal, maar het enige dat ik kan vinden is de triple lip van Ceimin. Ben benieuwd hoe lang het lekvrij blijft.

In ieder geval gaat het nu niet meer zoveel schade veroorzaken als het toch zou gaan lekken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ben al even opzoek naar een degelijk seal, maar het enige dat ik kan vinden is de triple lip van Ceimin. Ben benieuwd hoe lang het lekvrij blijft.

In ieder geval gaat het nu niet meer zoveel schade veroorzaken als het toch zou gaan lekken.
Heb je al gevraagd bij Eriks?

 
Heb je al gevraagd bij Eriks?

Dit seal is op maat voor Tesla gemaakt. Voor zover ik weet, wordt het aan derden niet verkocht. Zit bijvoorbeeld ook niet in het gamma van SKF. Het gerucht is dat Ceimin (Chinese firma) destijds mee heeft gedaan aan de tender voor Tesla, maar het niet geworden is.

Subframe staat klaar om er weer onder te gaan:
IMG_20221002_204021.jpg
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dit seal is op maat voor Tesla gemaakt. Voor zover ik weet, wordt het aan derden niet verkocht. Zit bijvoorbeeld ook niet in het gamma van SKF. Het gerucht is dat Ceimin (Chinese firma) destijds mee heeft gedaan aan de tender voor Tesla, maar het niet geworden is.

Subframe staat klaar om er weer onder te gaan:
View attachment 859297
Ziet er strak uit dat subframe!
 
  • Like
Reactions: Wim_V
Als de Chinese seal het volhoudt prima toch
Dat is nog afwachten. Kans is groot dat geen enkel seal heel lang dicht blijft. Het originele seal gaat vaak ook vrij snel lekken.

In ieder geval kan een eventueel lek nu niet meer zo veel kwaad. Zonder de drains en het dichten van de tunnel gaat de inverter ook stuk bij een lek.
 
Dat is nog afwachten. Kans is groot dat geen enkel seal heel lang dicht blijft. Het originele seal gaat vaak ook vrij snel lekken.

In ieder geval kan een eventueel lek nu niet meer zo veel kwaad. Zonder de drains en het dichten van de tunnel gaat de inverter ook stuk bij een lek.
Waarom heeft Tesla die tunnel eigenlijk niet al dicht gemaakt bij productie?
 
Waarom heeft Tesla die tunnel eigenlijk niet al dicht gemaakt bij productie?
Geen idee. Ik veronderstel dat ze er van uit gingen dat het seal het langer zou volhouden. Ingieten van die faseverbindingen lijkt mij ook niet zo eenvoudig te doen in een productielijn.

Er zitten wel meer kinderziektes in deze wagen. Nog een bekende is de drain van het aircosysteem. Deze komt op de accu uit en is één van de meest voorkomende oorzaken van falen van de accu (het vocht zorgt op termijn voor corrosie van de bouten en behuizing en vochtschade aan de cellen). Mijn accu is remanufactured, maar toch is de drain niet aangepast.
IMG_20220930_115042.jpg


Er blijft op deze manier altijd een laagje water op de accu staan (net achter het penthouse). Die drain is eenvoudig te verlengen tot voorbij de accu. Moet ik nog doen voor de frunk er terug in gaat.

Subframe zit er intussen terug onder en auto rijdt weer prima :)
 
Super interessante draad! Buiten het cosmetische ga je nog bepaalde dingen bekijken? (Assen, ophanging/draagarmen,..)
Voorlopig is dat allemaal in orde. Preventief ga ik daar niets aan doen. Als er iets stuk gaat, maak ik het dan wel.

Wat nog op het lijstje staat (minder dringend):
- sensor/bekabeling deurgreep rechts achter nakijken (reageert niet altijd van de eerste keer)
- sunroof reinigen en smeren
- regelkleppen voor radiatoren (louvers) nakijken, staan wat foutmeldingen over in service mode
 
  • Like
Reactions: JanG007
Wat zou Tesla in 2012 gedacht hebben over die airco-drain-on-batterypack? Laat dat water maar lekker druppelen op de metalen batterypack, want een pack wordt toch wel vervangen voordat de roest gaten maakt? Of... het pack redt het wel tot na de garantie verlopen is?

Hoe zit deze airco drain constructie eigenlijk in een Model X? Same timebomb?
 
Wat zou Tesla in 2012 gedacht hebben over die airco-drain-on-batterypack? Laat dat water maar lekker druppelen op de metalen batterypack, want een pack wordt toch wel vervangen voordat de roest gaten maakt? Of... het pack redt het wel tot na de garantie verlopen is?

Hoe zit deze airco drain constructie eigenlijk in een Model X? Same timebomb?
Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar, maar door de voorste motor zal je er wat moeilijker bijkomen denk ik.