Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Knutselen aan mijn S 85 '13

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week was ik ook aan de beurt: mijn eerste defecte deurgreep. Ik had gelukkig al een setje van Aliexpress uit voorzorg klaarliggen :)

De plastic afscherming lag onderin de deur. Deze was eerder al eens losgekomen en gegrepen door het raammechanisme. Daarom wat extra vastgeplakt met butyltape. De microswitches heb ik ook meteen vervangen.

IMG_20230204_164849.jpg
 
Afgelopen week een klotsend geluid opgemerkt tijdens rijden na regen. Bleek dat beide drains van de sunroof verstopt zaten. Met een koperdraadje proberen te ontstoppen. Goed nieuws, het water liep meteen weg. Slecht nieuws is dat het onderaan het handschoenenkastje de auto binnen liep :)

Dakbekleding een stukje los gemaakt. De slang bleek losgekomen te zijn van de nippen. In de slang zat ook een klein takje, ontstoppen met een draadje zou dus toch niet gelukt zijn.

Alles goed gedroogd en de slang met een klein beetje lijm terug op de nippel gezet.


IMG_20230415_151939.jpg


IMG_20230415_151944.jpg
 
Wim, fantastisch om te lezen dit! Veel duurzamer wordt het niet volgens mij. Ik rijdt zelf in een S 85D uit 2015. Bij mij is inmiddels al 2 keer het HV accupakket vervangen door Tesla wegens problemen. Nu vroeg ik me af of jij ook weet tot wanneer dat probleem met die Airco drain toegepast is en hoe lastig het vast te stellen is of mijn auto mogelijk daar ook last van zou kunnen hebben.

Ik heb ook een open dak dus zal na de volgende regenbui ook even opletten op een klotsend geluid :)
 
Wim, fantastisch om te lezen dit! Veel duurzamer wordt het niet volgens mij. Ik rijdt zelf in een S 85D uit 2015. Bij mij is inmiddels al 2 keer het HV accupakket vervangen door Tesla wegens problemen. Nu vroeg ik me af of jij ook weet tot wanneer dat probleem met die Airco drain toegepast is en hoe lastig het vast te stellen is of mijn auto mogelijk daar ook last van zou kunnen hebben.

Ik heb ook een open dak dus zal na de volgende regenbui ook even opletten op een klotsend geluid :)
Ik denk dat de wijziging aan de condensafvoer begin 2015 is doorgevoerd. Voor de zekerheid zou ik dus wel even kijken, zeker als je al twee defecte accu's gehad hebt. De frunk kan je er gemakkelijk uit halen, dan zie je het zo.

Ja kan je sunroof openen en een glas water in de sleuf gieten aan beide kanten. Het zou meteen moeten wegvloeien en achter je voorwielen er uit moeten lopen.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Eigenlijk zit op elke hoek zit een drain, ook achter. De achterste zijn wat lastiger te bereiken maar je kan er wat water in gieten en met een lampje kijken tussen de rubbers van het dakraam of het weg loopt
Goede tip, had ik nog niet gezien. Ik ging er vanuit dat de ontwatering via de gootjes naar het kofferdeksel zou lopen.
 
Ik denk dat de wijziging aan de condensafvoer begin 2015 is doorgevoerd. Voor de zekerheid zou ik dus wel even kijken, zeker als je al twee defecte accu's gehad hebt. De frunk kan je er gemakkelijk uit halen, dan zie je het zo.

Ja kan je sunroof openen en een glas water in de sleuf gieten aan beide kanten. Het zou meteen moeten wegvloeien en achter je voorwielen er uit moeten lopen.

Wim, dank voor je reactie!

Ik had even op youtube gezocht naar wat uitleg over hoe de frunk eruit te halen. Ik vond deze twee filmpjes:

Filmpje 1:
Filmpje 2:

In de filmpjes is een behoorlijk verschil in frunks te zien. De eerste heeft een oud model met een frunk die nog een extra stuk ruimte heeft. In dat filmpje zie ik ook duidelijk de constructie met de condensafvoer. In het tweede filmpje zie ik een hele andere constructie en andere opbouw achter de frunk zitten. Mijn frunk lijkt (zonder deze verwijderd te hebben) op de frunk in filmpje 2. Houdt dat in dat ik dus een andere opbouw heb en dit probleem zich niet kan voordoen? Of zou het met die nieuwe constructie ook kunnen.
 
Wim, dank voor je reactie!

Ik had even op youtube gezocht naar wat uitleg over hoe de frunk eruit te halen. Ik vond deze twee filmpjes:

Filmpje 1:
Filmpje 2:

In de filmpjes is een behoorlijk verschil in frunks te zien. De eerste heeft een oud model met een frunk die nog een extra stuk ruimte heeft. In dat filmpje zie ik ook duidelijk de constructie met de condensafvoer. In het tweede filmpje zie ik een hele andere constructie en andere opbouw achter de frunk zitten. Mijn frunk lijkt (zonder deze verwijderd te hebben) op de frunk in filmpje 2. Houdt dat in dat ik dus een andere opbouw heb en dit probleem zich niet kan voordoen? Of zou het met die nieuwe constructie ook kunnen.
Het is afhankelijk welke auto je hebt. De eerste is een RWD dus alleen een motor achter. Maar ook in de D (dual motor versies) heb je nog een aantal verschillen. Ik weet niet od je bij een D versie van voren op de accu kunt kijken. Ik heb mijn Frunk er nog niet weer uitgehad nadat ik dit gelezen had.
 
Bij een D zit er inderdaad wat meer in de weg. Ik heb er zelf nog geen D uit elkaar gehad, maar ik denk dat wel je wel ergens tussen kan kijken als de frunk er uit is (desnoods met een cameraatje).

Je kan het in ieder geval proberen, een frunk is er zo uit gehaald.
 
Bij een D zit er inderdaad wat meer in de weg. Ik heb er zelf nog geen D uit elkaar gehad, maar ik denk dat wel je wel ergens tussen kan kijken als de frunk er uit is (desnoods met een cameraatje).

Je kan het in ieder geval proberen, een frunk is er zo uit gehaald.

Als je de frunk eruit haalt, zie je het slangetje dat boven het battery pack uitkomt, tenminste bij mijn Model S.
Echter, toen ik bij een servicecenter (Utrecht) vroeg naar het slangetje dat de condens netjes naast het pack afvoert, wisten ze niet waar ik het over had.
Gelukkig had @Gtech er nog eentje van Tesla liggen (ze bestaan dus wel) en heeft hij de condensafvoer netjes voor mij omgelegd.
 
  • Like
Reactions: Nowyony and shthpnz
Als je de frunk eruit haalt, zie je het slangetje dat boven het battery pack uitkomt, tenminste bij mijn Model S.
Echter, toen ik bij een servicecenter (Utrecht) vroeg naar het slangetje dat de condens netjes naast het pack afvoert, wisten ze niet waar ik het over had.
Gelukkig had @Gtech er nog eentje van Tesla liggen (ze bestaan dus wel) en heeft hij de condensafvoer netjes voor mij omgelegd.
Groot kans dat die slangetje van mij komt😂 (als het na Oktober 2022 is)

Ik had er 1tje gekocht bij SeC Aartselaar
FYI de lead part advisor in Aartselaar is altijd heel behulpzaam & heeft goede kennis & vriendelijk

Daarna naar Gtech voor het plaatsen maar er was al reeds een "revised" slangetje bij mijn oude 85 die ze waarschijnlijk hadden geïnstalleerd tijdens battery swap dus overbodig 😅

maar voor geïnteresseerden, dit zijn de parts nummers (ze kosten niet veel)

1) DRAIN TUBE WITH PLUG, HVAC, MS - 1486478-00-A

3) HEATING VENTALATION AIR CONDITION DRAIN TUBE NOISE VIBRATION HARNESS STOPPER 1052480-00-C

4) DRAIN HOSE CLIP 1033953-00-A