Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kosten Tesla Wall Connector Installatie

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zijn ongeveer de kosten voor de installatie van een Tesla Wall Connector door een elektricien? Ik heb een stoppenkast (vlak bij de buitenmuur van mijn huis) van 3x 25ampere.

Ik heb een offerte aangevraagd. Deze is exclusief connector en btw bijna € 2600,- Ik vraag me af of dit niet een heel hoog bedrag is..
 
Dat lijkt mij ook heel erg hoog. Neem eens contact op met Stahlhöfer Electrotechniek - Elektricien Amsterdam & omgeving
Staan op de Teslalijst van electriciens. Ik was heel erg tevreden, ook over een stukje after service!

Offerte via foto's van meterkast gehad, netjes gespecificeerd: wall connector, aanleg, eventuele uitbreidingen en in mijjn geval de aanleg en aansluiting van een Maxem.
 
Ja, wat @TANE en @Hbrink al zeggen - da's veel en veel te hoog. Het is in principe gewoon een kwestie van een uurtarief. De kabel trekken is het meeste werk, daarna een kwestie van meterkast+extra groep en bekabeling. Bij mij was het in 2-3 uurtjes klaar en daar zat dan ook nog een load balancer bij (Maxem). Heeft het bedrijf waar je de offerte hebt gevraagd er wel ervaring mee? Misschien schatten ze het werk te complex/lang in.
 
Wat zijn ongeveer de kosten voor de installatie van een Tesla Wall Connector door een elektricien? Ik heb een stoppenkast (vlak bij de buitenmuur van mijn huis) van 3x 25ampere.

Ik heb een offerte aangevraagd. Deze is exclusief connector en btw bijna € 2600,- Ik vraag me af of dit niet een heel hoog bedrag is..

Ik heb 2500 eu excl. BTW betaald voor het ombouwen van de stoppenkast 1x 35A -> 3x 25A + installatie Wall Connector + Wall Connector + Installatie Maxem + Maxem
 
Ik heb 2500 eu excl. BTW betaald voor het ombouwen van de stoppenkast 1x 35A -> 3x 25A + installatie Wall Connector + Wall Connector + Installatie Maxem + Maxem

Als men niet hoeft te graven / breken dan is Euro 500,-- tot Euro 1.000,-- een goede indicatie. Ophangen Wall Connector, automaat (3P + aardlek) in meterkast en een wat zwaardere kabel van meterkast naar laadpunt. (extra opties zoals energiemeting en "load-ballance" niet inbegrepen)
 
Aansluiten TWC en meterkast incl. voorzien van een juiste module koste mij € 480,- in de btw.
Meterkast was reeds voorzien van 3x25A en heb zelf de kabel (4mm2) getrokken.
TWC heb ik via marktplaats aangeschaft. Zwarte met handtekening en 7m kabel.
 
Ja, wat @TANE en @Hbrink al zeggen - da's veel en veel te hoog. Het is in principe gewoon een kwestie van een uurtarief. De kabel trekken is het meeste werk, daarna een kwestie van meterkast+extra groep en bekabeling. Bij mij was het in 2-3 uurtjes klaar en daar zat dan ook nog een load balancer bij (Maxem). Heeft het bedrijf waar je de offerte hebt gevraagd er wel ervaring mee? Misschien schatten ze het werk te complex/lang in.

Die groep/zekering kan aardig oplopen. Bij de installatie van mijn TWC, meldde de technieker mij (waarmee ik reeds jaren samenwerk voor mijn bedrijf) dat de aanbevolen zekering meer dan 600,- euro zou kosten. Hij heeft dit toen opgevangen door twee goedkopere onderdelen te koppelen zodat deze samen hetzelfde effect hebben qua beveiliging.
 
Een type B aardlekschakelaar kost veel maar er zijn tegenwoordig goedkopere type EV varianten. Verder hangt de prijs ook af van lengte van draden, of er in muren moet geboord worden, of er plaats is in de huidige zekeringskast etc.

Maar inclusief de TWC moet je toch niet veel boven de €2500 uitkomen in het slechtste geval (nieuwe zekeringkast met aardlekschakelaar, overspanningsbeveiliging, meter en automaat, lange kabel die door muren moet geboord worden, verplaatsingskosten, werkuren enz.), althans hier in België.

Tenzij je kabels onder een betegelde oprit wilt laten trekken en ze moeten de oprit afbreken en terug goed maken...dat kan vaak duur zijn.
 
Ik heb ook verschillende offertes laten doen en daar zaten bedragen tussen van 1600-4200 euro. En eigenlijk stelt het niet veel voor. Ik heb de klus zelf geklaard met iemand die er wat van kenden, zijn er een dagje aan bezig geweest en kostte mij 700 euro aan materiaal(aardlek en bekabeling Ed)+500 euro voor de TWC. Uiteindelijk is het echt niet zo moeilijk hoopt en je kan er een Duit uitsparen.
 
1580 euro incl TWC incl nieuwe meterkast

Herkent iemand dit:
TWC gaat af en toe op rood. Na reset is hij weer groen. Vanochtend toen ik wegging ook op rood maar de accu was geladen.

Lastig als ik getimed wil gaan laden vanaf 23u en hij is in storing voordat hij begint.
 
1580 euro incl TWC incl nieuwe meterkast

Herkent iemand dit:
TWC gaat af en toe op rood. Na reset is hij weer groen. Vanochtend toen ik wegging ook op rood maar de accu was geladen.

Lastig als ik getimed wil gaan laden vanaf 23u en hij is in storing voordat hij begint.
Uit de handleiding:
upload_2019-6-20_11-38-15.png
 
NewMotion doet installatie incl. 6 meter graven (maar exclusief de laadpaal zelf) voor 800,-. Dat is incl. aanpassen groepenkast.

Bij familie is door NewMotion de paal gemonteerd, oprit opengetrokken, kabel er in gelegd, gat door fundering geboord, groepenkast aangepast. Ik zag laatst dat er ook nog een datakabel los in de meterkast ligt naar de laadpaal, waarschijlijk voor eventuele uitbreiding met loadbalancing.

Dan is EUR 2600,- wel erg veel geld.
 
Hier 530 voor de TWC, 250 Enexis voor aanpassing meterkast (mooi die vaste kosten, ze moesten onder straat en oprit door om nieuwe kabel te trekken voor 3x25A, wel waar voor m'n geld gehad ;) ), en 1550 voor installatie met ook een volledig nieuwe meterkast leveren&plaatsen, met kabels onder oprit trekken naar laadpaal etc. Alles incl BTW, dus ~1925 ex.

2600 is dan inderdaad wel hoog.
 
Ik heb de TWC in huis, installatie doe ik zelf:


Type B aardlek Chint: 143 euro
25 meter kabel: 75 euro (5x4mm)
Kwh meter voor belasting: 60 euro
Miniverdeler voor in meterkast: 15 euro
Beugels en klemmen en kleinmateriaal: 20 euro
2 uur werk

Ca. 325 euro aan materiaal bovenop de TWC.
 
Mijn elektricien is een echte aanrader voor de installatie van een TWC. Totale installatie voor minder dan €800 (inclusief

differentieelschakelaar 4P/63A/30mA type B van €499). Geïnteresseerde kunnen hem contacteren op electronicovc at hotmail.com
 
In bijlage offerte van een tesla certified plaatser. Prijzen excl btw en “andere kosten (zoals verplaatsing). Kijkend naar anderen in dit draadje lijkt de prijs wel correct dan?
 

Attachments

  • 02AD01C1-9C58-4D97-AD78-6332090711EF.jpeg
    02AD01C1-9C58-4D97-AD78-6332090711EF.jpeg
    73.7 KB · Views: 354