Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kun je M3 als "gewone" auto gebruiken?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat een verhalen hier allemaal, en imo veelal riekend naar kijk mij beter zijn dan die brandstofrijder. Correct me if I'm wrong.

I feel you. Dringend die bijtelling terug naar 22% :p

Al die toeters en bellen (dog mode, voorverwarmen, etc etc) zijn mooi en leuk maar persoonlijk is de wagen opzichzelf een beter verkoopsargument voor mij. Algemeen is het eigenlijk een redelijk geniale wagen. (rijden, superchargernetwerk, concept & filosofie)

Enfin, ik had een ev besteld (geen 3 maar S performance) en deze uiteindelijk toch geannuleerd. Ben er nu nog niet aan toe volledig elektrisch/ tesla te gaan rijden, mijn dealbreakers: bereik/ gemak en kwaliteit.

Afhankelijk van je bestuurdersprofiel maar hier denk ik dat je je toch vergist (vooral de M3 LR).

Ik beschouw mijzelf een zeer a-typische EV rijder. Ik doe enkel lange ritten (+400km, 2x week) en 110Km/u is niets voor mij.
Ik moet dus bijladen want hoewel er 560 WLTP geclaimed wordt, haal ik er 340-350. (in de winter)

Ik kan nu echt niet zeggen dat die extra stop die ik moet maken vervelend of ongemakkelijk is. Dit ligt uiteraard ook aan het feit dat ik iets sneller dan 110 op de autostrade rond tuf. Vergeet ook niet, 's morgens start je altijd met een volle tank dus je moet al echt veel de baan op om te moeten rechargen. (thuisladen is een must want anders zou ik het ook niet doen....)

Over de kwaliteit kan ik duidelijk zijn. Het is geen Premium Duitser maar of het er nu veraf zit en of het me stoort?
Tot hiertoe rammelt er niets en ziet alles er degelijk uit dus ik kan niet zeggen dat als ik instap dat ik er iets aan mis, zie of voel.
Ik hoop wel dat dit zo blijft natuurlijk want dat is dan misschien het enigste puntje dat me nog wel eens bang maakt.

Qua rijden, ik moest altijd lachen telkens @wooter op z'n vorige BMWs aan het afgeven was maar ik moet nu ook eerlijk bekennen dat hij wel een punt heeft. Als ik terug in m'n andere wagen kruip, stel ik mij toch ter deeg vragen en dan te weten dat ik hem super vond hiervoor.

Een andere EV had me waarschijnlijk nu ook nog niet over de streep getrokken maar als je het geluk hebt om een Tesla te kunnen kopen/leasen, zou ik niet twijfelen. Er is momenteel niets in die prijsklasse die ook maar in de buurt komt en die je niet terug doet hunkeren naar een ICE.
 
  • Like
Reactions: TM3LR and robertvg
Qua rijden, ik moest altijd lachen telkens @wooter op z'n vorige BMWs aan het afgeven was maar ik moet nu ook eerlijk bekennen dat hij wel een punt heeft. Als ik terug in m'n andere wagen kruip, stel ik mij toch ter deeg vragen en dan te weten dat ik hem super vond hiervoor.

Het viel mij laatst ook op dat auto's waar ik een jaar geleden echt van onder de indruk was nu opeens als ouderwets en log ervaar. Ik ging wel eens met anderen op pad in een vette 6 cilinder diesel (BMW en Range Rover). Onlangs voelde dat toch erg lomp en sloom aan. Vooral response op gaspedaal en een versnellingsbak welke opeens heel wat verzetten terug moet om de gang erin te krijgen. Nog even afgezien van kabaal door kickdown :) Dus vooral op motorisch gebied is de afstand tussen Tesla en de IEC mijlen ver. ;)

Qua afwerking en uitstraling heb ik niet veel te klagen bij Tesla (geen enkel probleem/restpuntje/kraakje gehad sinds aflevering) Maar een vergelijkbare ander merk van 70k voelt voor mij toch wel wat meer premium qua interieur.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Enfin, ik had een ev besteld (geen 3 maar S performance) en deze uiteindelijk toch geannuleerd. Ben er nu nog niet aan toe volledig elektrisch/ tesla te gaan rijden, mijn dealbreakers: bereik/ gemak en kwaliteit.
.
Echt waar? Wat ontzettend zonde dat je toch niet overtuigd genoeg bent geraakt! Voor jezelf en je portemonnee. Vooral omdat je dealbreakers imho echt onterecht zijn. Kwaliteit zou ik nog in mee kunnen gaan. (Hoewel, mijn laatste daily driver voor tijdperk Tesla was een A7 uit de dikke categorie en heb er, op de ruitenwisser-interval na, geen seconde naar terugverlangd). Maar het gemak van een EV vind ik echt ongeëvenaard. Nooit meer naar een benzinestation, elke ochtend een verwarmde auto met volle 'tank', die op snel- en N-wegen zelf kan rijden. Daarbij; Technologisch superieur, stiller en schoner. Ze presteren beter, verbruiken minder en hebben minder onderhoud nodig. De tweedehandswaarde is veel hoger. Ze kunnen almaar langer rijden op een volle batterij, verder dan de afstand van 97 procent van de gemiddeld dagelijkse ritten. Het laden gaat steeds sneller en de batterijen gaan langer mee. Eind volgend jaar kan je met sommige elektrische wagens meer dan een miljoen kilometer rijden. (Allemaal feitjes, mooier kan ik het niet maken)

Mensen zonder EV ervaring beginnen ook altijd met de vraag "hoe lang duurt het laden dan" en "hoever kun je rijden". Allemaal totaal irrelevant want je bent er, uiteraard na een gewenningsperiode, gewoon niet mee bezig. Je laadt namelijk wanneer je niet wacht, dus het interesseert je niet. "En lange reizen en superchargen dan"? Om de paar uur even eruit, benen strekken, bakkie en een plas. Ook nu weer, laden als je niet wacht. Het fastchargen hoeft van mij ook niet veel sneller want ik wil met enig comfort dat bakkie koffie en plaspauze genieten.

Ik ben nog steeds een echte autoliefhebber (petrolhead?) en heb nog steeds een paar benzinestokers in de garage staan. Maar die komen eigenlijk alleen nog buiten voor de hobby en af en toe op zondag voor het rondje rond de kerk. (en dan kan ik erg genieten van geronk en getril;-)

Ik wens je veel wijsheid toe en hoop voor je dat je die hybride nog kunt annuleren en een voorraadauto weet te bemachtigen:D

Disclaimer: Niet op eigen oprit kunnen laden zou voor mij op dit moment de enige dealbreaker zijn. Gelukkig zijn er op dit forum genoeg andere geluiden te horen, maar zodra je gewend bent aan thuiskomen, inpluggen en klaar is het lastig om dit anders te moeten.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Meer dan prima om als eigen auto te gebruiken, maar op wintersport ga ik met een ICE.

Ik ben er geen dag rouwig om geweest dat ik geen tijd meer besteed bij de troosteloze plaatsen erfstadt, waldlaubersheim, leonberg, bregenz of aichstetten.

Nee, ik rij ook geen 180 om er in 7u te zijn met een thermoskan.
 
Meer dan prima om als eigen auto te gebruiken, maar op wintersport ga ik met een ICE.

Ik ben er geen dag rouwig om geweest dat ik geen tijd meer besteed bij de troosteloze plaatsen erfstadt, waldlaubersheim, leonberg, bregenz of aichstetten.

Nee, ik rij ook geen 180 om er in 7u te zijn met een thermoskan.

Aangezien men met z'n alle gelijkertijd naar daar trekt, bestaat de kans inderdaad dat het erg druk aan de chargers is.

Het blijft dus een gok die "vervelend" kan uitdraaien dus dat begrijp ik. Indien je de drukte buiten beschouwing zou laten, zou het qua afstand en extra stops wel goed te doen zijn.

Ps: hangt ook van de ICE af natuurlijk :D