Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kun je M3 als "gewone" auto gebruiken?

This site may earn commission on affiliate links.
sja... als je deze vraag nou 5-6 jaar gelden had gesteld had ik het nog kunnen begrijpen.

Nu er dit jaar zo rond de 25.000 Model 3's worden uitgeleverd in Nederland kan je wel concluderen dat de Model 3 als gewone auto wordt gezien.

Zodra je er echter in hebt gereden weet je dat het geen normale auto is.......
 
  • Like
Reactions: S-19910
Informatie is niet zinloos voor mij. Ik vind juist dat users hier heel behulpzaam zijn! Dank aan iedereen daarvoor!

Als je topics als "Model 3 - We gaan toch niet bibberen in de winter? " ziet passeren is het als nog niet eigenaar een normale vraag.

Ik krijg bij dergelijke topics toch echt het idee dat de auto te ingewikkeld is voor de gebruiker ondanks dat er ook gewoon een werkende climate controle op zit.
 
Wat ik nog mis in dit draadje is de enorme luxe die het niet hoeven krabben van de ruiten heeft. De auto is al opgewarmd en ijsvrij voordat ik naar buiten kom om de reis te maken.

Ik heb helaas geen garage voor de auto beschikbaar.
 
Er zijn ook inderdaad ICE auto's met standkachel.
Maar welke ICE kan je ook voor-koelen in de zomer ? ;)
Weet ik eerlijk gezegd niet. Als ik een ICE kan verwarmen kan ik hem ook koelen zou ik zeggen. Moet de ICE alleen niet in een parkeergarage staan.:p
@BobbyKings, een collega heeft een Volvo in de lease die dit kan. Dan denk ik dat een dure BMW of Mercedes dat ook kan maar allez zulle, ik ben geen autofanaat!
 
Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.

Ik heb een Model S, baal daar al jaren van en zie louter voordelen aan het rijden met een ICE, zoals:

- het krabben van de ramen
- het voorzichtig wegrijden met koude motor
- het ontwasemen van de ramen
- de heerlijke diesellucht
- het mogen stoppen onderweg om in de kou te tanken met een plastic handschoen aan
- het mogen betalen voor brandstof
- het mogen betalen van motorrijtuigenbelasting
- de ontspanning van het rijden van 1.000 km aaneen zonder pauze
enz.
 
Er zijn ook inderdaad ICE auto's met standkachel

Ik heb meerdere auto's gehad. Wel handig, maar niet te vergelijken met de Tesla met de app. Voorbeeld: na een keer standkachel gebruik te hebben, moest ik altijd een half uurtje rijden voordat de standkachel weer gebruikt kon worden. Om nog maar te zwijgen over de dieselgeuren op de oprit. Bovendien kon ik met een standkachel niet ook de stoelverwarming aanzetten, of de sentry mode, of op afstand de ramen op kierstand zetten. Kortom, de Tesla is een geweldige auto en niet te vergelijken met een gewone brandstof auto.
 
Ik heb een Model S, baal daar al jaren van en zie louter voordelen aan het rijden met een ICE, zoals:

- het krabben van de ramen
- het voorzichtig wegrijden met koude motor
- het ontwasemen van de ramen
- de heerlijke diesellucht
- het mogen stoppen onderweg om in de kou te tanken met een plastic handschoen aan
- het mogen betalen voor brandstof
- het mogen betalen van motorrijtuigenbelasting
- de ontspanning van het rijden van 1.000 km aaneen zonder pauze
enz.

Vergeet ook niet de voordelen van 1000 km aan een stuk rijden waarbij je continu zelf mag sturen om binnen de lijnen te blijven en dat je zelf steeds mag remmen en optrekken in de file. Of dat er iemand met zijn handen aan je geparkeerde auto heeft gezeten en dat je zelf op zoek mag naar ooggetuigen. Oh ja, en gaaf ook die keer dat je je hond dood terug vond in de auto, omdat het ruim 60 graden werd in je geparkeerde ICE in de zon.
 
Ik snap de topicstarter wel. Wij overwegen ook om onze Tesla's in te ruilen voor een ICE, dit schijnt namelijk een goede combinatie te zijn tussen een lage aanschafprijs, grote actieradius en snelle charge-mogelijkheid. Dat klinkt als een winnende formule! Maar voordat we definitief een besluit nemen hebben we wat vragen om ons te overtuigen dat we de juiste keuze maken:


1. Ik heb gehoord dat benzine aangedreven auto’s niet thuis gecharged/getankt kunnen worden. Hoe vaak moet je de auto dan hervullen en op welke plaatsen? Zal dit in de toekomst veranderen zodat je wel thuis kunt opladen/tanken?

2.. Klopt het dat een full charge in een paar minuten is gebeurd? En dat je dit een aantal malen per maand moet doen, maar dat dit letterlijk honderden euro’s kost (dit kan niet kloppen toch?). Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken, dan gaat de prijs misschien omlaag.

3. Is het echt waar dat je nergens gratis kunt chargen? Hebben autofabrikanten plannen om hun eigen gratis sneltankstations langs de weg te bouwen?

4. Kun je dan misschien ergens minder snel tanken tegen (veel) lagere kosten? (ik heb het fastchargen niet echt nodig, gebruik het zeer sporadisch, voor lange trips).

5. Is het waar dat benzine brandbaar is? Zo ja, moet je het in de auto laten als je hem in je garage parkeert?

6. Kan ik accelereren en remmen met 1 pedaal zoals met mijn EV? En komt er benzine terug in de tank als je je pedaal loslaat? Zal vast wel maar ik wil het graag zeker weten.

7. Welke onderdelen hebben service nodig? En is dat veel of vaak? De autoverkoper had het over een bak met versnellingen. Wat is dat? Krijg je een melding als je de versnellingen moet verplaatsen? (tijdens de proefrit kwam ik aanvankelijk niet boven de 30 km/h)

8. De benzine-auto waarmee ik een proefrit maakte kende een lange pauze toen ik het acceleratie pedaal indrukte. De acceleratie was ook niet indrukwekkend. Is dat normaal? Wellicht had deze auto een issue of gebrek?

9. Is het waar dat de frunk altijd gevuld is een groot ijzer blok met daaraan slangen, kabels en vloeistofreservoirs? Bij ingebruikname gaat dit ding (= de motor) trillen en is de warmte-ontwikkeling enorm. Ook maakt hij een kuchend resonerend en storend geluid dat harder wordt naarmate je het pedaal dieper indrukt. Althans bij de proefauto. Heeft iemand hiermee ervaringen?

10. Kun je in de frunk toch nog bagage kwijt? Of je afhaalmaaltijd?

11. Weet iemand waar deze motor blijft in geval van een botsing aan de voorzijde? Hij zit immers midden in de kreukelzone. Is het niet beter om te voorkomen dat die bonk staal zich op die plek bevindt?

12. Klopt het dat een motor uit letterlijk honderden losse bewegende onderdelen bestaat die met een tolerantie van een honderdste van een millimeter naast elkaar moeten opereren?

13. Vanaf de frunkruimte loopt een soort schoorsteen waaruit schadelijke, giftige dampen ontsnappen. Dit is een bewuste keuze van de fabrikanten. Weet de wetgever hiervan? Zou dit binnen afzienbare tijd niet kunnen leiden tot een verbod? (Ik wil natuurlijk geen desinvestering doen)

14. Leuk detail: Tot mijn verbazing zit er toch een electromotor in de auto, samen met een hele kleine batterij. Die worden niet gebruikt om de wielen aan te drijven maar om de benzinemotor te starten.


Ik zal vast nog wel meer vragen hebben maar dit zijn de belangrijkste. Bedankt alvast voor het meedenken!



(Repost, maar blijft leuk en past in dit draadje:))
 
(Repost, maar blijft leuk en past in dit draadje:))

Leuk! En je slaat de spijker op z'n kop. Hoe langer je nadenkt over een benzine auto en de door jou genoemde 'vragen', hoe vreemder een benzine auto is. Ik stond van de week echt te vloeken op "stomme benzine auto's" toen ik de ramen van de Ford van mijn vrouw ijsvrij moest maken, terwijl de Tesla naast me lekker met schone ruiten stond te pronken. Elektrisch rijden went en verwent zeer snel!
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
Leuk! En je slaat de spijker op z'n kop. Hoe langer je nadenkt over een benzine auto en de door jou genoemde 'vragen', hoe vreemder een benzine auto is. Ik stond van de week echt te vloeken op "stomme benzine auto's" toen ik de ramen van de Ford van mijn vrouw ijsvrij moest maken, terwijl de Tesla naast me lekker met schone ruiten stond te pronken. Elektrisch rijden went en verwent zeer snel!

Nu kun je natuurlijk iets meer geld spenderen aan de Ford en in ieder geval elektrische verwarming van de voorruit er bij aanschaffen. ;) Die werkt prima. Blijft over: de zijruiten als probleem. En de temperatuur in de auto. :p
 
Wat een verhalen hier allemaal, en imo veelal riekend naar kijk mij beter zijn dan die brandstofrijder. Correct me if I'm wrong.

Enfin, ik had een ev besteld (geen 3 maar S performance) en deze uiteindelijk toch geannuleerd. Ben er nu nog niet aan toe volledig elektrisch/ tesla te gaan rijden, mijn dealbreakers: bereik/ gemak en kwaliteit.

Dus toch maar weer een hybride besteld waar ik me de komende 5 jaar mee ga vermaken. Tegen die tijd zullen er al weer serieuze stappen voorwaarts gemaakt zijn met de full ev's en zal ik wss ook ovetstappen.
 
Wat een verhalen hier allemaal, en imo veelal riekend naar kijk mij beter zijn dan die brandstofrijder. Correct me if I'm wrong.

Enfin, ik had een ev besteld (geen 3 maar S performance) en deze uiteindelijk toch geannuleerd. Ben er nu nog niet aan toe volledig elektrisch/ tesla te gaan rijden, mijn dealbreakers: bereik/ gemak en kwaliteit.

Dus toch maar weer een hybride besteld waar ik me de komende 5 jaar mee ga vermaken. Tegen die tijd zullen er al weer serieuze stappen voorwaarts gemaakt zijn met de full ev's en zal ik wss ook ovetstappen.

Iedereen kan en mag zijn keuzes maken. Gelukkig maar! Wat mij wel triggert in jouw geval hoe jij tot die genoemde dealbreakers komt, bereik/gemak en kwaliteit. Het zou zonde zijn dat je je gebaseerd hebt op 'horen en zeggen', want bereik en gemak herken ik helemaal niet (zowel niet met de Niro en nog minder met de Tesla), en kwaliteit vind ik niet anders dan ik in het verleden zag (Citroen DS, Alfa Romeo, BMW, Volkswagen en Audi).

En beter voel ik mij zeker niet, wel schoner.
 
Gewone wagen? Ik begrijp niet waarom een Model 3 geen gewone wagen is. Ik kom van een BMW 440i Gran Coupé en rij nu met een Model 3 Performance. De Model 3 doet alles wat de BMW doet en op verschillende vlakken zelfs beter. Over interieur ga ik het niet hebben, dat is een compleet andere designtaal. Qua bereik moet de Model 3 niet veel onder doen voor de 440i. Qua prestaties, wel, daar moet ik het niet over hebben zeker ;) Comfort absoluut geen klagen over. Geluid (of het gebrek aan) vind ik zalig, ondanks dat mijn 440i de sportuitlaat had (daar was m'n vrouw niet zo tevreden over, lol). Wagen heeft me ongeveer even veel gekost, maar kost me een pak minder aan benzine, onderhoud en verzekering. In augustus zijn we er mee op vakantie gegaan naar Noord-Spanje, ging super met die SuperChargers onderweg. Thuis laad ik (door omstandigheden) met de gewone stekker/adapter en quasi elke ochtend sta ik mooi met 90% capaciteit op. Nog geen seconde spijt van gehad... En ja, je gaat je soms ergeren aan die wagens die stinken en roetwolken uitstoten, of je nou een groene jongen bent of niet. En, de Tesla heeft heel wat (veiligheids)features die op veel wagens extra betalen is. Het voorverwarmen/koelen was niet beschikbaar op m'n 440i, zalig op de Tesla!
 
  • Like
Reactions: TM3LR