TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Kun je M3 als "gewone" auto gebruiken?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by 4playF1, Dec 3, 2019.

  1. 4playF1

    4playF1 Member

    Joined:
    Nov 15, 2019
    Messages:
    61
    Location:
    Belgium
    Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

    - Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
    - In winter moeite auto te verwarmen?
    - Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
    - ...

    Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.
     
    • Funny x 8
  2. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,648
    Location:
    Utrecht
    Ja, ja en ja. De laatste vraag: bij een ICE vliegt het bereik ook naar beneden als je plankt.

    En nee, het is niet te vroeg om naar EV om te schakelen. Hoe vaak rij jij 400-500 km/dag?
     
    • Like x 1
  3. JoostG

    JoostG Member

    Joined:
    Dec 20, 2018
    Messages:
    377
    Location:
    The Netherlands
    Hèhèhè, een Model3 kan je heel goed gebruiken voor dagelijks gebruik en zelfs om op vakantie te gaan. In een ander draadje kibbelen ‘we’ over de wel of niet te verwachten drukte bij de SUC’s richting de wintersport. Ik ben alleen bang dat jij er nog niet klaar voor bent. ;)
     
    • Like x 1
  4. Mod3 C3PO

    Mod3 C3PO Member

    Joined:
    Sep 4, 2019
    Messages:
    74
    Location:
    Belgium
    Feit is dat rijden met een E.V. bepaalde aanpassingen vergt. Het bereik is daarvan het belangrijkste. Ik doe ongeveer 1000 km per week en besteed gemiddeld een minuut of 6 per week aan een supercharger. Dat is denk ik minder dan iemand die met een gewone auto 1000 km/ week rijdt in een tankstation. Je moet gewoon wel iets meer nadenken over je verplaatsing gedrag. Het bereik zal inderdaad de komende jaren nog verbeteren maar dat wil niet zeggen dat de E.V. 's van vandaag niet bruikbaar zijn.
    Trouwens ook een ICE verbruikt meer in de winter, bij sportief rijden etc, en de temperatuur in mijn auto staat gewoon op 21°c. Ik heb vandaag 280 km gereden met een SR+ vooral op de snelweg en heb 6 minuten geladen in Lokeren(wat misschien strikt genomen zelfs nog niet moest)
    Het rijplezier anderzijds is zo groot dat de 'nadelen' rap vergeten zijn.
     
    • Like x 1
  5. SparkyM3LR4WD

    SparkyM3LR4WD Elbert

    Joined:
    Mar 16, 2019
    Messages:
    973
    Location:
    Molenlanden / Holland
    - Afhankelijk van temperatuur meer bereik? Ja in de zomer gem. afgerond 100 km meer dan in de winter
    - In winter moeite auto te verwarmen? Als ik uit garage naar de openbare weg toe rij voel ik al warme lucht (bij IEC onmogelijk) Met stoelverwarming op standje 3 komt het zweet uit je bilnaad :p Ik kan elke gewenste temperatuur instellen én bereiken
    - Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden? Wel eens met een V8 aan het planken geweest? (=vergelijkbare prestaties) Als je snelheden van gemiddelde TDI volgt kun je met de Long Range bij normaal gebruik/afstanden een dag vooruit. Ik rij ca. 50k per jaar en kan met 4x laden (aan thuislader 11kW) per week goed uit de voeten. Alleen tijdens vakanties in buitenland een SUC nodig -> koffie moet niet te heet zijn anders is auto eerder vol dan mij kopje leeg is :)

    Nb: ik heb geen aandelen in Tesla ;)
     
    • Like x 2
    • Funny x 1
  6. Jawbone

    Jawbone Member

    Joined:
    Jun 10, 2019
    Messages:
    167
    Location:
    GE
    #6 Jawbone, Dec 3, 2019
    Last edited: Dec 3, 2019
    - Is bij een ICE ook zo. (Hogere luchtdichtheid bij lagere temperatuur)
    - Is bij een ICE ook zo. (Het duurt iets langer om in de van 0 naar 20 graden te gaan dan in bijvoorbeeld de zomer van 16 naar 20, logisch toch? Door de 6kW HVAC is die sneller warm dan meeste ICE's)
    - Is bij een ICE ook zo. (Met sportief rijden rem je ook heel veel vaker. Met een ICE gaat deze energie op in warmte in de remblokken, met een EV regenereer deze energie. EV is dus nog veel efficiënter dan ICE als je sportief rijdt)
     
  7. prettig

    prettig Member

    Joined:
    Apr 16, 2019
    Messages:
    942
    Location:
    Soesterberg
    Schijnbaar niet goed gelezen zou ik zeggen ........
     
    • Funny x 3
    • Helpful x 1
  8. BobbyKings

    BobbyKings Blue M3P-FSD

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    2,611
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Kun je M3 als "gewone" auto gebruiken?

    Nee.

    :)
     
    • Funny x 12
    • Like x 1
  9. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    5,035
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Kun je een auto waarin duizenden ontploffingen per minuut plaatsvinden, die vervuiling de lucht ingooit waardoor we onze planeet aan het verstikken zijn, en die 70% van de energie direct weggooit een “gewone” auto noemen?

    Nee.
     
    • Like x 5
    • Funny x 1
  10. MoManTai

    MoManTai Member

    Joined:
    Sep 16, 2019
    Messages:
    529
    Location:
    Oude-Tonge
    Nou, ik (en mijn vrouw) gebruiken de M3 als gewone auto. Nou ja, meestal dan....;)
    En dat bevalt uitstekend !
    Nou hebben wij wel de mazzel dat we hem elke avond thuis aan de lader kunnen hangen en dus elke dag beginnen met een volle batterij. Onze ritten per dag zijn bijna altijd korter dan het bereik op 80%. En die enkele keer dat we meer rijden is er altijd onderweg wel een laadpaal waar we hem aan kunnen hangen (en waar ze ook koffie hebben).

    No worries....
     
  11. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    7,092
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Na 6 jaar en 300.000 km met een S...
    En 6 maanden en 11.000 km met een 3 (andere helft van de trouwboek).
    Durf ik te zeggen dat we ervaring hebben.

    Neen, een Tesla is géén gewone auto.


    Hij is onwaarschijnlijk veel beter dan een gewone auto.
     
    • Like x 11
    • Love x 4
  12. Hayden

    Hayden Active Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    1,161
    Location:
    Belgium
    Kort, ik rij met mijn M3 zoals met mijn vorige Audi A4 zonder compromissen.
    Verwarming werkt direct en altijd.
    Ik rij overal de maximum toegelaten snelheid +10% zoals ik met mijn ICE deed.
    Laatst nog van de kust in België naar Bocholt in Duitsland gereden en 1x 20' moeten bijladen onderweg, met mijn ICE ging ik ook eens gestopt hebben om een kop koffie te drinken en naar het toilet te gaan.
    Als je aan ieder stoplicht je stroompedaal tot op de vloer drukt dan zal je verbruik idd hoger liggen.
    Thuis kan ik laden aan 7KW wat ruim voldoende is en ik ga bijna nooit onder de 20% of boven de 80% tenzij ik lange afstanden moet overbruggen.
    O en ik heb de auto particulier aangekocht.
     
  13. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,287
    Location:
    Koog aan de Zaan
    Auto particulier gekocht ? Wat geeft dat extra waarde aan deze topic ?
     
    • Disagree x 1
  14. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,742
    Location:
    Limburg
    @4playF1, sorry maar lees je de volgende keer even in voordat je een auto bestelt. Weer zo'n kansloos draadje van jou.
     
    • Like x 1
  15. 4playF1

    4playF1 Member

    Joined:
    Nov 15, 2019
    Messages:
    61
    Location:
    Belgium
    Informatie is niet zinloos voor mij. Ik vind juist dat users hier heel behulpzaam zijn! Dank aan iedereen daarvoor!

    Als je topics als "Model 3 - We gaan toch niet bibberen in de winter? " ziet passeren is het als nog niet eigenaar een normale vraag.
     
  16. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,742
    Location:
    Limburg
    Ja maar je koopt toch niet eerst een auto en gaat dan pas dit soort vragen stellen? Voor de rest zijn het ook mijn zaken niet.
     
  17. Tuhhje

    Tuhhje Member

    Joined:
    Jan 23, 2019
    Messages:
    295
    Location:
    Veluwe
    Dat ie niet als een ‘Lease-Benny’ door zijn werkgever in een electrisch mobiel gedrukt werd, maar deze weloverwogen heeft aangeschaft;)
    Als eigenaar neem je toch iets meer risico...
     
    • Like x 6
  18. Boes

    Boes Member

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    48
    Location:
    Neerpelt
    Elke auto heeft zijn eigenaardigheden hè. Ja, ik heb de logica van de kachel van mijn 3'tje blijkbaar nog niet helemaal in de vingers. Is dat erg? nee, ik geloof in levenslang leren. :D
    Mijn vorige auto was een BMW 5 en die had ook zijn eigenaardigheden. Die smeet er in de winter af en toe een bak koude lucht tussendoor wanneer hij vond dat er een risico was op aandampen van de ruiten. Dan kan je mopperen op BMW dat ze geen naverwarmer hebben geïnstalleerd om die koudegolf te compenseren, maar zo heeft ieder persoon, merk, bedrijf zijn eigen logica.

    Is de M3 een leefbaar? Absoluut! Kan je dingen vinden die beter kunnen of die jij anders zou gedaan hebben, Uiteraard.
    Maar dat heb ik met mijn vrouw ook, en die mag ook nog steeds blijven. ;)
     
    • Funny x 2
  19. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,287
    Location:
    Koog aan de Zaan
    Of juist niet en je verkoop je EV weer ipv paar jaar verplicht in de Lease.
     
  20. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,685
    Wij zijn met ons gezin al 6 jaar geleden overgeschakeld naar full EV...
    Gegarandeerd dat mijn vrouw me zou bellen als ze nog eens naar een (s)tankstation zou moeten. (benzine voor grasmaaier bijvoorbeeld)
     
    • Funny x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC